Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Typen min som jeg har vært samboer med i 5 år nå går meg på nervene.

Han er overbevist på at det er alltid meg som sier feil, alltid jeg som gjør feil, alltid meg som blir sinna eller reagerer upassende. Han sier ting rett ut uten å tenke seg om på hvordan folk rundt han sier det. Og han behandler kvinner så sykt dårlig/kvinnesynet hans er helt på bærtur!! Han sier at "jeg har aldri møtt en logisk dame, fordi damer er ikke logiske" "jeg er den mest logiske av oss" blablabla. "Det er så gøy å se når damer får høre hvor dumme de er på synene de har som er helt feil".

Han blir så sykt fort irritert når jeg er uenig med han og sier "du forstår ikke, du er dame og tenker bare med følelsene." "Haha se hvor sur du blir, du er så morsom", "Bare gå du, det er ikke vits i å prate med deg", "hører du deg selv eller?", "å du blir så sur", "wow som du klikker!", "det er du som er problemet, ikke jeg". Så sier jeg til han at han kan ha litt selvinnsikt og sier det han sier "haha du gjør det helt feil, det er ikke sånn jeg høres ut, du kan ikke etterligne meg". Når jeg forklarer sier han "Er du her ennå?" Også klikket jeg til slutt sa jeg at han var en dritt og gikk ut. Han gjør alt han vil, han kjøper hva enn han vil, han tror han kan få hva enn han vil. At han kan styre meg med hva jeg kjøper "hvorfor kjøpte du det?" Mens han kjøper svindyre ting selv. Jeg kan ikke spare penger fordi han har tilsyn til alle kontoene mine, og jeg er ikke teknisk nok til å vite hvordan jeg fjerner han. Hvis jeg skal ut så sier han "hvorfor trenger du å pynte deg sånn? Du skal jo ikke noe spesielt du skal bare på kino", "du trenger ikke sminke" han har bare blitt verre og verre på små kommentarer han ikke ser selv. Han sier at "damer kan ikke styre verden, da hadde alt gått galt" og "damer er problemet" hvordan skal jeg som partner føle meg??? Som det svakere dummere kjønn som bare skal føye meg? Fordi han kan jo alltid "ta meg" hvis han vil siden jeg er han sin. Jeg spyr av hvor grusom han er til tider.

Og nei! DET ER IKKE BARE Å DRA! Du er stuck og fanget av omgivelsene rundt deg! Det er hus, det er penger, det er flytting, det er papirer, det er å starte nytt liv, det er å fordele ting i huset, og være ensom for resten av livet og vite du aldri får barn. Jeg er stuck, og jeg hater livet.

Anonymkode: b5899...67c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår at det ikke bare å pakke sammen og dra når så mye av livene deres er knyttet sammen. Nå vet jeg ikke hvordan din økonomisk situasjon er eller om han kan bli farlig om du ønsker å forlate han, så det er vanskelig å gi spesifikke råd. Men basert på det du skriver er det tydelig at du vil ut. Og ja, det er vanskelig. Det er mye som må ordnes og du på starte på nytt, men alternativet er jo å leve slik resten av livet - er ikke det vanskeligere? 

Ta kontakt med f.eks. et krisesenter eller andre som har det som oppgave å hjelpe folk ut av forhold som er ødeleggende. De kan gi deg mer støtte og bedre råd. 

Anonymkode: 62b40...2c3

• Liker 5
Skrevet

Håper det var godt for deg å få skrive om det og få det ut. Er det noe vi kan hjelpe deg med? Har selv vært fanget i et voldelig forhold så jeg vet godt at det ikke bare er å dra. I snitt tar det syv forsøk å komme seg ut fra slike forhold så det er ikke lett. Jeg kjenner også alle de psykologiske og nevrologiske faktorene som gjør at det er så vanskelig så jeg blamer deg ikke. Vil bare si at du kan få dagsamtaler på krisesenter omtrent som psykolog bare ikke med en psykolog men med noen som vet hva du står i, og de dømmer deg heller ikke for å ikke dra. Du kan også ringe www.volinjen.no for enten råd og hjelp eller bare noen å snakke med. 

Selvom ditt syn på livet og tilværelsen er så sorthvitt nå så håper jeg du etterhvert innser at det er en del av traumeskaden å tro at det liksom ikke er noe håp for deg om du drar. For i virkeligheten er det da livet blomstrer og de gode mulighetene strømmer på, når du har kommet deg ut og helt vekk fra han for godt❤️ Ønsker deg alt godt.

Anonymkode: abdb8...3e4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Enda en narsissisisttråd. Gotta love 'em.

Anonymkode: f9814...3be

• Nyttig 2
Skrevet

Du må ut av forholdet. Det blir tøft, men du klarer det!

Anonymkode: e041d...26a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Og nei! DET ER IKKE BARE Å DRA! Du er stuck og fanget av omgivelsene rundt deg! Det er hus, det er penger, det er flytting, det er papirer, det er å starte nytt liv, det er å fordele ting i huset, og være ensom for resten av livet og vite du aldri får barn. Jeg er stuck, og jeg hater livet.

Jeg kunne hatt sympati for deg, men så virker det som om du planlegger å få barn med noen du mener er narsissist. Eh ja.. Det gjør deg til en utrolig egoistisk person selv 

Anonymkode: 5c2f6...4e9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må jo ikke finne på å få barn med ham (høres ut som om det er i planene deres ut fra det du skriver). Da er du VIRKELIG stuck og du vil angre bittert. Få heller barn med donor.

Anonymkode: 3c86f...7d2

• Liker 3
Skrevet

Du er teknisk nok ts. Han har nok delt konto med deg. Du kan lage ny konto i nettbanken din og flytte pengene dine dit. Om det er noe annet så snakk med banken. Ikke sitt der og la han ha kontroll på alt og du kan ta grep. 

Jeg hadde en eks som sa "kjenner deg, du kan ikke kjøre bil, kjøpe egen bolig, flytte langt unna osv. 

Nå er vi skilt og jeg gjorde alt det der og mer. Det e jeg som husker på ting som medisin og gir barnet lusekur og kjøper vintersko og sykkel. Jeg husker avtaler, han bare roter og glemmer og ha ikke kontroll.. 

Anonymkode: 48f8d...91a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enda en narsissisisttråd. Gotta love 'em.

Anonymkode: f9814...3be

Så du fryder deg over at kvinner blir mishandlet av menn? Håper du blir bannet herfra, du har ingenting på et kvinneforum å gjøre 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

.

Vel. Dette er reisen din i dette livet. Du må velge å sette deg selv først. 

Du må:

God nok inntekt til å greie deg selv. Har du ikke det, begynn på utdannelsen din og få deg en bachelor i det minste, om du ikke har det. 

Lære deg alt han sier du ikke kan. Sier han du ikke vet, ikke kan? Da finner du det ut, og lærer deg det. Uansett hva det er han sier, så kan du få det til. 

Anonymkode: 48f8d...91a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere har i alle fall ikke barn da, så fra mitt ståsted som har det, kan jeg si at det er EN MILLION ganger enklere når det ikke er barn i bildet. 

Og du utsetter egentlig noe som virker uunngåelig. Dette forholdet bør ikke holde. Du fortjener mye mer enn det! 

Anonymkode: 4269d...1c5

• Liker 3
Skrevet

Dette er da vel ingen beskrivelse på en narsissist, men av et dårlig forhold.

Egentlig høres det ut som han delvis har rett, og er lei av at du later som du er kjempeselvstendig men ikke klarer å skaffe deg en egen konto. 

Klager du på at han "kjøper kjempedyre ting"?

Anonymkode: 8c1b7...051

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kunne hatt sympati for deg, men så virker det som om du planlegger å få barn med noen du mener er narsissist. Eh ja.. Det gjør deg til en utrolig egoistisk person selv 

Det blir helt feil å drive og blame og shame en som er traumeskadet. Man tenker ikke logisk, og all rasjonell tankegang forsvinner. Altså hele evnen til å tenke rasjonelt forsvinner pga den hjerneskaden traumeskade gir. Å møte en traumebundet person med slike holdninger du viser bare skyver offeret enda mer inn i armene på mishandleren. Det man må gjøre er å hjelpe vedkommende til å få endret synapsene i hjernen som er skadet og gjør at hun ikke klarer å tenke klart, oppfordre til profesjonell hjelp som kan nettopp det, og å bygge offeret opp ikke bryte ned. 

Når man er stuck i et forhold med en mishandler føler man at det er hele verden mot dem/henne, at ingen andre vil like en, at en ikke duger, at en aldri vil få seg venner eller ny kjæreste, at en er for skadet til å bli forstått og at det kun er narsissisten som ironisk nok "bryr seg" om henne, kjenner henne og vil ha henne. Da er det viktig at vi øvrige mennesker i samfunnet tydelig viser at vi ikke dømmer henne, men tar henne i mot med åpne armer når hun er klar, og at vi ser hvor sterk og omsorgsfull hun er som klarer å stå i et så vanskelig forhold og oppmuntre til å se den styrken i seg selv og gi seg selv den omsorgen hun strever for å gi mannen, elske seg selv like mye som hun streber for at han skal elske henne, og ikke bli et forlengende ledd av volden ved å snakke ned til henne og kjefte på henne. Det hjelper ikke, det dytter henne tilbake i mer isolasjon og taushet. Og nettopp isolasjon og taushet for offeret er mishandlerens beste venner. 

• Nyttig 3
Skrevet

Typen min som jeg har vært samboer med i 5 år nå går meg på nervene.

Han er overbevist på at det er alltid meg som sier feil, alltid jeg som gjør feil, alltid meg som blir sinna eller reagerer upassende. Han sier ting rett ut uten å tenke seg om på hvordan folk rundt han sier det. Og han behandler kvinner så sykt dårlig/kvinnesynet hans er helt på bærtur!! Han sier at "jeg har aldri møtt en logisk dame, fordi damer er ikke logiske" "jeg er den mest logiske av oss" blablabla. "Det er så gøy å se når damer får høre hvor dumme de er på synene de har som er helt feil".

Han blir så sykt fort irritert når jeg er uenig med han og sier "du forstår ikke, du er dame og tenker bare med følelsene." "Haha se hvor sur du blir, du er så morsom", "Bare gå du, det er ikke vits i å prate med deg", "hører du deg selv eller?", "å du blir så sur", "wow som du klikker!", "det er du som er problemet, ikke jeg". Så sier jeg til han at han kan ha litt selvinnsikt og sier det han sier "haha du gjør det helt feil, det er ikke sånn jeg høres ut, du kan ikke etterligne meg". Når jeg forklarer sier han "Er du her ennå?" Også klikket jeg til slutt sa jeg at han var en dritt og gikk ut. Han gjør alt han vil, han kjøper hva enn han vil, han tror han kan få hva enn han vil. At han kan styre meg med hva jeg kjøper "hvorfor kjøpte du det?" Mens han kjøper svindyre ting selv. Jeg kan ikke spare penger fordi han har tilsyn til alle kontoene mine, og jeg er ikke teknisk nok til å vite hvordan jeg fjerner han. Hvis jeg skal ut så sier han "hvorfor trenger du å pynte deg sånn? Du skal jo ikke noe spesielt du skal bare på kino", "du trenger ikke sminke" han har bare blitt verre og verre på små kommentarer han ikke ser selv. Han sier at "damer kan ikke styre verden, da hadde alt gått galt" og "damer er problemet" hvordan skal jeg som partner føle meg??? Som det svakere dummere kjønn som bare skal føye meg? Fordi han kan jo alltid "ta meg" hvis han vil siden jeg er han sin. Jeg spyr av hvor grusom han er til tider.

Samboeren min var slik for 4 år siden og dro meg gjennom et helvete gang på gang. Helt frem til han sto på bar bakke, uten noen rundt seg. Jeg viste meg sterk, han klarte ikke å dra meg ned. Han fortsatte med denne behandlingen på de aller fleste rundt seg, mistet den ene jobben etter det andre.

Han måtte falle ganske lavt før han innså at det egentlig var han som var problemet. 

Han har nå gått til behandling i et år, fått diagnoser og medisiner og er en helt annen nå. 

Jeg hadde vikarjobb, barn på 10 mnd og ingen omgangskrets. Jeg klarte å starte på nytt alene, så du kan om du vil. Det beste er å si takk for meg til slike for akkurat nå tror han at du aldri kommer til å forlate han. Du er tross alt en kvinne og du er avhengig av en mann. 

Det er godt jeg vet at det ikke er tilfellet, men du er den eneste som kan motbevise han. 

Anonymkode: ad580...049

• Nyttig 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det blir helt feil å drive og blame og shame en som er traumeskadet. Man tenker ikke logisk, og all rasjonell tankegang forsvinner. Altså hele evnen til å tenke rasjonelt forsvinner pga den hjerneskaden traumeskade gir. Å møte en traumebundet person med slike holdninger du viser bare skyver offeret enda mer inn i armene på mishandleren. Det man må gjøre er å hjelpe vedkommende til å få endret synapsene i hjernen som er skadet og gjør at hun ikke klarer å tenke klart, oppfordre til profesjonell hjelp som kan nettopp det, og å bygge offeret opp ikke bryte ned. 

Når man er stuck i et forhold med en mishandler føler man at det er hele verden mot dem/henne, at ingen andre vil like en, at en ikke duger, at en aldri vil få seg venner eller ny kjæreste, at en er for skadet til å bli forstått og at det kun er narsissisten som ironisk nok "bryr seg" om henne, kjenner henne og vil ha henne. Da er det viktig at vi øvrige mennesker i samfunnet tydelig viser at vi ikke dømmer henne, men tar henne i mot med åpne armer når hun er klar, og at vi ser hvor sterk og omsorgsfull hun er som klarer å stå i et så vanskelig forhold og oppmuntre til å se den styrken i seg selv og gi seg selv den omsorgen hun strever for å gi mannen, elske seg selv like mye som hun streber for at han skal elske henne, og ikke bli et forlengende ledd av volden ved å snakke ned til henne og kjefte på henne. Det hjelper ikke, det dytter henne tilbake i mer isolasjon og taushet. Og nettopp isolasjon og taushet for offeret er mishandlerens beste venner. 

Jeg har forståelse for at kvinner blir fanget i voldelige forhold. 

Men det er ikke slik at barn kommer dalende fra himmelen. Det er et valg TS velger å ta. Slutte med prevensjon er en viljestyrt handling. Og da vet hun at hun bringer et barn til en familie hun selv opplever som helvete. 

Så nei, jeg dømmer ikke henne nå. Men hvis med vilje bringer inn et helt forsvarsløst barn inn i det, så ja da dømmer jeg henne. 

Dette er helt forskjellig fra kvinner som allerede har barn med voldelig partner 

• Liker 3
Skrevet

TS, det høres ikke ut som du trives i forholdet. Dere har ikke barn sammen. Da er det opplagte svaret at du bør forlate ham. 

Det aller første du må gjøre er å få egne kontoer som han ikke har tilgang til. Dette kan banken hjelpe deg med. 

Om du opplever at du er utsatt for vold (fysisk, psykisk, økonomisk) kan du ta kontakt med et krisesenter for hjelp. 

Det er lite hensiktsmessig å stemple ham som en narsissist. Det kan verken du eller noen på internett diagnostisere ham med. Det viktigste er hvordan du trives i forholdet. Det kan være han bare er en helt alminnelig nokså udugelig mann. Men det betyr ikke at du trenger å bli i et forhold du mistrives i. 

Det blir tøft. Men det er mange som har stått i samlivsbrudd før deg og du kommer deg gjennom det. Og det er mange menn der ute som du kan få barn med. Det finnes håp 😊

Skrevet

Ts, jeg var også i ett slikt forhold ++++ enda verre med fysisk vold. Jeg vet at det føles ut som at det er helt umulig å komme seg vekk. Jeg brukte hele 2 år på å komme meg vekk. Bare det i seg selv er ett eget prosjekt. Du kan ikke få barn med en sånn en. Barnet kommer til å bli skadet av å vokse opp i ett sånt forhold. Jeg piner meg selv hver eneste dag for å ha tillatt sånn oppførsel og tillatt at barnet mitt vokste flere åt opp i ett sånt  hjem. Du må gå. Og jeg lover deg, selvom alt ser mørkt og dystert ut nå, kommer du ikke til å angre ett eneste sekund. 
❤️

Anonymkode: 78538...039

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...