Gå til innhold

Hva er rett her? Bompenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ts. Ja, og jeg som skriver, så har jeg og informert om at jeg vet dette ved to anledninger. Samt kontaktet fremtind. Men fått da som svar at dette ikke stemmer (fra selger sin side). 

Anonymkode: 6670c...486

Har du noe som helst skiftlig fra dette?

For du skriver her at du har vært i dialog med både Fremtind og påminnet tidligere eier angående bombrikken, så noe er vel skriftlig? Da kan du sende dette til tidligere eier, samt påminne om at du tok kontakt med han igjen om at du ikke fikk ordnet det bombrikke.

Men dette jo uansett tidligere eier sitt problem, og ikke ditt, sånn juridisk sett. Tidligere eier må jo ha betalt disse regningene jevnlig over 2 år. Det blir jo ekstremt voldsomt for en person å måtte ut med 5000-7000kr nå sånn plutselig. Det bør han og forstå, og ta feilen på sin kappe. For det er tross alt hans feil som ikke har lyttet til deg og heller valgt å stå på sitt uten å undersøke videre. 

Anonymkode: a739e...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge har du kjørt gjennom bommen og visst at du ikke betaler? Hadde du ikke dårlig samvittighet?

Jeg hadde kontaktet tidligere eier oftere enn 2 ganger og gitt beskjed at regningen han får inntil nå går på hans egen kappe. Akkurat som det står i avtalen med Fremtind.

Anonymkode: d4ab4...3c5

Jeg skjønner jo ts her; det er ganske slitsomt å måtte passe på at andre voksne gjør det de skal gjøre. Og hverdagen går jo. Det er lett å etterhvert glemme sånne ting, særlig om man har mye annet som foregår i livet sitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og så? Med mindre TS kjører gjennom bommer som koster flere hundre kroner hver gang så er det umulig å komme opp i 7000,- ved sjeldne bompasseringer. Hun måtte ha kjørt gjennom ca. 180 bommer i året og det er ikke sjeldent i min bok.

Anonymkode: e99d6...077

Det er vel mildt sagt irrelevant hva som er sjeldent i din «bok.» Mange i Oslo-området kjører i gjennom en bomring to ganger om dagen, på vei inn og ut fra jobb. I rushtid. Det tilsvarer da ca. 24800 kr i året. Så kan du plusse på familiebesøk, hyttebesøk osv. Så la oss si at en osloborger som må kjøre gjennom to bomstasjoner til og fra jobb per dag, tar seg noen turer til hytta i ny og ne, samt kanskje besøker familie og venner i ny og ne, kommer opp i hvert fall 5000-6000 tusen kroner per år. Det vil jeg da si er hyppige besøk gjennom bompengestasjoner. På 2 og et halv år, kommer den summen på hvert fall 12-17 tusen. At ts da estimerer 5-7 tusen i sammenheng med sjeldne passeringer, høres aldeles riktig ut. Kan du sette opp et regnestykke som argumenterer for din påstand? Uansett; dette er da irrelevant for problemstillingen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har du noe som helst skiftlig fra dette?

For du skriver her at du har vært i dialog med både Fremtind og påminnet tidligere eier angående bombrikken, så noe er vel skriftlig? Da kan du sende dette til tidligere eier, samt påminne om at du tok kontakt med han igjen om at du ikke fikk ordnet det bombrikke.

Men dette jo uansett tidligere eier sitt problem, og ikke ditt, sånn juridisk sett. Tidligere eier må jo ha betalt disse regningene jevnlig over 2 år. Det blir jo ekstremt voldsomt for en person å måtte ut med 5000-7000kr nå sånn plutselig. Det bør han og forstå, og ta feilen på sin kappe. For det er tross alt hans feil som ikke har lyttet til deg og heller valgt å stå på sitt uten å undersøke videre. 

Ts her. Ja, jeg har skriftlig på Mail at jeg har vært i kontankt med fremtid to ganger og biltilsynet ved en anledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ts her. Det er jeg enig i. Men jeg har ved to anledninger kontaktet tidligere eier og informert deg om å fjerne bombrikke og si opp avtale, og at jeg ikke har får bestilt egen bombrikke eller opprettet egen avtale. Da har jeg blitt avvist, og fått beskjed om at de har gjort «alt riktig.» Jeg har og kontaktet fremtind og forsøkt og få hjelp der, men fått som svar at de ikke kan hjelpe meg. Så rent moralsk, så har faktisk jeg prøvd og si ifra og informert. Men møtt motstand. Inntil to og et halvt år etterpå. Og da er det forventet at jeg skal betale samlet sum for nesten 17 måneder med engang. 

Dems ansvar, de hadde alle muligheter men gjorde ingenting med det. 

Anonymkode: d8486...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 11.49):

Du må skille mellom kravet fra Framtind til selger og selgers krav til kjøper.

Nytter ikke å diskutere juss på dette forumet siden folk bare synser og mener, Diskusjon.no er et mye bedre forum når det gjelder juss.

https://www.diskusjon.no/forum/789-økonomi-og-juss/

Anonymkode: 2f91c...321

Litt nysgjerrig. Hvordan begrunner du at et annet forum er bedre enn et annet forum når det gjelder å diskutere et tema de begge har? Synser ikke og mener folk på diskusjon.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 14.36):

Jeg ville bedt om en spesifisert regning med datoer og registreringsnummer.

Også hadde jeg skrevet i klartekst at bilselger har selv ansvaret og har fått tå påminnelser. Limt inn teksten fra selskapet og sagt at jeg allikevel kan betale når jeg får spesifisert regning 

Anonymkode: 668d9...b50

Det hadde jeg gjort også. 

Og er beløpet på mer enn et par tusen og jeg hadde hatt dårlig råd, hadde jeg delt opp beløpet i fire rater feks. 

Anonymkode: d6ea1...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 6.59):

Litt nysgjerrig. Hvordan begrunner du at et annet forum er bedre enn et annet forum når det gjelder å diskutere et tema de begge har? Synser ikke og mener folk på diskusjon.no?

Det er flere jurister der som liker å svare på slike tråder.

Anonymkode: 4830e...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 18.00):

Det er flere jurister der som liker å svare på slike tråder.

Anonymkode: 4830e...d4d

Det er bare synsing fra din side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 13.12):

Ts her. Det er jeg enig i. Men jeg har ved to anledninger kontaktet tidligere eier og informert deg om å fjerne bombrikke og si opp avtale, og at jeg ikke har får bestilt egen bombrikke eller opprettet egen avtale. Da har jeg blitt avvist, og fått beskjed om at de har gjort «alt riktig.» Jeg har og kontaktet fremtind og forsøkt og få hjelp der, men fått som svar at de ikke kan hjelpe meg. Så rent moralsk, så har faktisk jeg prøvd og si ifra og informert. Men møtt motstand. Inntil to og et halvt år etterpå. Og da er det forventet at jeg skal betale samlet sum for nesten 17 måneder med engang. 

Vi kjører MYE i bomringen med elbil og betaler cirka 1200-1300kr i året for dette. Du har kjørt i 17 måneder, men sier du kjører sjeldent i bomringer. Hvorfor ikke bare betale for egen bruk? Kan umulig koste mye?

Ja, du har loven på din side, men det er noe som heter moral også.

Anonymkode: 7672a...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 12.16):

Det er vel mildt sagt irrelevant hva som er sjeldent i din «bok.» Mange i Oslo-området kjører i gjennom en bomring to ganger om dagen, på vei inn og ut fra jobb. I rushtid. Det tilsvarer da ca. 24800 kr i året. Så kan du plusse på familiebesøk, hyttebesøk osv. Så la oss si at en osloborger som må kjøre gjennom to bomstasjoner til og fra jobb per dag, tar seg noen turer til hytta i ny og ne, samt kanskje besøker familie og venner i ny og ne, kommer opp i hvert fall 5000-6000 tusen kroner per år. Det vil jeg da si er hyppige besøk gjennom bompengestasjoner. På 2 og et halv år, kommer den summen på hvert fall 12-17 tusen. At ts da estimerer 5-7 tusen i sammenheng med sjeldne passeringer, høres aldeles riktig ut. Kan du sette opp et regnestykke som argumenterer for din påstand? Uansett; dette er da irrelevant for problemstillingen. 

Dette kan UMULIG være elbil. Jeg er i samme situasjon og kommer så vidt over tusenlappen i året med min elbil. Helt hinsides disse tallene du lister oppm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk vinner du frem. Og gitt at du ikke bare en gang, men to ganger virkelig spurte om de har sørget for å gjøre alt de skal, at brikka ikke kan fjernes. Så føler jeg at dette ligger på dem.

Moralsk ja man burde kanskje være grei å si jeg betaler. Men her hadde de flere anledninger til å fikse opp i det på forhånd, og de gjorde ikke jobben sin.

Dette går helt på hvor greit du ønsker å være.

Anonymkode: 33931...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi kjører MYE i bomringen med elbil og betaler cirka 1200-1300kr i året for dette. Du har kjørt i 17 måneder, men sier du kjører sjeldent i bomringer. Hvorfor ikke bare betale for egen bruk? Kan umulig koste mye?

Ja, du har loven på din side, men det er noe som heter moral også.

Det er snakk om 2 og et halvt år … ikke 17 måneder. Les tidligere svar og få med deg detaljene før du svarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette kan UMULIG være elbil. Jeg er i samme situasjon og kommer så vidt over tusenlappen i året med min elbil. Helt hinsides disse tallene du lister oppm

Igjen: du bare kaster ut påstander uten og argumentere. Kan du sette opp et regnestykke hvor du viser hva du legger i «ofte», og hva du betaler i bom? Det blir fordi dumt og bare kaste ut påstander hvor du bruker caps lock og «hinsides» som hersketeknikker. Argumenter ordentlig. Eller skal jeg slenge ballen tilbake? Det er UMULIG at du kjører ofte i gjennom bomringen og kun betaler litt over tusenlappen i året. Det er helt hinsides det du nevner her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 12.02):

Og så? Med mindre TS kjører gjennom bommer som koster flere hundre kroner hver gang så er det umulig å komme opp i 7000,- ved sjeldne bompasseringer. Hun måtte ha kjørt gjennom ca. 180 bommer i året og det er ikke sjeldent i min bok.

Anonymkode: e99d6...077

Normalt har man rundt 230 arbeidsdager.

Om man har bom 1 vei til/fra jobb i 2 år; 7000/460 = 15kr pr passering.

Her ute på stavanger regionen har de aller fleste bom en vei til jobb. Mange kanskje betale passering 2-3 ganger dagen alt etter hvor mye man må rund tå ting.

Det blir fort 7000kr for en person bare i løpet av et år.

Anonymkode: 33931...113

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...