AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #21 Del Skrevet 2. desember 2023 petterm skrev (24 minutter siden): Formelt og juridisk er det ingen tvil om at det er selgers ansvar. Samtidig har du visst at bomavtalen fremdeles sto på forrige eier. Jeg hadde uten tvil betalt. Be om en oversikt over passeringer etter at du overtok bilen og betal! Hva hvis det hadde vært motsatt? Hvis du solgte en bil og trodde du hadde sagt opp avtalen for så å oppdage at avtalen fremdeles løper. Hadde du synes det hadde vært rettferdig at ny eier skulle slippe bomutgiftene? Men her har det ikke skjedd en ærlig feil og selger har trodd det har blitt sagt opp. Ts har sagt i fra og selger gjorde ikke noe. Det er selger sin egen feil Anonymkode: 2e1f0...320 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Himalaila Skrevet 2. desember 2023 #22 Del Skrevet 2. desember 2023 Her hadde jeg sett bort i fra hva som er juridisk riktig. Du har ditt gode navn og rykte å ta vare på ts. Det er vel verdt noen tusen eller? Så er det din tid og kapasitet. Er det verdt noen tusen å bruke tid på dette? Og det er jo dine passeringer. Betal regninga, glem hele greia og gå videre i livet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #23 Del Skrevet 2. desember 2023 Himalaila skrev (29 minutter siden): Her hadde jeg sett bort i fra hva som er juridisk riktig. Du har ditt gode navn og rykte å ta vare på ts. Det er vel verdt noen tusen eller? Så er det din tid og kapasitet. Er det verdt noen tusen å bruke tid på dette? Og det er jo dine passeringer. Betal regninga, glem hele greia og gå videre i livet ditt. Gode navn og rykte 🙄 dummeste jeg har hørt. Anonymkode: 9d79c...120 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #24 Del Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ts her. Jeg vet ikke enda. Jeg har bedt om dokumentasjon og venter på dette. Skal jeg gjette så kanskje et beløp mellom 5-7 tusen. Anonymkode: 6670c...486 Du trenger ikke dokumentasjon på noe du ikke skal betale. Tidligere eier har fått flere påminnelser (fra deg) uten å ha ordnet opp. Da får vedkommende betale for egen lapskap. Anonymkode: 2fea8...739 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #25 Del Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kreditor (Fremtind) bryr seg ikke om hvem som har kjørt gjennom bommen. Kreditor har en avtale som ble inngått av forrige eier. Denne avtalen gjør at forrige eier er ansvarlig for bompasseringer gjort av registrert bil så lenge avtalen løper. Nå er ikke avtalen sagt opp, og dette er debitors ansvar. Det står helt klart og tydelig i avtalen han har inngått. Det er, og skal være!, debitor sitt problem. Ikke trådstarter sitt. Anonymkode: 9d79c...120 Det har jo ingenting med hvem Fremtind retter kravet mot, er jo ikke tvil om at det er mellom Fremtind og selgeren som har avtalen med Fremtind. Men selger kan ha et juridisk krav mot kjøper i dette tilfellet, selv om kjøper har prøvd å rette opp så faller ikke det økonomiske kravet bort og spesielt ikke når kjøper har forsatt å kjøre gjennom bomringer fullt vitende at det er den gamle eieren av bilen som får regningen. Kan jo spekulere i hvor mye kjøper har purret på selger i dette tilfellet, selger burde jo ha sett at det blir trekt penger for bompasseringer og når det har gått så lang tid som 2.5 år så burde jo kjøper ha bedt selger om å sjekke trekk for bompasseringer mange ganger. Uansett så er faktum at kjøper har kjørt igjennom bommer og kostnaden ville vært den samme om kjøper hadde ordnet med egen bombrikke, hvis det går så langt som til Forliksrådet så tviler jeg på at selger vil slippe unna regningen. Anonymkode: 2f91c...321 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #26 Del Skrevet 2. desember 2023 Jeg ville bedt om en spesifisert regning med datoer og registreringsnummer. Også hadde jeg skrevet i klartekst at bilselger har selv ansvaret og har fått tå påminnelser. Limt inn teksten fra selskapet og sagt at jeg allikevel kan betale når jeg får spesifisert regning Anonymkode: 668d9...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #27 Del Skrevet 2. desember 2023 Jeg hadde bare vippset litt og sagt at jeg har sagt i fra 2 ganger, men dere får litt. Anonymkode: c3c12...793 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #28 Del Skrevet 2. desember 2023 Jeg er troende til å bli litt smålig i en sånn situasjon. først må de ordne opp så du får din egen bom brikke. så ber du om en detaljer utskrift over alle passeringene du skal dekke. så trenerer du kom med unnskyldininger som, jeg betaler ved neste lønn, de er på vei, glemte det ut. Og ta lang tid før du svarer på henvendelser. Anonymkode: 0a8db...790 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #29 Del Skrevet 2. desember 2023 Du har gjort ditt da du kontaktet selger flere ganger. Det er bare å beklage til han og si akkurat dette, så får selger sette det på tabbekvota si. Anonymkode: b09e2...b87 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #30 Del Skrevet 2. desember 2023 Hvis du har prøvd å betale for bompasseringene dine ved å kontakte selgeren, uten at han har ønsket å samarbeide, så mener jeg du har rett på å slippe å betale. Dette sett fra et rettferdig ståsted. Juridisk er det vel selgeren som skal betale. Men du er vel et menneske og ikke en robot. Anonymkode: 8706d...84e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 3. desember 2023 #31 Del Skrevet 3. desember 2023 Hei. Bompengeselskaper sender ut faktura minst senest 1 - en til 2 - to måneder etter passering av bom. Selger av bilen må derfor å fått flere regninger, i løpet av 2 1/2 år. Med vennlig hilsen TBergh 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #32 Del Skrevet 3. desember 2023 Sender ikke Fremtind faktura når summen bikker 500kr? Hvertfall får jeg min da. Rett over 500kr per faktura. Vet ikke om det er valg jeg har gjort selv, eller alle har det sånn? Da er det i tilfellet rart at de akkurat her har ventet med å sende til beløpet er blitt så stort. Enig med den over, ikke betal noe før de har ryddet opp og du har ny, egen brikke. Og deretter få kravet dokumentert og foreslå evt 50/50 splitt. Anonymkode: 404d4...d93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #33 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ts her. Jeg vet ikke enda. Jeg har bedt om dokumentasjon og venter på dette. Skal jeg gjette så kanskje et beløp mellom 5-7 tusen. Anonymkode: 6670c...486 Hvis du sjelden kjører gjennom bom så kommer ikke beløpet på 5-7 tusen😅 Kanskje en eller to tusenlapp(er), men noe mer enn det tviler jeg sterkt på. Anonymkode: e99d6...077 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #34 Del Skrevet 3. desember 2023 Hvorfor tok ikke tidligere eier bare med seg bombrikken, og ny eier tok sin egen og satte i frontruta? Selv har jeg endret bil to ganger hos Autopass etter jeg skaffet meg bombrikke. Om festet mot ruta blir med, er det da gullt mulig å skaffe nytt feste. Anonymkode: 2f238...c61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #35 Del Skrevet 3. desember 2023 Dette skjedde faktisk meg når jeg solgte bil, jeg fjernet bombrikken og fjernet den inne på autopass. Så fikk vi regning på bompasseringer i Oslo på bilen etter noen måneder. Jeg betalte den og kontaktet kjøperen og spurte om han ville betale meg for det, og det gjorde han. Hadde imidlertid ikke laget noen sak av det om han ikke svarte. Så ringte jeg til Autopass, og sa at bilen ikke lå inne, så der var ikke noe å fjerne. Da fikk jeg til svar at fordi samboeren ikke hadde aktivert ett eller annet for mange år siden så ville vi ikke se at bilen lå registrert på oss.. så jeg hadde ingen forutsetning for å vite at ikke alt var i orden. Så da måtte Autopass gjøre det for oss. Kan jo være noe slikt. Anonymkode: bead8...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #36 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvis du sjelden kjører gjennom bom så kommer ikke beløpet på 5-7 tusen😅 Kanskje en eller to tusenlapp(er), men noe mer enn det tviler jeg sterkt på. Anonymkode: e99d6...077 Det er snakk om godt over to år … Anonymkode: 6670c...486 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #37 Del Skrevet 3. desember 2023 Hvor lenge har du kjørt gjennom bommen og visst at du ikke betaler? Hadde du ikke dårlig samvittighet? Jeg hadde kontaktet tidligere eier oftere enn 2 ganger og gitt beskjed at regningen han får inntil nå går på hans egen kappe. Akkurat som det står i avtalen med Fremtind. Anonymkode: d4ab4...3c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #38 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvor lenge har du kjørt gjennom bommen og visst at du ikke betaler? Hadde du ikke dårlig samvittighet? Jeg hadde kontaktet tidligere eier oftere enn 2 ganger og gitt beskjed at regningen han får inntil nå går på hans egen kappe. Akkurat som det står i avtalen med Fremtind. Anonymkode: d4ab4...3c5 Juridisk sett har selger ansvaret. De har fått informasjonen to ganger. Ser absolutt ingen grunn til dårlig samvittighet. Ærlig talt. Anonymkode: 6670c...486 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #39 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Juridisk sett har selger ansvaret. De har fått informasjonen to ganger. Ser absolutt ingen grunn til dårlig samvittighet. Ærlig talt. Anonymkode: 6670c...486 Du må skille mellom kravet fra Framtind til selger og selgers krav til kjøper. Nytter ikke å diskutere juss på dette forumet siden folk bare synser og mener, Diskusjon.no er et mye bedre forum når det gjelder juss. https://www.diskusjon.no/forum/789-økonomi-og-juss/ Anonymkode: 2f91c...321 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #40 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er snakk om godt over to år … Anonymkode: 6670c...486 Og så? Med mindre TS kjører gjennom bommer som koster flere hundre kroner hver gang så er det umulig å komme opp i 7000,- ved sjeldne bompasseringer. Hun måtte ha kjørt gjennom ca. 180 bommer i året og det er ikke sjeldent i min bok. Anonymkode: e99d6...077 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå