Gå til innhold

Hva er rett her? Bompenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en bruktbil for 2 og et halvt år siden. Ved overtagelse av bilen spurte jeg om alt var ordnet med bombrikken, og spesifiserte at det ikke kun holdt å fjerne brikken. Alt var i orden sa selger til meg muntlig. Jeg forsøkte så å bestille bombrikke via Fremtid, men fikk som svar at dette ikke var mulig, da bilen som registrert på en annen, og de ba meg dobbeltsjekke bilnumret. Dette gjorde jeg og sendte svar om dette til Fremtind. Fikk da samme svar. Jeg kontaktet de jeg kjøpte bilen av og fikk igjen svar på de hadde gjort hva de skal gjøre, og at alt er i orden. Skal nevnes at jeg eier en el-bil og kjører sjeldent igjennom bomstasjoner. 

Nå 2 og et halvt år senere blir jeg kontaktet av gammel eier hvor de har oppdaget at de ikke har sagt opp avtalen og ber meg tilbakebetale totalsummen for bompenger siden jeg kjøpte bilen. Hva er rett her? Jeg forstår at jeg er ansvarlig for min egen kjøring, men føler at jeg har gjort hva jeg kan for å føre over bilen på meg, samt informere gammel eier om at jeg ikke får gjort dette. 

Anonymkode: 6670c...486

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette går på hans kappe og er hans regning. Det er selger som skal fjerne avtalen hos autopass. 

Anonymkode: 14af6...ea8

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare henvise hit; https://fremtindservice.no/privat/autopass/ny-bil/#:~:text=En AutoPASS avtale er personlig,passeringene til den solgte bilen.

"En AutoPASS avtale er personlig og knyttet til ditt navn, og blir ikke avsluttet hvis du bare fjerner bombrikken fra bilen. Hvis du ikke endrer eller avslutter avtalen, er du ansvarlig for å betale passeringene til den solgte bilen."

Anonymkode: 14af6...ea8

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er vel hva som er juridisk rett noe annet er moralsk! Selvfølgelig bør du betale for dine egne bompasseringer de årene du har hatt bilen

Anonymkode: 187b1...5b5

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger er jo ansvarlig for å stoppe avtalen men du har jo uansett måtte betalt om du hadde ordnet deg en egen avtale, det eneste riktige er at du betaler for de faktiske bompasseringene.

Dette kan sammenlignes med personer som ikke har sagt opp en strømavtale, det er uansett den som bruker strømmen som må betale.

Anonymkode: 2f91c...321

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelt og juridisk er det ingen tvil om at det er selgers ansvar. Samtidig har du visst at bomavtalen fremdeles sto på forrige eier.

Jeg hadde uten tvil betalt. Be om en oversikt over passeringer etter at du overtok bilen og betal!

Hva hvis det hadde vært motsatt? Hvis du solgte en bil og trodde du hadde sagt opp avtalen for så å oppdage at avtalen fremdeles løper. Hadde du synes det hadde vært rettferdig at ny eier skulle slippe bomutgiftene? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En ting er vel hva som er juridisk rett noe annet er moralsk! Selvfølgelig bør du betale for dine egne bompasseringer de årene du har hatt bilen

Ts her. Det er jeg enig i. Men jeg har ved to anledninger kontaktet tidligere eier og informert deg om å fjerne bombrikke og si opp avtale, og at jeg ikke har får bestilt egen bombrikke eller opprettet egen avtale. Da har jeg blitt avvist, og fått beskjed om at de har gjort «alt riktig.» Jeg har og kontaktet fremtind og forsøkt og få hjelp der, men fått som svar at de ikke kan hjelpe meg. Så rent moralsk, så har faktisk jeg prøvd og si ifra og informert. Men møtt motstand. Inntil to og et halvt år etterpå. Og da er det forventet at jeg skal betale samlet sum for nesten 17 måneder med engang. 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (1 minutt siden):

Formelt og juridisk er det ingen tvil om at det er selgers ansvar. Samtidig har du visst at bomavtalen fremdeles sto på forrige eier.

Jeg hadde uten tvil betalt. Be om en oversikt over passeringer etter at du overtok bilen og betal!

Hva hvis det hadde vært motsatt? Hvis du solgte en bil og trodde du hadde sagt opp avtalen for så å oppdage at avtalen fremdeles løper. Hadde du synes det hadde vært rettferdig at ny eier skulle slippe bomutgiftene? 

Ts. Ja, og jeg som skriver, så har jeg og informert om at jeg vet dette ved to anledninger. Samt kontaktet fremtind. Men fått da som svar at dette ikke stemmer (fra selger sin side). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mer skulle jeg ha gjort? Jeg har sagt ifra. Men de har sagt meg i mot. Og 2 og et halvt år senere, så har de funnet ut at det jeg sa stemmer … 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mer skulle jeg ha gjort? Jeg har sagt ifra. Men de har sagt meg i mot. Og 2 og et halvt år senere, så har de funnet ut at det jeg sa stemmer … 

Det er ingenting mer du kunne gjort. Dette er gamle eiere egen feil. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts har jo prøvd å ordne opp i dette ved flere anledninger, men tidligere eier har påstått at alt er som det skal være.

Som tidligere eier av bilen ville jeg senest andre gang ts henvendte seg til meg, forsikret meg om at jeg hadde avsluttet abonnementet. Jeg synes det da er like «umoralsk» å komme og kreve penger over to år etterpå når det skyldes egen sløvhet.

Anonymkode: a41fb...26f

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å betale TS. Jeg ville heller ikke gjort det når de har fått flere beskjeder om det, og ikke sjekker opp i det, men bare står på sitt. 

Anonymkode: ab8ad...21e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke betale. Selger har driti seg ut og Fremtind har krav på pengene fra selger. Du er ikke ansvarlig her. 

Anonymkode: 9d79c...120

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts har jo prøvd å ordne opp i dette ved flere anledninger, men tidligere eier har påstått at alt er som det skal være.

Som tidligere eier av bilen ville jeg senest andre gang ts henvendte seg til meg, forsikret meg om at jeg hadde avsluttet abonnementet. Jeg synes det da er like «umoralsk» å komme og kreve penger over to år etterpå når det skyldes egen sløvhet.

Anonymkode: a41fb...26f

Enig i denne. Gammel eier kan ikke sende regning for egen sløvhet til andre. De har tross alt hatt 2,5 år å sjekke at avtalen var oppsagt.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har etter mitt syn ingen plikt å betale, samtidig har du jo faktisk kjørt gjennom disse bommene. Jeg hadde foreslått å dele beløpet, du og gammel eier betaler halvparten hver.

Anonymkode: f65ca...b5c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye er det snakk om TS?

Det er jo en ganske merkelig situasjon, har ikke tidligere eier forstått dette før? Det er klart det er litt rart at du ikke skal betale for de bommene du har passert, men du har jo virkelig prøvd å løse det. Ville kanskje tenkt en løsning der du betaler halvparten? I alle fall må de gå med på en nedbetaling hvis du trenger det! 

Anonymkode: 6a3a0...476

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreditor (Fremtind) bryr seg ikke om hvem som har kjørt gjennom bommen. Kreditor har en avtale som ble inngått av forrige eier. Denne avtalen gjør at forrige eier er ansvarlig for bompasseringer gjort av registrert bil så lenge avtalen løper. 

Nå er ikke avtalen sagt opp, og dette er debitors ansvar. Det står helt klart og tydelig i avtalen han har inngått. 

Det er, og skal være!, debitor sitt problem. Ikke trådstarter sitt. 

Anonymkode: 9d79c...120

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jeg vet ikke enda. Jeg har bedt om dokumentasjon og venter på dette. Skal jeg gjette så kanskje et beløp mellom 5-7 tusen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dersom man er uvitende og gjør en ærlig feil, ja. Når man sier ifra fordi man ikke får til å bytte selv, fordi selger nekter å logge inn på en nettside og trykke på én knapp, nei. Det er jo selger som gjør seg vanskelig her. For så å komme lenge etterpå og krever penger.  

Anonymkode: 2e1f0...320

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...