Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg nærmer meg 40 og skjønner at det kan være en fordel å begynne å ta vare på huden etterhvert. Jeg er helt nybegynner og har vanligvis bare renset huden morgen og kveld og brukt en basic fuktighetskrem og øyekrem. 

Nå trenger jeg tips til hva man bør ha for å ta vare på huden på best mulig måte. Det finnes så mye produkter og jeg skjønner meg knapt på halvparten.

Har noen mulighet til å komme med forlag til must have produkter og rekkefølge på hvordan man bruker disse produktene? Er i såfall evig takknemlig 🥰

Huden min er ganske normal, men kan bli litt rød med tørre flekker på vinteren. Kan gjerne bruke litt penger på produkter som faktisk virker, så trenger ikke være de helt billigste produktene, men ikke 1000 for en øyekrem liksom 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hudpleie fra apotek pleier å være helt ok for de som ikke har spesielle behov. Merket CeraVe er bra, f.eks. Du burde begynne med solfaktor hvis du ikke allerede bruker det

Anonymkode: a32c3...cd2

• Nyttig 2
Skrevet

Et C vitamin serum etter rens og før fuktighetskrem hver morgen. 

Et retinol produkt etter rens og før fuktighetskrem hver kveld. Obs retinol er kraftig for huden og man må begynne med f eks to ganger i uka for så å trappe opp til tre og fire osv sakte men sikkert

Alltid solkrem spf 50 om sommeren

Av kosmetiske behandlinger er PRP eller PRF tre ganger i året en god investering med bra resultat, samme med Sculptra en gang i året og microneedling tre til seks ganger annenhvert år 

Anonymkode: 106c1...687

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Godt med fukt, solkrem og rens er nok det aller viktigste du gjør for huden din. UV-sttåling er det som har størst betydning når det gjelder tidlig hudaldring og rynker i ansiktet. Nok fukt er viktig for bl.a. å opprettholde hudens egen beskyttelse, samt at en godt fuktet hud alltid ser glattere og friskere ut😉 Og rens, fordi kun vann ikke er tilstrekkelig for å fjerne solkrem og sminke.

Etterhvert som vi blir eldre, avtar hudens egen produksjon av bl.a. kollagen og elastin (de proteinene som holder huden elastisk og spenstig), den naturlige celleutskiftingen går saktere, og hvis vi slurvet med solfaktor da vi var yngre, begynner vi kanskje å  se resultatene av det nå. Det er her hudpleieprodukter med aktive ingredienser kommer inn.

Antioksidanter som c-vitamin og niacinamide beskytter mot frie radikaler som skader huden og bryter ned cellene, og stimulerer produksjonen av kollagen. Eksfolierende syrer hjelper huden med å kvitte seg med overskudd av døde celler, og kan også stimulere kollagenproduksjonen. Retinoider stimulerer produksjonen av kollagen og kanskje også elastin, reparerer solskader og reduserer fine linjer og rynker.

I tillegg til rens, fukt og solbeskyttelse, kan du dermed legge til et antioksidantserum, en eksfolierende syre og et retinoidprodukt, pluss en øyekrem dersom du ønsker å bruke aktive ingredienser også her.

En god hudpleierutine kan også gjerne suppleres med behandlinger hos hudpleier, om det er rom i budsjettet for det🙂

Kan godt komme med noen produktforslag om du ønsker det🙂

Skrevet

Tusen takk for svar, nå lærte jeg masse nytt 😄 Ja, kom gjerne med forslag til produkter Roci 🥰

Skrevet

Jeg er 37år og har de siste årene begynt å ta vare på huden min. Har leger i familien, og tror veldig på dette å heller bruke produkter som har bevist effekt, feks Tretinoin (resept), istedenfor kjempedyre kremer med bare litt virkestoff. Jeg bruker Tretinoin hver kveld etter rens. Om morgen bruker jeg C-vitamin toner, øyekrem og dagkrem med faktor (relativt billige produkter fra no7 på apoteket. Man trenger ikke dyre produkter for fuktighet). Ordentlig solkrem sommerhalvåret.

Anonymkode: c2497...1c2

Skrevet (endret)
Enna00 skrev (På 2.12.2023 den 10.38):

Jeg nærmer meg 40 og skjønner at det kan være en fordel å begynne å ta vare på huden etterhvert. Jeg er helt nybegynner og har vanligvis bare renset huden morgen og kveld og brukt en basic fuktighetskrem og øyekrem. 

Nå trenger jeg tips til hva man bør ha for å ta vare på huden på best mulig måte. Det finnes så mye produkter og jeg skjønner meg knapt på halvparten.

Har noen mulighet til å komme med forlag til must have produkter og rekkefølge på hvordan man bruker disse produktene? Er i såfall evig takknemlig 🥰

Huden min er ganske normal, men kan bli litt rød med tørre flekker på vinteren. Kan gjerne bruke litt penger på produkter som faktisk virker, så trenger ikke være de helt billigste produktene, men ikke 1000 for en øyekrem liksom 😅

Beklager at det tok litt tid å svare deg, men her er forslag til noen produkter jeg tror vil passe deg, samt forslag til rutine. Jeg har holdt meg til produkter i et rimelig til middels prissjikt, men også gitt forslag til noen mer luksuriøse varianter :) Ettersom du har litt tørr hud nå vinterstid, er det ikke nødvendig å rense med annet enn lunkent/kroppstemperert vann om morgenen. Ikke bruk for varmt vann. Avlsutt gjerne med kaldt vann, det kvikker opp :) Ellers er det etter min mening ikke nødvendig å bruke hundrevis av kroner på et renseprodukt som du skyller av ansiktet etter kort tid. Det viktigste er at rensen fjerner sminke og solkrem effektivt, uten å tørke ut huden. Utover det, handler det mye om preferanser. Noen foretrekker dobbeltrens (olje/balm + vannbasert rens), andre liker renselotions eller kremer. En rens jeg liker veldig godt, og som jeg også tror kan passe bra til din hud, er Lumene Nordic Hydra Oat Milk Oil Cleanser. En annen favoritt for vintertørr hud er La Roche-Posay Toleriane Cleansing Lotion.

Når det gjelder antioksidanter, kan du enten gå for et rent C-vitaminserum eller et serum som f.eks. kombinerer C-vitamin og niacinamide. En konsentrasjon på 10-15% (askorbinsyre, ren C-vitamin) er fint å starte med, da jeg oppfatter at du ikke har spesielt sensitiv hud. Noen produkter å vurdere, er f.eks. 

Paula's Choice C15 Super Booster. Det fine med dette serumet er at du kan blande noen dråper i fuktighetskremen din i tilvenningsfasen, slik at du får redusert styrken. 

Neostrata 15% Vitamin c + PHA Serum  - PHA er gunstig for tørr hud.

Elementrè Brightening Serum 15% Vitamin C - dette serumet inneholder også mange gode fuktighetsgivende og beskyttende ingredienser. 

Skincity Skincare 1st Concentrate inneholder både niacinamide, c-vitamin og flere fuktighetsgivende og beskyttende ingredienser.

Skinceuticals Serum 10

Noen bra retinoidprodukter å starte med er f.eks 

CeraVe Resurfacing Retinol Serum (0,3% retinol)

Exuviance Super Retinol Concentrate (0,2% retinol)

Medik8 Retinol 3TR (0,3% retinol) (oljebasert)

Medik8 Crystal Retinal 3

SkinCeuticals Retinol 0.3%

Det er viktig at retinoidprodukter påføres helt tørr hud, og får trekke inn i minst 20 minutter før du påfører fukt.

Eksfolierende produkter som er skånsomme mot litt vintertørr hud som ikke er vant til syrer, er:

The Ordinary Lactic Acid 10% + HA

The Ordinary Glycolic Acid Toning Solution 7%

Elementrè Exfoliating Night Gel - inneholder både glykolsyre og melkesyre, samt BHA (salicylsyre).

ZO Skin Health Exfoliating Accelererator

Det er som regel tilstrekkelig å eksfoliere en gang i uka. 

Disse kremene gir godt med fukt og beskytter huden mot tørr inneluft og vinterkulde:

First Aid Beauty Ultra Repair Face Moisturizer

Dr. Ceuracle Pro Balance Biotics Moisturizer (NB: Inneholder litt parfyme)

Paula's Choice Omega + Complex Moisturizer (kan også kjøpes som prøvestørrelse til en rimelig penge)

SkinCeuticals Emollience

Øyekremer/serum:

Beauty of Joseon Revive Eye Serum Ginseng + Retinal

Elementrè Firming Eye Serum

First Aid Beauty Skin Lab Retinol & Hyaluronic Acid Eye Cream

Medik8 EyeLift Peptides

Rutine

Morgen:

• Rens med lunkent vann
  • Antioksidantserum
  • Fuktighetskrem/øyekrem
  • Solkrem (strengt tatt ikke nødvendig på denne tiden av året, men kommer gjerne med forslag om du ønsker).

Kveld:

• Rens med renseprodukt
  • Retinoid eller eksfoliering
  • Fuktighetskrem/øyekrem

Når du starter med såkalte aktive ingredienser, altså syrer, antioksidanter og retinoider, er det viktig at du starter gradvis og lar huden tilvenne seg, ettersom dette er ingredienser som potensielt kan være irriterende. I vår- og sommerhalvåret er det også svært viktig å bruke høy solfaktor på dagtid når man bruker aktive ingredienser, ettersom de også gjør huden mer solsensitiv. Før du begynner å bruke produktene, er det viktig at du sjekker om du tåler produktene. Dette gjør du enklest ved å ta en såkalt patch-test: Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet og vent i minst 24 timer. Om du ikke får noen reaksjon, skal det være trygt å bruke produktet i ansiktet. 

Forslag til nybegynnerrutine med aktive ingredienser:

• Mandag kveld:  Fukt
  • Tirsdag kveld: Eksfoliering + fukt
  • Onsdag kveld:  Fukt
  • Torsdag kveld: Retinoid + fukt
  • Fredag kveld:  Fukt
  • Lørdag morgen: Antioksidant + fukt
  • Lørdag kveld: Fukt
  • Søndag: Fukt

Om huden føles «rå», rød, irritert, har røde flekker, virker å være i ubalanse, man får irriterte og røde porer eller utslett, er dette et tegn på en svekket hudbarriere. Ta et steg tilbake, paus de aktive ingrediensene, inkludert de du eventuelt bruker på morgenen og tilfør huden fukt og beskyttende ingredienser.

Følg denne rutinen i 6-8 uker, om du ikke får noen negative reaksjoner kan du bruke retinoider 3 ganger i uka i 6-8, deretter øke til 4 ganger i uka osv. Jeg anbefaler uansett å gi huden pause en dag i uka der du bare pøser på med fukt, f.eks. fuktmaske, ekstra fuktserum e.l. Et fuktserum kan du også bruke daglig om du føler at krem ikke er tilstrekkelig. Om morgenen legges dette etter antioksidantserum og før krem, om kvelden etter rens og aktiv pleie. Et utrolig bra fuktserum som har vært en "gamechanger" for min dehydrerte hud, er The Ordinary Amino Acids + B5.

Håper dette kan være til hjelp, bare spør hvis det er noe du lurer på, eller om du ønsker flere/andre produktforslag :) 

Endret av Roci
  • Nyttig 1
Skrevet

Wow Roci! Tusen takk for supergod forklaring og for at du tok deg tid til å svare meg så utfyllende 🥰 Jeg skal absolutt sjekke ut noen av disse produktene! Tusen takk igjen, dette var akkurat det jeg trengte for å skjønne hvordan produktene virker og hvordan de skal brukes ❤️

Skrevet
Enna00 skrev (15 minutter siden):

Wow Roci! Tusen takk for supergod forklaring og for at du tok deg tid til å svare meg så utfyllende 🥰 Jeg skal absolutt sjekke ut noen av disse produktene! Tusen takk igjen, dette var akkurat det jeg trengte for å skjønne hvordan produktene virker og hvordan de skal brukes ❤️

Bare hyggelig, Enna00 🥰 Gi meg gjerne tilbakemelding når du har fulgt rutinen i noen uker, og spør gjerne underveis om det skulle være noe, enten i tråden eller på DM.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...