AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #1 Del Skrevet 2. desember 2023 Er det stor forskjell i hva du klarer å ta i de to ulike øvelsene? Anonymkode: 833c4...3d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #2 Del Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det stor forskjell i hva du klarer å ta i de to ulike øvelsene? Anonymkode: 833c4...3d0 Ja. Ikke så rart da det jo er ulike øvelser. vektstangen i benkpress «låser» grepet og hendene i en posisjon. Bruk av manualer tillater at jeg får justert nok til at jeg skåner skuldrene mine mye mer en hva som er mulig i benkpress. For mitt vedkommende fører dette til at jeg kan belaste mer med manualer en hva jeg kan i benkpress. Anonymkode: 1e09c...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #3 Del Skrevet 3. desember 2023 Jeg trodde kanskje det var motsatt, at man ofte løftet mer i benkpress, siden brystpress må man bruke krefter på å stabilisere manualene? Anonymkode: 833c4...3d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 3. desember 2023 #4 Del Skrevet 3. desember 2023 Det er i utgangspunktet to veldig forskjellige øvelser. Benkpress gir mer volum og fyldighet, men manualer aktiverer flere støttemuskler. Benkpress gjør også at en kan overføre MER kraft fra kroppen og derfor kan en løfte mer. Husk det handler ikke om hvor mye du løfter, men hvordan. Jeg tar sjelden mer enn 100 kilo i BP fordi målet ikke er maksrep, men å belaste muskulatur nok til at den utvikler seg riktig. På den annen side. Manualer vil lettere gi deg tilbakemelding på hvor dårlig symmetri du har, hvor stor vektforskjell du tåler. Jeg trener 4-split og varierer med litt forskjellig program hver uke i en måned. Allikevel bruker jeg benkpress hver gang, men varierer imellom bredt grep (mer bryst), smalt grep (mer triceps), decline (mer nedre bryst) og incline (mer øvre bryst). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet 3. desember 2023 #5 Del Skrevet 3. desember 2023 Klarer du 100kg i benkpress burde du klare 80kg i liggende brystpress med manualer (80kg totalt ikke per manual). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 4. desember 2023 #6 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg trodde kanskje det var motsatt, at man ofte løftet mer i benkpress, siden brystpress må man bruke krefter på å stabilisere manualene? Anonymkode: 833c4...3d0 Det stemmer, men ikke bare fordi du må bruke krefter på å stabilisere manualene. Det er også fordi at kraften fra triceps legges til kraften fra brystet og fremre skuldermuskulatur i benkpress, noe som er umulig å få til i benkpress med manualer. Det handler rett og slett om at du ved å aktivere triceps maksimalt ved bruk av manualer bare ville kastet manualene i bakken, mens friksjonen i håndflatene under benkpress gjør at denne kraften heller brukes til å flytte stanga. Det gjør også at kraftretningen endrer seg noe, som gir litt utslag i øvelsens momentarmer og muskelbruk: 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg trodde kanskje det var motsatt, at man ofte løftet mer i benkpress, siden brystpress må man bruke krefter på å stabilisere manualene? Anonymkode: 833c4...3d0 Ja. Man kan typisk belaste mer med stang. Mitt problem er skulderskadene mine. De gjør at jeg mye lettere kan løfte med manualer og på den måten justere det lille som skal til for ikke å forverre skulderskadene. Samtidig trener jeg stort sett alltid helt alene, og tør rett og slett ikke belaste så tungt i benkpress uten en «spotter». Maskin er uaktuelt da vinkel er fullstendig låst. Anonymkode: 1e09c...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #8 Del Skrevet 4. desember 2023 AdonisFFM skrev (11 timer siden): Benkpress gir mer volum og fyldighet, . . Skjønte ikke helt hva du mener her? Om muskelen som belastes til vekst er den samme, så vil den se lik ut. Uavhengig om du belastet den med stang eller ikke. Ja, med stang kan man belaste mer etc, men muskelvekst for 1 muskel vil ikke se annerledes ut selvom veien til vekst er ulik. Anonymkode: 1e09c...9f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 4. desember 2023 #9 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Skjønte ikke helt hva du mener her? Om muskelen som belastes til vekst er den samme, så vil den se lik ut. Uavhengig om du belastet den med stang eller ikke. Ja, med stang kan man belaste mer etc, men muskelvekst for 1 muskel vil ikke se annerledes ut selvom veien til vekst er ulik. Anonymkode: 1e09c...9f3 Du har rett her, sett bort fra muskler som kan oppleve regional hypertrofi og øvelser som da belaster forskjellige regioner. Med det sagt tror jeg ikke flat benkpress kontra flat manualpress har særlige forskjeller her. Ikke sikkert man belaster brystmuskelen noe mer med stang heller, egentlig. Som vist på tegningene i mitt forrige innlegg ser man at momentarmene er mye større til brystmuskelen ved bruk av manualer, ergo utøver de mer kraft på en lavere vekt med manualer. Forskning har også vist høyere muskelaktivering i brystmuskulaturen ved bruk av manualer kontra stang: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27669189/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 4. desember 2023 #10 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjønte ikke helt hva du mener her? Om muskelen som belastes til vekst er den samme, så vil den se lik ut. Uavhengig om du belastet den med stang eller ikke. Ja, med stang kan man belaste mer etc, men muskelvekst for 1 muskel vil ikke se annerledes ut selvom veien til vekst er ulik. Anonymkode: 1e09c...9f3 Det blir jo en vesensforskjell i belastning når en har mer kraftoverføring til sentral muskulatur og trenger mindre til periferi. Jeg sier jo her ikke at BP er bedre enn manualer, men bare at det er enklere å belaste alle segmenter ab brystmuskelen. Det er nok uansett ikke lett å finne oppleste fasiter på dette da en opererer med så mange multifaktoriske elementer fra person til person. Dette sier selvsagt heller ikke noe om den spesifikke effekt på forskjellige deler av brystet, eller deltoid eller triceps for den saks skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #11 Del Skrevet 4. desember 2023 AdonisFFM skrev (2 timer siden): Det blir jo en vesensforskjell i belastning når en har mer kraftoverføring til sentral muskulatur og trenger mindre til periferi. Jeg sier jo her ikke at BP er bedre enn manualer, men bare at det er enklere å belaste alle segmenter ab brystmuskelen. Det er nok uansett ikke lett å finne oppleste fasiter på dette da en opererer med så mange multifaktoriske elementer fra person til person. Dette sier selvsagt heller ikke noe om den spesifikke effekt på forskjellige deler av brystet, eller deltoid eller triceps for den saks skyld. Enig. For meg er det veldig logisk at du får mer volumvekst om du trener brystmusklene hardt enn om du begrenses av svakere muskulatur rundt håndledd og underarm, slik det ofte er med manualer. Så enkel er sammenhengen. Økning er prosentvis. Anonymkode: 653ab...6aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå