Gå til innhold

Diabetes type 1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
er det noen med erfaring med barn og diabetes? 
Sønnen min måtte i natt dra til legevakten, da jeg på tur i seng oppdager at han stønner i søvne og har vanvittige skjelvinger. 
Han hadde ikke feber og klaget på vondt i ryggen, drakk nesten 0.5 liter på styrten. Mine alarmklokker går. 
Når vi ankommer legevakt 0130 så har han fått skyhøy feber. 
Blodsukker blir da målt, og han har da 7,6 i blodsukker kl 01.45. 
Da har han hatt siste måltid kl 18.15. 

Vi får bare beskjed om virus, og beskjed om å ta langtids blodsukker hos fastlege. 
Er ikke dette veldig rart? Burde ikke et barn som nesten ikke har spist på 9 timer med såpass høyt blodsukker sjekkes?? 

Skal også sies at vi har _masse_ diabetes i familien. 
Blant annet også diabetes type 3. Masse type 2 og et par type 1.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Infeksjon/feber kan gi høyt blodsukker. Bestill legetime på mandag og ta langtidsblodsukker. 

Anonymkode: 053cb...660

Skrevet

7,6 er jo ikke et voldsomt høyt blodsukker. Hadde det vært diabetes, hadde det nok vært mye høyere. (Til sammenligning hadde mitt barn 20 da hun ble innlagt.)

Å ha feber har jeg ikke hørt er vanlig ved diabetes, men man kan jo bli dehydrert og tørst av feber.

Diabetes 2 har ingenting med diabetes type 1 å gjøre fikk vi beskjed om, derfor har det ikke noe å si genetisk heller. At det er noe type 1 i familien kan derimot være relevant. Jeg ville kontaktet fastlege til ula og få målt langtidsblodsukker som du har fått beskjed om :)

Anonymkode: dcaf8...4bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

7,6 er jo ikke et voldsomt høyt blodsukker. Hadde det vært diabetes, hadde det nok vært mye høyere. (Til sammenligning hadde mitt barn 20 da hun ble innlagt.)

Å ha feber har jeg ikke hørt er vanlig ved diabetes, men man kan jo bli dehydrert og tørst av feber.

Diabetes 2 har ingenting med diabetes type 1 å gjøre fikk vi beskjed om, derfor har det ikke noe å si genetisk heller. At det er noe type 1 i familien kan derimot være relevant. Jeg ville kontaktet fastlege til ula og få målt langtidsblodsukker som du har fått beskjed om :)

Det er også riktig at feber og infeksjon kan gi høyt blodsukker.

Skrevet

7,6 er ikke videre høyt, det kan bare være en tilfeldig variasjon pga feber. De som innlegges medn yoppstått diabetes på sykehus har gjerne 25-30-40 i blodsukker. Syns rådet fra legevakten var helt kurant. Hvis barnet viser ytterligere tegn på diabetes (drikke mange liter, tisse mye, dårlig ånde ect) tar dere heller kontakt med legevakten igjen ila helgen.

Anonymkode: bdc87...fda

Skrevet

7.6 i blodsukker er ikke høyt.

Skrevet

7,6 er ikke høyt! Skjønner at du mener at det burde ligget på 4-5, men det er ikke høyt! I tillegg kan infeksjoner, stressreaksjoner i kroppen pga sykdom osv gjøre at ting ikke er akkurat som de er til vanlig.

Jeg hadde nok vært obs på sykdom hos barnet, men diabetes hadde ikke vært min første tanke. Og ja, jeg "kan" diabetes....

Anonymkode: a3954...229

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...