Gå til innhold

Hva er det riktige å gjøre om barn ikke vil spise middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører stadig om barn i ulik alder som ikke vil ha middag. Men hadde de kunne velge selv ville de spist yoghurt, skiver, frokostblanding osv. 

Skal de tilbys annen mat? Stå over måltidet slik de lærer at hvis man er sulten til middag så spiser man det man får?

Anonymkode: 825f1...436

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen fasit. Kommer an på alder, livssituasjon, helsetilstand og om barnet har andre utfordringer.

Anonymkode: e235c...31c

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Det finnes ikke universalråd som fungerer på alle barn.

Anonymkode: 32ce8...044

• Liker 8
Skrevet

Presenter et måltid som to alternativer. 

Vil du ha tre fiskeboller og to poteter med ertestuing, eller to fiskeboller og tre poteter med gulrøtter? 

Psykologisk har dette bedre effekt enn å bli oppgitt og prøve å overtale eller å tilby å lage noe helt annet. 

Det er også viktig at foreldrene spiser det samme og ikke noe annet enn middagen barnet får servert

Anonymkode: c2d66...b93

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ingen fasit. Kommer an på alder, livssituasjon, helsetilstand og om barnet har andre utfordringer.

Anonymkode: e235c...31c

Dette!

Noen barn er man glad for all mat de i det hele tatt spiser (finnes mange ulike grunner til det) 

Andre kan trenge litt strengere krav. 

Mange barn trenger forståelse for hvorfor de ikke får i seg ting (uavhengig av diagnose)  Jeg var selv kresen som barn, noe har jeg lært seg å spise, men ikke alt. Jeg har litt overutviklede smaksløker og litt for god luktesans så mye mat ble for overveldende for meg som liten (spesielt bitter og salt)  Det andre mente var passe salt føltes uspiselig for meg.  Grillkrydder er annet krydder som ble feil.  

Barn kommer ikke fullt utviklet og må lære seg om lukt, smak og konsistenser.  Fiskebiter, potetmos, gulrot, gele har veldig ulik konsistens, noe kan føles rart. Noe mat kan føles som gummi

Så kommer det med å blande mat, man MÅ ikke ha diagnose for å ikke vil ha blanding av alt.  Ofte er det også greit å mose alt ned til saus så det ikke blir store biter å plukke bort.

Min eldste er ikke veldig kresent, men er litt allergisk mot rå epler/pærer, gulrot, paprika og litt nøtter ++ (klør i halsen og harkler) så han er skeptisk til ny mat om han ikke vet hva det er.   Så til han moser vi behandlet paprika, løk, gulrot osv for å ha i f.eks pastasaus.  

Smak: Hvorfor spiser vi kan man stille seg  Noe ga eksemplet på fiskepinner, potet, gulrot, ertestuing over. Da lurer jeg på: hva vil man med et sånt måltid ?? Null smak om man ikke salter noe ekstremt. Konsistens og farge: Grønne klumper i saus.  Ja, helt vanlig å servere i Norge. Hvorfor er det tradisjonelt, jo noe man kunne dyrke i Norge, og salt ble brukt som omtrent eneste krydder. Vel, idag har de fleste tilgang til krydder og prøvd mer spennende mat, så retten blir kjedelig. Så vil man bare ha noe man fyller kroppen med, eller vil man få barn som setter pris på mat og får i seg noe nyttig. 

Anonymkode: 87167...26b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har alltid gjort middag på samme måte.

De får servert middagen vi lager uten noe alternativ, men de bestemmer helt selv hvor mye de vil spise av den. Det er ingen press på å spise så og så mye eller at de må like noe. Det eneste er at de må smake på det, for de vet ikke om de liker noe før de har smakt og smaken kan ha forandret seg fra sist de prøvde. Liker de det ikke, er det lov å spytte det ut igjen (denne er kanskje kontroversiell, men poenget er at det skal være helt ufarlig å prøve). Om de liker eller ikke liker maten blir møtt med samme reaksjon: "Jammen da vet du det. Så bra at du prøvde!" Generelt snakker vi om alt annet enn maten - det skal være koselig å sitte rundt middagsbordet, uansett om du spiser eller ikke. De får ikke noe alternativ om de ikke liker maten som blir servert. Jeg tenker at de ikke har vondt av å kjenne på sult fordi de selv velger å ikke spise. 

Det er verdt å nevne at vi har to barn uten spesielle behov eller allergier. Jeg har full forståelse at dette ikke vil fungere eller være hensiktsmessig i alle familier. Men, barna våre er ikke det minste redde for å smake på nye ting og har et variert kosthold med varierte preferanser. Noen ganger spiser de mindre til ingenting og andre ganger spiser de mer. Virker som at dette går sykluser med generell appetitt. 

Syns også det er viktig å nevne at dette gjelder middag. Til frokost og kveldsmat velger de selv hva de vil spise så de skal aldri bli sendt i barnehage/skole eller til sengs sultne fordi vi har servert noe de ikke liker.

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg tror det viktigste er at man hverken stresser eller presser barnet rundt måltider. Da får de bare enda mindre lyst til å spise.

Her er barnet liten enda, men vi presser ikke til å spise eller smake. 

Endret av FeraVera
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hører stadig om barn i ulik alder som ikke vil ha middag. Men hadde de kunne velge selv ville de spist yoghurt, skiver, frokostblanding osv. 

Skal de tilbys annen mat? Stå over måltidet slik de lærer at hvis man er sulten til middag så spiser man det man får?

Anonymkode: 825f1...436

Hjemme hadde vi alltid alternativ om å kunne spise brødskive om middagen ikke fristet. For mat må man jo få. 

Anonymkode: 11963...e39

Skrevet

HS sier man skal servere det som er til middag. Dersom barnet ikke spiser er det helt i orden. Resten av familien spiser og håndterer det hele som et normalt måltid. Rydd bort og si takk for maten.

La det gå noe tid slik at barnet vet det dreier seg om forskjellige måltider (kanskje en times tid?) før du serverer skiver, yoghurt, frukt eller annet barnet liker og vil ha.

• Liker 8
Skrevet

Send det på rommet og ikke tilby dem mat før til kvelds.

Anonymkode: e4627...b6f

• Liker 3
Skrevet

Vi pleier ikke å gi noe annet, men lar det heller gå kort tid til neste måltid. 

Eneste gangen vi har avviket fra det var da toåringen virkelig ikke takla maten. Jeg vet ikke hva det var, men hun prøvde mange ganger å putte maten i munnen, skar en grimase og spytta ut. Hun prøvde igjen og igjen og ble mer og mer fortvila hver gang hun prøvde, for hun var tydeligvis veldig sulten, men klarte ikke spise. Da lagde vi brødskiver. 

Ellers er set det at de bare pirker i maten, nekter å smake osv., og da er de ikke så sultne, og kan fint vente litt

Anonymkode: 0fe16...870

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier meg enig i at det ikke finnes én fasit.

Vi lager ikke to retter eller egen mat til barnet som ikke liker maten. Ett av to barn er rimelig kresent. Det andre var også kresent, men det har endret seg det siste året, og nå spiser han i hvert fall litt av det meste. Vi passer imidlertid på at det er et eller annet på bordet som vi vet barnet liker. Det kan f.eks. være tomater til seibiffen eller rundtstykker til suppa. Og da ender det aktuelle barnet gjerne med å spise bare tomater eller bare rundstykker med smør, og forhåpentligvis smake litt på resten (men vi maser ikke om det). Og så spiser barnet mye til kvelds litt senere. 

Et unntak er nå i desember når mannen og jeg vil ha risgrøt. Det vet vi at barna våre virkelig har noe i mot, og det er ikke noe det er om å gjøre at de spiser sånn ernæringsmessig heller, men vi voksne syns det er så veldig godt innimellom i desember. Da får barna sin egen middag. 

Anonymkode: 4a780...e30

• Liker 3
Skrevet
netpuppy skrev (6 timer siden):

Vi har alltid gjort middag på samme måte.

De får servert middagen vi lager uten noe alternativ, men de bestemmer helt selv hvor mye de vil spise av den. Det er ingen press på å spise så og så mye eller at de må like noe. Det eneste er at de må smake på det, for de vet ikke om de liker noe før de har smakt og smaken kan ha forandret seg fra sist de prøvde. Liker de det ikke, er det lov å spytte det ut igjen (denne er kanskje kontroversiell, men poenget er at det skal være helt ufarlig å prøve). Om de liker eller ikke liker maten blir møtt med samme reaksjon: "Jammen da vet du det. Så bra at du prøvde!" Generelt snakker vi om alt annet enn maten - det skal være koselig å sitte rundt middagsbordet, uansett om du spiser eller ikke. De får ikke noe alternativ om de ikke liker maten som blir servert. Jeg tenker at de ikke har vondt av å kjenne på sult fordi de selv velger å ikke spise. 

Det er verdt å nevne at vi har to barn uten spesielle behov eller allergier. Jeg har full forståelse at dette ikke vil fungere eller være hensiktsmessig i alle familier. Men, barna våre er ikke det minste redde for å smake på nye ting og har et variert kosthold med varierte preferanser. Noen ganger spiser de mindre til ingenting og andre ganger spiser de mer. Virker som at dette går sykluser med generell appetitt. 

Syns også det er viktig å nevne at dette gjelder middag. Til frokost og kveldsmat velger de selv hva de vil spise så de skal aldri bli sendt i barnehage/skole eller til sengs sultne fordi vi har servert noe de ikke liker.

Slik gjør vi det hjemme også, og har heller ikke barn med diagnoser eller andre problemer.

Det viktigste er å smake, og det er helt okei om de for eksempel bare spiser fiskebollene og ikke poteten. De får ikke noe annet, men de får velge selv hva og hvor mye. De får dog ikke spytte ut igjen, og det har vel aldri skjedd heller med unntak av en gang jeg tabbet meg ut med et stykke kjøtt som ble reine gummien.. 🙃 De er generelt ganske flinke til å smake da heldigvis.

Anonymkode: aee1d...e93

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lest at man skal la maten stå fremme en stund. Vil ikke barnet spise, så må det vente til neste måltid. Det får ikke noe annet. Så klart kan man servere noe annet hvis man lager noe sånt som oksetunge eller blodpudding til middag, det er sære matretter. Men serverer man helt vanlige ting som de fleste liker, som kjøttkaker, pølser, suppe, fiskeboller e.l, så bør man ikke servere yoghurt eller brødskiver om barnet ikke vil ha.  Det er ikke farlig om et barn går sulten innimellom. La maten stå fremme. Kanskje spiser barnet det senere, kanskje ikke. Så er det et nytt måltid til kveldsmat. Kanskje spiser barnet da.

Men det kommer jo så klart an på hvor mye barnet ellers spiser. Hopper det over mange måltider er det litt verre.

Anonymkode: 53724...2b9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Slik gjør vi det hjemme også, og har heller ikke barn med diagnoser eller andre problemer.

Det viktigste er å smake, og det er helt okei om de for eksempel bare spiser fiskebollene og ikke poteten. De får ikke noe annet, men de får velge selv hva og hvor mye. De får dog ikke spytte ut igjen, og det har vel aldri skjedd heller med unntak av en gang jeg tabbet meg ut med et stykke kjøtt som ble reine gummien.. 🙃 De er generelt ganske flinke til å smake da heldigvis.

Anonymkode: aee1d...e93

Jeg gjennomførte dette med eldste, men yngste sliter med en del konsistenser(tror det er tungebåndet, var veldig sein med å klare å svelge noe som helst annet enn melk) og klarer ikke svelge ned all mat, så for å ikke ødelegge ønsket om å smake nye ting og lære seg å like nye smaker har vi skrota den regelen foreløpig, men hun er bare 2,5 år og det er mindre og mindre som kommer ut igjen. 

Anonymkode: 0fe16...870

• Liker 2
Skrevet

Mitt eldste barn var (og er) småspist, rett og slett ikke veldig interessert i mat helt fra hun var baby. (Hadde det også veldig trangt i svelget pga store mandler, så en del mat var rett og slett veldig slitsom for henne å spise.) Vi hadde en del ekstra oppfølging på helsestasjonen pga mat og vekt/vekst, og jeg satte utrolig stor pris på råd fra personalet der: at jobben vår som foreldre var å tilby sunn og næringsrik mat, og gjøre måltid til en hyggelig stund. Jobben til barnet er å bestemme hva og hvor mye det vil spise. Stress rundt måltider og masse oppmerksomhet på hva barnet spiser eller ikke, hjelper i alle fall ikke. 

Om middagen ikke blir spist her, så gjør vi ikke noe nummer ut av det. Har regelen om at man skal smake, men det er lov å ikke like. (Så prater vi også om bordskikk og at det er hyggelig å si det om man liker maten, og om man ikke liker det trenger man ikke sitte og si æsj osv.) Er man ferdig, sier man takk for maten og får gå fra bordet, og det er det. Tilbyr ikke noe annet ved middagstid, men tilbyr gjerne kveldsmat litt tidligere om barna ikke har spist noe særlig til middag. Prøver dog være litt strategiske så vi vet det fins i alle fall en del av måltidet barnet sannsynligvis vil spise. 

Anonymkode: afe59...27e

• Liker 1
Skrevet

Jeg serverer bare mat barnet mitt liker, men innimellom spiser han bare grønnsakene og lar kyllingen/fisken ligge igjen. Stresser ikke med det, han får noe annet senere om han er sulten. 

Anonymkode: 23f6d...462

Skrevet

Har en søster som ga poeng for hver gang barnet smakte på nye ting. Når man når 100poeng får man belønning. 

Barna oppmuntrer og konkurrere med hverandre. Og denne har jeg også begynt med hjemme. 

Alle i husstanden får velge en middag hver uke som alle må spise. Hvis noen krangler på dette eller ikke vil spise, mister man retten til å bestemme middag neste uke. 

Fungerer veldig fint hos oss. Barna sjekker oppskrifter eller nye råvarer å teste for å få poeng. 

Anonymkode: c65da...48c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har aldri stressa med mat til mine barn. Selv så var jeg ikke så glad i mat. Kunne fort si når min mor sa at det var middag at nei takk. Jeg spiste i barnehagen i går jeg. Så jeg var ikke glad i mat og jeg var kresen. Nå liker jeg alt av mat. Finnes ikke kresen. Og er flink til å prøve nye ting. Og er flink til å spise. Så jeg vet at det løsner lell når dem blir eldre. Så dem måtte bestandig smake men ville dem ikke ha så tvinger jeg ikke. Men ser jo at da spiste dem mye til kvelden. Nå er dem voksen begge to og er ikke noe kresen. Den liker stort sett det meste. 

Anonymkode: 5409f...e52

Skrevet

Vi lager middag uten alternativer. Bestemmer selv hva, hvor mye og om de vil spise, men med et par oppfordringer om å smake. Vil de ikke ha så er det greit. Neste måltid er da kveldsmat som gjerne serveres litt før om ingen middag blir spist feks. 

Anonymkode: 6f5f9...1d3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...