Gå til innhold

Selges ikke til oppdrettere…..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I annonser der valper selges ser jeg ofte at det står «selges ikke til oppdrettere». Dette er annonser fra kennel/oppdretter, hvorfor skriver de dette? Er det for å kontrollere avl eller fordi de vet at tisper i avl ikke har det bra? Eller synest de at andre oppdrettere ikke avler fornuftig? Ønsker ikke konkurranse?

Anonymkode: 080d1...aca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vurderer at det ikke bør eller trengs å avle på individet de skal kvitte seg med.

Min hund er et veldig godt eksemplar av rasen sin, godt gemytt, godt eksteriør, god helse, gode bruksprøver osv men hans kombinasjon ble det lagd to kull av, rasen er ikke enormt svær så det holder. Det er ingen grunn til å avle på han bare fordi han er et veldig godt eksemplar, hadde han vært ekstraordinært bra så kanskje.
Han har ei søster og en bror som gikk i avlen, det holder i massevis.

Anonymkode: 6c03a...109

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De vurderer at det ikke bør eller trengs å avle på individet de skal kvitte seg med.

Min hund er et veldig godt eksemplar av rasen sin, godt gemytt, godt eksteriør, god helse, gode bruksprøver osv men hans kombinasjon ble det lagd to kull av, rasen er ikke enormt svær så det holder. Det er ingen grunn til å avle på han bare fordi han er et veldig godt eksemplar, hadde han vært ekstraordinært bra så kanskje.
Han har ei søster og en bror som gikk i avlen, det holder i massevis.

Nå er ikke jeg TS, men mener du med tanke på videre avl i en rase det ikke finnes så mange av i landet? Altså at det finnes nok individer i Norge med den genetiske kombinasjonen?

Skrevet

Jeg har hentet endel gener fra utlandet til mine hunder. Dette er kostbart og tidkrevende. Hver gang jeg gjør dette er det ørten oppdrettere som ønsker valp. De vil rett og slett ha det nye blodet de også. 

Veldig ofte styrer jeg unna, jeg har jo hentet disse linjene for å tilføre noe nytt og fordi det er for lite genpool på rasen. Ved å selge til oppdretter fører det veldig ofte til at disse linjene blir brukt MYE og det er jo helt mot min hensikt. 

I endel andre raser vil jeg tro mange kjøper hund for å få valper en dag uten å vite helt hva de driver med, så da er det vel en måte å sette begrensninger på. 

Anonymkode: 309f6...45e

• Nyttig 3
Skrevet
ti10 skrev (18 minutter siden):

Nå er ikke jeg TS, men mener du med tanke på videre avl i en rase det ikke finnes så mange av i landet? Altså at det finnes nok individer i Norge med den genetiske kombinasjonen?

At det finnes nok individ med den genetiske kombinasjonen ja.

Selv i ganske mangfoldige rase vil man fort merke det om det avles mye på de samme linjene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har skrevet noe lignende når det er avvik fra rasestandarden og de ikke burde avles på. F.eks. feil farge eller pelstype. 

Anonymkode: c6cf4...a50

Skrevet

Såkalt matadoravl er jo et problem for veldig mange raser. Noen få hunder får enormt mange kull etter seg, dermed reduseres det genetiske mangfoldet i rasen. Jeg skjønner godt at oppdrettere vil forsøke å begrense dette om de kan

Det er jo ofte mer slitsomt å finne gode eksemplarer av en rase som ikke er avlet på fra før. Folk flest tenker kanskje ikke på å avle på hundene sine, da står man igjen med få individer hos engasjerte oppdrettere, og alle oppdrettere klarer ikke å se helheten. 

Anonymkode: 20da9...a81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...