Gå til innhold

Bestemødre som vet ALT - blir sliten av det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 14 mnd, hun ammer kun på natt ved behov. Hun er en aktiv jente som vi ser har litt sterke meninger. F.eks kan hun bli veldig sutrete/«sint» når hun innser at melken i flasken er tom, hvis hun ikke får holde en bestemt leke eller ting, hvis vi løfter henne vekk fra et sted på gulvet hun ikke skal være etc… dere skjønner tegninga - hun har sterke meninger om ting 😅 Foruten om dette er hun naturligvis verdens herligste lille jente som er blid som dagen er lang. 

Så kommer jo disse bestemødrene inn i bildet da…. Og det er her jeg kjenner at jeg blir oppgitt og irritert. De er jo mammapoliti uten like for de har jo TROSS ALT oppdratt 3 unger hver seg 😵‍💫 

De er flinke til å konstant påpeke når datteren min blir sutrete/vrang at vi som foreldre er nødt til å være strengere med hun.

Strofer som - 

«Dere må sette foten ned hvis ikke får dere et bortskjemt barn» 

«Du må slutte å nattamme, hun blir bortskjemt på det» 

«Her får dere en datter som kommer til å tvinne dere rundt lillefingeren!» 

«Jeg har oppdratt 3 barn og ingen av mine var sånn!»

Dere skjønner tegningen… det er passe slitsomt å ofte få høre dette fra begge siders bestemødre. De vet liksom mye bedre enn oss, men har heller ingen konkrete tips til hva vi kan gjøre - foruten at helsestasjon og dagens utvikling tydeligvis ikke er NOE bedre enn hva det var «før i tiden», alt var mye bedre før 🙄 

Flere som har det sånn? Er vel en typisk bestemødre ting å si… men synes nå det blir i overkant. Jenta er 14 mnd og fortsatt liten. Vi er jo ikke foreldre som baserer dagen på «fri barneoppdragelse» og vi tar våre kamper når vi ser at «dette må hun lære seg at/fordi». Er det sånn at baby i denne aldersfasen trenger at vi nekter henne nattamming (ammer ikke hele natten, noen ganger ikke i det hele tatt.. KUN hvis hun holder resten av huset våken i x-antall timer, da er det bedre å gi henne 30 sek med pupp for å roe gemyttene), og er det sånn at vi som foreldre bør være strengere i denne alderen eller har ikke det noe for seg så tidlig? Hvor tidlig skal irrettesetting komme? 

Hvis hun begynner å sutre/slår seg vrang fordi hun ikke vil være hos mannen eller annet familiemedlem - skal vi da være bestemte å tvinge hun til å være hos disse uten innblanding fra meg? (Som hun aller helst vil være hos  i disse dager… veldig mammadalt). 

Kom med innspill 😊

Anonymkode: 9f679...57b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva tror du mor/svigermor fikk høre fra sin mor/svigermor? Dette er ikke noe nytt. Bare si jada og jo, og så gjør du akkurat det du føler passer deg. 

Anonymkode: 54a78...c89

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Snakk dem etter munnen og vit at du selv vet best. 

Jeg tror faktisk ikke de husker..

la det prelle av deg. 

Anonymkode: 4c113...d6e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du ammer (gir melk fra brystet)

Ungen dier eller blir ammet.

Ellers tenker jeg at du bare overhører sånt. Noen råd er gode, noen dårlige. Blir der for ille, sier du i fra på en ordentlig måte. «Takk for råd. Jeg skjønner du mener det godt, og jeg hører hva du sier, men som alle nye mødre må jeg nok finne ut av ting på min egen måte. Noen ganger kan det bli litt for mange råd med både deg og mamma/svigermor, og det gjør at jeg blir litt lei meg og usikker. Håper du forstår at jeg tar det i beste mening, men trenger litt pause fra råd så jeg får finne ut av ting selv.»

Anonymkode: 704e6...024

• Liker 5
Skrevet

Om jeg får slike velmenene råd fra andre så bare nikker, smiler jeg, og gjør akkurat som jeg vil. 

• Liker 2
Skrevet

Barn blir ikke bortskjemt av å bli ammet. Det er du (og barnet om de ikke vil mer såklart) som bestemmer når du vil slutte å amme. 

Min var lik som din og jeg tenker man ikke trenger å være så innmari streng med en på 14 mnd. Og de skal få uttrykke hva de føler og synes. 

Anonymkode: 7c955...db0

• Liker 2
Skrevet

Nattamming er ikke bra for tennene, men ditt valg. Vedr oppførsel, så ha fokus på at hun ikke får ha slike sammenbrudd offentlig etterhvert. På butikk, kafe, fly osv. Det er til det beste både for dere og henne. Nå er hun såpass liten enda, men lurt å begynne med det. Tror nok bare disse bestemødrene ønsker dere alt godt, så bare overhør dem og smil hvis de sier noe du er uenig i.

Anonymkode: 141d0...556

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Min mor kom ikke med noen råd da jeg hadde små barn, men svigermor hadde mange sterke meninger på første. 

Men jeg ga faen og hørte ikke etter. Hun så hvor fint det gikk og sa ikke et pip da andremann kom.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan du er som mor. Men setninger som:

Dere må sette foten ned hvis ikke får dere et bortskjemt barn» 

«Du må slutte å nattamme, hun blir bortskjemt på det» 

Kanskje det ligger noe i dette? 

Det kan være lett for deg å irritere deg over dette men det ligger likevel en sannhet i det.

Feks. Nattamming er unødvendig når barnet er så stor. Det tærer kun på tennene og er selvfølgelig ikke nødvendig.

Gå heller inn i deg selv og tenk over hvordan du er som mor 

Anonymkode: 43a21...f0e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er jo faktisk sant at disse bestemødrene har masse erfaring. De prøver å dele den, det blir kanskje ikke akkurat som du ville,  men prøv å se ønsket deres om å hjelpe i dette.

Anonymkode: 93cbf...c02

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenner er ingen grunn til å slutte med nattamming, trodde folk nå visste at det var en myte at det er dårlig for tennene. Tannpuss og mengden fritt sukker i kosten er det som har noe å si for hull i tennene hos de små. 

Anonymkode: e242e...c84

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenner er ingen grunn til å slutte med nattamming, trodde folk nå visste at det var en myte at det er dårlig for tennene. Tannpuss og mengden fritt sukker i kosten er det som har noe å si for hull i tennene hos de små. 

Anonymkode: e242e...c84

Det er ikke en myte. Snakk med tannlege om dette.

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke en myte. Snakk med tannlege om dette.

https://ammehjelpen.no/tannhelse/

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan folk slutte å spre løgnen om at morsmelk IKKE skader tennene? Det er MELK, med dertil laktose og andre karbohydrater - dette, som alt annet av næringsstoffer, gir karies dersom man ikke pusser det bort. Barn som har fått tenner, bør IKKE nattammes/etter de har pusset tennene. 

Slutt å si dette, jeg blir så jævlig lei av å lese det. Det er Ammehjelpen m.fl. som stapper nybakte mødre full av ekstreme meninger rundt amming, og viktigheten av dette. Dere må stikke inn på den gruppen på FB for å lese, stor underholdning - du finner mødre som lager vafler basert på morsmelk, og serverer gjestene sine 🤢

Anonymkode: 85b32...664

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kan folk slutte å spre løgnen om at morsmelk IKKE skader tennene? Det er MELK, med dertil laktose og andre karbohydrater - dette, som alt annet av næringsstoffer, gir karies dersom man ikke pusser det bort. Barn som har fått tenner, bør IKKE nattammes/etter de har pusset tennene. 

Slutt å si dette, jeg blir så jævlig lei av å lese det. Det er Ammehjelpen m.fl. som stapper nybakte mødre full av ekstreme meninger rundt amming, og viktigheten av dette. Dere må stikke inn på den gruppen på FB for å lese, stor underholdning - du finner mødre som lager vafler basert på morsmelk, og serverer gjestene sine 🤢

Les linken over, man trenger ikke å slutte å nattamme med en gang baby får tenner. De kan få tenner så tidlig som 3 mnd. Dette har ikke noe med å servere vafler med morsmelk å gjøre (som er absurd såklart). 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Les linken over, man trenger ikke å slutte å nattamme med en gang baby får tenner. De kan få tenner så tidlig som 3 mnd. Dette har ikke noe med å servere vafler med morsmelk å gjøre (som er absurd såklart). 

Det er jo ikke det det er snakk om. Å nattamme babyen når den er så liten er jo selfølgelig nødvendig. Men å nattamme når barnet er over året er jo ikke nødvendig i det hele tatt.

Det står mye rart på mange forskjelligd artikler, men når det gjelder tannhelse, bør man snakke med en tannlege

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå henviser ammehjelpen både til forskning og tannleger i denne artikkelen, og i og med at barn evolusjonsmessig har drukket brystmelk til de er flere år gamle, så virker det lite hensiktsmessig at morsmelk skulle føre til karies. 
Gå inn og les selv.

Anonymkode: 5629e...491

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå henviser ammehjelpen både til forskning og tannleger i denne artikkelen, og i og med at barn evolusjonsmessig har drukket brystmelk til de er flere år gamle, så virker det lite hensiktsmessig at morsmelk skulle føre til karies. 
Gå inn og les selv.

Anonymkode: 5629e...491

Jeg velger heller å stole på tannlegen når det kommer til tannhelse, enn ammehjelpen. Ammehjelpen er for for å amme lengst mulig. Så det er jo ikke rart at dem bagatelliserer at tenner ikke har godt av nattamming

• Liker 1
Skrevet

1. Det er ikke baby når barnet er over et år da..-. 

2. Ja, det kan jo være det har noe for seg det de sier? Som du selv sier, så har de oppdratt tre unger hver. 

3. Og om du  ikke vil ta til deg rådene, så bare smil og ja, også gjør du uansett som du vil. Ikke noe vits å diskutere og bli sur 

Anonymkode: c4b67...575

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg velger heller å stole på tannlegen når det kommer til tannhelse, enn ammehjelpen. Ammehjelpen er for for å amme lengst mulig. Så det er jo ikke rart at dem bagatelliserer at tenner ikke har godt av nattamming

Er du tannlege? Har du noe artikler å vise til hvor tannleger fraråder nattamming? 

Anonymkode: 60b8d...302

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...