Gå til innhold

Samboer klarer ikke si nei til eks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger råd.. jeg har en samboer, vi har vært sammen i 3 år. Han har en ekskone som det ble slutt med for 9 år siden (lenge før han møtte meg). De har en datter sammen. Problemet mitt er at han aldri klarer å si nei til denne eksen. Hun er utrolig egosentrisk og han forklarer det med at det blir bare trøbbel om han setter ned foten. Men jeg trenger at han klarer å si nei en gang. Av prinsipp. Nå igjen har dette skjedd. Hun skulle egentlig ha datteren uken vi skulle feire nyttårsaften. Men fordi hun vil ha barnet på julaften mener hun at vi skal ha henne på nyttårsaften. Vi skulle jo selvfølgelig gjerne ha hatt henne på julaften - det er utrolig koselig!! Og ikke minst en dag mannen min gjerne skulle vært med henne. Men han må føye seg etter det hun vil. Og hun sier siden hun har barnet en ekstra dag så må dere ta igjen den dagen, altså nyttårsaften. Mitt store problem er bare at han ikke klarer si nei. Han sier hun har så mange argumenter. Sånn og sånn var det forrige gang og sånn og sånn her og der. Jeg sier men det er bare å si nei. Argumentene bør ikke ha noe verdi. «Det blir nei og det er din uke». Hvor mange argumenter man kommer med er likegyldig, det er bare å si nei. Problemet mitt er ar jeg er så lei av at han ikke klarer å stå opp i mot henne. Det føles som at han velger henne fremfor meg. Nå har jeg lyst til å egentlig bare si at jeg drar og feirer med noen venninner og gi han en lekse. Så skjønner han at når han ikke sier nei til henne så sier han nei også til oss, om dere skjønner. Er jeg urimelig? Skal jeg bare feire med noen andre? Trenger råd! Vi prøver å få barn. Jeg er redd han ikke kommer til å klare sette meg først når jeg trenger det, vs. henne. Føler at han må snart skjønne alvoret.

Anonymkode: 0f1d9...95a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg trenger råd.. jeg har en samboer, vi har vært sammen i 3 år. Han har en ekskone som det ble slutt med for 9 år siden (lenge før han møtte meg). De har en datter sammen. Problemet mitt er at han aldri klarer å si nei til denne eksen. Hun er utrolig egosentrisk og han forklarer det med at det blir bare trøbbel om han setter ned foten. Men jeg trenger at han klarer å si nei en gang. Av prinsipp. Nå igjen har dette skjedd. Hun skulle egentlig ha datteren uken vi skulle feire nyttårsaften. Men fordi hun vil ha barnet på julaften mener hun at vi skal ha henne på nyttårsaften. Vi skulle jo selvfølgelig gjerne ha hatt henne på julaften - det er utrolig koselig!! Og ikke minst en dag mannen min gjerne skulle vært med henne. Men han må føye seg etter det hun vil. Og hun sier siden hun har barnet en ekstra dag så må dere ta igjen den dagen, altså nyttårsaften. Mitt store problem er bare at han ikke klarer si nei. Han sier hun har så mange argumenter. Sånn og sånn var det forrige gang og sånn og sånn her og der. Jeg sier men det er bare å si nei. Argumentene bør ikke ha noe verdi. «Det blir nei og det er din uke». Hvor mange argumenter man kommer med er likegyldig, det er bare å si nei. Problemet mitt er ar jeg er så lei av at han ikke klarer å stå opp i mot henne. Det føles som at han velger henne fremfor meg. Nå har jeg lyst til å egentlig bare si at jeg drar og feirer med noen venninner og gi han en lekse. Så skjønner han at når han ikke sier nei til henne så sier han nei også til oss, om dere skjønner. Er jeg urimelig? Skal jeg bare feire med noen andre? Trenger råd! Vi prøver å få barn. Jeg er redd han ikke kommer til å klare sette meg først når jeg trenger det, vs. henne. Føler at han må snart skjønne alvoret.

Første du bør gjøre er å lære å sette avsnitt når du skriver så lange HI...Blir mye bedre å lese da.

Andre er at du må innse at å lage et barn med en " mann" som ikke klarer å stå opp for deg....være en mann for deg helt enkelt funker ikke!

Når barnet kommer vil du være kjempesliten og trenger støtte....han klarer jo ikke støtte deg en rolig solskinnsdag en gang.. 

Si fra hvordan du trenger å ha det og følg opp med handling før du sitter alene med et lite barn nå, du får ikke sjansen senere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Føler at han må snart skjønne alvoret.

Det er du som må skjønne alvoret. 

Anonymkode: a4e8d...3d2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er ikke dette barnet snart stort nok til å kunne være med på å bestemme litt mer selv hvor det vil være?

Anonymkode: c20ea...837

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet. Du vil altså at han skal si nei til å ha sin egen datter på nyttårsaften?  Hvorfor det?

Anonymkode: 6f87b...c9f

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Har dem ikke noen avtale på fordeling av jul og nyttår? Det vanlige er jo annenhvert år.

Anonymkode: 9f0d5...666

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes du skal dra og feire med noen venninner og han skal feire med barnet sitt i år. Sånn er det når man blir sammen med noen som har barn fra før av...

Anonymkode: f0452...cd4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det høres slitsom ut med avtaler som blir endret og planene til mor som alltid blir det som gjelder. Tror jeg ville prøvd å tenke slik: Det er dette som er premissene, det må jeg leve med hvis jeg vil ha denne mannen. Når han han ender opp med barnet sitt på dager du hadde håpet på annen aktivitet, gjør du det du vil med venner. Dette barnet er vel over ti år og snart er det ikke interessert i å være med verken mor eller far og du har da et langt voksenliv foran deg med din partner.

Det er alt for mange her inne som mener at alle skal skal leke familie og alt er felles (særlig økonomien….) Det er mor og far som er mor og far, ikke partnere. 
Jeg ville feiret nyttår med venner. Partner må jo også se konsekvensen av at han alltid føyer seg etter barnets mor. Snart er denne perioden over. Åra går fortere enn man tror. 

Anonymkode: f99b7...2af

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg skjønner ikke problemet. Du vil altså at han skal si nei til å ha sin egen datter på nyttårsaften?  Hvorfor det?

Enig

Jeg har kjæreste med barn. Mor tar som en selvfølge at han stiller opp når som helst som far. Far er bare glad for alle de gangene han kan få være med barna sine, uansett. Og sånn er jeg glad for at han er.

Endret av exictence
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror problemet her er at de egentlig (etter planen) skulle ha barnet på julaften, så de hadde allerede lagd andre planer på nyttårsaften. Så kommer mor og sier at hun vil ha datteren på julaften istedenfor nyttårsaften, og at ts og mannen må ha barnet på nyttårsaften. Og da må ts og mannen endre planene sine både for julaften og nyttårsaften, fordi mannen hennes ikke klarer å si til eksen at de nå holder seg til samværsplanen.

Det er ofte til barnas beste at samværsplanene i størst mulig grad blir holdt også, pga mest mulig trygghet og stabilitet (det er gjerne ustabilt nok å drive å flytte mellom to hjem). Greit for barna å vite hva de har å forholde seg til også😊

Og tipper dette bare er toppen av isberget, med bakgrunn i hva ts skriver. Så dette er nok en irritasjon som har bygd seg opp over tid, og nå har vel begret rent over. Så det blir en ganske så forenklet antagelse å tro at det handler om at ts vil at samboeren skal si nei til å ha barnet på nyttårsaften. 

Ts: du må finne ut om du orker å leve med en mann som aldri klarer å si nei til eksen sin. Der eksen fremdeles (etter 9 år) har eksen sin surret rundt lillefingeren. Selvsagt kan han ikke skylde på eksens argumentasjoner, det er han som velger å lytte til dem og godta dem. Og hva når dere selv får barn oppi dette? Han vil nok fremdeles gi etter for eksen, og din irritasjon vil nok bare fortsette å øke. 

Angående nyttårsaften syns jeg du skal gjøre det du har mest lyst til å gjøre😊 

Anonymkode: c5062...3c9

• Nyttig 3
Skrevet

Hva sier samværsavtalen?

Anonymkode: 97c9d...f0d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du er alt for umoden til å være i et forhold! Og totalt uegent til å være stemor! Kom deg ut av det forholdet! 

Anonymkode: 21bed...44f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Han velger ungen sin over deg, ikke eksen. Det er helt normalt. 

Han vil velge ungene over deg også når dere får egne barn. 

Alvoret her er at du er så umoden at du prøver å få en pappa til å velge kjæresten sin over ungen sin. 

Anonymkode: 0a3ec...16b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, da ble innlegget mitt misforstått. Absolutt ikke. Stedatteren min kommer til oss da på nyttårsaften og det er bare hyggelig. Problemet mitt er bare moren som endrer rundt på ting og samboer som ikke klarer si nei. Vår uke i år er på julaften og hennes uke er den uka nyttårsaften er. Jeg skulle gjerne hatt henne julaften som var vår uke. Vi har ikke hatt henne på 3 år på julaften på grunn av mor. Det tror jeg er litt trist for min samboer.

Skrevet

Sånn er det dessverre når man velger å få barn med en mann som allerede har barn. Folk må klare å holde sammen som en familie, uten å skille seg og stifte nye familier. Det blir ofte kaos, og gresset er sjeldent grønnere. Kvinner må begynne å bli mer kresne mot menn som allerede har barn.

Anonymkode: 4ba4e...bc7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Alvoret her er at du er så umoden at du prøver å få en pappa til å velge kjæresten sin over ungen sin. 

Det var bare jeg som var litt lei og sliten og trengte å lufte, man er et menneske med følelser og noen ganger kommer det umodne følelser. Dette var ikke noe jeg kan åpne meg opp for for noen. Så takk for at du sier det til meg for da kan jeg bare riste de tullete følelsene av meg og forstå at det var urimelig av meg. Og jeg synes det er veldig flott at min samboer er så flink og stiller opp❤️

Skrevet
LadeJarl skrev (11 timer siden):

Første du bør gjøre er å lære å sette avsnitt når du skriver så lange HI...Blir mye bedre å lese da.

Andre er at du må innse at å lage et barn med en " mann" som ikke klarer å stå opp for deg....være en mann for deg helt enkelt funker ikke!

Når barnet kommer vil du være kjempesliten og trenger støtte....han klarer jo ikke støtte deg en rolig solskinnsdag en gang.. 

Si fra hvordan du trenger å ha det og følg opp med handling før du sitter alene med et lite barn nå, du får ikke sjansen senere.

Haha, enig😬 Det hadde trengt noen avsnitt. Litt enig med deg, men samtidig så tror jeg at jeg bare må forstå at han gjør det for ungen. Og bare fokusere på det. Er bare så innmari irriterende noen ganger med mor fordi hun er mye fraværene, lat og «pisker samboer» min rundt. Vi bor 5 min unna hverandre (gåavstand) i et lite boligstrøk og hun tør ikke kjøre bort hit engang og levere tingene når uken skal byttes. Hun er hjemmeværende. Hun følger aldri på håndball osv og samboer må gjøre det meste og jeg må se hvor sliten og trist han blir av det. Ikke alltid så lett med bonusfamilie😅 Men godt å få luftet her

Skrevet

Prøv å les hva ts skriver en gang til. Synes ikke ts er umoden nei. De hadde lagt planer for nyttår så gjør mor om på samvær og far hopper etter.

Anonymkode: 39d34...e16

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror problemet her er at de egentlig (etter planen) skulle ha barnet på julaften, så de hadde allerede lagd andre planer på nyttårsaften. Så kommer mor og sier at hun vil ha datteren på julaften istedenfor nyttårsaften, og at ts og mannen må ha barnet på nyttårsaften. Og da må ts og mannen endre planene sine både for julaften og nyttårsaften, fordi mannen hennes ikke klarer å si til eksen at de nå holder seg til samværsplanen.

Det er ofte til barnas beste at samværsplanene i størst mulig grad blir holdt også, pga mest mulig trygghet og stabilitet (det er gjerne ustabilt nok å drive å flytte mellom to hjem). Greit for barna å vite hva de har å forholde seg til også😊

Og tipper dette bare er toppen av isberget, med bakgrunn i hva ts skriver. Så dette er nok en irritasjon som har bygd seg opp over tid, og nå har vel begret rent over. Så det blir en ganske så forenklet antagelse å tro at det handler om at ts vil at samboeren skal si nei til å ha barnet på nyttårsaften. 

Ts: du må finne ut om du orker å leve med en mann som aldri klarer å si nei til eksen sin. Der eksen fremdeles (etter 9 år) har eksen sin surret rundt lillefingeren. Selvsagt kan han ikke skylde på eksens argumentasjoner, det er han som velger å lytte til dem og godta dem. Og hva når dere selv får barn oppi dette? Han vil nok fremdeles gi etter for eksen, og din irritasjon vil nok bare fortsette å øke. 

Angående nyttårsaften syns jeg du skal gjøre det du har mest lyst til å gjøre😊 

Anonymkode: c5062...3c9

Ja du forstod mitt innlegg rett❤️ Takk for hyggelig svar. Satte pris på det. Godt å få luftet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt åpen på litt fleksibilitet. Men med noen grenser. 

Er bonus mamma til et barn , der mor prøvde å herje med oss. Gjorde han  ikke som hun ville, da kom det masse trusler.

Hørte hun vi skulle ut på noe, da kom hun selvsagt med barnet. Så jeg nektet han å fortelle hva vi skulle i helgen. Han gikk på et par blemmer , før han fikk grei beskjed om at hvis han fortsatte med det, da går jeg. 

I tillegg skulle hun låne penger. Hun til og med skulle låne penger samme dag hun fikk utbetalt barnebidraget, som var egentlig fir høyt iht inntjening.  Nesten hver dag , satt hun på cafeen jeg jobbet og kjøpte bla middag, og hadde poser med div nyinkjøpte ting ganske ofte. Hun satt der nok for å prøve å irritere.  Men jeg så det ikke sånn. Jeg så bare at hun utnyttet min partner. 

Pengene hun lånte betalte hun aldri tilbake. Så da sa jeg til min partner,  at neste gang så har du ikke penger, så hun kan låne av meg. Da ble hun veldig sur, men sluttet å be om mer. Også fikk heg han like etter å fikse på bidraget, fordi han gikk nesten i minus hver mnd. Dessuten så hadde vi barnet mye mer enn det som va4 avtalt, i tillegg så sendte hun med klær som ikke kunne brukes.

Feks bukse i str 6år på en 3åring. En str 2 år genser med halsåpning som ikke gikk over hodet. Sommer tøy på vinteren og omvent. Så jeg overtalte han til at pengene  han da betalte for mye, gikk da til barnet og ikke middager, ol på cafe til henne hver dag. 

Slik kunne vi da kjøpe nye klær til barnet hos oss istedenfor.  Og heller bruke de på litt hyggelig ting med ungen hos oss. På papiret var han helgepappa, i virkeligheten pluss minus 50/50.

Litt pusdig hvor ofte hun ba om penger til bleier og medisiner. Da ungen ikke gikk på medisiner 

Anonymkode: b2530...a96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...