Gå til innhold

Det å pynte til jul, kommer alt opp 1.desember, eller tar dere litt og litt? Når kommer treet opp? Og har dere mye pynt?🎄🎅

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jo at flere og flere til og med pynter juletreet nå, jeg er ikke der, men jeg setter frem det meste nå i starten av desember. Jeg tenker at jeg kun skal ta lys, gardiner og duker, også sette frem resten av pynten litt og litt gjennom måneden, men så henter vi jo alle kassene med julepynt, og da er det vanskelig å la være å sette frem nisser og hele pakken🙈😅 Vi bytter også ut hverdagsservicet med juleservice. Dette er noe vi har gjort de siste årene, ellers blir det jo bare brukt et par ganger i løpet av "sesongen", og det er jo kjedelig🙊😅

Tidligere har jeg vært ganske bestemt på at juletreet skal opp lillejulaften, det måtte liksom være slik, for det er det jeg er vokst opp med, men de siste årene har det derimot kommet opp sånn ca midt i desember. Fordi jeg blir utålmodig, og gleder meg til å få det opp, og hvorfor vente?🤷‍♀️😅

Vi har 6 plastkasser, og 3 store tøykasser (sånne fra ikea) med julepynt. Samt 3 plastkasser med juletrepynt🙈🙈 Hvert år kommer jeg over noe jeg bare  ha, nisser, lys, eller hva som helst.

Jeg elsker desember, sikkert fordi det er en mørk og trist måned, (midt mellom flere mørke, triste måneder) og derfor er det så godt med alle lysene, fargene og hele stemningen. 

Samtidig så må jeg si at jeg blir lei av det i slutten av måneden, og da ser jeg frem til å pakke bort julen og få huset tilbake til normalen.

Så hvordan gjør andre det?😄

Anonymkode: 55aac...880

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er kanskje i den andre enden igjen.

Ingenting har kommet opp, (utenom lys ute, det kommer opp første desember) og kommer ikke opp før advent, (i måren) da er det adventspynt. Med lilla løper, stjerne i vinduet, lysfat med ymse pynt og 4 adventslys. Jeg er helt avhengig av å ha den ventetiden og også synlig rundt meg med pynt og når den markeres. 

Jeg er ikke kristen men må fremdeles ha en ventetid til jul, ventetid til solsnu, til pynt og festivitas og akkurat adventstiden og ventetiden og oppladingen synes jeg det er noe spesielt med. Jeg må liksom ha den for å kunne feire jul. Så denne trenden med å ha jul en hel måned i forkant eller gjerne mer kommer jeg aldri til å hive meg på. 

Jeg har 7 kasser med pynt som kommer opp og frem den 22. og/eller 23. desember, jeg stresser ikke med å pynte så det går helt fint å gjøre på en dag. Feirer jul med særboer så alt av pynt pyntes der uansett. 

Jeg/vi har plasttre så det kunne nok garantert stått fremme hele desember, men det ble ikke kjøpt inn med tanke på det, det ble helst kjøpt inn med tanke på at det var rosa og det er vanskelig å finne i skogen😄 og jeg ville ha et tre uten krypdyr i.

Tradisjon tro kjøper jeg alltid en ting eller to nye til juletreet enten som representerer året eller jeg bare synes er fint men er ikke alltid jeg kjøper noe mer julepynt enn det, kommer an på.

Jeg har et vinterservice som er helt uten noe juletema men med snø og rev og ekkorn, det blir stort sett brukt i nov-desember frem til jul. Men juleservice som brukes i julen kommer frem på julaften. 

Den 1. januar er jeg lei julen, og jeg har ingen mellomlanding 🤪 i det jeg pakker vekk treet er jeg klar for sommer (som er den tiden jeg elsker, og gleder meg til). 

Men jeg er ikke sånn utpreget glad i julen heller og synes 9-10 dager med julepynt er mer enn nok. Og det er befriende godt å pakke julen ned igjen i esker den 1. januar. Januar synes jeg kan være tung og mørk og evigvarende lang, så har også mye vinterpynt og mye lys som julen blir byttet ut med. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
Skrevet

Jeg liker det best når det er klare og tydelige overganger mellom hverdag og høytid, og derfor har jeg ikke en glidende overgang gjennom måneden.  :)

Skrevet

Pynter vanligvis siste helga før jul. Blir litt tidligere i år, for vi får studenten vår tidlig hjem, og vil overraske med julehus. 

Skrevet

Har pyntet til advent siden det er advent nå. Utelys, julestjerner og adventslys. Venter med julepynt til nærmere jul :) 

Anonymkode: e76e4...309

Skrevet

1. desember/1. søndag i advent kommer adventsstaken fram, jeg pynter vrihasselen med små julekuler og setter fra juletelysholdere, henger krans på døra og stjerner i vinduene og tenner julelys ute. Alt annet venter til lille julaften. 

• Liker 3
Skrevet

De siste årene kommer litt og litt opp fra 1.desember. Juletreet kommer opp siste uken før julaften. Alt tas ned rett etter nyttårsaften.

Det handler rett og slett om at tett opp mot jul går helger og kvelder stort sett bort i div juleavslutninger med barna og jobb for meg og mannen kan bli hektisk i desember. Så jeg orket rett og slett ikke «stresse» unødvendig mer. Ved å ta det litt og litt slipper jeg dårlig samvittighet/stress lille julaften, og kan kose meg med pyntingen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynner å pynte med julepynt fra første søndag i advent (eller 1. desember om det kommer først), og ender ofte opp med å dandere litt etter litt frem til jul. Juletreet settes opp og pyntes på lillejulaften.
Julegensersesongen og tid for julemusikk starter samtidig som pyntebonanzaen. :juletre2:

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet jo at flere og flere til og med pynter juletreet nå, jeg er ikke der, men jeg setter frem det meste nå i starten av desember. Jeg tenker at jeg kun skal ta lys, gardiner og duker, også sette frem resten av pynten litt og litt gjennom måneden, men så henter vi jo alle kassene med julepynt, og da er det vanskelig å la være å sette frem nisser og hele pakken🙈😅 Vi bytter også ut hverdagsservicet med juleservice. Dette er noe vi har gjort de siste årene, ellers blir det jo bare brukt et par ganger i løpet av "sesongen", og det er jo kjedelig🙊😅

Tidligere har jeg vært ganske bestemt på at juletreet skal opp lillejulaften, det måtte liksom være slik, for det er det jeg er vokst opp med, men de siste årene har det derimot kommet opp sånn ca midt i desember. Fordi jeg blir utålmodig, og gleder meg til å få det opp, og hvorfor vente?🤷‍♀️😅

Vi har 6 plastkasser, og 3 store tøykasser (sånne fra ikea) med julepynt. Samt 3 plastkasser med juletrepynt🙈🙈 Hvert år kommer jeg over noe jeg bare  ha, nisser, lys, eller hva som helst.

Jeg elsker desember, sikkert fordi det er en mørk og trist måned, (midt mellom flere mørke, triste måneder) og derfor er det så godt med alle lysene, fargene og hele stemningen. 

Samtidig så må jeg si at jeg blir lei av det i slutten av måneden, og da ser jeg frem til å pakke bort julen og få huset tilbake til normalen.

Så hvordan gjør andre det?😄

Anonymkode: 55aac...880

«Hvorfor vente»? Fordi det er vel det hele adventstida handler om, å vente på det fine som skal komme, glede seg til fridager og god mat og julegodt og kos (evt til Jesus for de som er kristne). Å jobbe litt ekstra med juleforberedelser, lage eller handle gaver, rydde og vaske litt ekstra. Så når huset er skinnende rent til jul, pynte med julepynten og kjenne den fine julestemningen.

For meg hadde det vært skikkelig nedtur om jula ble ringt inn til et halvvissent juletre, støvete nisser, brente lys og allerede spist ribbe og marsipan… 

Anonymkode: c9feb...d73

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Utelysene kom opp for noen dager siden, tente de igår. 

Henger opp adventstjernen idag og tar frem adventsstaken.

Skal reise bort i julen så kommer til å pynte tidligere enn vi vanligvis gjør. Har mye julepynt men blir nok ikke å sette frem alt i år siden vi er borte fra 21 desember til 28. Tror vi pynter 16 eller 17 desember.

Om vi hadde vært hjemme denne julen så hadde jeg startet pyntingen rundt 21 desember og pyntet juletreet på lillejulaften.

Synes jeg set ekstremt mange som har pyntet juletreet veldig tidlig i år. De om det, det hadde ødelagt julen for meg.

Anonymkode: 08023...682

• Liker 1
Skrevet

Er ekstra tidlig ute i år da vi måtte kjøpe inn all julepynt og fant ut at det var greit å bare få det opp, istedet for å slenge alle posene i boden eller organisere det i esker i boden for så å ta det opp igjen om et par uker. Jeg blir ferdig med pyntingen i morgen. Alle julegaver er óg kjøpt og pakket inn og ligger i et hjørne i stua. Vi skal ha ekte tre som kommer inn siste helgen før jul. 

Denne julen er litt ekstra spesiell da jeg har to veldig tunge jul bak meg, og jeg er i tillegg vant til å jobbe tett hele desember (kjøpesenter). Dette året har jeg fri i desember og skal IKKE på noen kjøpesentere, og jeg skal ikke være stresset eller sorgtung - jeg skal bare nyte julehuset med min kjære. 

Anonymkode: 20fab...bb0

Skrevet

Har ikke så mye pynt, synest at litt røde blomster og noen lys gjør mye ut av seg. Juletre får vente til 2-3 dager før jul🎄🎁

Anonymkode: 1eff2...75e

Skrevet

Vi har pyntet det aller meste fordi vi reiser bort 18.-29. desember. Juletreet er oppe og skal pyntes i helgen. 

Vanligvis er alt ferdigpyntet rundt 20.-23. desember, litt avhengig av når vi har tid.

Anonymkode: 833f4...441

Skrevet

Pynter alt til 1. Desember. Ferdig med julegaver å alt sammen. Ribba er i fryseren og juletre pyntet. Har til vanlig en hektisk dag på jobb i desember. I år er jeg sykemeldt pga en skade i et øye. Så nå skal jeg nyte julekalender seriene på tv i hele desember. Jeg har "fri" å  overskudd til nyte. 

Anonymkode: 137c6...b6a

Skrevet

Her ble alt pyntet i går (minus juletre). Elsker førjulstiden og synes det er skikkelig koselig med jul! Masse gammel og ny julepynt, stjerner i vinduene, glitter og julesengetøy :) Kjøper tre om et par ukers tid.

Anonymkode: 08297...5bc

Skrevet

Jeg pynter helst til advent første søndag, stjerne og staker i vinduene, noe lyspynt inne, lyslenker ute, adventstake og et par lilla duker. Går og gleder meg til jul mens jeg ser på adventspynten i huset☺️ Pynte til jul lille julaften, julestemningen kommer for fullt mens jeg pynter, og julefreden senker seg🎄Det verste jeg vet er å bruke opp julestemningen ved å pynte tidlig, så jeg har manglet mye julestemning de siste årene siden jeg kompromisser med mannen som vil pynte tidlig 😢

Anonymkode: ed7f4...1c5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...