Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjorde du de første timene med rier? Og når skjønte du det var på tide å dra til sykehuset?

Anonymkode: 3583b...b4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trykkte på mobilen.. ble igangsatt

Anonymkode: c8985...ab0

Skrevet

Jeg hadde rier i minst 10 timer før jeg dro på sykehuset, kanskje mer. Og baby kom ikke før etter 24 timer, så det kan ta en stund. Men jeg har venninner som har hatt styrtfødsler, baby er ute etter et par timer etter at de ankom sykehuset. 

Anonymkode: 19387...6b7

Skrevet

Satt i sofaen og trykte på mobilen. Samboeren min ordnet med varmeflasker som hjalp. Vannet gikk litt etter litt så måtte innom do og skifte bind og truse iblant. Anbefaler å ha feite nattbind på lager i tilfelle det skulle skje, samt noen skikkelig stødige mammatruser.

Anonymkode: 41bc7...ed3

• Liker 1
Skrevet

Dra til sykehuset hvis du har 2 rier innenfor 10-min periode.

Jeg hadde murringer hele dagen, lå til sengs. Kjente magen strammet seg innimellom. Var ikke vondt, ikke mer enn svake menssmerter. Da jeg sto opp tidlig kveld, startet kraftige rier og vannet gikk. Sikkert noe med tyngdekraft og barnet presset mot utgangen.

Vi ringte sykehuset og sa fra vi kom. Tar et kvarter å kjøre, som var lenge nok med de riene.

Hadde 5 cm åpning ved anlomst. Barnet var ute 3,5 time senere.

Anonymkode: 24c0a...4b2

• Liker 1
Skrevet

Nr 1: var hjemme til det ble uutholdelig vondt. Lå bare i senga og vrei meg. Fikk lov å komme inn når det var så vondt jeg ikke kunne prate i tlf selv. Hadde 6 cm åpning da jeg kom til sykehuset og fødte et par timer etterpå.

Nr 2: vannet gikk og jeg dro til sykehuset for sjekk. Fikk rier på sykehuset og fødte et par timer etterpå.

Anonymkode: 389e9...a1e

Skrevet (endret)

Satt bare med rieteller på telefonen og fulgte med på mannen som løp rundt som en hodeløs hane. Han vasket hus, handlet mat, vartet opp meg og avrundet med å vaske bilen (for den måtte være ren når vi kjørte til sykehuset?? 😂). Ganske underholdende og riene gikk fint. 

Ble fort jevne rier da og dro til sykehuset ca 3-4 timer etter vannavgang da riene økte i intensitet og det begynte å bli vanskelig å holde ut uten veiledning.

Endret av Anononyma
  • Liker 1
Skrevet

Jeg brukte rieteller for å følge med på hvor tette riene var og hvor langt mellom og ventet til de var etablerte i et fast mønster og kom relativt tett. Rietelleren sa ifra når det var på tide å ringe sykehuset, :)  

Jeg bor nær sykehus, så jeg var hjemme ganske lenge. Har du lang reisevei eller det er dårlig føre eller lignende så bør du vurdere før. 

Anonymkode: 25383...4b5

Skrevet

Prøvde å overleve og puste meg gjennom dem😅 Hadde sterke/veldig smertefulle rier helt fra de først kom.

Anonymkode: 1c1ec...c15

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prøvde å overleve og puste meg gjennom dem😅 Hadde sterke/veldig smertefulle rier helt fra de først kom.

Samme her. Det var aldri snakk om å fikle med mobilen eller gjøre noe produktivt. Bare pang rett på med stormrier fra første sekund med alle tre. 

• Liker 1
Skrevet

Første: startet umiddelbart med 2-3 rier per 10 min, men veldig korte og ikke vonde. Ringte sykehuset som sa at fødselen trolig ikke var i gang. Vannavgang ca. 2-3 timer etter riestart med påfølgende Kontroll grunnet leie. sykehuset sa etter undersøkelse at fødselen knapt var i gang og jeg kunne reise hjem. Jeg nektet, baby var ferdig født ca. 40 min etter beskjeden om å reise hjem inkl. 10 min pressfase. Rakk ikke annet enn å ringe sykehuset, forflytte meg dit, marsjere litt rundt og gjennomføre kontrollen før babyen var født.

Andre: slimproppen gikk og deretter uregelmessige rier på dagtid. Reiste på sykehuset på kvelden når riene startet opp igjen grunnet ekspressfødselen til nummer en. Toern var mye mer langdryg og mer som «vanlig» fødsler beskrives. Tipper 7 timer aktiv fødsel. Når vannet først gikk var pressfasen over på 4 min. Under denne fødselen så jeg litt på tv, fiklet litt på telefonen, badet i badekaret på sykehuset, hoppet på en medisinball, spise og brølte av smerte😆

Anonymkode: ea77e...33a

• Liker 1
Skrevet
Arkana skrev (3 timer siden):

Samme her. Det var aldri snakk om å fikle med mobilen eller gjøre noe produktivt. Bare pang rett på med stormrier fra første sekund med alle tre. 

Ja nei samme her! Husker jeg bare tenkte «shit, dette her kommer jeg ikke til å overleve, om det skal starte SÅNN HER», for jeg var blitt forespeilet at det vanligvis startet rolig og ikke såå vondt i starten. At man kunne slappe av hjemme med Netflix og kos… Absolutt helt uaktuelt. Glemte alt av mobil, innkjøpt snacks, fødebag osv😅

Men, riene ble ikke verre enn hvordan de startet, de holdt seg liksom like smertefulle frem til perioden rett før pressriene startet (da tok smertene seg opp enda et nivå, husker jeg). Frem til da lærte jeg bare bedre å puste meg gjennom riene og fikk slappet bedre av i badekaret på sykehuset enn da eiene først startet hjemme og jeg ble satt ut av hvor vondt det faktisk var og stresset over hvor mye åpning jeg hadde fått osv.

Skrevet

Slappet av, har vært heldig med milde rier til tross for igangsettelse. 

Skrevet

Tok meg ett langt bad, så på tv og forsøkte å hvile mest mulig.

Skrevet

Men jeg har jo født to ganger så andre gangen ble jeg igangsatt og da kom riene såpass kjapt at jeg ikke hadde tid til noe annet enn å overleve.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva gjorde du de første timene med rier? Og når skjønte du det var på tide å dra til sykehuset?

Anonymkode: 3583b...b4d

Riene startet i 21 tiden på kvelden. Satt i sofaen og såg på film/serie og spiste popcorn 😂🙈  

Reiste på sykehuset 06.15 når vannet gikk hjemme. Var da 4cm når jeg kom på sykehuset. 

Anonymkode: 71ce4...890

Skrevet

Ble igangsatt, så jeg lå og chillet med telefonen en stund, fikk så en «sovecoctail» som ga meg noen timer før set tok seg opp. Så inn på fødestua og henge der i noen timer 

Anonymkode: f085e...3ab

Skrevet

Jeg hadde rier fra kl 6 på morgenen, dro inn til sykehuset kl 22, da hadde jeg 4cm åpning. Jeg brukte hele dagen på å slappe av, spise og telle minutter mellom riene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 13.05):

Samme her! Det var intenst men gikk fort😊

Anonymkode: a9a29...bfd

Skrevet

KMed første gikk vannet prematurt, så jeg lå inne da riene startet. Hadde rier i halvannet døgn, men jeg gjorde vel ikke stort annet enn å se litt serier, spise og dusje🤷🏼‍♀️ Husker egentlig ikke.

Det åpnet seg ikke i det hele tatt i løpet av den tiden, men plutselig åpnet det seg helt på en halvtime på slutten. Det husker jeg ingenting av.

Med nummer to våknet jeg av at jeg fikk skikkelig mensmurring i magen. Det varte en stund, kanskje en halvtime, også ga det seg. Hadde litt rosa slim i trusa da, så regnet med at noe var på vei til å starte. Siden det plutselig gikk så fort med første så hadde jeg fått beskjed om å ringe så fort jeg fikk rier eller at vannet gikk.

Mine er tette, og av samme kjønn, så det meste var arvet av eldstemann. Visste jo at jeg hadde vasket alt og lagt det pent sammen, men fikk likevel akutt behov for å vaske alt. Hadde heller ikke orket å ordne ferdig noe babyrom før nummer to kom, men fikk for meg at det skulle gjøres også, så dro på ikea. Der ble murringene sterkere, men de var korte og fortsatt sjeldne. Hentet storesøster i barnehagen, så kom mamma for å være der tilfelle det tok seg opp. Mannen kom hjem, så kom pappa, også lagde vi middag sammen alle sammen. Da kjente jeg at de ble tettere og vondere.

Ventet med å ringe til vi hadde lagt eldste og pakket en bag, og fikk beskjed om at vi fikk komme inn. Var redd for å komme inn og ikke ha noen åpning, men det ble bare tettere og tettere, så vi dro.

Innen vi kom frem så gikk det bare fra den ene rien til den andre. En halvtime senere var yngstemann født.

Vet ikke helt når jeg kan si at riene startet, men rundt middagslagingen kjente jeg at det ble sånn at jeg måtte stoppe det jeg drev med mens rien sto på. 

Anonymkode: 08498...c7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...