AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #1 Skrevet 1. desember 2023 Har du ett risikosvangerskap? Hva gjør at du er i den kategorien? Hva må du ta hensyn til? Anonymkode: 2671b...734
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #2 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du ett risikosvangerskap? Hva gjør at du er i den kategorien? Hva må du ta hensyn til? Anonymkode: 2671b...734 Har hatt svangerskapsdiabetes. Måtte være ganske streng med kostholdet, være aktiv, måle blodsukker mange ganger om dagen, ta insulin. Fikk en del ekstra oppfølging ift blodsukkeret, vekst-kontroll av baby, planlegging av fødsel (jeg ble igangsatt 3 uker før termin). Etter fødsel måtte jeg måle blodsukkeret og babyen måtte ha litt ekstra oppfølging Anonymkode: a9340...939 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #3 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har hatt svangerskapsdiabetes. Måtte være ganske streng med kostholdet, være aktiv, måle blodsukker mange ganger om dagen, ta insulin. Fikk en del ekstra oppfølging ift blodsukkeret, vekst-kontroll av baby, planlegging av fødsel (jeg ble igangsatt 3 uker før termin). Etter fødsel måtte jeg måle blodsukkeret og babyen måtte ha litt ekstra oppfølging Anonymkode: a9340...939 Klarte du å være i jobb? Anonymkode: 2671b...734
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #4 Skrevet 2. desember 2023 Vet ikke om det kalles risikosvangerskap, men jeg får bedre og jevnligere oppfølging pga at jeg tar medisiner. Anonymkode: ae2e7...82b
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #5 Skrevet 2. desember 2023 Risiko kanskje ikke, satte ikke noen merkelapp på det, men tett oppfølging pga kronisk sykdom. Måtte ta hensyn til søvm, medisinering, hvor sliten jeg var og litt annet. Anonymkode: b4972...980
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #6 Skrevet 2. desember 2023 Jordmor og lege har sagt til meg at jeg har ett risikosvangerskap pga jeg ble gravid med IVF , jeg synes selv det er merkelig at man da har ett risikosvangerskap, men det er ihvertfall det dem har sagt til meg Anonymkode: 2671b...734
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #7 Skrevet 2. desember 2023 Jeg hadde risikosvangerskap fra uke 23+4. Måtte ligge 3 måneder på sykehuset for å forhindre tidlig fødsel grunnet kort livmorhals. Anonymkode: f99e3...dfa
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #8 Skrevet 2. desember 2023 Risikosvangerskap grunnet insulinkrevende svangerskapsdiabetes. Kontroller hver 14.dag på sykehuset med vekstkontroll hver fjerde uke. Anonymkode: 14818...a0a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #9 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har du ett risikosvangerskap? Hva gjør at du er i den kategorien? Hva må du ta hensyn til? Anonymkode: 2671b...734 Grunnet komplikasjoner i tidligere svangerskap og fødsler. Jeg personlig må ikke ta hensyn til noe. Anonymkode: 2db02...7af
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #10 Skrevet 2. desember 2023 Jeg har diabetes (type 1) og dermed risikosvangerskap. Gikk på kontroll på ullevål sykehus hver 14 dag. Var i fin form og jobb hele svangerskapet. Anonymkode: af225...45d
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #11 Skrevet 2. desember 2023 Svangerskapsforgiftning i to svangerskap. Måtte ta det med ro og følge opp med jevnlige kontroller: bt, urin og vekstkontroll. Ble igangsatt uke 37-38 begge gangene. Anonymkode: 9cf88...6f1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #12 Skrevet 3. desember 2023 Usikker på om det går under risikosvangerskap.. men er kronisk syk og har pcos, og ble gravid med hjelp av Letrozol. Får tettere oppfølging av fertilitetsklinikk, samt tett oppfølging av sykdommen siden jeg måtte slutte på medisiner. Er ekstremt sliten og trøtt, men har klart å komme meg på jobb (bortsett fra de 4 dagene jeg lå med corona). Jeg har måttet sette treningen på pause og ligger strak ut på sofaen etter jobb fordi jeg er så trøtt, ellers ikke noen andre hensyn jeg må ta. Anonymkode: 44f1a...db2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #13 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 10.34): Klarte du å være i jobb? Anonymkode: 2671b...734 Jeg klarte det fysisk, men det var ikke så bra for fosteret fordi jeg hadde ikke mulighet til å sette meg å spise og måle blodsukker osv ved behov. Så ble svangerskapspenger. Høyt blodsukker gjennom svangerskapet kan føre til for tidlig fødsel, at barnet blir for stort, komplikasjoner under fødsel, økt risiko for svangerskapsforgiftning. I tillegg slet jeg med å få i meg nok mat, siden det var så sykt mye jeg ikke kunne spise 🙄 Anonymkode: a9340...939
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #14 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 10.34): Klarte du å være i jobb? Anonymkode: 2671b...734 Jeg klarte det fysisk, men det var ikke så bra for fosteret fordi jeg hadde ikke mulighet til å sette meg å spise og måle blodsukker osv ved behov. Så ble svangerskapspenger. Høyt blodsukker gjennom svangerskapet kan føre til for tidlig fødsel, at barnet blir for stort, komplikasjoner under fødsel, økt risiko for svangerskapsforgiftning. I tillegg slet jeg med å få i meg nok mat, siden det var så sykt mye jeg ikke kunne spise 🙄 Anonymkode: a9340...939
tussi84 Skrevet 4. desember 2023 #15 Skrevet 4. desember 2023 To ganger. Det vil si andre gangen nå. Første svangerskap: diabetes 2 før svangerskapet, som ble insulinkrevende fra start. Oppfølging hver uke med kontroller i starten for blodsukkeret, og så etterhvert annen hver uke. Vekst kontroller i uke 24, 28,32, 34, 36, og 37. Ble satt i gang i uke 38. Var også overvektig før svangerskapet fedme kl 1 og fikk derfor en ekstra Foster diagnostikk. Andre svangerskap, nå snart i uke 16. Alle faktorer over er tilstede nå også + høy alder (39 år). Fikk derfor tidlig ultralyd + gratis nipt test i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #16 Skrevet 4. desember 2023 Flere risikosvangerskap. Et med svangerskapsdiabetes, kraftige blødninger, rier fra uke 22 og livmorhals som krympet og vekstavvik hos foster da det ikke fikk nok næring mot slutten. Jobbet nesten ikke det svangerskapet fordi jeg også slet med kvalme og oppkast til fødsel. Andre ble fulgt opp ekstra pga første. Det gikk veldig fint i det svangerskapet bortsett fra en del blødninger. Et med svangerskapsforgiftning mot slutten. Svangerskapet forøvrig gikk fint med unntak av en del kvalme og brekninger. Ble satt i gang i ca uke 38 pga forgiftningen. Anonymkode: 0dd0a...ca8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå