Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg konsierte en tid tilbake da jeg har hpv(ais) med grovecelleforandringer. Operasjonen ble velykket, men jeg fikk lite informasjon om hva som vil skje tiden etter da jeg informerte om at samboer og jeg prøver å få barn.

Overlegen sa at jeg kan få barn, men han anbefalte meg å vente med å prøve å få barn siden jeg har hpv ais som er en veldig aggresiv type hpv, så kan graviditet gjøre det verre. Det kan hende man må gjøre en konisering til og totalt kan man gjøre 2 koniseringer sa han, hvis ikke må hele livmoren fjernes hvis jeg ikke blir kvitt celleforandringene. Men det var sjeldent tilfelle. Jeg blir jo svært engstelig, og lurer jo på når vi kan prøve igjen. Men vil jo heller ikke utsette helsen min.

Er det noen her som har vært i samme situasjon? Har dere fått barn? Hvor lenge måtte dere vente med å prøve? Eller har dere måtte fjerne livmoren?

Bare saklig svar.

Anonymkode: db4a4...f9b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært i helt samme situasjon, men har også celleforandringer. I min situasjon fikk jeg satt opp time for kontroll 1 år fram i tid.

Etter konisering er det vel vanlig med ny celleprøve og hpv test 6 måneder senere. Jeg tipper legen ville du skulle vente til denne kontrollen for å se om celleforandringene er bedre da.

Anonymkode: aa5a9...100

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har ikke vært i helt samme situasjon, men har også celleforandringer. I min situasjon fikk jeg satt opp time for kontroll 1 år fram i tid.

Etter konisering er det vel vanlig med ny celleprøve og hpv test 6 måneder senere. Jeg tipper legen ville du skulle vente til denne kontrollen for å se om celleforandringene er bedre da.

Anonymkode: aa5a9...100

Stemmer, skal på kontroll om 6 måneder. 

Grunnen til at jeg lurer er jo fordi at jeg håper jo på å få mulighet til å bli gravid før man fjerner livmor, hvis det blir slik at jeg må det i verste fall. 

Men tusen takk for svar, håper det går bra med deg!

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Stemmer, skal på kontroll om 6 måneder. 

Grunnen til at jeg lurer er jo fordi at jeg håper jo på å få mulighet til å bli gravid før man fjerner livmor, hvis det blir slik at jeg må det i verste fall. 

Men tusen takk for svar, håper det går bra med deg!

Å vent til etter kontroll om 6 måneder er nok lurt. Men jeg har aldri hørt om at man må fjerne livmor med mindre det har utviklet seg til faktisk livmorhalskreft. Da er du i en situasjon hvor du ikke kan bli gravid.

Men det er ingen grunn til at det skal ha forverret seg sånn hos deg på 6 måneder. 

Anonymkode: dc3ae...8c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Be om en second opinion..

Anonymkode: 17682...99c

Skrevet

Livmorhalsen blir svekket av konisering, spesielt hvis mye fjernes, så derfor må den bygge seg opp igjen for å holde på graviditeten. Det tar jo litt tid. Hadde aldri blitt gravid slik at jeg ikke fikk nødvendig behandling og dermed gikk bort pga det. Det er det ikke verdt. Det finnes andre måter å få barn på hvis worst case. Hvis du går bort pga manglende behandling så er det jo egentlig ikke noe vits å få barn, du får ikke glede av det og barnet mister mammaen sin.

Så tenk litt over hva du risikerer ved å bli gravid nå før behandling, er det verst det?

Anonymkode: facea...9fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Be om en ny time hvis det er ting du er usikker på. Jeg ble konisert våren 2019 pga CIN 3, de groveste celleforandringer, og ble gravid året etter. Da hadde jeg vært på etterkontroll og visste at alt var i orden etter koniseringen.  Har ikke hatt noen spesielle problemer med graviditeten som følge av koniseringen. Såvidt jeg vet er det ganske sjelden.

Anonymkode: 9490c...d97

Skrevet

Det her må du snakke med en lege som har journalen din.. 

Anonymkode: 33bca...2e1

Skrevet

Jeg har fått tre barn etter koniseing i beg av 90 tallet. 
Jeg har helt frem til denne tid fått påvist til og fra med hpv -virus og celleforandringer. 
Siste sjekk for 2 mndr viste null virus og celleforandringer , men heh farxdtory sett gått hvert år til kontroll

Anonymkode: 804d0...104

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Livmorhalsen blir svekket av konisering, spesielt hvis mye fjernes, så derfor må den bygge seg opp igjen for å holde på graviditeten. Det tar jo litt tid. Hadde aldri blitt gravid slik at jeg ikke fikk nødvendig behandling og dermed gikk bort pga det. Det er det ikke verdt. Det finnes andre måter å få barn på hvis worst case. Hvis du går bort pga manglende behandling så er det jo egentlig ikke noe vits å få barn, du får ikke glede av det og barnet mister mammaen sin.

Så tenk litt over hva du risikerer ved å bli gravid nå før behandling, er det verst det?

Anonymkode: facea...9fa

Jeg snakket ikke noe om å bli gravid før behandling? 😅 jeg er jo ferdig med behandling og venter på kontroll. 

jeg spør bare om noen har vært i en slik situasjon og dem likevel har fått barn selv etter konisering men fortsatt hpv positiv. Og hvor lenge dem måtte vente med å få barn. 

Jeg er også fullt klar over at det er andre måter å få barn på, men akkurat nå er ønske stort for å oppleve graviditeten på kroppen og føde selv. 

Ang graviditet etter konisering ble jeg kort informert at dem legger noe inn som skal på en måte holde barnet der, også tas den ut når du er i uke 36(tror jeg det var).

Men tusen takk for innspillet🥰

Skrevet

Be om en ny time hvis det er ting du er usikker på. Jeg ble konisert våren 2019 pga CIN 3, de groveste celleforandringer, og ble gravid året etter. Da hadde jeg vært på etterkontroll og visste at alt var i orden etter koniseringen.  Har ikke hatt noen spesielle problemer med graviditeten som følge av koniseringen. Såvidt jeg vet er det ganske sjelden.

Anonymkode: 9490c...d97

Åå så bra, det gir meg håp😄 tusen takk for svar!!

Skrevet

Det her må du snakke med en lege som har journalen din.. 

Anonymkode: 33bca...2e1

Jeg har snakket med dem og blitt henvist til gynokolog igjen på ny året. Men jeg spør her for jeg ønsker å høre andres erfaringer ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å vent til etter kontroll om 6 måneder er nok lurt. Men jeg har aldri hørt om at man må fjerne livmor med mindre det har utviklet seg til faktisk livmorhalskreft. Da er du i en situasjon hvor du ikke kan bli gravid.

Men det er ingen grunn til at det skal ha forverret seg sånn hos deg på 6 måneder. 

Okei, sånn som det er nå er alt fjernet. Da kan jeg puste litt ut, tusen takk for svar🥹

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Okei, sånn som det er nå er alt fjernet. Da kan jeg puste litt ut, tusen takk for svar🥹

Ja, forsøk å slappe av, jeg tror dette vil gå helt fint. :)

Skrevet

Jeg ble konisert på grunn av alvorlige celleforandringer da jeg var 23 år. Var fortsatt hpv-positiv i noen år etter koniseringen, men hadde negative celleprøver. Jeg ble oppfordret til å ta hpv-vaksinen, fordi gynokologen min mente den kunne være med på å stagge virusinfeksjonen som kroppen min ikke klarte å kvitte seg med. Ett år senere var jeg hpv-negativ. Nå er jeg 32 år, jeg har aldri hatt celleforandringer igjen, og jeg er gravid med mitt første barn 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...