Gå til innhold

Jeg liker ikke sunn og ren middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske kresen, og spiser for det meste bare snop i stedet for middag. Jeg er et voksent menneske i slutten av 30-årene. 

Jeg er slank, men det er likevel ikke sunt for kroppen. Kroppen min har helt sikkert store mangler. Så jeg ønsker å spise sunnere.

Men jeg liker rett og slett ikke sunn og ren mat. Kan fint spise en kebab, men f.eks ren kylling med salat går ikje ned. Da dropper jeg heller å spise. Jeg ønsker ikke å gå opp i vekt, derfor kan jeg ikke ukritisk spise kebab. Og det er jo heller ikke sunt. Jeg klarer å spise taco (uten lefse og ost), det er vel innfor sunnhetsmessig, men jeg kan ikke spise det hver dag.

Har dere noen tips til «barnevennlig» sunn mat? 

Pureer kan være en idé, kom jeg på. 

Anonymkode: 7a680...01d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er ganske kresen, og spiser for det meste bare snop i stedet for middag. Jeg er et voksent menneske i slutten av 30-årene. 

Jeg er slank, men det er likevel ikke sunt for kroppen. Kroppen min har helt sikkert store mangler. Så jeg ønsker å spise sunnere.

Men jeg liker rett og slett ikke sunn og ren mat. Kan fint spise en kebab, men f.eks ren kylling med salat går ikje ned. Da dropper jeg heller å spise. Jeg ønsker ikke å gå opp i vekt, derfor kan jeg ikke ukritisk spise kebab. Og det er jo heller ikke sunt. Jeg klarer å spise taco (uten lefse og ost), det er vel innfor sunnhetsmessig, men jeg kan ikke spise det hver dag.

Da har du nok ikke prøvd rett mat. Har du prøvd diverse oppskrifter på nett? Lekt deg litt med menyen på restaurant? Masse gode, sunne alternativer der ute. Svært få som liker tørr kylling og ris. Men det kan være krydret saftig kylling, med grønnsaker du liker, soyasaus og ris. Mat er bare så kjedelig en gjør det. Mat trenger ikke være kjedelig bare fordi det er sunt 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skaff deg hjelp... Du trenger det.. 

Anonymkode: ae963...5d0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan jo fortsette å spise kebab og taco (uten lefse og ost) i det uendelige for å se hvordan du føler deg 😅 

Jeg forstår ikke helt hva du mener med at sunn og ren mat er vond, men jeg forstår hvis du mener at du ikke liker alt som finnes av frukt, grønt og kjøtt/fisk. Jeg er sær som ikke liker skrei og torsk, men synes sei er tipptopp, for eksempel… hva med å bare dynke ting i en krydder/saus/dressingblanding som du liker? Finnes jo ekstremt mange sunne og gode smaker der son kamuflerer ting:)

Anonymkode: f56da...6e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men jeg liker rett og slett ikke sunn og ren mat. Kan fint spise en kebab, men f.eks ren kylling med salat går ikje ned.

Liker du kebab, så kan du fint lage deg noe sunne wraps du liker. Del opp noe kylling, krydre med noe godt, og noe gode grønsaker og en dressing, så har du et relativt sundt måltid, litt dressing er da ingen krise så lenge man ikke overdriver

Anonymkode: 069fb...93a

Skrevet

Er du overhodet ikke sosial og får servert ekte mat hos familie og venner? Hva slags kosthold er du oppvokst på?

Men om pureer er det eneste du klarer så kjør på med det. Hiv en haug med grønnsaker i gryten, stavmikser, krydder og litt fløte så har du en middag proppet fulle av næringsstoffer. 

Anonymkode: 3a3e6...46c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må jo ikke spise typisk middag heller. Jeg er mer glad i typisk frokostmat og spiser gjerne det til «middag» og. Feks knekkebrød eller brødskive med kokt egg og noen cherrytomater og knaskerøtter. Eller omelett med skinke og grønnsaker. Kjøpe frosne grove rundstykker og ha på gulost og skinke. Trenger ikke være enten bare godteri eller kun rene sunne råvarer. En mellomting som du kan leve med er også fint:)

Anonymkode: d1b15...927

• Liker 1
Skrevet

De fleste spiser vel en mellomting. Jeg liker heller ikke kylling med salat om det ikke er dressing på. 

Anonymkode: 7cfb6...a0a

• Nyttig 1
Skrevet

Du minner meg en om jeg gikk på videregående med som kun spiste McDonalds og taco. Absolutt ingen annen mat. 

Har du barn? Lager du middag til de?

Anonymkode: 93436...2b9

Skrevet

Hvis du liker taco og kebab liker du kanskje mat med mye krydder? Da er nok ikke ren kylling noe for deg, men du kan jo prøve deg på ulike gryteretter? Bare pøs på med krydder, "ren" mat behøver ikke bety å ikke bruke smakstilsetninger.

Anonymkode: 8870f...568

• Hjerte 1
Skrevet

Det er veldig mye mer til sunn og ren mat enn kylling og salat. Hvordan du tilbereder råvarene, bruk av krydder, urter, og sammensetninger, er veldig viktig. 

Krydder som er godt til f.eks kyllingfilet, er paprikakrydder sammen med litt salt. Bland inn med litt olje, og la marinere litt. Godt tilbehør er bl.a litt basmatiris eller quinoa, selskapserter som du kan tilsette ris etc helt til slutten av koketiden. Evnt lettkokt brokkoli. Du kan også dele opp kyllingfilet i biter, steke, og ha i gryte med tomater og kokosmelk. 

Du kan lage kjøttkaker/burgere av kjøttdeig selv (kjøp god kvalitet uten salt/vann, helst øko hvis du kan). Her kan du variere veldig med smaker, f.eks er en liten dæsj med disjonsennep kjempegodt. Ha ovnsstekte rotgrønnsaker til.

Samme med fisk, både fet fisk og hvit fisk. Stek i panne, og ha sammen med ovnsstekte rotgrønnsaker. 

Lag tacosalat. Ha en stor bolle hvor du tilsetter mye crunchy salat. Du kan enten bruke kjøttdeig eller kyllingfilet. Ha i de vanlige taco-ingrediensene; finhakket tomat, løk, agurk, osv, og ha i litt rømme og en dæsj tacosaus. Nå er ikke tacosaus "ren" mat, men det er heller ikke det verste, og greit i en overgang. Hvis du dropper nachochips/wraps og bare har det som en salat, så blir det brått et mye sunnere alternativ. 

Anonymkode: 70d3a...f72

Skrevet

Kan du ramse opp hva du liker og ikke liker? Gjerne så detaljert som mulig. Er lettere å komme med forslag da. :) 

Skrevet

Du må også huske at når du er vant til å spise veldig prosessert mat, burgere, pizza, osv, så er smaksløkene dine "hemmet". 
Jeg brukte flere måneder på å avvenne meg smaksforsterkere og prosessert mat. 

Du kan f.eks google `mediterranean diet recipes´ og `clean eating recipes´,  for inspirasjon. Bli venn med krydder, urter, og gode oljer, dette spiller en veldig viktig rolle i matlagning. KJøp gjerne en morter for å blande inn krydder, chili, og friske urter med olje for å lage marinader og dressing. 

Anonymkode: 70d3a...f72

• Liker 1
Skrevet

Dette høres egentlig ut som kunnskapsløshet om ingredienser og matlaging, litt som når kjøttspisere mener at vegetarianere spiser salatblader og gulrøtter punktum. Kjøp kokeboken Simple av Yotam Ottolenghi, så får du se kjenne hvor hyperpalatabel ren og sunn mat kan være.

Anonymkode: 65c5f...0ba

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 23.41):

Saus er ikke min sterke side, men det kan bli din. Jeg forestiller meg at du kan like mye middagsmat bedre med god saus.

Skrevet

Du er ikke mye kresen hvis du spiser snop til middag! Jeg grøsser bare av tanken! 

Anonymkode: 9c294...570

Skrevet

Sunnhetsgalskspen fortsetter.

Anonymkode: ec55b...cf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...