Gå til innhold

Yoga mot stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som driver med yoga? Blitt anbefalt det mtp stress. 

Anonymkode: d6a29...d03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg holder på med yoga. Og synes det hjelper veldig. Jeg har PTSD, og er derfor jeg holder på med yoga, for å dempe det indre stresset, og det funker for meg.

Anonymkode: 930d2...71e

• Liker 3
Skrevet

Vet om mange som sverger til dette! Blant annet naboen min som har slitt med utbrenthet.

Anonymkode: de5c2...638

• Liker 3
Skrevet

Det hjelper ja, bedre enn noe annet helsevesenet klarer å bidra med.

Anonymkode: c0335...fe1

• Liker 4
Skrevet

Er jeg den eneste som blir mer urolig av yoga? Hva gjør jeg galt? 

Anonymkode: d45c7...cb6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Haha, nei, jeg blir også det! Jeg har kompleks ptsd og yoga stresser meg. MEN det avhenger av type yoga! Sånn veldig sakte yoga der man skal lytte inn i kroppen og høre noen snakke uendelig mye samtidig, blir jeg veldig stresset og urolig av! For det første er det alt for mye vonde greier å lytte til der inne, for det andre er kroppen min alltid klar til kamp eller flukt og å holde diverse posisjoner gjør at jeg føler meg sårbar og utsatt. 

Men ashtanga, at man gjør øvelser i et fast mønster og med rytme koordinert med pusten, i flyt, det er veldig behagelig. Samme med tai chi. Noen sa også qi gong, men det har jeg ikke prøvd, så jeg vet ikke. 

Instruktøren er også viktig. Hva slags yoga har du prøvd? 

Anonymkode: 04e02...5d8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I starten kan qi gong og yoga med fokus på pust og avspenning kjennes brutalt. Som hun over skriver prøv en annen type yoga, en annen instruktør etc. En til en time kan være nyttig når du skal jobbe med pust, få instruktør til å holde en hånd på mage og bryst. Kroppen blir forvirret når det har vert I stress lenge, når du da skal gjøre pusteøvelser og avspenning (eks yoga nidra) blir kroppen forvirret.

Anonymkode: c0335...fe1

• Liker 1
Skrevet

Ja det hjelper masse. Men du må gå mange ganger for å merke fordelen, ikke bare 3-4 ganger 

Anonymkode: ba086...a0a

• Liker 1
Skrevet

Yoga hjelper definitivt! Du kan teste litt hjemme via YouTube først. Men gi det litt tid, i alle fall 4-5 ganger.

Anonymkode: be034...0a6

• Liker 1
Skrevet

Det hjelper meg! Jeg gjør 20-30 minutter daglig. På dårlige dager 10-15 minutter, men jeg har yoga på samme nivå som tannpuss. Det er noe jeg gjør daglig, nesten uansett. Jeg bruker yoga with adrienne på YouTube. Har prøvd andre videoer også, men liker å forholde meg til samme person som instruerer på samme måte. Det er ikke en vidunderkur som virker med en gang, men over tid har det virkelig redusert stressnivået mitt. Jeg har er par store stressfaktorer i livet mitt som jeg må (eller vil, jeg kunne skiftet karriere og brutt med en jeg er glad i) forholde meg til, og jeg tror yoga er en grunn til at jeg lever greit med det. 

Anonymkode: b303f...cad

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, dette skal jeg teste ut 

Skrevet

Ja ..man glemmer de høye renteutgiftene ...😂😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar, dette skal jeg teste ut 

Bare sånn at du er klar over det, det kan ta mange måneder før du klarer pusteøvelser uten å kjenne ubehag men det virker. Ha tro på det, bestem deg for å ikke gi opp. Det er så ufattelig godt å kjenne når stresset slipper taket og fortsett å trene jevnlig etterpå også. Jeg puster dyyypt ned i magen 3x3 daglig for å vedlikeholde roen.

Skrevet
Colaboks skrev (4 minutter siden):

Ja ..man glemmer de høye renteutgiftene ...😂😂

Ja 😅 men det er jo jammen dyrt med yoga også, men det er verdt å prøve det. Så kan jeg holde på hjemme på ei matte OL jeg får det til. Men greit å gå på det en stund først og lære det skikkelig 

Skrevet
Duff skrev (1 minutt siden):

Bare sånn at du er klar over det, det kan ta mange måneder før du klarer pusteøvelser uten å kjenne ubehag men det virker. Ha tro på det, bestem deg for å ikke gi opp. Det er så ufattelig godt å kjenne når stresset slipper taket og fortsett å trene jevnlig etterpå også. Jeg puster dyyypt ned i magen 3x3 daglig for å vedlikeholde roen.

Ja jeg skal prøve. Jeg puster også ofte ned i magen og det hjelper litt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg skal prøve. Jeg puster også ofte ned i magen og det hjelper litt. 

Bra! Stå på. Min motivasjon når det har vert tungt er å vite at stress er skadelig, på sikt utvikler mange sykdommer pga det. Jeg har to, trenger ikke flere.

Skrevet
On 12/2/2023 at 1:55 AM, AnonymBruker said:

Du gjør ingenting galt, og det er heller ikke så sikkert at det er verken formen for yoga eller instruktør som er feil.
Stress og uro kan komme opp til overflaten rett og slett som en reaksjon/forløsning. 

Anonymkode: 368ee...da9

Skrevet

Jeg har panikkangst, agorafobi og er utbrent...dvs. at kroppen min har et høyt stressnivå, og lavt energinivå. 

Startet med yoga for 1 år siden, og det har hjulpet meg masse! Og jeg er en skeptiker av natur 😅

Nå gjør jeg en kort yogapusteøvelse på sengekanten, før jeg står opp. Bruker ulike pusteteknikker i løpet av dagen. Og bruker en pusteteknikk for å slappe av/sove om kvelden. 

Jeg kjenner at jeg lander litt mer i meg selv, står stødigere i stressede situasjoner og føler at det generelle stressnivået  i kroppen min har sunket. 

Jeg gikk 1 yogakurs på 6 ganger og 1 helgekurs, og har nå de verktøyene jeg trenger for å praktisere yoga som passer for meg. 

Lykke til! 

Anonymkode: 6af13...9ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...