AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #1 Skrevet 1. desember 2023 Her vurderer vi å få de fleste til å spleise på en ganske så dyr gave til vårt barn på 12 år. Det betyr at antall gaver blir kanskje ikke mer enn 2-3, er det innafor? Vi har liten familie, så det har alltid vært slik at barna mine får mindre antall gaver enn andre barn. Vi har aldri hatt sånn tårn med gaver. Så jeg har alltid kompensert å kjøpt litt flere i antall. Nå er det gave til 7000, vi er flere som spleiser og barnet ønsker seg veldig dette. Er det da trist at antallet er lite? Hva tenker dere andre? Anonymkode: fe795...92d
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #2 Skrevet 1. desember 2023 Gleden over å få en større gave, og sikkert noe barnet blir veldig glad for, vil helt sikkert overskygge tanken om at det er få gaver. Slik er iallfall mine barn Ett år fikk det ene barnet mitt en ganske dyr pc og 3/4 småting utenom. Gleden over å få pc var så stor at resten var nesten ubetydelig Anonymkode: fb350...e5d 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #3 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): barnet ønsker seg veldig dette. Er det da trist at antallet er lite? Hva tenker dere andre? Anonymkode: fe795...92d Jeg tenker at siden dette er noe barnet virkelig ønsker seg, så vil alt annet fort bli glemt. Heller en stor gave med noe som er ønsket enn mange små middelmådige gaver. Du trenger ikke å kompansere. Skal se at barnet blir meget fornøyd med det den store gaven ❤️ Anonymkode: e8940...8b5 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #4 Skrevet 1. desember 2023 Syns det er altfor stort fokus på gaver og ikke minst antall gaver. Er jo mye bedre for alle og miljøet om man får noe man virkelig ønsker seg og ikke en haug med billig dritt som bare blir liggende som søppel etter jul. Anonymkode: b9d1b...674 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #5 Skrevet 1. desember 2023 Det må du nesten lufte med 12-åringen neste gang han nevner at han ønsker seg det. At han er klar over at en så dyr gave vil bety færre gaver. Personlig synes jeg at det er tanken som teller. Så jeg liker ikke å få spleisegaver, for da er det jo bare én som har tenkt. Jeg liker bedre å få billige gaver fra mange. Anonymkode: 2e400...438 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #6 Skrevet 1. desember 2023 En 7000kronersgave er da rikelig. Anonymkode: f35b1...9f7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #7 Skrevet 1. desember 2023 Jeg fikk spleisegaver flere ganger i barndommen, og det er de gavene jeg husker best. Det var jo noe jeg virkelig ønsket meg Anonymkode: 67fa2...975 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #8 Skrevet 1. desember 2023 Hvis det er noe hun ønsker seg veldig blir hun nok veldig glad for gaven. Du kan forklare på forhånd at hvis hun ønsker seg noe større så blir det slik at flere spleiser Anonymkode: 50b5d...80a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #9 Skrevet 1. desember 2023 Så godt å lese om at det er noen som har gode erfaringer med dette, jeg vet at barnet blir veldig glad og vet at barnet tror det er ikke mulig å få til for den er for dyr. Så håper barnet skal bli overrasket da Anonymkode: fe795...92d 1 2
PhilosopherSe7en Skrevet 1. desember 2023 #10 Skrevet 1. desember 2023 Er ikke dette en ganske syk problemstilling? "Er det synd i barnet vårt om han får en gave til 7000 og bare 2 gaver utenom, fremfor 15 gaver til 600 kroner stykket" Liten familie og han får likevel gaver for over 8000 kroner vil jeg påstå er MYE. Og hva er greien med å kompensere for liten familie med å kjøpe ekstra masse gaver? Det er vel ikke noen konkuranse i å få flest gaver? 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #11 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det er noe hun ønsker seg veldig blir hun nok veldig glad for gaven. Du kan forklare på forhånd at hvis hun ønsker seg noe større så blir det slik at flere spleiser Anonymkode: 50b5d...80a Hun? Anonymkode: 55a66...c83
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #12 Skrevet 1. desember 2023 PhilosopherSe7en skrev (59 minutter siden): Er ikke dette en ganske syk problemstilling? "Er det synd i barnet vårt om han får en gave til 7000 og bare 2 gaver utenom, fremfor 15 gaver til 600 kroner stykket" Liten familie og han får likevel gaver for over 8000 kroner vil jeg påstå er MYE. Og hva er greien med å kompensere for liten familie med å kjøpe ekstra masse gaver? Det er vel ikke noen konkuranse i å få flest gaver? Når barna er små så aner de faktisk ikke pris på gavene sine, bare å roe helt ned med ditt dømmende innlegg. Kjenner at det gidder jeg ikke 🙄 Hvordan dere feirer jul skal ikke jeg legge meg opp i, men jo antall er viktig for små barn, det er synlig når andre får et tårn, mens et barn fikk en gave. Nå er min eldre derfor spør jeg her hvordan andre har gjort det. Og hvordan økten prisen på gaven vår? Når ble den 8000? Barnet får i tillegg en liten gave fra en venn. Håper ikke de kjøper til over 1000 kroner, og vi er en liten familie. Alle er med på denne gaven, ene besteforeldre spyttet inn litt ekstra for at vi skulle få det til. Jeg har heller aldri kjøpt bare billig ting for å få flest gaver, men jeg har valgt å kjøpe det barnet har behov for av klær, utstyr, tegnesaker osv til jul isteden for i løpet av halvåret. For ja å kompensere for den lille familien vi er. Grusomt er det ikke ts Anonymkode: fe795...92d 2
PhilosopherSe7en Skrevet 2. desember 2023 #13 Skrevet 2. desember 2023 (endret) 58 minutter siden, AnonymBruker said: Når barna er små så aner de faktisk ikke pris på gavene sine, bare å roe helt ned med ditt dømmende innlegg. Kjenner at det gidder jeg ikke 🙄 Hvordan dere feirer jul skal ikke jeg legge meg opp i, men jo antall er viktig for små barn, det er synlig når andre får et tårn, mens et barn fikk en gave. Nå er min eldre derfor spør jeg her hvordan andre har gjort det. Og hvordan økten prisen på gaven vår? Når ble den 8000? Barnet får i tillegg en liten gave fra en venn. Håper ikke de kjøper til over 1000 kroner, og vi er en liten familie. Alle er med på denne gaven, ene besteforeldre spyttet inn litt ekstra for at vi skulle få det til. Jeg har heller aldri kjøpt bare billig ting for å få flest gaver, men jeg har valgt å kjøpe det barnet har behov for av klær, utstyr, tegnesaker osv til jul isteden for i løpet av halvåret. For ja å kompensere for den lille familien vi er. Grusomt er det ikke ts Anonymkode: fe795...92d Antall gaver har aldri vært viktig for våre barn, men der har vel litt med hvordan en fremstiller ting i forkant, og om det faktisk er barna det er viktig for eller dere foreldres samvittighet. Vi er en liten familie, det er ikke så mye en får gjort noe med. Vi har løst det med å ha et budsjett på gaver til hvert barn. Noen år blir det flere små gaver fra oss forreldre, noen ganger blir det en fra oss. Alt etter hva de har på ønskelisten og hva tingene de ønsker seg koster opp mot budsjetter vi har satt. Utover gave fra oss forreldre så får de gave fra besteforeldre, samt 2 onkler/tanter. Ja ogvsp kommer det alltid en gave fra julenissen i tillegg. Så det blir med andre ord få gaver her i hus. Heldigvis har det aldri bydd på noe problem uavhengig av alder på barna, og vi fokuserer mer på andre ting på julaften der åpning av gaver ikke er det viktigste Og det var du som skrev en dyr gave og bare 2-3 gaver utenom. 300 kroner gaven + den på 7000 så er en ikke så langt unna 8000. Men for å svare på det du egentlig lurte på. I din situasjon ville JEG kjøpt den dyre gaven som helt sikkert står øverst på ønskelisten fremfor 6-10 andre ting som bare er påfyll på ønskelisten. Endret 2. desember 2023 av PhilosopherSe7en
kaleidoskop Skrevet 2. desember 2023 #14 Skrevet 2. desember 2023 Skjønner en på 12 år hvor mye 7000 kr er? Min nevø var vel rundt den alderen da han ønsket seg noe til 4000 kr. Ingen problem, det var bare 2000 kr på meg og 2000 kr på onkel. Vi bruker å gi til rundt 500 kr, så han var langt unna vårt budsjett. Vi voksne kan si at det er nok både i antall gaver og penger. Men husk spenningen for et barn, med masse gaver under treet. Man vet ikke hva som er bak papiret. Men en på 12 år begynner å bli gammel nok. Jeg ville spurt om han ville hatt den ene dyre, eller flere små. Greit å lære at lommeboka ikke er utømmelig
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #15 Skrevet 2. desember 2023 PhilosopherSe7en skrev (5 timer siden): Antall gaver har aldri vært viktig for våre barn, men der har vel litt med hvordan en fremstiller ting i forkant, og om det faktisk er barna det er viktig for eller dere foreldres samvittighet. Vi er en liten familie, det er ikke så mye en får gjort noe med. Vi har løst det med å ha et budsjett på gaver til hvert barn. Noen år blir det flere små gaver fra oss forreldre, noen ganger blir det en fra oss. Alt etter hva de har på ønskelisten og hva tingene de ønsker seg koster opp mot budsjetter vi har satt. Utover gave fra oss forreldre så får de gave fra besteforeldre, samt 2 onkler/tanter. Ja ogvsp kommer det alltid en gave fra julenissen i tillegg. Så det blir med andre ord få gaver her i hus. Heldigvis har det aldri bydd på noe problem uavhengig av alder på barna, og vi fokuserer mer på andre ting på julaften der åpning av gaver ikke er det viktigste Og det var du som skrev en dyr gave og bare 2-3 gaver utenom. 300 kroner gaven + den på 7000 så er en ikke så langt unna 8000. Men for å svare på det du egentlig lurte på. I din situasjon ville JEG kjøpt den dyre gaven som helt sikkert står øverst på ønskelisten fremfor 6-10 andre ting som bare er påfyll på ønskelisten. Da har du sikkert lykke med dine barn som ikke tenker på julegaver eller spente på gavene under tre. Bra gjort. Jeg har skapt bortkjemte barn som er utakknemlige Jeg har vokst opp i en familie med lite penger, og vi fikk sjeldent masse. Men så spent jeg var på julaften, egentlig hele adventstiden jeg lettet etter julegavene mamma hadde kjøpt, jeg til og med pakket det opp for spenningen var enorm. Julaften spiste jeg ikke noe før vi hadde pakket opp gavene under treet. Først da var jeg sulten. I dag ser jeg på julen annerledes pakkene er ikke i fokus lenger, nå koser jeg meg med god mat, film, kaker, familie og se gleden barna får når de åpner noe de har ønsket seg. Som jeg sa jeg legger meg ikke opp i julen til andre, men jo som barn er pakker det viktigste frem til de er åpner først da kan de roe ned kose seg med gavene og spise godteri. Jeg skrev 2-3 ja for jeg har ikke oversikt over hvilke venner vi skal handle til enda det er bare 2 desember Og hva barnet får av venner er ikke fra familie, og de er ikke med på spleisegave ts Anonymkode: fe795...92d
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #16 Skrevet 2. desember 2023 kaleidoskop skrev (5 timer siden): Skjønner en på 12 år hvor mye 7000 kr er? Min nevø var vel rundt den alderen da han ønsket seg noe til 4000 kr. Ingen problem, det var bare 2000 kr på meg og 2000 kr på onkel. Vi bruker å gi til rundt 500 kr, så han var langt unna vårt budsjett. Vi voksne kan si at det er nok både i antall gaver og penger. Men husk spenningen for et barn, med masse gaver under treet. Man vet ikke hva som er bak papiret. Men en på 12 år begynner å bli gammel nok. Jeg ville spurt om han ville hatt den ene dyre, eller flere små. Greit å lære at lommeboka ikke er utømmelig Mitt barn gjør det for har i løpet av noen få år spart penger og jobbet for penger for å kjøpe mobil og spillkonsoll. Da har barnet dratt kortet selv og sett hvor mye det faktisk minket. Så dette barnet vårt skjønner det, den yngste er ikke helt der enda. Barnet mitt ser på meg hver gang jeg prøver å "lure" jeg avslører meg selv når jeg snakker om julegaver så jeg kan ikke snakke om den. Det jeg har sagt når ønske har kommet opp er at den er så dyr, selv om vi alle skulle spleisa så har vi ikke nok penger. Vi får satse på at der går bra, vet at barnet blir fornøyd med den gaven i alle fall. ts Anonymkode: fe795...92d 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #17 Skrevet 2. desember 2023 Et barn på 12 forstår sikkert at en må velge mellom en dyrere gave eller flere små. Å få gave til 7000 til jul er jo råflott! Og når det er noe barnet virkelig ønsker seg, så burde julekvelden være sikret. Det er stadig flere som går bort fra gavehysteriet. Alt koster mer og det virker absurd med all materialismen. Barn får ofte det de trenger og ønsker hele året rundt. Gavetårnet til barna begynner å bli kvalmende. Spesielt om barna i tillegg klager på at det de får er feil eller ikke bra nok. Det ødelegger julekvelden. Anonymkode: 552d9...ed2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #18 Skrevet 2. desember 2023 Vi har også liten familie, i tillegg til at datteren min ikke har noe kontakt med noen fra farssiden sin. Jeg setter pris på at ikke hele kvelden på julaften går med på å pakke opp gaver😊 Barnet mitt syns også at det er gøy å kunne leke med gavene og prøve de ut, før hun må legge seg. Det eneste som jeg har kjent har vært litt vondt, er når vi har feirer sammen med søsteren min, og hennes barn omtrent drukner i gaver. Men barnet mitt har aldri sagt noe om det, og jeg har aldri gjort det til et tema ovenfor henne heller. Uansett kan du ikke sammenligne deg med andre familier, for enhver familiesituasjon er ulik. Tipper 12-åringen kommer til å bli veldig glad for en gave til 7000, om det er noe han virkelig ønsker seg, fremfor å få flere gaver han egentlig ikke ønsker seg så mye. Men du kjenner han best, så det er du som må tenke over hva du tror barnet ditt setter mest pris på. Anonymkode: df7cf...6f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå