Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

kan man bli gravid før eggløsning? Hadde siste sex 3 dager etter mensen. Det vil si 27 nov og skal ha eggløsning den 4 desember i følge flo appen. Mulighet at jeg kan bli gravid? Når burde jeg ta test? 

Anonymkode: 09fb7...948

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er veldig mulig! 

Anonymkode: 08bf3...d68

Skrevet

Nei.

Det er faktisk ikke mulig å bli gravid før egget har løsna.

Det som ER mulig:

-Eggløsningen kan komme på annet tidspunkt enn du tror.

-Spermier kan leve litt i påvente av at egget kommer dalende. 

Anonymkode: 7ff86...25c

• Liker 2
Skrevet

Sperm kan leve opp til 5 dager inni deg..og spørs om du vet 100 prosent når du har eggløsning..eller går du bare via app?

Skrevet

Nå har jeg bare gått via app

Skrevet

1 - En app kan ikle forutsi eggløsning godt nok til at du kan stole blindt på den. Selv med regelmessig syklus kan tidspunktet for EL variere. 

2 - Man kan kikke bli gravid før eggløsning, men man kan bli gravid ved å ha sex rett før Eggløsning siden sperm kan overleve opp til 5 dager i påvente av eggløsning. 

3 - Du hadde sex på mandag som var, EL er etter app forventet 4 desember. Det er 7 dager - liten sannsynlighet for at den sexen på mandag ender i graviditet DERSOM eggløsning skulle skjer først 4 desember slik appen mener. 

Anonymkode: 4164f...c11

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vil bli gravid ja. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil bli gravid ja. 

Da hadde jeg ikke gått etter app

Skrevet

Altså… man kan jo ikke faktisk bli gravid før eggløsning. Da det er egg + sæd = graviditet.

MEN om du lurer på om sex for 3 dager siden kan føre til at du blir gravid ved eggløsning den 4 desember? Generelt er det aldri trygt: Om du er noen som kan bli gravid, og du har penetrerende samleie med noen som kan gjøre deg gravid, ja da kan du bli gravid.

Det finnes tryggere tidspunkter i syklusen der det er lavere sjanser for at det kan skje, men mye er mulig for det er aldri sikkert hva kroppen finner på. Plutselig dropper egget før tiden, sæden overlever lengre enn man trodde ol.

Sæd kan overleve ganske lenge; opp til 5 dager sies det. Jeg mener jeg har hørt 1 uke et sted 🤔 men finner ingen kilder som backer det.

Så teoretisk er du trygg; men hva om eggløsning skjer før den 4? Igjen alt er fult mulig, alt kan skje.

Anonymkode: 87be2...de1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså… man kan jo ikke faktisk bli gravid før eggløsning. Da det er egg + sæd = graviditet.

MEN om du lurer på om sex for 3 dager siden kan føre til at du blir gravid ved eggløsning den 4 desember? Generelt er det aldri trygt: Om du er noen som kan bli gravid, og du har penetrerende samleie med noen som kan gjøre deg gravid, ja da kan du bli gravid.

Det finnes tryggere tidspunkter i syklusen der det er lavere sjanser for at det kan skje, men mye er mulig for det er aldri sikkert hva kroppen finner på. Plutselig dropper egget før tiden, sæden overlever lengre enn man trodde ol.

Sæd kan overleve ganske lenge; opp til 5 dager sies det. Jeg mener jeg har hørt 1 uke et sted 🤔 men finner ingen kilder som backer det.

Så teoretisk er du trygg; men hva om eggløsning skjer før den 4? Igjen alt er fult mulig, alt kan skje.

De fleste kilder sier 5 dager, men det er flere som også nevner at sædceller kan i noen tilfeller leve opp til 7 dager.

"It's important to remember that sperm can sometimes survive in the body for up to 7 days after you have sex. If you ovulate within 7 days of having sex, there’s a chance you could get pregnant."

https://www.nhs.uk/common-health-questions/pregnancy/can-i-get-pregnant-just-after-my-period-has-finished/

(NHS = National Health Service i Storbritannia.)

Anonymkode: c5fa3...464

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste kilder sier 5 dager, men det er flere som også nevner at sædceller kan i noen tilfeller leve opp til 7 dager.

"It's important to remember that sperm can sometimes survive in the body for up to 7 days after you have sex. If you ovulate within 7 days of having sex, there’s a chance you could get pregnant."

https://www.nhs.uk/common-health-questions/pregnancy/can-i-get-pregnant-just-after-my-period-has-finished/

(NHS = National Health Service i Storbritannia.)

Anonymkode: c5fa3...464

Tenkte at det måtte være et eller annet sted jeg hadde sett dette. Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...