Gå til innhold

Hvor lenge bruker babyen bagvogn?

Anbefalte innlegg

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

Vi venter vårt første barn i juni og har såvidt begynt å orientere oss i jungelen av vogner. Ettersom vi bor i 5. etasje uten heis, så ønsker vi primært å ha babyen i en softbag som vi bærer med oss opp mens vogna står igjen nede, men jeg ser jo at softbaggene er en del mindre enn de vanlige harde baggene som en fester rett på understellet.

Spørsmålet er da - hvor lenge bruker egentlig babyen baggen? Vil en softbag fort bli for liten eller vil han sannsynligvis ha vokst fra å bruke bag i det hele tatt når han vokser fra softbaggen (skal visst kunne brukes opp til 10 kg)?

*forvirra*

Endret av Dalwhinnie
Skrevet

Det spørs hvilken vogn og bag du velger der. Jeg hadde Quinny Dreami bag og den brukte vesla til hun var 6 mnd. Da bytta jeg den ut med Teutonia hvor jeg kan ha voksiposen. Men sjekk størrelsen på bagen. Enkelte ligger i bag opptl 8 mnd. Det varierer veldig. Legger til at jenta mi ikke er blant de største ,men hun vokste altså ut av bagen når hun var 6 mnd. Er 7 mnd nå.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Vi vurderer en Quinny freestyle med softbag fra en annen produsent (siden Quinny ikke har softbag), men jeg lurer rett og slett på om babyen er stor nok til å ligge i sportsdelen av vogna i pose når han vokser ut av softbaggen. Hvor lenge trenger de bag, rett og slett?

Skrevet

Jeg har en Quinny Freestlye XL 3 og den kan man ikke legge ryggen helt ned på. Tror Quinny Comfort kan være bedre, der kan man vende styret også (tror jeg). Quinny Bagene brukes til en ca 6 mnd. Jeg bruker Teutonia vogna mi frem til vesla kan sitte på egenhånd og til våren. Quinny bagen koster jo rundt 2000 NOK også og det kan være et alternativ å bestille fra PING-PONG dersom du ikke får kjøpt brukt.

Skrevet (endret)
Vi venter vårt første barn i juni og har såvidt begynt å orientere oss i jungelen av vogner. Ettersom vi bor i 5. etasje uten heis, så ønsker vi primært å ha babyen i en softbag som vi bærer med oss opp mens vogna står igjen nede, men jeg ser jo at softbaggene er en del mindre enn de vanlige harde baggene som en fester rett på understellet.

Spørsmålet er da - hvor lenge bruker egentlig babyen baggen? Vil en softbag fort bli for liten eller vil han sannsynligvis ha vokst fra å bruke bag i det hele tatt når han vokser fra softbaggen (skal visst kunne brukes opp til 10 kg)?

*forvirra*

Vi brukte bagen til hun var rundt året. Så lenge som mulig, for hun var så glad i den og lå så trygt nedi der. Nå er hun 1,5 snart og vektmessig kunne hun brukt den fortsatt. Veier ikke mer enn 10 kg.

Jeg vil si at behovet for stor bag er større hvis ungen skal ligge ute i vær og vind og hvis det er et stort barn. Har hørt de som har måttet slutte med bag når ungen er 4 mndr. pga lengden foreks.

Glemte å si at vi har en Troll Kombivogn. Bag og sportsdel festes rett på understellet.

Endret av la Flaca
Skrevet

Ikke meningen å stjele tråden :sjenert:

men jeg vurderer å kjøpe en teutonia mistral med softbag, blir denne softbaggen fort liten? Hva har dere inni de om vinteren? Dyne? Eller noen form for pose?

Skrevet

Har også Teutonia Mistral, men jeg bruker voksipose i den jeg og ikke softbagen. Synes at softbagen blir litt for tynn rett og slett og den bruker jeg om våren/sommeren.

Quinny bagene er som sagt ganske små. Det er en ny vogn Tk et eller annet som har mye større bag enn Quinny og der kan barnet ligge mye lengre. Alt avhenger av str på bagen. TK vogna minner veldig om Quinny av utseende.

Skrevet

Det er ikke sikkert det er babyens størrelse som avgjør, hos oss var det humøret...

Ikke alle babyer er fornøyde med å ligge og glo i taket, jenten vår laget et salig spetakkel hver gang vi forsøkte å legge henne i bag. Det var nesten så vi lurte på om hele vognkjøpet var en bom. Da vi endelig kunne bytte var hun litt under 6 måneder og sakte men sikkert ble også vognen et brukbart alternativ.

Så vi hadde hatt liten nytte av en stor og god dypvogn, men slikt er jo ikke greit å vite på forhånd.

Litt på siden, jeg bare MÅ misjonere litt:

Jeg ville anbefale deg å kjøpe deg en eller annen form for bæresak i tillegg til vogn, det er utrolig hendig hvis man skal på en liten tur eller sprette på og av buss/bane o.l. (Ikke Babybjørn, det er drepen for mammas rygg/nakke og babyens rygg/hofter).

Vi brukte bæresjal da snuppelupp ikke ville ligge i vognen sin, og det er det lureste jeg noen gang har gjort. Hun er uten unntak helt fredelig og rolig når hun bæres, koser seg og titter på verden, sover og slapper av. Man får veldig god kontakt med barnet på den måten!

Det finnes masse snadder saker, vevd sjal, elastisk sjal (perfekt til nyfødt), slynge, pouch, mei tai osv. Sjekk her for eksempel:

http://www.tettinntil.com/

Skrevet

For vår del så går det ikke med en stor vogn da den må få plass i bagasjen på en litt liten kombi bil, har ikke råd til noe ny bil med det første.. Så da håper jeg teutonian passer bra, må se litt mer har jo god tid da :ler:

Skrevet

Jeg har kjøpt en tautonia mistral med softbag. Den tar barn opp til 10 kg, der er det plass til en voksipose inni.

Skrevet
Jeg har kjøpt en tautonia mistral med softbag. Den tar barn opp til 10 kg,  der er det plass til en voksipose inni.

Er det?? Syns den ser så liten ut... Men har jo sett mest bilder og ikke så nøye i virkeligheten...

Skrevet

Vi brukte bagen til han var ca 6 mnd. Da ville han ikke ligge lenger, og var dessuten for stor.

Skrevet

Jeg har prøvd og feilet med diverse vogner, dyre og billige, til de eldste barna.

Da minstemann kom, gikk jeg til barnevognforhandleren og sa "Gi meg en grei dypvogn til et spedbarn. Ikke fancy, ikke dyr, men en grei og sikker vogn til baby-perioden!". Fikk en ganske fin og billig (2800) bagvogn som jeg brukte i 7-8 mnd. Deretter bar det rett over i en solid trille med store hjul. Det har gått helt greit.

Hvis du bor i by, så tenk på at det skal gå an å komme fram på bussen osv. Mange av trehjulingene tar enormt stor plass, og det gjør deg rimelig upopulær i rushtida...

Men som sagt, istedenfor å satse på en vogn som kan "gjøres om" og brukes til alt, ville jeg heller tatt en streit bagvogn og en solid trille. Det gjør susen, tar minst plass, og er minst kronglete. Det er iallefall min erfaring!

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

Takk for alle svar :)

En av grunnene til at vi helst vil ha en Quinny freestyle er at vi har minimal plass å sette vogna fra oss på nede i fellesgangen (her snakker vi millimeterpresisjon), og denne lar seg slå sammen til nesten ingenting i to håndgrep slik at vi faktisk kan sette den på høykant i ene hjørnet. Og softbag ønsker vi rett og slett for at det skal være lettere å bære babyen opp og ned de fem etasjene. Usikkerheten er mest knyttet til hvor fort babyen vil vokse fra en softbag, men det virker nesten som om vi bare må prøve oss fram. Blir softbagen for liten mens vi fremdeles synes det er for tidlig å putte knerten i sportvogn, så får vi heller vurdere en Dreamibag da.

Andre forhold som gjør at vi sannsynligvis velger denne vogna fremfor andre er trehjulinger er at den har svingbart forhjul og kan snus slik at barnet sitter med eller mot kjøreretningen. Quinny freestyle er dessuten en ganske kompakt trehjuling, så tror ikke den skal ta større plass på t-banen enn vanlige vogner. Men takk for innspillet.

Endret av Dalwhinnie
Skrevet
Ikke meningen å stjele tråden  :sjenert:

men jeg vurderer å kjøpe en teutonia mistral med softbag, blir denne softbaggen fort liten? Hva har dere inni de om vinteren? Dyne? Eller noen form for pose?

Nei, det synes jeg ikke. Brukte den fram til lillegutt var 6 mnd, og det var helt passe synes jeg.

Da jeg brukte soft-bagen brukte jeg dyne, og han hadde lammeskinn under seg. Det er jo trekk oppå bag'en, så jeg synes dette var en ypperlig løsning.

Nå har vi tatt i bruk sportsdelen, både pga lengden, og fordi han fikk Voksi-pose til jul. det hadde blitt altfor trangt med den oppi bagen.

Er forøvrig veldig fornøyd med vognen, så dem kan absolutt anbefales! :)

Skrevet

Det kommer jo litt an på om du føder en på to og en halv kilo, eller en på nesten fem..... ;)

Skrevet
Det kommer jo litt an på om du føder en på to og en halv kilo, eller en på nesten fem..... ;)

Godt poeng Evelina! En jeg kjenner fikk en gutt som var 4200 g og 52 cm. Han har vokst ut av Quinny bagen sin nå, og er ikke mer enn 3 måneder!!

Skrevet

Er veldig glad i teutonia jeg nå da ;)

Men kanskje jeg velger spirit x3 isteden... Syns den ser litt større ut på bildet, men må se de i virkeligheten først :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...