sigrid106 Skrevet 1. desember 2023 #1 Skrevet 1. desember 2023 Kan klær som er eldre enn seks år være for gammelt å bruke? Jeg har funnet igjen tre store kofferter mer klær som jeg har lagret og ikke tatt frem på seks år. Så da lurer jeg på om det er noe å bruke og ta være på, eller om en skal kaste de. Jeg tenkte at dersom jeg ikke får de på meg pga str., så går de rett i kleskonteiner slik evt. andre kan bruke de. Hva slags tanker har du rundt dette? Hvordan kan en finne noe som en kan passe sammen dersom finner noe av de. Har du noen erfaringer rundt dette ønsker jeg høre hva du har gjort, eller ikke gjort. da blir det slik at ikke kommer videre og en rykker tilbake til start igjen. Nå når mann og barn er reist bort vil mor rydde opp i egne klær både for å se om de passer og evt. ta vare på og bruke de senere. God helg! Om du skal gjøre slik som meg rydde, gjøre husarbeid, jobbe eller ikke gjøre noen verdens ting PS! Håper jeg får meg noe av det har, selv kg. er har gått opp
Yodas Skrevet 1. desember 2023 #2 Skrevet 1. desember 2023 Om klær som er eldre enn 6 år kan være for gammelt å bruke? Ha ha, jeg har klær jeg har arvet etter bestemora mi, og klær jeg kjøpte da jeg gikk på videregående på 90-tallet. Men hvis de ikke passer, eller er utslitt, så er det en annen sak. 14 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #3 Skrevet 1. desember 2023 Er da ingen grunn til at de skal være for gamle til å bruke! Eneste er klær med strikk i, der strikken ofte kan råtne etter 15-20 år på loft/kjeller. Men utover det blir ingen klær for gamle! Anonymkode: 8d0da...763 6
Lorieen Skrevet 1. desember 2023 #4 Skrevet 1. desember 2023 Klær går ikke ut på dato, med mindre de er utslitte eller for små/alt for store. 2 1 1
Phoenix Heart Skrevet 1. desember 2023 #5 Skrevet 1. desember 2023 Kun om det er slitt eller ikke passer lenger. 1
Million Skrevet 1. desember 2023 #6 Skrevet 1. desember 2023 Jeg har klær som er minst seks-sju år gamle som jeg fremdeles bruker. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #7 Skrevet 1. desember 2023 Jeg har masse klær som er eldre enn seks år. En sommerkjole jeg har, i klassisk snitt som passer min kropp perfekt, er 19 år nå. Får alltid mye positive kommentarer når jeg har den på på sommeren, til og med fremmede som kommer for å spørre hvor jeg har kjøpt den. Jeg har masse vintergensre som begynner å bli gamle, to av dem strikket jeg selv for 25 år siden, like fine i dag som da. Har en ulljakke som min far brukte før jeg ble født, litt oversized for meg, men deilig jakke. Jeg har andre finkjoler i klassiske snitt som nok er både 10 og 20 år gamle, som jeg fremdeles bruker innimellom. Tilbehør kan kanskje endre seg litt, men faktisk ikke så mye. Utejakker for hele året har jeg også flere av som begynner å bli en god del år gamle. Og en del skjorter. Bukser er (dessverre) forbruksvare som slites, så der har jeg få som er eldre. Har en del skoletter, også mye klassisk, som jeg stadig henter frem, tross at de er mange år gamle. Jeg tar godt vare på klærne mine, kjøper helst god kvalitet (har ikke mye penger, så prioriterer kvalitet der jeg kan, fordi det lønner seg veldig i lengden). Ved å velge farger og snitt som passer meg og min kropp, så kan klærne brukes i årevis uten at de "går av moten". Mote er intetsigende om det som brukes ikke passer i farge og snitt til den som bruker det. Snitt og farge som passer person og kroppen som skal bære klærne, det blir nærmest evigvarig. Som du sikkert har forstått allerede - jeg forstår ikke hvorfor seks år gamle klær ikke skulle kunne brukes Anonymkode: 7eee0...fca 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #8 Skrevet 1. desember 2023 Jeg har klær i skapet kjøpt for 10 år siden. Og det er jet sjeleglad for, for jeg kler ikke den formløse moten som bare har blitt verre og verre siden den gang. Jeg vet det sikkert er helt håpløst å gå i klær som er flatterende på i disse dager, men jeg får meg ikke til å føle meg vel i de posete klærne man får tak i i dag. Så i mine øyne er ikke seks år noe grunn til å hive klærne. Hvorfor ikke være miljøvennlig å bruke den til de er oppbrukt, eller som du skriver selv, gi det vekk? Kan godt hende det kan gis vekk på Finn også. Anonymkode: ec619...9a2
Daria Skrevet 1. desember 2023 #9 Skrevet 1. desember 2023 Mine eldste plagg som jeg fortsatt bruker (og som jeg har kjøpt selv) er 30 år gamle. Så sant de passer, er hele og du liker dem, har ikke alderen noe å si. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #10 Skrevet 1. desember 2023 Million skrev (1 time siden): Jeg har klær som er minst seks-sju år gamle som jeg fremdeles bruker. Jeg har klær som er 20 år gamle jeg fremdeles bruker. Til og med noen plagg arvet av min mor ,sommer t skjorte og div som er over 50 år gamle og fortsatt i bruk 😊 Noe jeg angrer mest på ang pengebruk er alle klærne jeg har kastet fordi størrelsen ikke lenger passer eller fordi jeg får spontan idé til å forandre stilen. For vekten vil svinge gjennom hele livet så klær som ble for store eller små har på et eller flere tidspunkter kunne passet igjen men istedet har jeg måttet kjøpe nytt fordi jeg kastet det jeg hadde. Og med alderen blir man også mye tryggere på å både utforske og blande flere stiler og å gå i det som er komfortabelt og praktisk, så å kaste ting bare pga ny stil er også dumt. Har man lagringsplass er det lurt å beholde klær og spare penger, selvom jeg vet noen minimalister vil mene motsatt 😅 Anonymkode: 8d0da...763 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #11 Skrevet 1. desember 2023 Klær som blir ødelagt "bare" av å oppbevares: - ting med strikk og elestikk i, spesielt badetøy - ting med kunstlær/jukseskinn - ting med knapper av uedle metaller, som ruster eller irrer ...det var vel omtrent hele lista, jeg tror knapt jeg har et plagg som er nyere enn 6 år gammelt med unntak av sokker/undertøy. Badetøy varer også langt lenger enn 6 år om det oppbevares i romtemperatur og tørt. Anonymkode: e41f3...f92
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #12 Skrevet 1. desember 2023 Skuffene mine er fulle a 15 - 10 år gamle klær. Noen er fra 90tallet tilogmed, og har noen ullgensere fra ....tja 70tallet? 😂 Så lenge de ikke lukter eller noe sånt, så bare bruk til de ramler av deg. Anonymkode: 8e145...5b7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #13 Skrevet 1. desember 2023 Har aldri hørt om en seksårsregel? Jeg bruker klær til de blir slitt eller jeg ikke passer dem lenger, noen har jeg i mange, mange år. Anonymkode: 3f485...498 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #14 Skrevet 1. desember 2023 Har flere kjoler som er eldre også. Anonymkode: 03ae2...6d0
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #15 Skrevet 1. desember 2023 Du er liksom mor i huset som stuller og steller mens mann og barn er borte? For et skuespill. Du er jo mann som driver og spør og graver om helt bisarre ting her inne for å lære hvordan kvinner er. Anonymkode: 60c41...e6d 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #16 Skrevet 1. desember 2023 Jeg har klær fra forrige årtusen og bruker dem. Anonymkode: 87d66...a67
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #17 Skrevet 2. desember 2023 Dette vet jeg ikke om jeg skjønte helt..? Det er jo ingen aldersgrense på klær 😂 Hvis de passer deg og er hele og pene er det vel ingen som bryr seg om hvor gamle de er..? Anonymkode: 6e7eb...4d1
Anna Maria Skrevet 3. desember 2023 #18 Skrevet 3. desember 2023 sigrid106 skrev (På 1.12.2023 den 18.12): Kan klær som er eldre enn seks år være for gammelt å bruke? Jeg har funnet igjen tre store kofferter mer klær som jeg har lagret og ikke tatt frem på seks år. Så da lurer jeg på om det er noe å bruke og ta være på, eller om en skal kaste de. Jeg tenkte at dersom jeg ikke får de på meg pga str., så går de rett i kleskonteiner slik evt. andre kan bruke de. Hva slags tanker har du rundt dette? Hvordan kan en finne noe som en kan passe sammen dersom finner noe av de. Har du noen erfaringer rundt dette ønsker jeg høre hva du har gjort, eller ikke gjort. da blir det slik at ikke kommer videre og en rykker tilbake til start igjen. Nå når mann og barn er reist bort vil mor rydde opp i egne klær både for å se om de passer og evt. ta vare på og bruke de senere. God helg! Om du skal gjøre slik som meg rydde, gjøre husarbeid, jobbe eller ikke gjøre noen verdens ting PS! Håper jeg får meg noe av det har, selv kg. er har gått opp Jeg brukte en kjole i går som har hengt i klesskapet i 25 år, og da kjøpte jeg den på fretex, så jeg vet ikke hvor gammel den er. Den er tidløs, 100 prosent ull, og knallfin. Og jeg fikk så mye skryt for den i løpet av dagen. Noe går jeg ikke med etter seks år, andre ting går jeg med etter tretti.
exictence Skrevet 3. desember 2023 #19 Skrevet 3. desember 2023 Har vel nesten bare klær som er mange år. Har ikke kjøpt klær på mange år, utenom en ullgenser. Forresten kjøpte jeg den på gjenbruk, og den var sikkert og veldig gammel. Liker egentlig gammel stil og bryr meg ikke om siste mote.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #20 Skrevet 5. desember 2023 Leser dette mens jeg har på meg en kjempekul Adidas treningsjakke fra 1994… Som jeg elsker. Og har likt siden den var ny. Nå er den retro, og alle synes den er kul. For ti år siden unngikk den såvidt å bli malejakke. Jeg angrer meg heldigvis i siste sekund før jeg åpnet malingsspannet, gikk inn og tok på en utvasket hettegenser isteden. Og nå har jeg fortsatt en kjempekul jakke. Fant en sekk med gamle klær hos foreldrene mine for noen måneder siden. Der var det blant annet fire par USA sokker, Noen Champion sokker, en Adidas kneppebukse og noe mer rundt 20-25 år gammelt. Og like helt. Klær som ble pakket i sekken, som hadde vært på en hytte vi solgte, som nå er nesten ubrukt, men gammelt og kult. Elsker gamle klær. Med personlighet og historie. Men jeg liker gamle ting. Gamle møbler, gamle biler. Synes det er mye mer gøy. Setter gjerne på en CD fortsatt. Eller DVD. Anonymkode: 3e9cd...830
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå