AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #1 Skrevet 1. desember 2023 Har brukt Quetiapin en god stund nå, og det fungerer fint slik at jeg får sove om nettene. Tar kun 1 tablett før leggetid. Av bivirkninger kan nevnes rastløse ben, blir fort trett tidlig på kvelden, føler meg litt "flat" humørmessig og likegyldig? Har ved 2 anledninger prøvd kutte ut, for å se om ting har "roet seg/blitt bedre". Begynte også på hormontilskudd for ett år siden, og det kan jo også spille inn på søvn etc. I hvertfall fant jeg ut begge gangene at tankekjøret og uroen kommer raskt tilbake, og jeg våkner med panikkfølelse om nettene. Legen ser ikke noen grunn til at jeg skal slutte på tablettene så lenge de fungerer - men jeg tenker at er det ikke bedre å prøve finne ut hvorfor jeg sliter med angst/uro etc? Har også hørt rykter om at man ikke skal gå på disse tablettene over lang tid? Noen her som har erfaring av å eventuelt bytte til noe annet, er det bare greit å kjøre på, eller ville det være bedre å undersøke hvorfor jeg sliter med det jeg sliter med, at legen ikke har rett i at jeg bare skal fortsette? Anonymkode: 6c149...7f3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #2 Skrevet 1. desember 2023 Bruker de selv og alle leger og sykehus sier at det ikke er farlig å gå på over tid. Jeg er skeptisk for det fins ingen forskning på nettopp det. Ønsker å kutte de ut jeg også men opplever som deg at uroen og søvnproblemene kommer tilbake og gjør livet til et helvete... Anonymkode: 21c2e...513 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #3 Skrevet 1. desember 2023 Legen min sier det er dop på resept. Anonymkode: ce57f...f23 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #4 Skrevet 1. desember 2023 Jeg brukte dem for å få sove, men selv den lave dosen jeg gikk på ga meg vektøkning. Etter å ha gått opp seks kilo på seks måneder, orket jeg ikke mer og kuttet dem ut. Selv om jeg sov som en stein og veldig godt av dem. Gikk tilbake til Truxal for å få sove. Gikk ned kiloene igjen i samme tempo som jeg la dem på meg uten å gjøre noe, bare å slutte på medisinen. Anonymkode: f5dc2...b28
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #5 Skrevet 1. desember 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg brukte dem for å få sove, men selv den lave dosen jeg gikk på ga meg vektøkning. Etter å ha gått opp seks kilo på seks måneder, orket jeg ikke mer og kuttet dem ut. Selv om jeg sov som en stein og veldig godt av dem. Gikk tilbake til Truxal for å få sove. Gikk ned kiloene igjen i samme tempo som jeg la dem på meg uten å gjøre noe, bare å slutte på medisinen. Anonymkode: f5dc2...b28 Jeg har heldigvis ikke merket noe særlig til vektøning, men nå har jeg også kommen inn i overgangsalderen, og da følger ofte vektøkning med. TS Anonymkode: 6c149...7f3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #6 Skrevet 1. desember 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Bruker de selv og alle leger og sykehus sier at det ikke er farlig å gå på over tid. Jeg er skeptisk for det fins ingen forskning på nettopp det. Ønsker å kutte de ut jeg også men opplever som deg at uroen og søvnproblemene kommer tilbake og gjør livet til et helvete... Anonymkode: 21c2e...513 Ikke sant! Kanskje det beste hadde vært å grave litt i hva som gjør en urolig? Men legen min foreslo ikke noe slikt... TS Anonymkode: 6c149...7f3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #7 Skrevet 1. desember 2023 Den økte uroen og søvnproblemene som kommer når dere slutter kan være en reaksjon på at dere slutter med medisinen (seponeringssymptomer). I så fall vil det gå over. Anonymkode: 49f71...280
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #8 Skrevet 1. desember 2023 Sånn har det dessverre blitt. Legene skriver bare ut medisiner for å bedøve symptomene fremfor å faktisk gjøre det leger skal gjøre, finne ut hva som er roten til problemene. for noen år siden var jeg på en vurderingssamtale på dps. Etter 50min med en psykolog gikk han ut og snakket 5min med en lege også kom legen inn til meg og ba meg begynne å ta quetiapin. Jeg var ikke der for å få medisiner, jeg ønsket samtaleterapi. Syns i det minste det bør vært prøvd først. Legen ble sur på meg og sa at jeg måtte ta medisinene om jeg skulle få behandling der. Det har de forresten ikke lov å kreve. Begynte aldri på medisinene, hentet de aldri ut. Veldig glad for det, for hvis medisinene virker godt så er det også vanskelig å slutte på de. Og alle medisiner har bivirkninger. se Dopesick og painkiller (serier). Legemiddelindustrien er råtten Anonymkode: fbecf...ec9 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #9 Skrevet 1. desember 2023 Lurer på om leger bruker denne medisinen selv….. Anonymkode: 6738e...89c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #10 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): for noen år siden var jeg på en vurderingssamtale på dps. Etter 50min med en psykolog gikk han ut og snakket 5min med en lege også kom legen inn til meg og ba meg begynne å ta quetiapin. Jeg var ikke der for å få medisiner, jeg ønsket samtaleterapi. Syns i det minste det bør vært prøvd først. Legen ble sur på meg og sa at jeg måtte ta medisinene om jeg skulle få behandling der. Det har de forresten ikke lov å kreve. Begynte aldri på medisinene, hentet de aldri ut. Veldig glad for det, for hvis medisinene virker godt så er det også vanskelig å slutte på de. Og alle medisiner har bivirkninger. Hva faen…. Bra du klarte å nekte. Anonymkode: 6738e...89c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #11 Skrevet 1. desember 2023 Er det noen grunn til at du ikke samtidig kan gå på tablettene og jobbe med å finne ut hvorfor du stresser slik, da? Hvorfor ser du for deg at du først må slutte på medisin som funker greit nok, og så finne ut av hvordan du mestrer tankene? Anonymkode: e67d5...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #12 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke sant! Kanskje det beste hadde vært å grave litt i hva som gjør en urolig? Men legen min foreslo ikke noe slikt... TS Anonymkode: 6c149...7f3 Det finnes jo veldig mange gode selvhjelpsprogrammer nå: https://nhi.no/sok?q=selvhjelp Anonymkode: 85377...77a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #13 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Den økte uroen og søvnproblemene som kommer når dere slutter kan være en reaksjon på at dere slutter med medisinen (seponeringssymptomer). I så fall vil det gå over. Anonymkode: 49f71...280 Kan man få det etter en tablett også? Anonymkode: b5356...cb1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #14 Skrevet 2. desember 2023 Dersom du søker på Quetiapine i forumet her så vil du få opp en del informasjon, TS, også sterk kritikk fra leger og professorer ang. denne medisinen. Les deg opp, både positivt og negativt, og ta et informert valg om din egen helse. Anonymkode: 5ce97...014
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #15 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Legen min sier det er dop på resept. Anonymkode: ce57f...f23 Og hva begrunner hen det med? Ikke gir det rus og ikke er det avhengighetsskapende som andre beroligende så det er bare tull å påstå Anonymkode: 21c2e...513 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #16 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og hva begrunner hen det med? Ikke gir det rus og ikke er det avhengighetsskapende som andre beroligende så det er bare tull å påstå Anonymkode: 21c2e...513 Det er avhengighetsskapende jo, det rapporteres om folk som ikke klarer å seponere quetiapin. Se også denne teksten fra pakningsvedlegget: Symptomer ved avbrutt behandling (symptomer som kan oppstå når du slutter å ta Quetiapine Teva) omfatter problemer med å sove (søvnløshet), kvalme, hodepine, diaré, oppkast, svimmelhet eller irritabilitet. Gradvis nedtrapping i en periode på minst 1 til 2 uker er tilrådelig. Narkomane bruker også quetiapin til å roe ned etter f.eks en lang makkabender. Anonymkode: c30a2...7d4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #17 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er avhengighetsskapende jo, det rapporteres om folk som ikke klarer å seponere quetiapin. Se også denne teksten fra pakningsvedlegget: Symptomer ved avbrutt behandling (symptomer som kan oppstå når du slutter å ta Quetiapine Teva) omfatter problemer med å sove (søvnløshet), kvalme, hodepine, diaré, oppkast, svimmelhet eller irritabilitet. Gradvis nedtrapping i en periode på minst 1 til 2 uker er tilrådelig. Narkomane bruker også quetiapin til å roe ned etter f.eks en lang makkabender. Anonymkode: c30a2...7d4 Det er jo derfor man ikke skal bråstoppe på medisiner. Hvis man går på en " normal" dosering bør man bruke 1.5 uke på seponering. Vet om mange som har hatt god effekt av den medisinen for søvn, hvis man ikke ønsker å bruke noe for søvn er det selvfølgelig opp til en selv. Anonymkode: 616c4...5ba
Gjest Mosne Skrevet 2. desember 2023 #18 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 17.40): Har brukt Quetiapin en god stund nå, og det fungerer fint slik at jeg får sove om nettene. Tar kun 1 tablett før leggetid. Av bivirkninger kan nevnes rastløse ben, blir fort trett tidlig på kvelden, føler meg litt "flat" humørmessig og likegyldig? Har ved 2 anledninger prøvd kutte ut, for å se om ting har "roet seg/blitt bedre". Begynte også på hormontilskudd for ett år siden, og det kan jo også spille inn på søvn etc. I hvertfall fant jeg ut begge gangene at tankekjøret og uroen kommer raskt tilbake, og jeg våkner med panikkfølelse om nettene. Legen ser ikke noen grunn til at jeg skal slutte på tablettene så lenge de fungerer - men jeg tenker at er det ikke bedre å prøve finne ut hvorfor jeg sliter med angst/uro etc? Har også hørt rykter om at man ikke skal gå på disse tablettene over lang tid? Noen her som har erfaring av å eventuelt bytte til noe annet, er det bare greit å kjøre på, eller ville det være bedre å undersøke hvorfor jeg sliter med det jeg sliter med, at legen ikke har rett i at jeg bare skal fortsette? Anonymkode: 6c149...7f3 Hei. Jeg har gått på quetiapin selv, men det er lenge siden nå. Jeg gikk på ganske høy dose. Årsaken til at jeg brukte den var at jeg slet med søvn og tankekjør. Jeg husker at medisinen hjalp for begge deler. Et av problemene mine var også at jeg ble "flat" i humøret og likegyldig. Dette så jeg derimot ikke på som noe negativt, da det kunne svinge voldsomt i humøret mitt i løpet av dagen. Hovedproblemet mitt var at jeg spiste altfor mye. Den økte matlysten var vanskelig å takle, og jeg gikk opp svært mange kilo. Det var også årsaken til at jeg sluttet. Rastløse ben er plagsomt, dette har jeg erfart på andre medisiner (husker ikke navnet på den...) og den bivirkningen gikk aldri over, så jeg måtte kutte den ut. Om du føler at medisinen ikke fungerer for deg er dette noe du må ta opp med legen, jeg tenker det er lurt at du sier ifra om at du ønsker en grundigere utredning. Dette kan du få gjort hos psykolog, men da trenger du henvisning med mindre du går til en privat psykolog. Å finne ut hvorfor du sliter med uro og angst ville jo vært det beste, da kan du få hjelp til å takle dette uten medisiner. Men for enkelte er det kun medisiner som fungerer, det trenger dog ikke være slik i ditt tilfelle. Snakk mer med legen din om dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå