Gå til innhold

Når du blir spurt i kassa om du vil gi x antall kroner til en veldedig organisasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette helt innafor? Jeg skulle handle noe i en klesbutikk i dag. Da jeg kom i kassa ble jeg spurt om jeg ville gi x antall kroner til en veldedig organisasjon. Er det normalt og greit at de spør så direkte? 

Bare så det er sagt; jeg betalte og hadde fint råd til det. Det er mer det etiske rundt det å sette kunder i en slik presset situasjon jeg stusser på.

Anonymkode: e2abc...4e7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker det ikke. Føler meg så gjerrig når jeg sier nei. Men jeg gir til de organisasjonene jeg vil.

Anonymkode: dc253...fda

• Liker 21
Skrevet

Jeg har opplevd det en gang og syntes det var ubehagelig. Det kom veldig brått på, og det kan være vanskelig å si nei når man blir spurt så direkte og gjerne med andre folk rundt seg - hvem vil være den som sier nei til å støtte Barnekreftforeningen  i andres påhør? (Svaret er meg, fordi jeg ble så prinsipielt irritert).

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er frekt av butikkene. 

Anonymkode: c21fc...d89

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er frekt å spørre om sånt, men de regner jo med at folk ikke tør å si nei og betaler...

Anonymkode: 92641...cae

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns det er frekt og sier alltid nei. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Cubus? Har også opplevd det. Synes det var litt ubehagelig første gang å si nei, men nå bryr jeg meg ikke. Jeg støtter andre veldedige organisasjoner, og man kan ikke gi til alle.

Skrevet

Skriv mail til butikkjeden og kritiser fremgangsmåten. Argumenter med at press særlig i en tid hvor fler og fler sliter økonomisk er umoralsk. At de heller kan ha en bøsse på disken man kan gi om man vil , uten å bli spurt 

Anonymkode: 523cc...7ce

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skriv mail til butikkjeden og kritiser fremgangsmåten. Argumenter med at press særlig i en tid hvor fler og fler sliter økonomisk er umoralsk. At de heller kan ha en bøsse på disken man kan gi om man vil , uten å bli spurt 

Evn skrive avisinnlegg 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da svarer jeg, enten ja eller Beklager, men det passer ikke nå. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg liker det ikke. Føles dårlig å si nei men jeg har ikke råd til å støtte alt av saker. Det hjelper å tenke at det nok føles minst like kleint for den ansatte.

Anonymkode: d8244...dbe

• Liker 1
Skrevet
ti10 skrev (3 minutter siden):

Cubus? Har også opplevd det. Synes det var litt ubehagelig første gang å si nei, men nå bryr jeg meg ikke. Jeg støtter andre veldedige organisasjoner, og man kan ikke gi til alle.

Nille også. 

Anonymkode: d8244...dbe

Skrevet

Det er så frekt. Ønsker butikken å donere penger får de ta fra egen inntekt. Ikke fra kundene sine for så å donere i eget navn.

Anonymkode: bdcb1...a52

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er så frekt. Ønsker butikken å donere penger får de ta fra egen inntekt. Ikke fra kundene sine for så å donere i eget navn.

Anonymkode: bdcb1...a52

Skulle akkurat til å skrive dette selv. De får gi av sitt egne enorme overskudd 

Anonymkode: 74168...b50

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det synes jeg ikke noe om egentlig…ubehagelig følelse. Får dårlig samvittighet av å si nei…

Anonymkode: 54a0c...f38

Skrevet

Jeg sier nei,fordi jeg syntes det er frekt,sikkert like ubehagelig for dem ansatte og spørre å,men dem må jo.Skammer meg ikke over si nei mer.

Anonymkode: f4a5f...553

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier bare "ikke nå". Føler ikke noe press med det, ei heller noe ubehag. Jeg bryr meg ikke noe mer om det spørsmålet enn om de spør om jeg skal ha pose.

Synes det er mye verre med uendelig mas om medlemskap og oppramsing av medlemdsfordeler og tilbud.

Anonymkode: a55fb...c6c

• Liker 3
Gjest Himalaila
Skrevet (endret)

Jeg tror både jeg og selger går på autopilot på slikt. 

Hun fremfører samme setning som hundrevis om ikke tusenvis av ganger før og jeg sier det samme som til, det være seg ta 3 for 2, medlemskap eller støtte til noe: nei takk. + pluss et smil da 

Ingen bryr seg. Ikke de som måtte stå rundt meg heller. 

Endret av Himalaila
Skrevet

Tipper mange av de bak deg i køa blir lettet av å høre du sier nei, og utover det bør ingen bry seg. Man kan ikke støtte alle.

Jeg syns egentlig ikke noe om at butikkansatte spør, for det er mange som da ikke tørr å si nei. Også gir de bort penger de egentlig ikke har/som skulle gått til noe annet. Særlig i disse tider er det mange som går tom på konto før neste lønning. Helt greit at de har innsamling, men ha da en bøsse plassert en plass man lett kan se den og lag et synlig skilt med formålet. Da vil kun de som ønsker å støtte formålet med penger gi, og de som ellers ville følt seg presset til å gi, slippe å gi. 

Anonymkode: fa1ae...484

• Liker 3
Skrevet

Er det sånn at butikken donerer disse pengene i eget navn, og for fratrekk på skatten? Frekt!

Anonymkode: 00319...d96

• Liker 3
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...