Gå til innhold

Fremtidsfullmakt eller advokathjelp til fordeling av arv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra en nokså brokete familie, og lurer på om noen har råd om hvordan å gå frem. Mor er dement og har nettopp kommet på sykehjem. Familieforholdene er ikke akkurat king-kong og jeg har vært ute av funksjon i 2-3 år med alvorlig depresjon og traumer. Min søster har i denne tiden tatt seg av det praktiske rundt vår mor, og har tilgang til hennes konto. Min søster har et, mildt sagt, slurvete forhold til lover og regler, er overkjørende, hensynsløs og dominerende, og mangler samvittighet (hun sier selv at hun ikke føler frykt og skam..). Når vi nå skal finne ut av veien videre med boligsalg og etterhvert enten forskudd på arv eller å la en stor pengesum stå på mors konto står jeg dermed i en uggen situasjon. Forstår det slik at det er for sent å ordne med fremtidskontrakt - noe som ville vært ryddigst. Noen som har råd eller erfaring fra lignende situasjon? 

Anonymkode: efee9...7d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At mor er dement, gir ikke dere frie tøyler til noe som helst. Er det oppnevnt verge?

Anonymkode: bee88...8db

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, fremtidsfullmakt er for sent.

Det må oppnevnes en økonomisk verge for din mor. Det gjøres på eget skjema og må godkjennes av statsforvalteren. Det kan gjerne være deg eller din søster, men da er i hvert fall pengebruken underlagt en viss form for kontroll. Alternativt en profesjonell verge som koster litt pr. år. 

Leiligheten hennes er for sent å gjøre noe med. Den kan gjerne selges, men pengene for den er låst på mors konto så lenge din mor lever. Dere kan ikke ta ut forskudd på arv når din mor ikke kan samtykke lenger.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Mor må bli umyndiggjort før dere kan ha frie tøyler. Start der. Fremtidsfullmakt er som sagt over, for sent da hun allerede er syk. 

Anonymkode: 2c0b4...ef5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Styr unna verge, få heller kontroll på søster. 

Anonymkode: e2ceb...86f

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

At mor er dement, gir ikke dere frie tøyler til noe som helst. Er det oppnevnt verge?

Anonymkode: bee88...8db

Nei, ikke annet enn at min søster har tilgang til mors konto. Tenker det ryddigste er at både jeg og søster har vergemål/ tilgang på konto, slik at vi sidestilles i beslutninger, og for å unngå fremtidig styr. Kan vi/jeg søke om å bli oppnevnt?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Styr unna verge, få heller kontroll på søster. 

Anonymkode: e2ceb...86f

Det er nok ikke mulig å endre på slike grunnleggende personlighetstrekk.

• Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, ikke annet enn at min søster har tilgang til mors konto. Tenker det ryddigste er at både jeg og søster har vergemål/ tilgang på konto, slik at vi sidestilles i beslutninger, og for å unngå fremtidig styr. Kan vi/jeg søke om å bli oppnevnt?

Ja, dere kan begge være verger. Gjerne få en advokat til å hjelpe dere så dette blir gjort på en ryddig og god måte. Med tanke på hvordan midler blir disponert og arv osv. Viktig viktig! 

• Hjerte 2
Skrevet
12 minutter siden, Pillarguri said:

Ja, fremtidsfullmakt er for sent.

Det må oppnevnes en økonomisk verge for din mor. Det gjøres på eget skjema og må godkjennes av statsforvalteren. Det kan gjerne være deg eller din søster, men da er i hvert fall pengebruken underlagt en viss form for kontroll. Alternativt en profesjonell verge som koster litt pr. år. 

Leiligheten hennes er for sent å gjøre noe med. Den kan gjerne selges, men pengene for den er låst på mors konto så lenge din mor lever. Dere kan ikke ta ut forskudd på arv når din mor ikke kan samtykke lenger.

Men da må jeg kanskje få umyndiggjort vår mor, formelt? Eller holder det at hun har demensdiagnose? Man kan jo fint si at pengene skal være låst på konto, men så lenge jeg ikke har tilgang så vet jeg jo fint lite om hva som foregår.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men da må jeg kanskje få umyndiggjort vår mor, formelt? Eller holder det at hun har demensdiagnose? Man kan jo fint si at pengene skal være låst på konto, men så lenge jeg ikke har tilgang så vet jeg jo fint lite om hva som foregår.

Nor mor er dement og kommet på sykehjem så må legen på sykehjemmet skrive en melding til statsforvalteren at din mor ikke lenger er i stand til å ivareta sine økonomiske forpliktelser og at hun trenger verge.

https://www.statsforvalteren.no/portal/vergemal/trenger-du-verge/

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, Pillarguri said:

Nor mor er dement og kommet på sykehjem så må legen på sykehjemmet skrive en melding til statsforvalteren at din mor ikke lenger er i stand til å ivareta sine økonomiske forpliktelser og at hun trenger verge.

https://www.statsforvalteren.no/portal/vergemal/trenger-du-verge/

Takk!

Skrevet

Lykke til, forresten! Er nok en veldig rar og spesiell tid for de fleste. Ikke en lett situasjon! Håper alt går bra :)❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet

Et tips er at du og din søster sammen går gjennom mors økonomi pr i dag, og sier opp alle abonnementer som hun evt har hatt.

Sykehjemmet vil nå trekke hennes egenbetaling direkte fra pensjonen ( i hvert fall gjør de det i Bergen), så dere må passe på at de foretar riktig trekk og at det er penger til å betale en evt husleie, strøm, forsikring og kommunale avgifter inntil leiligheten blir solgt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, Pillarguri said:

Et tips er at du og din søster sammen går gjennom mors økonomi pr i dag, og sier opp alle abonnementer som hun evt har hatt.

Sykehjemmet vil nå trekke hennes egenbetaling direkte fra pensjonen ( i hvert fall gjør de det i Bergen), så dere må passe på at de foretar riktig trekk og at det er penger til å betale en evt husleie, strøm, forsikring og kommunale avgifter inntil leiligheten blir solgt.

Dette!!

Er sviiiiindyrt å bo på sykehjem noen steder i Norge. Har et familiemedlem som blir trukket godt over halvparten av trygden sin for å bor der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette!!

Er sviiiiindyrt å bo på sykehjem noen steder i Norge. Har et familiemedlem som blir trukket godt over halvparten av trygden sin for å bor der.

Det høres ut til å være for lite. Her er teksten som viser hva du skal betale på sykehjem:

Av inntekter inntil folketrygdens grunnbeløp, fratrukket et fribeløp kan det kreves betalt 75 % årlig. Av den delen av inntekten som overstiger folketrygdens grunnbeløp, kan det kreves 85 %. Kommunene kan altså kreve inntil ca. 85 % av all inntekt, som vederlag for opphold på sykehjem.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Lykke til, forresten! Er nok en veldig rar og spesiell tid for de fleste. Ikke en lett situasjon! Håper alt går bra :)❤️ 

Ja, takk! En veldig rar situasjon. Dypt trist da man skjønner at relasjoner aldri kommer til å fikses, og at timeglasset har rent ut. Og det å kjenne på at arven også består av at det er null tillit mellom oss søsken som står igjen. Vemod er nok det rette ordet.. ❤❤❤

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette!!

Ehh ja, 85% av inntekt/pensjon i Norge så godt over halvparten vil jeg si;)

Skrevet
3 minutter siden, Pillarguri said:

Det høres ut til å være for lite. Her er teksten som viser hva du skal betale på sykehjem:

Av inntekter inntil folketrygdens grunnbeløp, fratrukket et fribeløp kan det kreves betalt 75 % årlig. Av den delen av inntekten som overstiger folketrygdens grunnbeløp, kan det kreves 85 %. Kommunene kan altså kreve inntil ca. 85 % av all inntekt, som vederlag for opphold på sykehjem.

Er nok 80% de blir trukket, ja. Har ikke oversikt over tall derfor jeg sa godt over halvparten av trygden. 

Skrevet
7 minutter siden, Pillarguri said:

Takk for nyttige tips, skal prøve å få til det. Blir vel salg etterhvert, men det er nok greit med en overgangsperiode og tilvenning først.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette!!

Det går nok greit. Hun har jo uansett ikke bruk for særlig med penger, da hun er dement. Går nok greit med overgangsperiode før salg. Er mest sjeleglad for velferdsstaten akkurat nå... 🙏🙏🙏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...