Gå til innhold

Utagerende sønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 14 år som sliter med adhd og en del sinne utbrudd. Vi har kontakt med bup og diverse. Før taklet han ikke rette setting og regler men dette går mere ok nå. Han har fast inne tid hver dag og vet at det blir konsekvens viss denne ikke holdes. Han har avlastning hver eneste helg som er veldig bra og viktig for han. Han skulle reise på avlastning kl 15.00 i dag og var fullstendig klar over at han skulle være hjemme før dette. Han har fortsatt ikke kommet hjem. Jeg ringte han og han sa at han ville ikke mere på avlastning så han skulle sove borte men nektet og si hvor han er. Har så klart sagt at dette ikke er greit men det fungerer ikke. Vi har familie som vi ikke har kontakt med som jeg er redd han vil ta kontakt med, er gode grunner for at det ikke er noe kontakt. Han kan gjøre litt lite gjennomtenkte ting. Siste jeg hørte fra han var for en halvtime siden da han sa han skulle prøve og få kontakt med et familiemedlem han ikke skal ha kontakt med. 

Anonymkode: 0dcd2...acb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har ikke en trygg havn hjemme som et barn trenger. Han får kjeft og restriksjoner, og får ikke lære å bearbeide følelser og problemer så det resulterer i aggresjon og utagering.  Anbefaler deg å lese mer om conscious parenting som handler om å se barnets primærfølelser (hva som egentlig plager barnet) og ikke bare dømme for barnets sekundærfølelser (følelser som dukker opp for å dekke over de egentlige følelsene)

Anonymkode: e7c7c...b51

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han har ikke en trygg havn hjemme som et barn trenger. Han får kjeft og restriksjoner, og får ikke lære å bearbeide følelser og problemer så det resulterer i aggresjon og utagering.  Anbefaler deg å lese mer om conscious parenting som handler om å se barnets primærfølelser (hva som egentlig plager barnet) og ikke bare dømme for barnets sekundærfølelser (følelser som dukker opp for å dekke over de egentlige følelsene)

Anonymkode: e7c7c...b51

Hvor i min tekst står det at han ikke har det bra hjemme? Nå visste ikke jeg at man måtte beskrive et referat over hvordan ungen har det hjemme. Han har det fint hjemme men er en utagerende ungdom. Å ja jeg er absolutt får konsekvenser. Jeg er også veldig for at man skal snakke om problemer og løse de sammen. Men akkurat nå orker jeg ikke skrive et referat om hvordan det er i vårt hus 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hm, er det en spesiell grunn for at han ikke vil på avlastning? Er det slik at du har sagt at han må av gårde enten han vil eller ikke? Høres jo mye ut å måtte reise vekk hver helg. Er jo rart at han velger å ikke komme hjem og tar kontakt med deler av familien som jeg regner med dere ikke har kontakt med av en god grunn. Er det slik at han vil ha kontakt med den delen av familien og du sier nei? Kom dette helt ut av det blå?

Barn i den alderen kan jo finne på mye rart enten de har utfordringer eller ikke. Jeg ville avventet og så gitt beskjed, hvis du får kontakt med han på telefon at han må innfinne seg hjemme innen klokken 22 eller når han har innetid eller så kontakter du barnevernsvakten og så tar dere det derfra. Har du mulighet til å kjøre ut å lete etter han?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor i min tekst står det at han ikke har det bra hjemme? Nå visste ikke jeg at man måtte beskrive et referat over hvordan ungen har det hjemme. Han har det fint hjemme men er en utagerende ungdom. Å ja jeg er absolutt får konsekvenser. Jeg er også veldig for at man skal snakke om problemer og løse de sammen. Men akkurat nå orker jeg ikke skrive et referat om hvordan det er i vårt hus 

Her på KG er det tradisjon for å angripe foreldre og forsvare ungene uansett hvordan de oppfører seg. Det er alltid en grunn til at de gjør som de gjør og det er alltid foreldrene som er den grunnen. Jeg har sett mange familier med strålende foreldre hvor barna allikevel er utagerende. Det hander om temperament og ulike personlighetstyper og diagnoser. Og det er forskjellige måter å håndtere dette på. Jeg tenker at gutten din trykker på knapper for å få frem en slags reaksjon fordi han har behov for det "kicket" eller oppmerksomheten det gir. Jeg har dessverre ingen råd å gi deg annet enn å være konsekvent og forsøke å ikke la deg provosere. I ditt tilfelle kan det jo være at han har en trygg havn hjemme, men har behov for mer dopamin, noe som kan være vanlig for folk med adhd. Kanskje han kunne hatt glede av en fysisk hobby som krever litt disiplin som som sliter ham ut litt kroppslig? Igjen, jeg vet ikke, men det er kanskje en tanke? Lykke til! Må være vanskelig! ❤️ 

Anonymkode: 20230...572

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...