AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #1 Skrevet 1. desember 2023 Ja overskriften sier vel sitt har funnet noen kalkulatorer på nett men der må man skrive inn hvor mange watt man har brukt osv. Hadde vært enklere for meg med en kalkulator hvor jeg kunne legge til hvor mange ganger i uka jeg kjører oppvaskmaskin, klesvask (og hvor mange grader) og tiden på vaskemaskinen, hvor mange ganger jeg dusjer hjemme og hvor lenge, hvor mange ganger jeg bruker komfyren til å lage mat. Har utleiere som er veldig opptatt av at jeg skal spare strøm og vil st jeg skal kjøpe ved utenom i tillegg til husleie. Noe jeg gjør men jeg har ikke tid til å sitte hjemme å fyre hver eneste dag heller og har lite varme på når jeg er på jobb. Hender jeg har på litt varme mens jeg trener. Dusjer nesten aldri hjemme siden jeg dusjer på gymmen flere ganger i uka. Men jeg må ha på noe varme hjemme mens jeg er på trening flere timer av gangen på formiddagen. Men så bruker jeg komfyren bare 2 gsnfer i uka. Har da matproduksjon hvor jeg prepper store mengder mat av fsnfen som gryteretter som jeg fryser ned i mange plastbokser. Tar opp dsheb før jeg skal ha til middag sånn at den tiner i kjl og jeg trenger kun å varme opp 3 min i mikroen. Jeg lsher sjelden mat som trenger å stå mer enn 30 min på kok. Sjelden jeg lager Stek og slikt som må stå to timer i ovnen. Det er bare når jeg inviterer gjester en sjelden gang. Skulle gjerne likt å regne ut spnn ca hvor mye jeg bruker. Jeg slår av all varme på natta. Slår av varmen ca kl 16.00 for da drar jeg på jobben og kommer hjem ca 21.30 . Da skal jeg sove så da gidder jeg ikke ha på bsemen. Setter den på ca 06.00 sånn at det ikke er iskaldt når jeg står opp sånn i syv åtte tiden før trening. Så jeg har varmen på ca 10 t i søgnee og justerer ned til under 20 når jeg skal bort. Skrur enda mer ned og furer litt med ved ofte når jeg er hjemom før jobb. Men det er krevende å passe på å holde fyr i peisen hele tiden når man er opptatt med husarbeid osv og det blir mye bøss og aske. Noen som vet hvor jeg kan regne ut? Lei av å ha dårlig samvittighet og føle på det hver gang jeg beiker litt strøm Anonymkode: 97b8c...5b5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #2 Skrevet 1. desember 2023 Ble mange skrivefeil så jeg skriver på nytt 😅 Ja overskriften sier vel sitt har funnet noen kalkulatorer på nett men der må man skrive inn hvor mange watt man har brukt osv. Hadde vært enklere for meg med en kalkulator hvor jeg kunne legge til hvor mange ganger i uka jeg kjører oppvaskmaskin, klesvask (og hvor mange grader) og tiden på vaskemaskinen, hvor mange ganger jeg dusjer hjemme og hvor lenge, hvor mange ganger jeg bruker komfyren til å lage mat. Har utleiere som er veldig opptatt av at jeg skal spare strøm og vil st jeg skal kjøpe ved utenom i tillegg til husleie. Noe jeg gjør men jeg har ikke tid til å sitte hjemme å fyre hver eneste dag heller og har lite varme på når jeg er på jobb. Hender jeg har på litt varme mens jeg trener. Dusjer nesten aldri hjemme siden jeg dusjer på gymmen flere ganger i uka. Men jeg må ha på noe varme hjemme mens jeg er på trening flere timer av gangen på formiddagen. Men så bruker jeg komfyren bare 2 ganger i uka. Har da matproduksjon hvor jeg prepper store mengder mat av for eksempel som gryteretter som jeg fryser ned i mange plastbokser. Tar opp dagen før jeg skal ha til middag sånn at den tiner i kjøleskapet og jeg trenger kun å varme opp 3 min i mikroen dagen etter. Jeg lager sjelden mat som trenger å stå mer enn 30 min på kok. Sjelden jeg lager Stek og slikt som må stå to timer i ovnen. Det er bare når jeg inviterer gjester en sjelden gang. Skulle gjerne likt å regne ut sånn ca hvor mye jeg bruker og hva regningen ville kommet på sånn ca om jeg hadde hatt egen strømmåler. Jeg slår av all varme på natta. Slår av varmen ca kl 16.00 for da drar jeg på jobben og kommer hjem ca 21.30 . Da skal jeg sove så da gidder jeg ikke ha på varme. Setter den på ca 06.00 sånn at det ikke er iskaldt når jeg står opp sånn i syv åtte tiden før trening. Så jeg har varmen på ca 10 t i døgnet eller mindre siden jeg slår av varmen mens jeg fyrer med ved mens jeg er hjemme bare og justerer ned til under 20 når jeg skal bort. Skrur av og fyrer litt med ved ofte når jeg er hjemom før jobb. Men det er krevende å passe på å holde fyr i peisen hele tiden når man er opptatt med husarbeid osv og det blir mye bøss og aske. Noen som vet hvor jeg kan regne ut? Lei av å ha dårlig samvittighet og føle på det hver gang jeg beiker litt strøm. Anonymkode: 97b8c...5b5
Pillarguri Skrevet 1. desember 2023 #3 Skrevet 1. desember 2023 Jeg er også utleier med strøm inkludert i leien. Synes ikke du skal tenke på strømkalkulering av forbruket ditt. Du skal bruke det som er nødvendig for deg å bruke for å kunne leve et normalt liv. Det betaler du for i husleien. Men, når det er sagt så synes jeg at du skal bruke sunn fornuft i strømbruken din. Strøm er dyrt og det er helt unødvendig av deg å sløse. Dersom huseier har synspunkter på strømforbruket ditt så får han selv ta tak i det og fikse egen måler til deg. Da skal husleien din ned og strømregningen være separat i ditt navn. 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #4 Skrevet 1. desember 2023 Hva med denne? https://kalkula.net/kalkulator-for-stromforbruk Jeg skjønner ikke hvorfor du har dårlig samvittighet, du er jo kjempeforsiktig. Du dusjer jo nesten ikke hjemme engang. Anonymkode: 36ef1...e20 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #5 Skrevet 1. desember 2023 Pillarguri skrev (2 minutter siden): Jeg er også utleier med strøm inkludert i leien. Synes ikke du skal tenke på strømkalkulering av forbruket ditt. Du skal bruke det som er nødvendig for deg å bruke for å kunne leve et normalt liv. Det betaler du for i husleien. Men, når det er sagt så synes jeg at du skal bruke sunn fornuft i strømbruken din. Strøm er dyrt og det er helt unødvendig av deg å sløse. Dersom huseier har synspunkter på strømforbruket ditt så får han selv ta tak i det og fikse egen måler til deg. Da skal husleien din ned og strømregningen være separat i ditt navn. Ja det skjønner jeg. Har hatt egen strøm der jeg bodde før. Og nei jeg tror ikke jeg sløser. Har ikke på ovner overalt heller. Bare ute i gangen for å unngå mugg. Siden jeg bor i kjelleren og det trekker i yttergangen Anonymkode: 97b8c...5b5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #6 Skrevet 1. desember 2023 Har du strøm inkludert i leien så kan du fint bruke strøm som normalt, utleier kan ikke detaljstyre hvordan du bruker strømmen eller om du fyrer med ved. Hvis utleier er for lat eller for grådig til å montere egen måler i uteleboligen slik at leietager kan ordne med strøm selv så er det utleiers problem. Anonymkode: 4c85a...7c5 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #7 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Har du strøm inkludert i leien så kan du fint bruke strøm som normalt, utleier kan ikke detaljstyre hvordan du bruker strømmen eller om du fyrer med ved. Hvis utleier er for lat eller for grådig til å montere egen måler i uteleboligen slik at leietager kan ordne med strøm selv så er det utleiers problem. Anonymkode: 4c85a...7c5 Jeg betaler 6500 i leie. Så da regner jeg med at de har beregnet at jeg sksl bruke ca 1500 kr i strøm og at de resterende 5000 skal være ren leie betaling. Jeg ønsker å ha på varme på 20 på to av pbndne i sris hele tiden for å holde jevn varme egentlig men redd for at de skal kommentere der når de får regningen og sette opp leien. Jeg tenker at jeg alene kan vel nepøe bruke mer enn 1000 kr i måneden i strøm når jeg ikke dusjer hjemme og ikke bruker komfyren. Kjører en klesvask med undertøy og dusjhånkler og eventuelt sengetøy på 60 i uka og en med 40 som da er andre klær . Fant ut at jeg kanskje vasker klær for 4 kr i uka. Og kjører oppvaskmaskin bare en gang i uken. Anonymkode: 97b8c...5b5
Hedda-78 Skrevet 1. desember 2023 #8 Skrevet 1. desember 2023 Deg igjen. Du må slutte å bekymre deg for strøm. Du har rett til å bruke det du vil, og utleier har kalkulert dette inn i leieprisen. De vet veldig godt at det er en risiko for dem, og den risikoen har de frivillig tatt. Når utleier maser om strøm, må du slutte å unnskylde deg. Bare svar "jeg sløser ikke", og "jeg har ikke råd til ved". Ikke begi deg inn i diskusjoner, forklaringer eller regnestykker. Er de misfornøyd med strømforbruket ditt, får de installere måler, ellers har de ikke noe de skulle ha sagt. Uten egen måler kan de ikke hevde at du bruker mye. Nei, når du ikke har strømmåler, kan du ikke vite hvir mye strøm du bruker. Det er dessuten irrelevant, siden den er innbakt i husleien. 3 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #9 Skrevet 1. desember 2023 Hedda-78 skrev (12 minutter siden): Deg igjen. Du må slutte å bekymre deg for strøm. Du har rett til å bruke det du vil, og utleier har kalkulert dette inn i leieprisen. De vet veldig godt at det er en risiko for dem, og den risikoen har de frivillig tatt. Når utleier maser om strøm, må du slutte å unnskylde deg. Bare svar "jeg sløser ikke", og "jeg har ikke råd til ved". Ikke begi deg inn i diskusjoner, forklaringer eller regnestykker. Er de misfornøyd med strømforbruket ditt, får de installere måler, ellers har de ikke noe de skulle ha sagt. Uten egen måler kan de ikke hevde at du bruker mye. Nei, når du ikke har strømmåler, kan du ikke vite hvir mye strøm du bruker. Det er dessuten irrelevant, siden den er innbakt i husleien. Kommer an på hvor mye man bruker. Hvis man bruker like mye strøm som hele eller halve leien er det ikke lønnsomt å leie ut. Sånn som folk snakker om prisene om dagen er det ikke rart jeg blir bekymret. Anonymkode: 97b8c...5b5
Hedda-78 Skrevet 1. desember 2023 #10 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kommer an på hvor mye man bruker. Hvis man bruker like mye strøm som hele eller halve leien er det ikke lønnsomt å leie ut. Sånn som folk snakker om prisene om dagen er det ikke rart jeg blir bekymret. Anonymkode: 97b8c...5b5 Det stemmer. Dette må jo derfor utleier ta høyde for når han bestemmer at det skal være felles måler og når leieprisen blir satt. 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #11 Skrevet 1. desember 2023 Hedda-78 skrev (19 minutter siden): Det stemmer. Dette må jo derfor utleier ta høyde for når han bestemmer at det skal være felles måler og når leieprisen blir satt. Ja enig. De burde tatt seg råd til å sette opp egen måler hos meg. Anonymkode: 97b8c...5b5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #12 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du strøm inkludert i leien så kan du fint bruke strøm som normalt, utleier kan ikke detaljstyre hvordan du bruker strømmen eller om du fyrer med ved. Hvis utleier er for lat eller for grådig til å montere egen måler i uteleboligen slik at leietager kan ordne med strøm selv så er det utleiers problem. Anonymkode: 4c85a...7c5 Enig. Men hva koster det egentlig å sette inn egen måler da? Bare nyskjerrig. For hvis det er veldig dyrt kan jeg skjønne at ikke de synes det er verdt det men om det ikke koster all beden er jeg enig at det absolutt burde vært gjort. TS Anonymkode: 97b8c...5b5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #13 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enig. Men hva koster det egentlig å sette inn egen måler da? Bare nyskjerrig. For hvis det er veldig dyrt kan jeg skjønne at ikke de synes det er verdt det men om det ikke koster all beden er jeg enig at det absolutt burde vært gjort. TS Anonymkode: 97b8c...5b5 Prisen det koster å få montert egen måler varierer men det er en investering i egen eiendom som utleier tjener inn igjen over tid via husleien, det er også et stort pluss hvis de skal selge boligen senere. Egen strømmåler i utleieboliger burde vært et krav, samme med de som legger fiber til boligen sin men de gidder ikke ordne med egen linje til utleiedelen når det først skal graves. Internett inkludert er ikke et pluss verken for utleier eller leietager. Anonymkode: 4c85a...7c5 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #14 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Prisen det koster å få montert egen måler varierer men det er en investering i egen eiendom som utleier tjener inn igjen over tid via husleien, det er også et stort pluss hvis de skal selge boligen senere. Egen strømmåler i utleieboliger burde vært et krav, samme med de som legger fiber til boligen sin men de gidder ikke ordne med egen linje til utleiedelen når det først skal graves. Internett inkludert er ikke et pluss verken for utleier eller leietager. Anonymkode: 4c85a...7c5 Ja nå er dette leilighet i dems hus da så de kommer ikke til å selge en del av huset sitt men du tenker kanskje på hvis de skal selge hele huset og neste eier også skal leie ut kjellerleiligheten? Ja enig. Da jeg flytta inn måtte jeg fremdeles betale for binding på mitt internett abonnement som jeg ikke fikk flytta over siden jeg ikke hadde egen linje. Er irriterende at jeg må bruke dems nett. Selv om jeg sparer på det da. Anonymkode: 97b8c...5b5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #15 Skrevet 1. desember 2023 4 hours ago, Pillarguri said: Jeg er også utleier med strøm inkludert i leien. Synes ikke du skal tenke på strømkalkulering av forbruket ditt. Du skal bruke det som er nødvendig for deg å bruke for å kunne leve et normalt liv. Det betaler du for i husleien. Men, når det er sagt så synes jeg at du skal bruke sunn fornuft i strømbruken din. Strøm er dyrt og det er helt unødvendig av deg å sløse. Dersom huseier har synspunkter på strømforbruket ditt så får han selv ta tak i det og fikse egen måler til deg. Da skal husleien din ned og strømregningen være separat i ditt navn. Støtter denne. Jeg er også utleier. Leier du med strøm inkl så bruker du sunn fornuft og bruker den strømmen du trenger. Hvis utleier ikke er fornøyd får han fikse en måler. Jeg fikk montert en minusmåler på kursene til hybelen slik at leietaker betaler for faktisk andel av strømregninga. En elektriker gjør det på en halvtime maks, så hvis utleieren din ikke tar seg bryet med det så kan han egentlig bare takke seg selv.... Anonymkode: e0000...a41
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #16 Skrevet 1. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Prisen det koster å få montert egen måler varierer men det er en investering i egen eiendom som utleier tjener inn igjen over tid via husleien, det er også et stort pluss hvis de skal selge boligen senere. Egen strømmåler i utleieboliger burde vært et krav, samme med de som legger fiber til boligen sin men de gidder ikke ordne med egen linje til utleiedelen når det først skal graves. Internett inkludert er ikke et pluss verken for utleier eller leietager. Anonymkode: 4c85a...7c5 Helt separat el anlegg med egen måler er litt jobb og kostnad med. Usikker på hvor mye. Men det som er relativt greit er å montere en måler i skapet som bare måler de kursene som går på hyblen. En såkalt minusmåler. Da ser man hvor stor del av det totale forbruket som er på de kursene, og kan som utleier kreve betalt for faktisk strømforbruk uten at det er egen anlegg i hybelen. Anonymkode: e0000...a41 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #17 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 21.15): Helt separat el anlegg med egen måler er litt jobb og kostnad med. Usikker på hvor mye. Men det som er relativt greit er å montere en måler i skapet som bare måler de kursene som går på hyblen. En såkalt minusmåler. Da ser man hvor stor del av det totale forbruket som er på de kursene, og kan som utleier kreve betalt for faktisk strømforbruk uten at det er egen anlegg i hybelen. Anonymkode: e0000...a41 TS her. Leste at det koster 3500 kr for å sette inn strømmåler. Om det er inkludert betaling for montør og jobben gjort eller bare selve måleren vet jeg ikke. Stod ikke konkret. Men har googlet hva jeg bruker strøm på og hvor mye jeg bruker i året kommet frem til at jeg bruker ca 800 kr i måneden i strøm sånn ca når jeg nesten aldri dusjer hjemme. Holder meg uansett under en tusenlapp. Må uansett fyre litt med ved for selv om jeg kjører begge panelovner på 30 pluss vifte blir det ikke mer enn 15 hrsder på kjøkkenet enda jeg har åpen stue kjøkkenløsning . Så for at jeg skal orke å rydde og vaske her og ikke bare sitte under pleddet må jeg faktisk fyre med ved og. Synes synd på de som ikke har vedfyring Anonymkode: 97b8c...5b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå