AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #1 Skrevet 1. desember 2023 Jeg har en kompis som hele livet har prøvd å streite seg opp fra rus, med faller utpå igjen hele tiden. Han prøver å disiplinere seg selv, men det er jo ikke så lett når ingen står over han og sier hva han skal gjøre. Han sier at hvis han hadde hatt noe å gå til, hadde det vært lettere å holde seg oppegående. Psykisk utviklingshemmede jobber på vernet bedrift, og jeg lurer da på hvorfor rusmisbrukere som er litt oppegående kan få gjøre det? Hadde de fått betalt for antall dager de var på jobb, hadde det vært motivasjon til å komme seg i seng og på jobb dagen etter. Anonymkode: 248a1...a5e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #2 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har en kompis som hele livet har prøvd å streite seg opp fra rus, med faller utpå igjen hele tiden. Han prøver å disiplinere seg selv, men det er jo ikke så lett når ingen står over han og sier hva han skal gjøre. Han sier at hvis han hadde hatt noe å gå til, hadde det vært lettere å holde seg oppegående. Psykisk utviklingshemmede jobber på vernet bedrift, og jeg lurer da på hvorfor rusmisbrukere som er litt oppegående kan få gjøre det? Hadde de fått betalt for antall dager de var på jobb, hadde det vært motivasjon til å komme seg i seng og på jobb dagen etter. Anonymkode: 248a1...a5e "Ikke kan få gjøre det"-skulle det være. Ts Anonymkode: 248a1...a5e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #3 Skrevet 1. desember 2023 De får jo gjøre det de også. Problemet er at de ikke følger opp selv og slutter å møte opp, pga rusen tar kontrollen igjen. Anonymkode: 938e0...e49 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #4 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De får jo gjøre det de også. Problemet er at de ikke følger opp selv og slutter å møte opp, pga rusen tar kontrollen igjen. Anonymkode: 938e0...e49 Får alle tilbud om det? De synes vel det er kjedelig og dropper ut Ts Anonymkode: 248a1...a5e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #5 Skrevet 1. desember 2023 Her jeg bor er det flere tilbud for de som «har falt utenfor». Anonymkode: 8507b...1d7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #6 Skrevet 1. desember 2023 Det finnes jo en rekke opplegg for slikt der de går på «jobb». Problemet, ts, er at dersom noen skulle som din venn foreslår «stått over» voksne folk og fortalt dem hva de skulle gjøre: -skulle de hatt døgnkontinuerlig vaktordning? -hvor mange skulle de være per bruker? 2-3 er normalen på brukere som påregnelig vil antas ty til vold. En person på en stk rusmisbruker der primæroppgaven din er å holde vedkommende fra å ruse seg er åpenbart for lite -skulle personalet ha myndighet til å utøve tvang? Eller må de bare se på om brukeren likevel bestemmer seg for å ty til rus? - hvem skal betale for at tusenvis av rusmisbrukere har døgnkontinuerlig vakt rundt seg? -Eller skal de samles på en plass og låses inn deler av døgnet? -hvordan skal vi rekruttere til slike stillinger? -hvordan bestemmer vi hvem som får og ikke får bistand? Om folk som har valgt å oppsøke rus får bistand - hva med hen som har psykiske lidelser men ikke har valgt å oppsøke rus? Skal de også få bistand? Ellers risikerer vi jo at de oppsøker rus for å få bistand, gjør vi ikke? Anonymkode: cba08...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #7 Skrevet 1. desember 2023 Tviler på at rusmisbruk nødvendigvis er et hinder for å få arbeidsmarkedstiltak. Når det er sagt, 9 av 10 rusmisbrukere jobber i helt vanlige jobber. Jeg jobbet selv i en ledende stilling i mange år samtidig som jeg hadde et svært krevende forhold til rus, og de aller fleste jeg kjenner som ruser seg mye har det på samme måte. Hvis man tror at en jobb å gå til og noen som holder deg i ørene er det viktigste for å komme seg ut av et rusproblem, så kommer man til å gå på trynet. Det er superenkelt å kombinere jobb og rusliv. Det eneste som faktisk hjelper er å virkelig ville slutte med rus. Anonymkode: a414c...ad8 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #8 Skrevet 1. desember 2023 Jeg har at rusmisbrukere utplassert fra NAV, og det følger en del utfordringer med disse. + Svært uforutsigbar når de dukker på jobb, en avtale blir sjeldent holdt. Dette medfører konsekvenser for bedriften og andre arbeidstakere. + Noen dukker opp ruset på jobb, som på ingen måte er greit for omgivelsene. Selv om de vet at de ikke skal være ruset, så gjør de det allikevel. Når det gjelder en vernet bedrift så må man selvsagt ta hensyn til de som allerede arbeider der. Uforutsigbarhet og rusede mennesker kan helt sikkert skremme de som allerede arbeider der. Anonymkode: 35f9f...d47
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #9 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Får alle tilbud om det? De synes vel det er kjedelig og dropper ut Ts Anonymkode: 248a1...a5e Ja. Det er mange arbeidsplasser og foreninger landet rundt som gir de jobb om de ønsker det. Arbeidsgiveren går ikke å ringer på døren til folk, men om man selv oppsøker de er tilbudet der. De pleier også å ha stander og brosjyreutdeling om tilbudene på forskjellige arrangementer for de med psykiske problemer og rusproblematikk, men for mange som sliter med nettopp dette er også lav motivasjon til omfattende endring og forpliktelser pluss høy isolasjon problemer som bidrar til at brukerne ikke oppsøker slike tilbud desverre. Anonymkode: 938e0...e49
Honey Dew Skrevet 1. desember 2023 #10 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Får alle tilbud om det? De synes vel det er kjedelig og dropper ut Ts Anonymkode: 248a1...a5e Det er mange jobber som er kjedelige, men en må gjøre jobben allikevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå