Gå til innhold

Plutselig voldsom endring i lengde på syklus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare åpne med at jeg skal spørre om henvisning til gyn, for uavhengig om dette generelt sett er "farlig" eller ikke så er det jo en endring i hva jeg er vant til, men henvisninger kan ta tid så ønsket å høre om erfaringer likevel. Jeg har hele livet hatt veldig lang syklus (i gjennomsnitt rundt 50 dager, i hvertfall siden 2019 da jeg aktivt begynte å registrere). Jeg har ofte blødd rundt 6-8 dager, ganske mye de første dagene, slitt mye med sterke smerter, men i varierende grad. Noen sykluser er det så ille at jeg nesten kaster opp og det føles ut som om jeg skal svime av, mens andre er det mer veldig vondt, men det går fint. Smertestillende har dårlig effekt. Jeg kan også få smerter i lang tid i forveien og innimellom sykluser. Jeg satte inn Mirena (spiral) i slutten av juni, hadde veldig mye smerter og blødninger i over en måned, pluss at jeg fikk bakteriell vaginose (noe jeg aldri før har hatt). De konstante blødningene sluttet, men smertene fortsatte å komme og gå (ikke veldig intense, men plagsomme nok). Har hatt litt blødninger her og der, noe har bare vært spotting, mens andre ganger har det vært mye i et par-fire dager. Hver gang jeg blør, får jeg dog tilbake tegn på bakteriell vaginose, som blir borte litt etter blødningene slutter. Har ikke egentlig registrert noen av disse blødningene da jeg vet det er normalt å ha det slik i starten på spiral, men valgte å gjøre det for mitt over en måned siden da det var en ganske varig og stor blødning på 6 dager. Det gikk 17 dager til neste mens, i dag har det gått 19 dager siden det igjen. Jeg begynte å kjenne mye smerter for et par dager siden og full blødning i dag. Jeg har også fått veldig hyppig og økende hårvekst rundt niplene. Jeg regner med det må være noe hormonelt pga spiralen, men jeg vet jo også at jeg alltid har hatt en lang og uregelmessig syklus som gjør at jeg jevnlig sjekkes for PCOS. Jeg er også langt fra overvektig, bare for å nevne det i forhold til de vanlige symptomene på hormonproblematikk. Jeg har også tenkt på om jeg kan ha endometriose, men jeg har aldri tørt å spørre leger/gyn om det fordi jeg har hørt om andre kvinner som ikke har blitt møtt så positivt i sammenheng med det..

Anonymkode: 58e63...b84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan sjekkes du for PCOS? Det jeg mener med det er at du kan fint både være normalvektig og ikke ha cyster selv om du har PCOS. 

Anonymkode: c105a...c15

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan sjekkes du for PCOS? Det jeg mener med det er at du kan fint både være normalvektig og ikke ha cyster selv om du har PCOS. 

Anonymkode: c105a...c15

Jeg har bare sjekket for cyster og tatt de mer "normale" hormonprøvene utfra det jeg vet.

Anonymkode: 58e63...b84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...