Gå til innhold

Førstegangskjøper. Utleie eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor sammen med et familiemedlem i dag og sparer veldig mye. Har spart opp 700 000 i egenkapital. Vurderer nå å kjøpe min første bolig. Lurer litt på om jeg bør kjøpe for å leie ut og fortsette å bo her jeg bor i dag. Eller bør det være bolig til meg selv? Jeg vil egentlig ha mer egenkapital (bedre bolig) men det kan ta litt tid. Derfor jeg lurer på om jeg bør heller kjøpe og leie ut samtidig som jeg kan spare ved siden av. 

Er det en dum ide? 

Anonymkode: 11e50...b04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med kjøp og utleie kommer det kostnader da. Leieinntekter er skattbare, man får kommunale avgifter, forsikring, vedlikehold, potensielt eiendomsskatt. Vedlikeholdsbehovet stiger som regel ved utleie. Nå er boligprisene i en dupp, med stort utvalg og lite kjøpere. En god tid for å kunne gjøre et godt kjøp. Mulig Norges Bank ikke setter opp renta neste gang, så kanskje vi er på rentetoppen og markedet bedrer seg i rekordtid? Hvem veit. 

Blir den økonomiske nedturen vedvarende har du kjøpt en bolig du egentlig ikke vil ha, du har leid den ut, prisen kan synke ytterligere og du sitter "fanget" med en egenkapital som gikk opp i røyk. Skal du bare kjøpe for å kjøpe må du huske at det kommer dokumentavgift på 2,5%, og når du selger får du en meglerkostnad på rundt 100'000. Det er fort etpar hundretusen borte

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi leide ut huset vårt i tre år, i stedet for å selge med en gang da vi flyttet. Det har vi angret mye på! 

Det ble mye styr med å følge opp utleierne. De unnlot å stelle hagen og gjøre vedlikehold på huset (noe som var avtalt mot lavere husleie). Huset ble mer slitt på de tre årene enn de 20 foregående årene. Det var skader på møbler og interiør. Økonomisk gikk vi i minus, siden det er mye høyere skatt på bolig man ikke bor i. 

I tillegg måtte vi pusse opp huset før salg og gjøre en kjempeinnsats i hagen. 

Anonymkode: 174fa...a1f

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, newman01 said:

Med kjøp og utleie kommer det kostnader da. Leieinntekter er skattbare, man får kommunale avgifter, forsikring, vedlikehold, potensielt eiendomsskatt. Vedlikeholdsbehovet stiger som regel ved utleie. Nå er boligprisene i en dupp, med stort utvalg og lite kjøpere. En god tid for å kunne gjøre et godt kjøp. Mulig Norges Bank ikke setter opp renta neste gang, så kanskje vi er på rentetoppen og markedet bedrer seg i rekordtid? Hvem veit. 

Blir den økonomiske nedturen vedvarende har du kjøpt en bolig du egentlig ikke vil ha, du har leid den ut, prisen kan synke ytterligere og du sitter "fanget" med en egenkapital som gikk opp i røyk. Skal du bare kjøpe for å kjøpe må du huske at det kommer dokumentavgift på 2,5%, og når du selger får du en meglerkostnad på rundt 100'000. Det er fort etpar hundretusen borte

Så med andre ord bør jeg kjøpe leilighet til meg selv og heller få en roommate? 😅

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du sparer mye på å bo der så kjøp for å leie ut, så lenge dette er greit for familiemedlemmet ditt og så lenge det er en egen boenhet. Er det en kjellerleilighet eller et rom så kom deg ut og bli voksen 

Anonymkode: 610f9...4f7

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du sparer mye på å bo der så kjøp for å leie ut, så lenge dette er greit for familiemedlemmet ditt og så lenge det er en egen boenhet. Er det en kjellerleilighet eller et rom så kom deg ut og bli voksen 

Eh, selvfølgelig er det greit for familiemedlemmet mitt. Vi deler leiligheten men de er helt avhenging av å ha noen å bo sammen med da de ikke kan det alene med tanke på økonomien. Syntes du er frekk og stygg med den siste setningen din. 

• Liker 2
Skrevet

Akkurat nå er det vanskelig å tjene på utleie dersom du må låne pengene. Man skal også ha en horisont på minst 5 år for ikke å tape mye på meglerutgifter, dokumentavgift, mulighet for prisfall etc. Da er det dumt å ha kjøpt en leilighet du ikke engang har lyst til å bo i selv.

Anonymkode: 03731...652

Skrevet

Hvis du vurderer kjøpe for å leie ut, da har du satt deg inn i reglene? F.eks angående skatt av leieinntekter og du vet at du ikke kan kjøpe i borettslag? Du har nok buffer til å håndtere nødvendig oppussing og manglende leie, og slikt? Du har satt deg inn i reglene om økning i leie, med tanke på rentesirkuset vi har nå?

Anonymkode: 510ba...360

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eh, selvfølgelig er det greit for familiemedlemmet mitt. Vi deler leiligheten men de er helt avhenging av å ha noen å bo sammen med da de ikke kan det alene med tanke på økonomien. Syntes du er frekk og stygg med den siste setningen din. 

Det er ikke frekt å be voksne folk om å etablere seg som en voksen.

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor sammen med et familiemedlem i dag og sparer veldig mye. Har spart opp 700 000 i egenkapital. Vurderer nå å kjøpe min første bolig. Lurer litt på om jeg bør kjøpe for å leie ut og fortsette å bo her jeg bor i dag. Eller bør det være bolig til meg selv? Jeg vil egentlig ha mer egenkapital (bedre bolig) men det kan ta litt tid. Derfor jeg lurer på om jeg bør heller kjøpe og leie ut samtidig som jeg kan spare ved siden av. 

Er det en dum ide? 

Du bør ha robust lommebok om du vil leie ut. Det koster å leie ut og plutselig sitter du der med en ku* som ikke betaler leia og det er et helve** å få de kastet ut

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke frekt å be voksne folk om å etablere seg som en voksen.

Du vet jo ikke hva du snakker om en gang. Jeg er 20 år og bor med min 3 år eldre søster. Dessuten, IKKE det jeg spurte om i tråden min!!!! Det er frekt å synse og mene noe om ting du ikke har noe greie på. 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du vurderer kjøpe for å leie ut, da har du satt deg inn i reglene? F.eks angående skatt av leieinntekter og du vet at du ikke kan kjøpe i borettslag? Du har nok buffer til å håndtere nødvendig oppussing og manglende leie, og slikt? Du har satt deg inn i reglene om økning i leie, med tanke på rentesirkuset vi har nå?

Anonymkode: 510ba...360

Jeg er klar over skatt og at jeg ikke kan kjøpe i borettslag. Ser dessuten kun på nyere leiligheter (alt fra 2005-2017). Liten bekymring angående rentesirkuset og dårlige leieboere.. 

Skrevet

Utleie?! Se på renta…

Anonymkode: 04892...40e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...