AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #1 Skrevet 1. desember 2023 Taket mitt (innvendig) har flere lange sprekker. En jeg kjenner som så på det sa at det var bare sponplatene som hadde beveget seg og at det var ufarlig. Men jeg synes sprekkene blir større. Bør jeg gjøre noe med det? I så fall hva? Er det noe jeg kan/bør reklamere på? Kjøpte huset for et år siden. Kan det være setningsskader? Det er en etasje over, et loft med et rom og boder. Anonymkode: f8b6d...226
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #2 Skrevet 1. desember 2023 Ja, du burde gjøre grep før det faktisk faller ned. Det ser ille ut. Anonymkode: 7f52f...832 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #3 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, du burde gjøre grep før det faktisk faller ned. Det ser ille ut. Anonymkode: 7f52f...832 Taket faller ned? Tuller du? Hvilke grep da? Anonymkode: f8b6d...226 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #4 Skrevet 1. desember 2023 Tilkall en byggmester og få han til å se på det, og få en fagmessig vurdering av det. Kanskje det må gjøres noe, kanskje ikke. Anonymkode: 22e46...8b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #5 Skrevet 1. desember 2023 Neida.. Det er bevegelse i bygget. Helt normalt Anonymkode: b9d5e...840 5 1
omnitron Skrevet 1. desember 2023 #6 Skrevet 1. desember 2023 Hvor lenge siden er det dette ble bygget? Og hvilken type grunn er det der huset står? Er det myk grunn, med nybygg er dette helt normale setningsskader, og normalt bare kosmetisk.
NakenPanda Skrevet 1. desember 2023 #7 Skrevet 1. desember 2023 (endret) Hvis bygget er nytt har du 1 års og 5 års kontroll og der tar man slikt ut, det er relativt normalt med nye bygg at det setter seg og blir litt sprekker i tapet/maling samt i spleis i betong seksjoner Hvis det er ikke er nytt er vel strengt tatt løpet gått for slike småskader. Endret 1. desember 2023 av NakenPanda
Bøtteballetten Skrevet 1. desember 2023 #8 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Neida.. Det er bevegelse i bygget. Helt normalt Anonymkode: b9d5e...840 Normalt at taket sprekker ? Jeg ville hatt fagfolk til å se på det. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #9 Skrevet 1. desember 2023 omnitron skrev (1 minutt siden): Hvor lenge siden er det dette ble bygget? Og hvilken type grunn er det der huset står? Er det myk grunn, med nybygg er dette helt normale setningsskader, og normalt bare kosmetisk. Så det er setningsskade? Ikke bare fra sponplatene? Det er ikke nevnt i takstrapporten med et ord. Huset er fra 1974 og står på fjell. Anonymkode: f8b6d...226
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #10 Skrevet 1. desember 2023 Just now, Bøtteballetten said: Normalt at taket sprekker ? Jeg ville hatt fagfolk til å se på det. https://gjoerdetselv.com/hus/himling/hvorfor-slar-taket-sprekker-2 Det er helt vanlig at pusstak sprekker i ny og ne. Sprekkene oppstår som regel ved små bevegelser og setninger i bygningen og er som regel helt ufarlige – får du gjentatte ganger store og dype sprekker som du er bekymret for, bør du kontakte en tømrer og høre hva han mener om dem. Anonymkode: b9d5e...840 2 2
NakenPanda Skrevet 1. desember 2023 #11 Skrevet 1. desember 2023 Bøtteballetten skrev (Akkurat nå): Normalt at taket sprekker ? Jeg ville hatt fagfolk til å se på det. Taket sprekker ikke det er strekk i sponplater som gir bulk på maling,. hus holdes ikke opp av sponplater 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #12 Skrevet 1. desember 2023 Du kan skjære bort og sparkle, kommer det tilbake etter det ville jeg spurt en fagmann. Du kan be forsikringen sende en mann til å se på det, det har jeg fått gratis. Anonymkode: e8ac3...c5d
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #13 Skrevet 1. desember 2023 Vi opplevde år etter år at hver vinter så sprakk en vegg opp i stuen og hver vår/sommer så ble sprekken minimal. Det var fuktighet. Om vinteren fyrte vi med ved og det ble betraktelig tørrere i veggen. Dette var sponplater. Anonymkode: 1b467...ea9 2
LadeJarl Skrevet 1. desember 2023 #14 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Taket mitt (innvendig) har flere lange sprekker. En jeg kjenner som så på det sa at det var bare sponplatene som hadde beveget seg og at det var ufarlig. Men jeg synes sprekkene blir større. Bør jeg gjøre noe med det? I så fall hva? Er det noe jeg kan/bør reklamere på? Kjøpte huset for et år siden. Kan det være setningsskader? Det er en etasje over, et loft med et rom og boder. Anonymkode: f8b6d...226 Jeg tror de glemte å lime skjøtene på platene under ..i så fall er taket fikset ila de siste 2-3 år..
LadeJarl Skrevet 1. desember 2023 #15 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så det er setningsskade? Ikke bare fra sponplatene? Det er ikke nevnt i takstrapporten med et ord. Huset er fra 1974 og står på fjell. Anonymkode: f8b6d...226 Glem setningsskade..bare tull.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #16 Skrevet 1. desember 2023 LadeJarl skrev (33 minutter siden): Jeg tror de glemte å lime skjøtene på platene under ..i så fall er taket fikset ila de siste 2-3 år.. Tror det er originalt fra 70-tallet. Men da er det ikke farlig? Anonymkode: f8b6d...226
LadeJarl Skrevet 1. desember 2023 #17 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tror det er originalt fra 70-tallet. Men da er det ikke farlig? Anonymkode: f8b6d...226 Neppe. 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #18 Skrevet 1. desember 2023 Om det er originalt tak kan det hende det er papptak og det sprekker. Anonymkode: 54b67...6c9 1 1
senior Skrevet 1. desember 2023 #19 Skrevet 1. desember 2023 Dette ser ganske ufarlig ut for meg. Tviler sterkt på at det er setningsskader. Det er nok heller treverket under malingen som beveger seg med luftfuktigheten slik at malingen og sparkelen sprekker. Det er jo ikke helt unormalt. Dersom huset og taket er gammelt, regner jeg med at taket nylig ha vært malt, ikke usannsynlig for å kamuflere sprekkdannelse, i forbindelse med salget. Tror mange ville ha gjort det . . . Hvis sprekken følger en plateskjøt er løsningen kanskje å stabilisere den med lim og glassssfibertape. Alternativ må taket fornyes på undersiden. Men det går jo også an å leve med det som det er. Taket faller ikke ned. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #20 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Om det er originalt tak kan det hende det er papptak og det sprekker. Anonymkode: 54b67...6c9 Papptak? Altså oppå sponplatene? Det kan helt sikkert stemme. Huset er vel bygd utelukkende med billige materialer og papptak høres billig ut. Men da er det kun estetisk? Ikke farlig å gå i overetasjen, at kan falle gjennom taket…? Anonymkode: f8b6d...226 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå