Gå til innhold

Har vært sykmeldt. Må jeg søke om sykepenger??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fast ansatt i et statlig organ. Er i dag på jobb igjen etter et par ukers sykmelding. Dag jeg ble sykmeldt fikk jeg beksjed om å krysse av i et sykmeldings-skjema hos NAV, hvilket jeg gjorde.
Nå blir jeg bedt om å søke sykepenger, med link til et skjema jeg skal fylle ut.
Hva mener de med med det?
og er det noe jeg er nødt til?
Hva skjer hvis ikke? 

Er det alltid sånn når man har vært sykmeldt?

Anonymkode: 53c6f...a48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du krysset av feil kanskje?

De første 16 kalenderdagene av sykefraværet dekker arbeidsgiver, de trenger du ikke tenke på.
Etter 16 dager er det Nav som betaler, men mange arbeidsgivere forskutterer også sykepengene etter 16 dager og søker refusjon fra Nav, i disse tilfellene behøver ikke arbeidstaker å gjøre mer enn å levere sykemelding (dette går vel også kanskje direkte nå).

Jeg trodde egentlig at staten er en arbeidsgiver som har denne praksisen. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

Skrevet
Just now, Pappi said:

Har du krysset av feil kanskje?

De første 16 kalenderdagene av sykefraværet dekker arbeidsgiver, de trenger du ikke tenke på.
Etter 16 dager er det Nav som betaler, men mange arbeidsgivere forskutterer også sykepengene etter 16 dager og søker refusjon fra Nav, i disse tilfellene behøver ikke arbeidstaker å gjøre mer enn å levere sykemelding (dette går vel også kanskje direkte nå).

Jeg trodde egentlig at staten er en arbeidsgiver som har denne praksisen. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?

hm, ja jeg har vel faktisk vært sykmeldt mer enn 16 dager.
Så det er kanskje derfor jeg må søke om penger, ut over de første som arbeidsgiver betaler?

ts

Skrevet

Du skal vel søke sykepenger fra første dag uansett? 

Anonymkode: aeb6f...8c7

Skrevet

Ja du må søke om sykepenger etter at sykemeldigsperioden er over. Det får man automatisk melding om dagen etter at sykemelding er ferdig.

Anonymkode: a48be...839

• Liker 3
Skrevet

Det er alltid sånn når du har bært sykemeldt mer enn 16 dager. Alternativet er at du ikke får lønn fra 17. sykedag

Anonymkode: 6997f...2aa

• Liker 1
Skrevet

alle må fylle ut søknad om sykepenger, uten dette får du ikke noe, eller om arbeidsgiver betaler får de ikke refundert dette. 

Anonymkode: 41263...363

• Liker 2
Skrevet

Du må fylle ut et skjema med spørsmål dagen etter du er ferdig med sykemelding ja

Skrevet

oki, takk for svar, alle sammen

Skrevet

Du fyller ut skjem i linken. Krysser av på at arbeidsgiver betaler sykepenger. Veldig enkelt :)

Anonymkode: 3f3c6...cd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...