Gå til innhold

Du kjører saktere enn du tror - Feil på speedometer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere biler sliter med nøyaktig visning av fart! 
Tesla Model Y og Mercedes EQA kommer best ut i testen!

Dette forklarer hvorfor Toyota folkene kjører så sakte

image.thumb.png.f0725c8a6ee72b8e93bd20365db7654f.png

image.thumb.png.dc078d42c921a02f1859ed9d18f557c2.png

Anonymkode: 80fb9...de1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde dette var gjort med vilje av produsenten? Slik at når du tror du holder fartsgrensen skal du være helt sikker på at du ikke er over i hvert fall.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Pås skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde dette var gjort med vilje av produsenten? Slik at når du tror du holder fartsgrensen skal du være helt sikker på at du ikke er over i hvert fall.

Er gjort med vilje, skal vise ca 7% feil.

Anonymkode: 6dc8e...abe

• Liker 4
Skrevet
Pås skrev (1 minutt siden):

Det trodde jeg og. Det du skriver er å slå inn åpne dører, jeg trodde alle visste dette. Faren min har alltid kjørt litt over fartsgrensa og sagt det er fordi speedometeret alltid er feil. Jeg har alltid holdt meg til fartsgrensa i tråd med speedometret mest fordi jeg tenker det er bedre å kjøre litt sakte enn litt for fort.

Anonymkode: c7faf...c4b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Er ikke dette allmennkunnskap…?😅 Trodde alle visste dette. Speedometer SKAL vise avvik av sikkerhetshensyn. Har du derimot gps på mobil (Waze for eksempel) med ekstern speedometer er disse som oftest mer til helt nøyaktige.

Anonymkode: 200f7...9aa

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, sånn har det vært i årevis.

Anonymkode: b7aae...08a

• Liker 1
Skrevet

Tydeligvis vet ikke "alle" dette da det på KG gang på gang forsvares at man sinker trafikken :P

Anonymkode: 16dee...d5b

• Liker 1
Skrevet

jeg er mer overrasket over at så mange viser helt riktig jeg. Trodde det var sånn at alle viste litt for fort. Men det beste hadde jo vært hvis alle var helt rett, greit å vite hvor fort man kjører, ikke bare gjette.

• Liker 1
Skrevet
Pås skrev (12 minutter siden):

Haha nei det er helt feil! Veldig mange som tror det, men det er ikke gjort bevist! Et speedometer skal alltid vise så nøyaktig fart som mulig. 

Anonymkode: 80fb9...de1

Skrevet

Dette er veldig gamle "nyheter" 😅

Anonymkode: 83b97...6f5

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke noe nytt. Fartsgrensa er ei maksimumsgrense. Det er ikke lov å kjøre over, men det er lov å kjøre under. Hvis du holder deg til speedometeret i bilen er du sikker på at du kjører lovlig. 

Anonymkode: f658d...ca5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Om speedometeret viser feil eller ikke, er ikke noe jeg skal legge meg oppi. Når fartsgrensa er 80km, da kjører jeg 80.

Tror ikke en sensor på førerprøven vil akseptere at du kjører 80 i 70sonen, og sier at jo men du vet jo at alle biler har speedometer som viser feil, så du kjører riktig hastighet. 

Anonymkode: 911fe...6fc

• Liker 3
Skrevet

Jeg skulle til å kommentere, at dette gjelder ikke Tesla! så kjører du tesla, det du ser - er det du kjører. Bare sånn dere vet. Dere trenger ikke å ligge 10+ når dere kjører Tesla. 

ps, har tesla selv, sjekket med gps på mobilen.

Anonymkode: 4e870...705

Skrevet

Tror nyere mer avanserte biler må vise mer nøyaktig hastighet for det samles og vises mye data om forbruk, kjørelengde, kjøretid og er linket mot GPS. Om speedometeret viser 7% feil blir det kluss med dataene.

Anonymkode: 27e73...e98

Skrevet
Pås skrev (28 minutter siden):

Gjort med vilje opplagt, så den som sjekker drivstofforbruket får et hyggeligere tall skal jeg tro..

Skrevet

Jepp, tok proff fartstest på bilen min, nissan leaf og den kjørte i 72 og viste 80..🤦🏼‍♀️🥴

Tok den samme på en passat jeg hadde, den var 76 ved 80. 

Anonymkode: 249de...bf7

Skrevet

M7n sizuki går i 72 på 80. Så legger meg nesten på vist 90 og cruice control

Anonymkode: ad7b2...ea1

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Om speedometeret viser feil eller ikke, er ikke noe jeg skal legge meg oppi. Når fartsgrensa er 80km, da kjører jeg 80.

Tror ikke en sensor på førerprøven vil akseptere at du kjører 80 i 70sonen, og sier at jo men du vet jo at alle biler har speedometer som viser feil, så du kjører riktig hastighet. 

Men nå har du ikke oppkjøring med sensor i bilen hver dag, og om du ser at du hindrer trafikken bak deg ved å kjøre etter speedometeret bør det ringe en bjelle.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men nå har du ikke oppkjøring med sensor i bilen hver dag, og om du ser at du hindrer trafikken bak deg ved å kjøre etter speedometeret bør det ringe en bjelle.. 

Nei jeg har ikke oppkjøring hver dag, men det er slik man faktisk skal kjøre bil når man kjører.

Man skal faktisk kjøre fartsgrensa når man kjører. Du kommer ikke langt om noe skulle gå galt, og det vises at du har kjørt fortere enn fartsgrensa. Da nytter det ikke å komme å si; jo men jeg vet at bilen kjører 7% feil, så jeg justerte for det. 80 er 80. Og jeg har ikke laget de reglene, og har ikke lov til å ta loven i egne hender.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei jeg har ikke oppkjøring hver dag, men det er slik man faktisk skal kjøre bil når man kjører.

Man skal faktisk kjøre fartsgrensa når man kjører. Du kommer ikke langt om noe skulle gå galt, og det vises at du har kjørt fortere enn fartsgrensa. Da nytter det ikke å komme å si; jo men jeg vet at bilen kjører 7% feil, så jeg justerte for det. 80 er 80. Og jeg har ikke laget de reglene, og har ikke lov til å ta loven i egne hender.

Men det finner du jo ut om du bruker app måler, som måler farten på bilen din. Eller ved fartsmålings bokser, som viser farten du holder.

Anonymkode: ad7b2...ea1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...