Gå til innhold

Hvordan få bort floke under armhulen på katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første gang jeg har en katt med langt hår og han kom med en floke under armhulen. Noen som har tips til hvordan jeg kan få den bort?☺️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis den er tålmodig kan du prøve å greie den ut, hvis ikke hadde jeg klippet den bort med saks. 

Anonymkode: 832f2...a3e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis den er tålmodig kan du prøve å greie den ut, hvis ikke hadde jeg klippet den bort med saks. 

Anonymkode: 832f2...a3e

Takk for svar, da prøver jeg det☺️

Skrevet

Eller bruk barbermaskin 

Anonymkode: 02ecc...ba0

• Liker 4
Skrevet

Kattens hud er ekstremt tynn så vær veldig forsiktig med saks og barbermaskin. selv et lite kutt kan fort bli nødvendig å sy. 
Hvis floken tillater det (ikke sitter fullstendig inn til huden) prøver jeg å få tennene til en metallkam mellom huden og floken. Da kan jeg lettere klippe uten å komme bort i huden. Bruker en saks med butt spiss så ikke jeg risikere å stikke katten om den plutselig skulle bli lei 🙈.

Det fins også forskjellige floke-fjernekammer med skarp kant innerst som skal kutte floken mens man grer. Kattene mine gidder ikke dem og tolererer kam-trikset bedre, men kan skjønne det kan fungere for andre. Du må prøve deg fram :) 

Anonymkode: 258db...12b

Skrevet

Tidligere brukte jeg mye tid på å gre dem ut, men nå bare klipper jeg dem av. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg bare klipper dem av på vår langhårede katt. Bare vær forsiktig så du ikke klipper i huden.

Skrevet

Absolutt ikke finn på å bruke saks!

Skrevet

Det jeg pleier å gjøre på sånne områder er å klippe av toppen på toven, altså klippe den på midten,og sakte men sikkert åpne den opp. Bruker fingrene til å forsiktig løsne den fra hverandre. De pleier å løsne lett opp og jeg er helt sikker på å ikke klippe pus i huden. Å tre en kam mellom huden og floken er også lurt, som nevnt over. Kanskje litt vanskelig i armhulen, men det kommer an på tålmodigheten til katten 😅

Skrevet

Hvis du velger å klippe, bruk en kam mellom floken og huden. Da unngår du å klippe i huden. 

Anonymkode: 7d2ff...8d0

Skrevet

Jeg prøver først å bruke Furminator (en spesiell kattebørste), men hvis floken har blitt for stor og uhåndterlig bruker jeg saks, veldig forsiktig.

Anonymkode: fc227...7d1

Skrevet

https://www.dyrekassen.no/trixie-kombi-kam-til-katt-22-cm?sku=105445&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAsburBhCIARIsAExmsu45bOG6-vwVdn3WBiYBQ1mesyVXfOT75R0eORpbRXkMWmLadw7QPYEaAqOrEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Kan anbefale den kammen her :) Har katt med langt hår, får han floker børstes de super enkelt ut uten at katten bryr seg noe om det. Faktisk imponerende. 

Anonymkode: d4e2c...022

• Liker 1
Skrevet
Skjold skrev (På 4.12.2023 den 22.11):

Absolutt ikke finn på å bruke saks!

Det er absolutt ikke farlig å bruke saks, men man skal alltid klippe utover, altså lirke saksen inn i floken og klippe fra huden. Da unngår man å klippe i skinnet.

Skrevet
Brunhilde skrev (13 timer siden):

Det er absolutt ikke farlig å bruke saks, men man skal alltid klippe utover, altså lirke saksen inn i floken og klippe fra huden. Da unngår man å klippe i skinnet.

Helt til katten plutselig hopper inni saksen så går det fint ja. Katters hud er ikke slik som menneskers, når de får et djupt kutt revner huden deres opp og de får et gigantisk hull, jeg snakker av erfaring.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker barbermaskin:) ellers børster jeg med furminator jevnlig

Skrevet
Skjold skrev (1 time siden):

Helt til katten plutselig hopper inni saksen så går det fint ja. Katters hud er ikke slik som menneskers, når de får et djupt kutt revner huden deres opp og de får et gigantisk hull, jeg snakker av erfaring.

Du kan med andre ord ikke klippe en katt og tror at ingen andre heller kan. 

I over 10 år hadde jeg en langhåret katt som fikk floker i fleng, og ikke en eneste gang klippet jeg noe annet enn pels. 😉 Ikke en eneste gang! 

Skrevet
Brunhilde skrev (1 time siden):

Du kan med andre ord ikke klippe en katt og tror at ingen andre heller kan. 

I over 10 år hadde jeg en langhåret katt som fikk floker i fleng, og ikke en eneste gang klippet jeg noe annet enn pels. 😉 Ikke en eneste gang! 

Ikke kom å klag til meg når katten din plutselig rykker seg inni saksa di, katter er mer en dobbelt så raske som mennesker så du har null sjanse å reagere i tide. Jeg klippet katten min med saks i 14 år uten problem, plutselig var der et hull større større enn hånden min på han, selv en gammel katt er dramatisk mye raskere enn et menneske.

Den shitty personligheten din kan du stappe der sola ikke skinner btw.

Skrevet
Skjold skrev (6 timer siden):

Ikke kom å klag til meg når katten din plutselig rykker seg inni saksa di, katter er mer en dobbelt så raske som mennesker så du har null sjanse å reagere i tide. Jeg klippet katten min med saks i 14 år uten problem, plutselig var der et hull større større enn hånden min på han, selv en gammel katt er dramatisk mye raskere enn et menneske.

Den shitty personligheten din kan du stappe der sola ikke skinner btw.

Du må alltid klippe, som jeg allerede har sagt, bort fra kattens skinn, da klipper du den ikke uansett.

Og shitty personlighet? Det smalt fra rette ræva!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...