Gå til innhold

En liten utblåsning ang vold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt oppringt av læreren på skolen fordi barnet vårt har slått til et barn. 

Barnet vårt, samt flere andre barn har blitt plaget av et spesifikt barn på skolen og ingen voksne tar tak grunnet diagnosen på barnet. Da har jeg gitt beskjed til mitt barn om å slå tilbake fordi det er det eneste språket dette andre barnet forstår. Dermed sagt og gjort, har barnet selvsagt sagt til læreren at jeg har tillatt barnet mitt å slå tilbake. 

Dette barnet lagde rabalder og overraskende nok ikke tålt å bli tatt igjen. 

Læreren var nedlatende og ble sjokkert da jeg bekreftet om det barnet mitt sa om å slå tilbake stemte. 

Jeg minnet læreren på antall samtaler hun har hatt med meg og andre foreldre om at deres barn har blitt utsatt for vold og at hun kun har unnskyldt med at man ikke rekker å passe på alt, noe jeg har stor forståelse for. Men hun syns ikke det er ok at jeg lærer barnet mitt å svare vold med vold. 

Jeg sa bare at barnet mitt har rett på en trygg skolehverdag og ikke lære å venne seg til at man tar imot slag og spark fra en annen elev fordi den eleven har diagnoser. 

Med mindre hun og skolen kunne sørge for trygghet, ville ikke det være nødvendig for mitt barn å måtte forsvare seg på den måten.

Jeg har selvsagt lært barnet mitt at man ikke slår noen men hvis noen slår først, er det greit å slå tilbake. 

Jeg sa at jeg møter gjerne til dialog med både rektor og lærer, samt andre foreldre hvis de var interessert i det. Vi ble rett og slett ikke enige på tlfn. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 5d75c...225

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

100% enig med deg

Anonymkode: 283fc...c76

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Min første klassing slo en andre klassing så han begynte å blø, men det var mens andre klassingen kvelte barnet mitt.

jeg vil si at eg barn som kveler er mer forstyrret, men siden mitt barn slo så barnet begynte å blø så var det liksom mitt barns feil (!)

Anonymkode: 9691b...79b

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg har sagt det samme til mitt barn, og kontaktlæreren. Der er tre stykker som mobber her, da hovedsaklig på bussen mellom hjem og skole. Skolen er informert om det, og jeg fortalte da til skolen at jeg har gitt barnet mitt tillatelse til å gjøre det som skal til for å få slutt på med. Men at hun først må gi en advarsel for deretter å kunne være fysisk mot mobberne om de ikke tar advarselen.

Barnet får også lov til å filme og ta taleopptak.

Anonymkode: 34a70...25d

• Hjerte 1
Skrevet

Helt enig ts. Ble stolt av barnet ditt. Hvis alle som blir slått av diagnose- barnet, tar igjen, da vil diagnose- barnet til slutt få hjelp. 1-1 på ham

Anonymkode: 5700d...0ab

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Det står I lovverket at alle barn har rett til en trygg skolehverdag.  Skolen har ikke oppfyllt dette ansvaret ovenfor ditt barn, og selv ikke etter gjentatte henvendelser gjort de nødvendige tiltak for å forhindre situasjonene. Nødvendige tiltak for å beskytte medelever må skje i form av en voksenressurs som er tilstede rundt barnet som gjør hverdagen utrygg for sine medelever.  Referer til aktuell paragraf og send klage til rektor og virksomhetsleder i kommunen. Hvis ingenting da skjer så send klage til fylkesmannen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Min første klassing slo en andre klassing så han begynte å blø, men det var mens andre klassingen kvelte barnet mitt.

jeg vil si at eg barn som kveler er mer forstyrret, men siden mitt barn slo så barnet begynte å blø så var det liksom mitt barns feil (!)

Anonymkode: 9691b...79b

Helt forferdelig. Håper det går bra med barnet ditt🌺

Jeg fatter ikke at skolen gir det uskyldige barnet skylden. 

Anonymkode: 5d75c...225

• Liker 1
Skrevet
theTitanic skrev (17 minutter siden):

Det står I lovverket at alle barn har rett til en trygg skolehverdag.  Skolen har ikke oppfyllt dette ansvaret ovenfor ditt barn, og selv ikke etter gjentatte henvendelser gjort de nødvendige tiltak for å forhindre situasjonene. Nødvendige tiltak for å beskytte medelever må skje i form av en voksenressurs som er tilstede rundt barnet som gjør hverdagen utrygg for sine medelever.  Referer til aktuell paragraf og send klage til rektor og virksomhetsleder i kommunen. Hvis ingenting da skjer så send klage til fylkesmannen. 

Enig. 

TS må ha to tanker I hodet samtidig og ta tak i dette ASAP.

Samtidig er jeg helt enig i TS sin løsning på problemet, men det er en løsning for her og nå. Men gitt omstendighetene, tenker jeg det er en helt OK løsning. Det er kjempeviktig, spesielt for jenter, at barn lærer at de ikke behøver å finne seg i vold.

Det siterte innlegget innlegget er mer langtidsplan. 

Anonymkode: c8c01...9de

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig. 

TS må ha to tanker I hodet samtidig og ta tak i dette ASAP.

Samtidig er jeg helt enig i TS sin løsning på problemet, men det er en løsning for her og nå. Men gitt omstendighetene, tenker jeg det er en helt OK løsning. Det er kjempeviktig, spesielt for jenter, at barn lærer at de ikke behøver å finne seg i vold.

Det siterte innlegget innlegget er mer langtidsplan. 

Anonymkode: c8c01...9de

Det er riktig. Det vil gå uker og kanskje måneder innen noe faktisk skjer med en klage. 

Skrevet

Med dagens verden, så tenker jeg det er bra å lære jenter å stå opp for seg og ta igjen! Tenk for en mestringsfølelse for henne da. 

Anonymkode: 5f8af...4d9

Skrevet

Mitt barn skubbet et annet barn slik at det falt da det andre barnet mobbet en annen elev. Heldigvis valgte skolen å se gjennom fingrene med det, siden mitt barn med den handlingen hadde valgt å forsvare en annen, og mer sårbar elev.  Det skulle søren meg bare mangle. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Så bra! High five til barnet ditt!

Du må bare fortsette å si til læreren at barnet ditt har lært at de voksne skal ordne opp i skilt. Men at når ingen av de voksne gjør noe for å hjelpe, er det lov å forsvare seg selv.

Tipper at læreren egentlig er på deres parti, men må være SÅ profesjonell og forsiktig i slike situasjoner at det aldri vil komme fram.

Anonymkode: 3f000...586

Skrevet

Egentlig veldig merkelig. Her kan noen elever drive rene psykiske terroren over lang tid mot andre barn, men med engang noen velger å slå fysisk tilbake, sette grenser, så blir det opprettet en sak. Forstå det den som kan. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det samme. Når skolen godtar «han provoserte meg» som unnskyldning for å slå og legger lik skyld på begge, da lærer jeg mitt barn hva som får slutt på det. Og det sluttet omgående da min slo igjen, bøllen likte ikke det så godt da det viste seg at min var sterkere.

Det var siste utvei siden skolen ikke klarte å håndtere problemet, og jeg ville gjort det igjen. Og jeg passet på at datteren min holdt seg langt unna både bølle og broren hans, for de lærte hjemme at «gutter er gutter», og at man kunne slå en som sa noe man ikke likte.

Anonymkode: 63e72...ab9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...