Gå til innhold

Få barn nr 3? Ønsker bare ja og nei svar m. forklaring😅

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Eller eventuelt at dere kommer med for og motargumenter.

Jeg er helt enig i at det er noe man må vurdere selv og umulig for andre å svare på osv.. MEN om vi ser bort ifra det akk nå og du kun tenker på din egen erfaring eller til noen du kjenner - hva er det første innstinktet i deg når jeg spør smp? Jeg kjenner veldig på at jeg har lyst på tre barn av ulike grunner.. men samtidig veldig lett for å se FOR mange ulike grunner for og imot.

Her er mine grunner jeg kommer på nå i farten:

- Jeg og mannen var veldig ustabile i forholdet og unge når vi fikk gutta som nå er 5 og 6 år. Vi hadde kjent hverandre 1 mnd før jeg ble gravid. Jeg vil gjerne oppleve en graviditet i et «vanlig» stabilt forhold. 

- Hadde vært veldig koselig å se de tette guttene som nå begynner å bli store, som storebrødre.

- Føles litt rart og feil å være helt ferdig med å få barn nå.

- Jeg har lyst på er barn til (ikke sååå gira på småbarnsperioden, men man kommer seg igjennom😅 Og jeg har jo vært vandt til to på en gang.)

- Lyst til å erfare å ha 1 småbarn av gangen (så lenge ikke det blir tvillinger++🫣🤣)

Hva er deres tanker? Hva føler dere selv? «Angrer» noen på 3 barn eller kjenner andre med erfaringer? Ikke angre i sin brutale forstand, men håper dere ser poenget mitt😄

Endret av mammaemma
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er veldig fornøyd med å ha 3. 

Som attpåklatt selv valgte vi bevisst å få barn med relativt lik avstand. Det var ensomt i oppveksten å være eneste uten nært søsken. De to har delt sin barndom, og har hauger av felles minner. Min barndom var jeg alene om.  (Jeg ble jo også enebarn som tiåring da de flyttet ut). 

Anonymkode: fcf98...4a2

Skrevet
mammaemma skrev (30 minutter siden):

Jeg er helt enig i at det er noe man må vurdere selv og umulig for andre å svare på osv.. MEN om vi ser bort ifra det akk nå og du kun tenker på din egen erfaring eller til noen du kjenner - hva er det første innstinktet i deg når jeg spør smp? Jeg kjenner veldig på at jeg har lyst på tre barn av ulike grunner.. men samtidig veldig lett for å se FOR mange ulike grunner for og imot.

- Jeg og mannen var veldig ustabile i forholdet og unge når vi fikk gutta som nå er 5 og 6 år. Vi hadde kjent hverandre 1 mnd før jeg ble gravid. Jeg vil gjerne oppleve en graviditet i et «vanlig» stabilt forhold. 

- Hadde vært veldig koselig å se de tette guttene som nå begynner å bli store, som storebrødre.

- Jeg har lyst på er barn til (ikke sååå gira på småbarnsperioden, men man kommer seg igjennom😅 Og jeg har jo vært vandt til to på en gang.)

- Lyst til å erfare å ha 1 småbarn av gangen (så lenge ikke det blir tvillinger++🫣🤣)

Hva er deres tanker? Hva føler dere selv? «Angrer» noen på 3 barn eller kjenner andre med erfaringer? Ikke angre i sin brutale forstand, men håper dere ser poenget mitt😄

Da får du et til......

Anonymkode: 9173c...cd7

• Liker 1
Skrevet

Har tre, de to siste ble tvillinger. Skulle bare ha ett barn til, men så kom det tvillinger. Trives med tre barn, men kjenner dynamikken i huset er enklere om et av barna er på overnatting feks. 

Anonymkode: 6bc73...fcf

Skrevet

Punkt nr. 3 og 4 taler veldig for at det er riktig med et barn til hos dere. 

Det jeg synes taler i mot på din liste er nettopp at du har to tette gutter som nå er fem og seks år gamle. Hvis de to har et godt forhold og har mye glede av hverandre, er det for meg et argument for å ikke få flere.

Uansett høres det ut som at du har veldig lyst og at det egentlig ikke er noe som hindrer dere. Da virker det riktig å få et barn til.

Jeg har tre. To med nesten tre års mellomrom og en åtte år etterpå. Vi hadde alltid lyst på en til, men av diverse grunner ble det lang avstand mellom de to siste. Tenkte mye skal/skal ikke. Det er tøft med tre barn , to store og en toåring nå, men det føles riktig. Vi fikk på en måte avsluttet skikkelig og søskendynamikken er bedre nå.

Lykke til med avgjørelsen.

Anonymkode: 328ec...489

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvordan ser du for deg familielivet om 5 år? Når barna er flyttet ut? Når barna lager egne familier? 

Anonymkode: 03707...195

Skrevet

For meg høres det ut som dere ønsker en til, så hvorfor ikke? :) Jeg er veldig glad for at vi valgte å få nr 3. Det ble ikke så travelt som vi så for oss på forhånd. Den eneste ulempen er at de to eldste må dele rom nå, men de tar det greit. 

Anonymkode: 7ad4b...931

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei. Jorden er allerede overbefolket. 

Anonymkode: 24578...01c

• Liker 1
Skrevet

Ja. Norge trenger alle de barna som vi kan få. Om du føler at du har ressurser til å føde flere barn, få flere barn 

Anonymkode: f9b7c...be6

• Liker 1
Skrevet

Hva syns mannen, da?

Anonymkode: c71da...5bb

Skrevet

Har dere råd og kan takle en eventuell krise uten problemer, så ja. 

Anonymkode: 6b125...a5c

Skrevet

Go for it! Man angrer vel sjelden på de barna man får. Du vet hva du går til og de to største begynner å bli store nok til å få til en del selv - kanskje tilogmed hjelpe til med enkle ting 🥰

• Liker 1
Skrevet

Pluss en ting til. Mannen har og noe å si. Vil ikke han, kan du ikke tvinge.

Anonymkode: 6b125...a5c

Skrevet

Siden jeg har tre barn og synes det er helt perfekt sier jeg ja, go for it. Jeg syns det er herlig å ha en liten flokk og ikke "bare" to. Det er så fint å følge hver og en av dem og hvordan de utvikler seg og se den fine personen de er og blir, og det er så fantastisk å følge forholdet mellom dem.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
mammaemma skrev (1 time siden):

Beklager, men jeg synes ikke at noen av disse grunnene holder mål. Å få et tredje barn handler om så mye mer enn en graviditet, de eksisterende sønnene som storebrødre (den ser jeg ikke i det hele tatt) og dette med "føles rart/feil" og "lyst på en til" er veldig diffuse grunner.

Men du prøver å begrunne ønsket om et tredje barn, som de færreste prøver på eller klarer. Man vil bare ha et til og så er det egentlig ingen skikkelig begrunnelse.

Jeg kan ikke se noen grunner til at noen skal få flere enn 2 barn. Man kan tenke på befolkningsnedgang og at man har kapasitet til å ta på seg den jobben for fellesskapet, men synes ikke at enkeltfamilier skal ta på seg det ansvaret. To barn er et godt bidrag sånn sett.

Jeg ville også tenkt på hvor mye usikkerhet det er i verden nå, at ikke alt ser så lovende ut og om jeg vil sette enda flere barn til denne verdenen. Det ser ikke bekmørkt ut, men likevel noe jeg ville tatt med i vurderingen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei. Jorden er allerede overbefolket. 

Anonymkode: 24578...01c

Her på berget bør vi heller føde flere, ikke færre.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
norw skrev (31 minutter siden):

Her på berget bør vi heller føde flere, ikke færre.

Det er noe så fantastisk motstridende her, men det er faktisk helt sant. Norge trenger flere hoder og hender selv om verden er overbefolket.

Vi har en eldrebølge foran oss og det norske velferdssamfunnet slår allerede sprekker.

Se på enkelte områder i Japan f.eks. Det er dit vi er på vei, da hjelper det lite at det er mye unge mennesker i India eller Ghana.

Anonymkode: 759d7...028

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sier ja. Dere har lyst på en til, økonomisk mulighet og helse, da er det bare å trå til. Fornuftige grunner er ikke nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg angrer ikke på tredjemann. Men hvis jeg hadde visst at han skulle få den diagnosen han viste seg å ha, hadde jeg stoppet på to. 

Anonymkode: b1b2a...179

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville stoppet på to. Det vil gi dere bedre tid til å følge opp de to dere har, bedre økonomi (alt er veldig dyrt nå!), mer overskudd, og mye mer fleksibilitet. 

Anonymkode: 8530f...28c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...