Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer (forlovet og 3 små barn sammen) har alltid chippet inn 50/50 til felleskontoen, som skal dekke alt av kostnader til hus, hjem, bil, barn. Da vi har tjent mer eller mindre det samme har det vært helt fair. Nå har smboer imidlertid fått ny jobb, og kommer til å tjene  rundt 130.000 mer enn meg i året. Som hos de fleste merkes det at beløpet vi alltid har satt inn, ikke lenger strekker til, og sparekontoen får kjørt seg til helt vanlige utgifter. Altså må vi spytte inn mer. Jeg kan bidra med litt til, men vil da ha 0 kr å spare til "annet", dvs klær, frisør, sminke og kanskjen en jentetur om noen år. Han imidlertid vil jo da ha veldig mye mer han kan spare selv om vi spytter inn like mye hver. Hvordan er det vanlig at man fordeler kostnader når lønnen ikke er lik? Har til og med hørt om familier der mannen betaler 2/3 av matbudsjettet, rett og slett fordi de spiser ekstremt mye mer enn fruen, det harbikke vi praktisert. Hva er normalt? Jeg synes det er rart hvis han skal tjene mye mer og bygge opp en "egen" formue, vi lever jo livene våre sammen og jeg synes pengene i aller største grad burde gå i fellespotten, og at alle 5 burde nyte godt av at familien A/S tjener mer. Tanker?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi betaler inn prosentvis likt i fht inntekt, det gir oss begge penger igjen til ting vi ønsker prioritere utenom og sparing etc..

• Liker 6
Skrevet
Jahaja skrev (2 minutter siden):

Jeg og samboer (forlovet og 3 små barn sammen) har alltid chippet inn 50/50 til felleskontoen, som skal dekke alt av kostnader til hus, hjem, bil, barn. Da vi har tjent mer eller mindre det samme har det vært helt fair. Nå har smboer imidlertid fått ny jobb, og kommer til å tjene  rundt 130.000 mer enn meg i året. Som hos de fleste merkes det at beløpet vi alltid har satt inn, ikke lenger strekker til, og sparekontoen får kjørt seg til helt vanlige utgifter. Altså må vi spytte inn mer. Jeg kan bidra med litt til, men vil da ha 0 kr å spare til "annet", dvs klær, frisør, sminke og kanskjen en jentetur om noen år. Han imidlertid vil jo da ha veldig mye mer han kan spare selv om vi spytter inn like mye hver. Hvordan er det vanlig at man fordeler kostnader når lønnen ikke er lik? Har til og med hørt om familier der mannen betaler 2/3 av matbudsjettet, rett og slett fordi de spiser ekstremt mye mer enn fruen, det harbikke vi praktisert. Hva er normalt? Jeg synes det er rart hvis han skal tjene mye mer og bygge opp en "egen" formue, vi lever jo livene våre sammen og jeg synes pengene i aller største grad burde gå i fellespotten, og at alle 5 burde nyte godt av at familien A/S tjener mer. Tanker?

Felles økonomi. Ingen mine og dine penger, alt går i samme potten. Regner dere på hvem som gjør mest husarbeid, hvem som leverer og henter mest i barnehagen osv? 😅

Har aldri forstått det med delt økonomi når man er en familie, virker bare veldig unaturlig og lite lønnsomt for familien. 

Vi har en regningskonto, en matkonto, en buffer, en sparekonto og hver vår brukskonto.. 

Anonymkode: 1e245...d6d

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Mange forskjellige muligheter her og jeg vet ikke om noen er mer vanlige enn andre.

Men jeg synes tiden er inne for en samtale. Du må si fra om at med prisøkning på alt kan du ikke lenger betale halvparten av dagens utgifter. Hvis han ikke vil bidra med mer må dere redusere utgiftene deres. Kanskje flytte til noe billigere?

Anonymkode: 4ec85...c48

• Liker 2
Skrevet

Vi har kun en felles bankkonto der vi begge får inn våre lønninger på. Vi har hvert vårt kort som går til samme konto. Her er det ingen egne kontoer, ingen egen sparing, økonomien er rett og slett totalt felles. Mannen min spiser litt mer enn meg, men jeg har behov for en massasje iblant. Vi er en familie, og det er ikke ditt og mitt når det kommer til økonomi. 

Anonymkode: af894...2cf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Felles økonomi. Ingen mine og dine penger, alt går i samme potten. Regner dere på hvem som gjør mest husarbeid, hvem som leverer og henter mest i barnehagen osv? 😅

Har aldri forstått det med delt økonomi når man er en familie, virker bare veldig unaturlig og lite lønnsomt for familien. 

Vi har en regningskonto, en matkonto, en buffer, en sparekonto og hver vår brukskonto.. 

dette er jo en form for delt økonomi siden dere har felles utgifter OG egen brukskonto.. :P

Anonymkode: 4a5d0...078

Skrevet

Enten går alt i en pott som fordeles på utgifter og lommepenger etter avtale. Ellers betaler man inn % etter inntekt. Greit å få tatt en prat om økonomi nå da når både utgifter og inntekter er endret siden dere begynte på forrige opplegg. 

Anonymkode: f731f...ab3

Skrevet

Prosentvis fordeling av inntekt.

Betaler du selv for tamponger, bind, balsam, hudkrem osv på matbutikken? Hvis ja, burde absolutt mannen betale inn mer hvis han spiser mer enn deg.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan skulle dere ha løst det om han ikke hadde fått høyere lønn da?

Vi betaler 50/50 på fellesutgifter selv om jeg tjener mer.

Anonymkode: b0b17...9ce

• Nyttig 1
Skrevet

Her i huset så tjener mannen ca 150-200.000 mer enn meg. Han betaler 2000 mer enn meg inn i fellespotten. 

Anonymkode: bd3b9...d96

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enten går alt i en pott som fordeles på utgifter og lommepenger etter avtale. Ellers betaler man inn % etter inntekt. Greit å få tatt en prat om økonomi nå da når både utgifter og inntekter er endret siden dere begynte på forrige opplegg. 

Anonymkode: f731f...ab3

Eller så betaler man felles utgifter 50/50 og styrer resten selv...

Anonymkode: b0b17...9ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

dette er jo en form for delt økonomi siden dere har felles utgifter OG egen brukskonto.. :P

Alt av inntekter og utgifter går inn på de samme kontoene, brukskontoene våre blir brukt hvis en av oss f. eks skal ut på byen, shopping eller what ever. Da tar vi penger fra felleskontoen (som er våre penger) 😅

Mat og husholdning blir trukket fra matkonto, regninger fra regningskonto, klær og utstyr til barna fra egen konto, osv. Bufferen er til uforutsette utgifter og større ting vi trenger, sparekontoen er til mer langsiktig sparing. 

• Liker 1
Skrevet

Vi setter barnetrygden og lik sum fra begge inn på felles brukskonto. Vi har separate lån som vi betaler selv. Det er ca 200000 forskjell i inntekt, men begge har tilstrekkelig til eget bruk igjen på konto etter lån og egen sparing.

Anonymkode: 58116...aa1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt av inntekter og utgifter går inn på de samme kontoene, brukskontoene våre blir brukt hvis en av oss f. eks skal ut på byen, shopping eller what ever. Da tar vi penger fra felleskontoen (som er våre penger) 😅

Mat og husholdning blir trukket fra matkonto, regninger fra regningskonto, klær og utstyr til barna fra egen konto, osv. Bufferen er til uforutsette utgifter og større ting vi trenger, sparekontoen er til mer langsiktig sparing. 

Mannen tjener forresten det dobbelte av meg, før tjente jeg mest men det passet oss bedre at jeg reduserte arbeidsmengden for å få mer tid til hjem og barn, så nå jobber jeg mindre og han jobber mer (han jobber inn på kveldene når barna er lagt). 

Skrevet

Vi samler alle inntekter i en pott, og så overfører begge en lite (samme) sum til egen konto som "lommepenger". 

Han tjener en del mer enn meg, og bidrar derfor mer til fellesskapet. 

Anonymkode: e48a6...b57

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei. Man kan ha separate kontoer ved felles økonomi :) jeg og mannen har felles, men en privat konto hver. Vi vet hva den andre har der, men vi vil begge ha privatliv (kjøpe julegaver f.eks). Og blir vi skilt er det også noe som fordeles mellom oss.

Jeg og mannen deler alt, selv om han tjener mye mer enn meg. For oss er det naturlig å dele fordi det er livet vårt sammen. Vi har veldig likt (lavt) forbruk, og derfor går det fint. Ville anbefalt det så lenge dere er enige om forbruket. Spesielt med barn, det binder dere jo sammen.

Går ikke det ville jeg fordelt prosentvis. Jeg syns det er spesielt om man ikke kan unne hverandre f.eks frisørtur fordi man skal telle på krona. Altså at begge skal ha litt til overs i måneden.

Anonymkode: 5a675...860

• Liker 1
Skrevet

Jeg tjener 200.000 mer enn min mann. Vi setter inn samme sum på felleskonto, men jeg betaler stort sett alt av middager og helgekos og klær og utstyr til guttungen. Han kaller meg for hovedforsørger, og det er jeg jo. Rett og rimelig at jeg bidrar mer når jeg tjener mer. 

Anonymkode: 55ee0...fe0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde det vært du som tjente mest, hadde du da følt at det var rettferdig at du skulle bidra mer? Ville du gitt avkall på muligheten til å bygge deg opp egen kapital?

Jeg ville vært mest bekymret over at du tjener så dårlig at du må bruke av sparepengene dine for å få det til å gå rundt. Klarer du å stå på egne bein hvis det blir slutt? Kan du skaffe deg en bedre betalt jobb?

• Liker 1
Skrevet

Her bidrar vi etter evne. Før var det jeg som tjente mest og bidro mest, nå er det partneren min som gjør det.

Anonymkode: b6945...a5d

• Hjerte 1
Skrevet

Vi deler etter inntekt. Som minner meg på at vi må beregne ny fordeling etter lønnsøkning 

Anonymkode: 643fa...2b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...