AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #161 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 8.42): Kjøp en billig sjokoladekalender. De bitene der er bittesmå. Vet ikke hva slags rutiner rundt leggetid dere har,men når mine barn var yngre så var lesing/sang vanlig på sengen. Hos mine barn ville ikke en slik kalender vært noe spesielt spennende,da det allerede var endel av rutinene Anonymkode: d848d...d0d Er veldig enig i dette. Tanken til TS er god, men når barna er små, er lesing og sang på kvelden en rutine for mange. Alle barna gleder seg til desember, nedtelling til julaften og kalender. Det må ikke være sjokolade, men noe utenom det vanlige - men å få en bitteliten sjokolade hver morgen, er ikke det som velter lasset, i en ellers sunn hverdag! Livet med barn er vanskelig til tider, og når de blir eldre, må vi også følge med på hva alle rundt de gjør og at barna våre "henger nogenlunde med". Barnehagen er vel ikke den største arenaen for det, men om noen år.. Anonymkode: 77dd5...bff 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #162 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 14.05): Antar ar du ikke har sett Disney filmen «Innside Out». Den brukes faktisk av psykologer for å forklare følelser ol. så er en ganske bra film. Kjerneminne er de minnene som setter seg dypt, og ja denne skuffelsen barnet kjenner på nå kan bli til et ganske sterkt minne. Det er helt riktig at jula ikke handler om billig sjokolade. Som mange sier er ikke sjokoladen god en gang. Det handler om forventninger. En 4 åring har venner i barnehagen. De snakker sammen, og nå i jula er adventkalender et stort tema. Og jeg kan se for meg at skuffelsen er stor i barnet når han hører om hva alle andre har fått. Jeg tviler ikke på at det finnes flere barn i barnehagen som har en lignende bok kalender, men noe sier meg at det kanskje også er en billig sjokoladekalender i bildet også for mange i tillegg. Anonymkode: fc483...726 Kanskje i ditt miljø. Jeg kjenner nesten ingen som har sjokoladekalender. De fleste har pakkekalender, stort sett med en del aktiviteter iblandet både for å unngå overforbruk og å begrense kostnadene. Noen har også kun rampenisser. AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 14.07): Akkurat det er da virkelig ikke noe problem om man har noenlunde oppdragelse på ungene sine. At det spises is oftere i sommerferien, at man kan være lengre oppe når det er fri neste dag eller at det kan vanke litt mer sjokolade i adventen enn ellers i året har i hvert fall mine unger vært fullstendig klar over fra svært ung alder. De fleste unger greier da fint å skille mellom ukedager og helg når det gjelder godteri til vanlig, så det kan da ikke være vanskelig å skille mellom advent og resten av året heller. Anonymkode: 80122...5c7 De fleste unger og voksne klarer faktisk ikke fint å skille dette. Jeg kjenner vel knapt ETT menneske som klarer å kun spise sukker i helgene lenger. For hva gjør du når alle barna får en pepperkake etter håndballtreningen på mandag? Og så får de kjeks i spansktimen på tirsdag. På onsdag er det bursdagen til Eirik, og torsdag klarer vi å homde oss, men fredag er det turdag på skolen med kakao og varm saft, og selv om man kanskje sender med ungen sin te i stedet så «trader» de gjerne litt. Og på fredagskveld har far lyst på cola så da må barna også få et glass. Lørdag er det jo lørdag, og søndag serverer mormor is ril dessert etter middagen. Og sånn går hver jævla uke året rundt. Så nei, barna trenger virkelig virkelig ikke en kjip sjokoladekalender i tillegg. AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 14.36): Og det er nok på grunn av adventskalenderen vi spiste da vi var små 😅 jeg mener fortsatt at dersom ts og familien lever et normalt sunt liv med variert kost og aktivitet så kommer ikke ungen til å ta skade av en sjokoladekalender, is i bursdag og en tur på Mac Donalds innimellom. Jeg er hellig overbevist om at dersom noe blir veldig «nei nei» så vil barna fråtse mer. De som får litt nå og da får mest sannsynlig ikke trangen til å stappe innpå de gangene de får noe ekstra. Anonymkode: 308f5...4e7 Men dette er stråmannsargumentasjon. Ingen har sagt noe om null sukker eller sjokolade, men at det er unødvendig med sjokolade hver dag i 24 dager i strekk. 24 dager i strekkx hver dag, pluss garantert hver dag i romjulen også så faltisk 31 dager i strekk, er ikke «litt nå og da». Og all forskning viser at du tar feil i at barn som får lite sukker hjemme, fråtser mer. AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 15.44): De er ikke overvektige grunnet sjokoladekalender. Anonymkode: 966b0...b1b Nei. Men det er en (eller, 24) av de over 100 unødvendige gangene man utsettes for sukkerpress. Og det er kanskje den som er lettest å unngå siden man kan ha så mange morsomme kule kalendere uten sjokolade. Anonymkode: f1801...2b8 1 2
Chestnut Skrevet 2. desember 2023 #163 Skrevet 2. desember 2023 22 minutter siden, AnonymBruker said: For en usjarmerende unge. Anonymkode: f27d9...982 Har selv en fireåring, og de kan absolutt være usjarmerende til tider😅 Kommer til å gå helt fint med TS sin unge. Som pedagog er jeg mer bekymret for de som lærer hjemme at skuffelse og ubehag løses med å fjerne årsaken/betingelsene. Får vi ikke viljen vår, betyr dette i beste fall at vi har blitt urettferdig behandlet, i ytterste konsekvens traumatiserte. De som misforstår medvirkning med selvbestemmelse. 5 1
Kermit2 Skrevet 2. desember 2023 #164 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kanskje i ditt miljø. Jeg kjenner nesten ingen som har sjokoladekalender. De fleste har pakkekalender, stort sett med en del aktiviteter iblandet både for å unngå overforbruk og å begrense kostnadene. Noen har også kun rampenisser. De fleste unger og voksne klarer faktisk ikke fint å skille dette. Jeg kjenner vel knapt ETT menneske som klarer å kun spise sukker i helgene lenger. For hva gjør du når alle barna får en pepperkake etter håndballtreningen på mandag? Og så får de kjeks i spansktimen på tirsdag. På onsdag er det bursdagen til Eirik, og torsdag klarer vi å homde oss, men fredag er det turdag på skolen med kakao og varm saft, og selv om man kanskje sender med ungen sin te i stedet så «trader» de gjerne litt. Og på fredagskveld har far lyst på cola så da må barna også få et glass. Lørdag er det jo lørdag, og søndag serverer mormor is ril dessert etter middagen. Og sånn går hver jævla uke året rundt. Så nei, barna trenger virkelig virkelig ikke en kjip sjokoladekalender i tillegg. Men dette er stråmannsargumentasjon. Ingen har sagt noe om null sukker eller sjokolade, men at det er unødvendig med sjokolade hver dag i 24 dager i strekk. 24 dager i strekkx hver dag, pluss garantert hver dag i romjulen også så faltisk 31 dager i strekk, er ikke «litt nå og da». Og all forskning viser at du tar feil i at barn som får lite sukker hjemme, fråtser mer. Nei. Men det er en (eller, 24) av de over 100 unødvendige gangene man utsettes for sukkerpress. Og det er kanskje den som er lettest å unngå siden man kan ha så mange morsomme kule kalendere uten sjokolade. Anonymkode: f1801...2b8 Sjokoladekalender er ikke kjip, og kanskje det eneste mange har råd til, spesielt på denne tida da det skal kjøpes inn ekstra med mat og gaver til både familie og venner! Du har ellers gode argumenter for at det blir for mye godteri ellers i året, men ikke kødd med den gleden en enkel sjokoladekalender kan gi ved å flagge for pakkekalendere iblandet påkostede aktiviteter. Det er utidig og lite solidarisk. 1
CrazyCatLady2500 Skrevet 2. desember 2023 #165 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 8.17): Nei, drit i det for nå, og når kvelden kommer så kryp inn sammen med ham og si "seeee hva vi har her, skal vi se hva som skjer i denne boken" eller noe sånt og finn frem dine dypeste disney stemmer. Hvor fant du den forresten? Jeg vil ha den, jeg hadde blitt så glad om jeg hadde fått dem som barn. Kanskje ikke da, men som voksen er mine beste minner ting moren min gjorde med meg. Anonymkode: 588db...9e2 Kanskje denne? https://www.rusta.com/no/no/adventskalender-disney-p970008350102.aspx 1
Bacteria Skrevet 2. desember 2023 #166 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): … De fleste unger og voksne klarer faktisk ikke fint å skille dette. Jeg kjenner vel knapt ETT menneske som klarer å kun spise sukker i helgene lenger. For hva gjør du når alle barna får en pepperkake etter håndballtreningen på mandag? Og så får de kjeks i spansktimen på tirsdag. På onsdag er det bursdagen til Eirik, og torsdag klarer vi å homde oss, men fredag er det turdag på skolen med kakao og varm saft, og selv om man kanskje sender med ungen sin te i stedet så «trader» de gjerne litt. Og på fredagskveld har far lyst på cola så da må barna også få et glass. Lørdag er det jo lørdag, og søndag serverer mormor is ril dessert etter middagen. … Anonymkode: f1801...2b8 Det du beskriver her er min og min families hverdag. Vi alle spiser litt sukkerholdig mat i små mengder som du beskriver her nesten daglig. Ser på det som normalt. Og vet du hva, ingen av oss er overvektige. Ikke jeg, ikke mannen min og ikke noen av barna (har fire, også noen voksne). Å tro at en pepperkake på mandag og en kjeks tirsdag er det som skaper fedmeepidemien er bare tull. Enig i at det er unødvendig, men det er ikke helsefarlig. Jeg har familier rundt meg der flere er overvektige. Forskjellen på meg og dem er at de er matavhengige. De klarer ikke å gå litt sultne. Både barn og foreldre må putte noe inn hele tiden, og da hjelper det ikke at maten er sunn. Når du så topper svære porsjoner middag med ikke bare en, men med hele pepperkakeboksen, det er da det går galt. Måtehold, tåle å gå sulten noen timer er fasiten på ikke å bli feit. Ikke å få hysterianfall av ei kjeks på tirsdag. Og normale porsjoner vanlig mat. 2 1
VickyB Skrevet 3. desember 2023 #167 Skrevet 3. desember 2023 Unnskyld men noen her tar jo helt av. Har ingenting imot sjokoladekalender selv og tror heller ikke det velter lasset med sukker akkurat, men noen synes jo seriøst å mene at 4-åringen kan bli traumatisert av det. "Kjerneminne" å ikke få kalender "som alle andre"? Vel, jeg er vokst opp med at man ikke får alt man peker på. Og at ulike familier har ulike tradisjoner. Så lenge ungen ellers føler at han er elsket og at foreldrene skjemmer ham bort litt rundt jul på sin måte - det er jo null dramatisk. 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #168 Skrevet 3. desember 2023 Jeg har tre barn (en på 20 og to store tenåringer). Mine har hjemmelaget godterikalender, og de som bor hjemme får det fremdeles. I den er det typ fox, små sjokolader tyggis, flaxlodd osv.. Eldste fikk flaxkalender og en stor plate melkesjokolade (med 24 ruter markert med klistremerker) i posten. Det koster ikke mye, men det er heller ikke poenget. En liten smakebit bare, omtanke og tradisjon 🎄 Jeg koser meg med å lage den, og de koser seg med en liten bit etter frokost. Den biten velter virkelig ikke lasset her i huset hvertfall! På skolen der jeg jobber diskuteres kalendere om dagen. Noen av barna har både fire og fem stykker.. De det gjelder virker ikke særlig fornøyde heller, og hva de skal få til jul kan man lure på.. Anonymkode: ab789...d35
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #169 Skrevet 4. desember 2023 Jeg hadde ikke kjøpt no sjokoladekalender. Da får ha jo vilja si.🤷♀️ Hva lærer han ut av det? Han setter ikke pris på det han får. Han vil bli bortskjemt hvis han alltid skal få det han peker på. Han må lære at man skal sette pris på det man får, uansett stort og smått. Anonymkode: 628ce...f63 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #170 Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 8.13): Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal få ekstra sukker i julen, så jeg hadde kjøpt en Disney julekalender (vi hadde en i fjor også, men i en annen versjon) med bøker som vi kan lese sammen på kvelden. Jeg trodde det var en koselig aktivitet vi kunne gjøre sammen. Sønnen ble misfornøyd, sa fillern, gikk sin vei og sa ikke takk eller noe. Jeg prøvde å forklare han at selv om man føler seg skuffet, så er det viktig å si takk for det man får her i livet. Nei, det nektet han... Han ville ha sjokoladekalender. Jeg ble litt satt ut av denne oppførselen. Han har aldri vist denne oppførselen tidligere. Er dette vanlig for 4-åringer? Hva gjør jeg nå? Skal han få leve i skuffelse eller skal jeg kjøpe en sjokoladekalender etter jobb? Anonymkode: 1b43d...453 Jeg har pleid å gi ulike ting i ukedagene og i helgene(lørdag) har jeg hengt opp en ekstra pakke med litt lørdagsgodter. Dette har funka fint for oss i alle år. Anonymkode: 133f1...eef
annonyyymm Skrevet 5. desember 2023 #171 Skrevet 5. desember 2023 Synes dette er en normal oppførsel fra en fireåring, de har ikke noe filter, men masse følelser som de trenger å lære seg å håndtere. Og vi som voksne må da håndtere våre egne følelser når vi møter den skuffelsen, de lærer mye av hvordan vi oppfører oss. En annen ting er barnas ønske om å bestemme selv og påvirke omgivelsene. Det å gi dem mulighet til å bestemme litt selv innenfor fornuftige rammer kan være veldig positivt. Det betyr ikke at man skal la ungen velge mellom alle mulige kalendere, men feks velge mellom en disneybokkalender eller en legokalender som du har funnet på forhånd. Da får ungen en kalender som du synes er grei, samtidig som ungen kanskje synes det er stas å få velge selv. 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #172 Skrevet 5. desember 2023 Mange her som har glemt hvordan det er å være barn... Anonymkode: 157e3...9f9 1
Malvinka Skrevet 5. desember 2023 #173 Skrevet 5. desember 2023 Vi løste dette problemet enkelt for mange år siden ved å innføre rampenissen og si at kalender er fra han. Alle klaget må gå til han siden vi foreldre ikle har noe med dette å gjøre 😄 Jeg ville nok ikke kjøpt ny kalender, men kanskje lagt noen hyggelige overraskelser i helgen for eksempel 1
Cugu Skrevet 5. desember 2023 #174 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 8.17): Nei, drit i det for nå, og når kvelden kommer så kryp inn sammen med ham og si "seeee hva vi har her, skal vi se hva som skjer i denne boken" eller noe sånt og finn frem dine dypeste disney stemmer. Hvor fant du den forresten? Jeg vil ha den, jeg hadde blitt så glad om jeg hadde fått dem som barn. Kanskje ikke da, men som voksen er mine beste minner ting moren min gjorde med meg. Anonymkode: 588db...9e2 Vet Rusta har en sånn
Cugu Skrevet 5. desember 2023 #175 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 8.41): Sjokolade hver dag er mye, ofte og helt feil. Mye bedre å lære u gen at av og til kan man ikke få alt man vil, og sjokolade hver dag fører til dårlige vaner, dårlige tenner og livsstilssykdommer senere i livet. Hva med å heller bruke dette til å lære ham å ha integritet og at det er irrelevant hva andre får - han kalender er kul og koselig! Herlighet for en håpløs holdning. Mor er et fornuftig menneske og vil ikke at den lille ungen på 4 år skal spise sukker HVER DAG i 24 dager i strekk, det løser da ingenting å la ungen presse gjennom at han skal få det likevel. Ikke rart nordmenn blir feitere og feitere og flere og flere får diabetes 2 og andre livsstilssykdommer når man leser hva folk mener det er greit å fore småunger med. Anonymkode: f1801...2b8 Ja aa. For det er så mye verre å fordele én lørdags sjokoladedose utover 24 dager. Men man klarer seg helt fint uten sjokoladekakender.
Cugu Skrevet 5. desember 2023 #176 Skrevet 5. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 8.47): Ja, vi leser 30 min hver kveld. Det har vi gjort siden fødsel.... Så kanskje du har rett. Så har kanskje dette med sjokoladekalender blitt snakket om i barnehagen. Anonymkode: 1b43d...453 Kan jo være artig med ei ny bok, da... Men kanskje han ikke liker Disney? Det er kanskje mulig med en annen adventskalender uten godteri ut fra egne interesser? Hva med Paw Patrol? Jeg tenker det er viktig at man ikke får i hus masse som bare blir liggende, så tenker kalender med: * leker/bøker/ting barnet er interessert i og kommer til å leke med * opplevelser (baking, juletrefest, juleaktiviteter vinteraktiviteter, venneavtaler ...) * noe som blir spist opp (ikke nødvendigvis godteri) Jeg syntes det var en god idé å bytte ut én lørdags godtekvote med en kalender med bittesmå sjokolader... Er jo det samme om man spiser alt på en gang eller over tid... Og her får man adventsfordelen også. Endret 5. desember 2023 av Cugu
Cugu Skrevet 5. desember 2023 #177 Skrevet 5. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 8.56): Pakkekalender vil jeg ikke ha før han evt. spør om det selv, fordi det er dyrt og det blir så utrolig mye gaver i hele julen. Overbruk rett og slett. Så sitter det folk i fattige land, som ikke en gang har mat på bordet på julaften. Derfor jeg synes takknemlighet er så viktig å lære seg. Å finne glede i de små tingene. "Så hyggelig det blir å lese med deg etter barnehagen i dag. Jeg gleder meg til det." Jeg fremsnakket julekalender veldig nå på morgenen, men vi får se hvordan humøret er etter barnehagen. 😛 TS Anonymkode: 1b43d...453 Ja, men det går an å kombinere leker, bøker osv. han kommer til å leke med, med opplevelser (baking, aktiviteter, utflukter til spesielle steder, avtaler med venner, lesing fra ei bok man har...), små klesplagg og sånt man uansett trenger. Opplevelser kan være gratis. Man kan få ei ny pepperkakeform (med yndlingsfigurer fra bøker (Løveungen, Frøken kanin)? yndlingsdyr (sau?) eller annen favoritt (bil? fly? helikopter?) ?) én dag, og ei gammel form en annen dag med lapp om at i dag skal han få være med på å lage pepperkaker). En eske med 7 fargeblyanter kan rekke til 1-7 dager, og en annen dag kan han få en rableblokk og tegne noe fint å pynte med til jul. Og større barn kan lage mye fint med saks og ark (i dag lager vi snøkrystaller, i dag lager vi stjerner som i adventskalenderen til Saft og eieren). Endret 5. desember 2023 av Cugu
Cugu Skrevet 5. desember 2023 #178 Skrevet 5. desember 2023 Cugu skrev (52 minutter siden): Ja, men det går an å kombinere leker, bøker osv. han kommer til å leke med, med opplevelser (baking, aktiviteter, utflukter til spesielle steder, avtaler med venner, lesing fra ei bok man har...), små klesplagg og sånt man uansett trenger. Opplevelser kan være gratis. Man kan få ei ny pepperkakeform (med yndlingsfigurer fra bøker (Løveungen, Frøken kanin)? yndlingsdyr (sau?) eller annen favoritt (bil? fly? helikopter?) ?) én dag, og ei gammel form en annen dag med lapp om at i dag skal han få være med på å lage pepperkaker). En eske med 7 fargeblyanter kan rekke til 1-7 dager, og en annen dag kan han få en rableblokk og tegne noe fint å pynte med til jul. Og større barn kan lage mye fint med saks og ark (i dag lager vi snøkrystaller, i dag lager vi stjerner som i adventskalenderen til Saft og eieren). Glemte et par andre ideer jeg hadde før jeg begynte skrive: * Julekrybbe uansett type. Sett fram krybbe første dag, og pakk ut (eller ta ut fea gjenbrukbar lita eske) en figur hver dag. Kan gjenbrukes. Kan kombineres (at det av og til ligger en overraskelse i eska med figuren, eller et forslag til aktivitet). Kan også være hobbykalender første året (lag krybbe og figurer). * Nissetun. Som julekrybbe bare at det et nissehus, dyr og nisser. Kan også lages selv. Kan gjenbrukes. Hvilken figur pakker vi ut i dag? * Hvis julegaven er et sett med noe (Barbie-hus, garasje, fjøs ...), kan man åpne settet og fordele delene i 25 pakker, der den største er julegaven. Hvis der ikke er 24 ting i tillegg til den store, kan man supplere med ting som passer (tilbehørspakker, småbiler, mennesker (f.eks. Little People til Little People garasje), dyr ca. av samme type som i settet). 1
Cugu Skrevet 5. desember 2023 #179 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 1.12.2023 den 11.24): Enten finner du det på eller så er du et troll. Den historien høres utenkelig ut. Anonymkode: 389a3...9a2 Hva er så umulig? Har selv jobbet i barnehager. Flere barn forteller om hva de har fått. Noen har dagens ting med til hylla si. I noen barnehager får man leke med egne ting fra hylla, iallefall hvis man er stor nok til å passe på.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #180 Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 10.39): Dere lager bare sånne irriterendes unger som hiver seg over godte skålen når de kommer på besøk her og har ingen grenser selv.. vår får godt litt sporadisk og han spiser veldig lite. Lørdagssnopet kan vare en hel uke og mere til. Anonymkode: 73b1b...424 Har du noen link på at det å ikke gi godteri daglig, fører til at ungen ikke kan begrense seg? Vi har lørdagsgodt, ikke sjokokalender og min er ikke noe spesielt interessert i godis. Er også ganske kresen, sitter og pirker i Halloween-bøtta liksom, hiver i hvert fall ikke innpå med søtt. Anonymkode: 71a34...f39 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå