Gå til innhold

Sønnen ble skuffet over sin julekalender

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Barnet er 4 år, og dette kan faktisk bli til litt av et såkalt «kjerneminne». Den jula han alene ikke fikk sjokoladekalender som alle andre.

Jeg forstår at man ønsker å oppdra barn til en sunn livsstil, men har du tenkt over hvor skadelig en holdning som denne kan være? Det er mange som vokser opp i strenge hus, som totalt ender opp med å sluke alt de kan når de endelig får lov.

En av de billigere sjokoladekalenderne (vet ikke om det er 10kr lengre de koster) vil ikke skade, men tvert imot kunne gjøre denne julen helt fantastisk for barnet.

Det er fult mulig å fortsette å leve sunt, grønnsaker, grovt brød og alt det der, selv om man får et par gram med sjokolade hver dag.

Anonymkode: fc483...726

Dette var noe av det sprøeste jeg har lest. "Kjerneminne" fra den jula fireåringen ikke fikk sjokoladekalender? Og nei, det er ikke billig sjokolade som gjør jula fantastisk for alle, særlig ikke barn som ikke har foreldrenes uvaner.

Anonymkode: aa679...c96

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Anonyme-meg
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror nesten ingen har sjokoladekalender lenger. Jeg vet iallfall ikke om så mange 

Anonymkode: 6af8a...f65

Jeg vet om mange

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Stakkars barn...

Og tviler på at barnehagen har oversikt over at flere av barna har fått bøker. Jeg har aldri hørt om det og tipper det nok er veldig uvanlig.

Men la prinsippene dine vinne og la en liten gutt gå glipp av å glede seg til jul.

Anonymkode: 389a3...9a2

Jeg har hørt masse om kalendere med bøker. I år har jeg også sett en del reklame for slike kaldere. Vi har også en slik selv. Den brukes år etter år.

• Liker 7
Skrevet
Just now, Anonyme-meg said:

Jeg vet om mange

Tydlig variasjon mellom miljøer.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette var noe av det sprøeste jeg har lest. "Kjerneminne" fra den jula fireåringen ikke fikk sjokoladekalender? Og nei, det er ikke billig sjokolade som gjør jula fantastisk for alle, særlig ikke barn som ikke har foreldrenes uvaner.

Antar ar du ikke har sett Disney filmen «Innside Out». Den brukes faktisk av psykologer for å forklare følelser ol. så er en ganske bra film.

Kjerneminne er de minnene som setter seg dypt, og ja denne skuffelsen barnet kjenner på nå kan bli til et ganske sterkt minne.

Det er helt riktig at jula ikke handler om billig sjokolade. Som mange sier er ikke sjokoladen god en gang. Det handler om forventninger. En 4 åring har venner i barnehagen. De snakker sammen, og nå i jula er adventkalender et stort tema. Og jeg kan se for meg at skuffelsen er stor i barnet når han hører om hva alle andre har fått.

Jeg tviler ikke på at det finnes flere barn i barnehagen som har en lignende bok kalender, men noe sier meg at det kanskje også er en billig sjokoladekalender i bildet også for mange i tillegg. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Problemet er å innlære vanen med godteri daglig, ikke at «sjokoladen erstatter noe viktig».

Anonymkode: f1801...2b8

Akkurat det er da virkelig ikke noe problem om man har noenlunde oppdragelse på ungene sine. At det spises is oftere i sommerferien, at man kan være lengre oppe når det er fri neste dag eller at det kan vanke litt mer sjokolade i adventen enn ellers i året har i hvert fall mine unger vært fullstendig klar over fra svært ung alder. De fleste unger greier da fint å skille mellom ukedager og helg når det gjelder godteri til vanlig, så det kan da ikke være vanskelig å skille mellom advent og resten av året heller.

Anonymkode: 80122...5c7

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er å innlære vanen med godteri daglig, ikke at «sjokoladen erstatter noe viktig».

Hvorfor skulle han måtte velge? Mine har aldri fått velge. De får ikke velge bursdagsgaver eller julegaver heller…

Tull. 

Men de gjør vi jo, 8 av 10 voksne nordmenn er overvektige… Sykehusene kneler nesten under alle ilsstilssykdompasientene, selv om de færreste av dem et under 45 år da, problemene kommer jo senere.

Argumentene er de samme, enten temaet er Nugatti til frokost/matpakke, is når det er sol om sommeren, halloween, besteforeldre som forer barnebarna med usunn mat osv osv. 

- Barna "må få kose seg" (ingen refleksjon over at foreldrene overfører egne uvaner på barna, at "kos" synonymt med å spise junk er innlært og en del av en kultur).  

- "Men barnet vil/vil ikke..." (Små barn bør ikke få all verdens valgmuligheter). 

- Det er jo bare jul en gang i året/påske en gang i året/halloween en gang i året... blir ikke feit av det, med et sunt kosthold ellers. (Flertallet er overvektig og har altså ikke et sunt kosthold ellers). 

- Og den beste: Vi som vil begrense anledningene, som i sum blir altfor mye, er hysteriske, og det synd på barna våre, de kommer til å fråtse når de får velge selv. (Stikk i strid med det forskning viser).

Stå støtt i valgene dine og gjør det du mener er best for barnet ditt🙂

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvorfor skulle han måtte velge? Mine har aldri fått velge. De får ikke velge bursdagsgaver eller julegaver heller…

Tull. 

Men de gjør vi jo, 8 av 10 voksne nordmenn er overvektige… Sykehusene kneler nesten under alle ilsstilssykdompasientene, selv om de færreste av dem et under 45 år da, problemene kommer jo senere.

Og det er nok på grunn av adventskalenderen vi spiste da vi var små 😅 jeg mener fortsatt at dersom ts og familien lever et normalt sunt liv med variert kost og aktivitet så kommer ikke ungen til å ta skade av en sjokoladekalender, is i bursdag og en tur på Mac Donalds innimellom. Jeg er hellig overbevist om at dersom noe blir veldig «nei nei» så vil barna fråtse mer. De som får litt nå og da får mest sannsynlig ikke trangen til å stappe innpå de gangene de får noe ekstra. 

Anonymkode: 308f5...4e7

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde superkjip kalender som barn, altså så kjipt at ingen kommer til å tro på det en gang, men det har ikke akkurat skadet meg på noen måte. Elsker jul og advent allikevel 😅

Barn må lære seg å tåle skuffelse. En annen kalender enn favoritten er liksom ikke det verste de kommer til å oppleve 😆

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Anonyme-meg
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tydlig variasjon mellom miljøer.

Ja det er godt mulig. 

Nå har jeg et barn på mellomtrinnet. Men han fikk kalender siden han var rundt to år. Fikk vel første sjokoladekalenderen da han var tre. Har pleid å ha flere kalendere, siden han får sjokoladekalender av besteforeldrene. 

Flere som gikk i barnehagen og videre på skolen som får flere kalendere. 

Skrevet

Argh, tråden ble så tydelig trolletråd på side 4, at det irriterer meg at jeg svarte på den...

Anonymkode: cee5e...a2e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Antar ar du ikke har sett Disney filmen «Innside Out». Den brukes faktisk av psykologer for å forklare følelser ol. så er en ganske bra film.

Kjerneminne er de minnene som setter seg dypt, og ja denne skuffelsen barnet kjenner på nå kan bli til et ganske sterkt minne.

Det er helt riktig at jula ikke handler om billig sjokolade. Som mange sier er ikke sjokoladen god en gang. Det handler om forventninger. En 4 åring har venner i barnehagen. De snakker sammen, og nå i jula er adventkalender et stort tema. Og jeg kan se for meg at skuffelsen er stor i barnet når han hører om hva alle andre har fått.

Jeg tviler ikke på at det finnes flere barn i barnehagen som har en lignende bok kalender, men noe sier meg at det kanskje også er en billig sjokoladekalender i bildet også for mange i tillegg. 

Du mener ikke i ramme alvor at en fireåring får traumer av å få en annen kalender enn han hadde sett for seg? Det er mye mer synd på barn som ikke har fått øvd  seg på å håndtere skuffelse, som er vant til å få innfridd alle forventninger. Ser nok av disse barna i skolen som ikke tåler å bli utfordret og stå i ubehag. Vår jobb er å støtte barna gjennom det som er kjipt, ikke innfri alle ønsker og forventninger. Det er også stor forskjell på ønsker og behov. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

ja, han liker bøker. Vi leser masse hver dag. Men tydelig at han liker sjokolade mer da. 😄 Jeg har nevnt for han at jeg ikke kjøper sjokoladekalender fordi sukker er ikke bra for tennene osv. Men det har sikkert gått inn det ene øret og ut det andre, slik det pleier å gjøre med hans far. 😄 TS

Anonymkode: 1b43d...453

Vel. Han ser vel at de andre ungene i barnehagen får den lille sjokoladekalenderen uten at tennene deres faller ut, og skjønner at mamma overdriver. 

Anonymkode: 966b0...b1b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tull. 

De er ikke overvektige grunnet sjokoladekalender.

Anonymkode: 966b0...b1b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du mener ikke i ramme alvor at en fireåring får traumer av å få en annen kalender enn han hadde sett for seg? Det er mye mer synd på barn som ikke har fått øvd  seg på å håndtere skuffelse, som er vant til å få innfridd alle forventninger. Ser nok av disse barna i skolen som ikke tåler å bli utfordret og stå i ubehag. Vår jobb er å støtte barna gjennom det som er kjipt, ikke innfri alle ønsker og forventninger. Det er også stor forskjell på ønsker og behov. 

Å håndtere skuffelser kan man lære andre tider. Som at man ikke får bestemme hva som er til middag eller spise gotteri på en tirsdag.

Julekalendere er kjerneminner. Jeg husker veldig godt når jeg var liten så fikk vi hver vår kalender med en luke med bare et bilde bak. I tillegg fikk vi en sånn billig julekalender med sjokolade som jeg måtte dele med mine 2 søsken. Dvs jeg bare fikk åpne luken hver tredje dag. Jeg husker ennå skuffelsen og jeg husker hvor urettferdig det var når vennene mine fikk åpne en sjokoladeluke hver dag. Søsteren min husker ikke kalender som traumatisk, men hun har igjen hengt seg opp i at vi ikke fikk påskeegg med gotteri. Selv om hun er over 40 år nå så kjøper hun et megaegg til seg selv og til barna. Så jeg vil absolutt si at kjerneminnnene rundt julekalender er viktig.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ser noen andre akkurat har svart her, med et veldig godt svar.

Du vet faktisk ikke hvordan en 4 åring kommer til å bli påvirket av en skuffelse som dette. 

Dette handler ikke bare om hverdagen. Adventkalender er en egen ting. En stor ting. Og det kan sette minner. Både gode og dårlige minner, som følger en for livet.

Det er nok av andre tider man kan øve seg på å håndtere skuffelser. Det gjør man gjennom helle livet. Man skal ikke innfri alle ønsker, det er ikke snakk om å innfri dem alle. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Å håndtere skuffelser kan man lære andre tider. Som at man ikke får bestemme hva som er til middag eller spise gotteri på en tirsdag.

Julekalendere er kjerneminner. Jeg husker veldig godt når jeg var liten så fikk vi hver vår kalender med en luke med bare et bilde bak. I tillegg fikk vi en sånn billig julekalender med sjokolade som jeg måtte dele med mine 2 søsken. Dvs jeg bare fikk åpne luken hver tredje dag. Jeg husker ennå skuffelsen og jeg husker hvor urettferdig det var når vennene mine fikk åpne en sjokoladeluke hver dag. Søsteren min husker ikke kalender som traumatisk, men hun har igjen hengt seg opp i at vi ikke fikk påskeegg med gotteri. Selv om hun er over 40 år nå så kjøper hun et megaegg til seg selv og til barna. Så jeg vil absolutt si at kjerneminnnene rundt julekalender er viktig.

Men gjør det noe om du husker at ikke alt var kun idyll? Regner med verken du eller søsteren din utviklet PTSD av denne bagatellen. Du stakkarsliggjør og psykologiserer helt normale reaksjoner hos barn. Må barnet få alt det ønsker seg av dyre gaver også for å ikke bli skuffet? Anbefaler psykolog Line Marie Warholm som har noen meget gode innspill om akkurat dette. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men gjør det noe om du husker at ikke alt var kun idyll? Regner med verken du eller søsteren din utviklet PTSD av denne bagatellen. Du stakkarsliggjør og psykologiserer helt normale reaksjoner hos barn. Må barnet få alt det ønsker seg av dyre gaver også for å ikke bli skuffet? Anbefaler psykolog Line Marie Warholm som har noen meget gode innspill om akkurat dette. 

Nei, jeg er ikke skadet av det, men jeg husker fortsatt den vonde følelsen. Jeg fikk absolutt ikke viljen min på mye når jeg var liten, men akkurat dette er så stort at for et lite barn så kan det minnet bli sterkt. Som sagt snakker ennå søsteren min om at vi ikke fikk påskeegg og følelsen det ga henne. Men hvis meningen er å gi minner om vonde følelser 30-40år følelser frem i tid, så gjerne for meg. Det flere her prøver å forklare er at man må være klar over at dette nødvendigvis ikke er noe som går over, men som barnet kan huske og overkompensere for senere.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei, jeg er ikke skadet av det, men jeg husker fortsatt den vonde følelsen. Jeg fikk absolutt ikke viljen min på mye når jeg var liten, men akkurat dette er så stort at for et lite barn så kan det minnet bli sterkt. Som sagt snakker ennå søsteren min om at vi ikke fikk påskeegg og følelsen det ga henne. Men hvis meningen er å gi minner om vonde følelser 30-40år følelser frem i tid, så gjerne for meg. Det flere her prøver å forklare er at man må være klar over at dette nødvendigvis ikke er noe som går over, men som barnet kan huske og overkompensere for senere.

Jeg fikk også en slik bildekalender mens min bror fikk små figurer i sin. Argumentet var at jeg var for liten til de figurene. Samtidig fikk venninnen min samme kalender som min bror og hun hang alle figurene på en tråd og brukte det som smykke.

Anonymkode: d52f9...78b

• Liker 1
Skrevet

Sjokoladekalender er ikke årsaken til verken overvekt eller usunn livstil.

Regner med at de fleste mødrene her spiser mye karbs, om de trener er det kardio, og ingen her ser magemusklene sine :)

Her i huset har alle sjokoladekalender, det er en klassiker.

å lese bok om kvelden er mer en selvfølge i barneoppdragelsen, og er en helårs aktivitet.

Anonymkode: 0ee38...47e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...