Bacteria Skrevet 1. desember 2023 #81 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Den tråden er allerede opprettet i år😂 Anonymkode: a5dbe...687 Seriøst?
Bacteria Skrevet 1. desember 2023 #82 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ofte motsatt; at de barna som vokser opp med foreldre som er veldig streng på godteri og sukker, også blir veldig opphengt i det. Det blir jo da noe «forbudt», noe spennende. Barn av foreldre som har et avslappet forhold til søtsaker, får gjerne et avslappet forhold til det selv. Ts: helt normalt oppførsel av en 4-åring. Det er helt urimelig å tenke at en 4-åring vil resonnere og forstå verden som en voksen. Det er egoisme og det er trass i den alderen der, og gjerne i flere år fremover. Snakk gjerne med han om følelsene han kjente på, når han har fått roet seg. Men kjøp selvsagt ikke en annen kalender til han, det ser jeg ikke noe poeng i. For jeg regner med at han egentlig elsker bøker, siden du valgte den kalenderen til han. Lag heller en koselig lesestund ut av bøkene. Gjerne med en liten kopp kakao ved siden av😊 Anonymkode: dfd56...ccf … kakao med marshmallows. 😊
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #83 Skrevet 1. desember 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ofte motsatt; at de barna som vokser opp med foreldre som er veldig streng på godteri og sukker, også blir veldig opphengt i det. Det blir jo da noe «forbudt», noe spennende. Barn av foreldre som har et avslappet forhold til søtsaker, får gjerne et avslappet forhold til det selv. Ts: helt normalt oppførsel av en 4-åring. Det er helt urimelig å tenke at en 4-åring vil resonnere og forstå verden som en voksen. Det er egoisme og det er trass i den alderen der, og gjerne i flere år fremover. Snakk gjerne med han om følelsene han kjente på, når han har fått roet seg. Men kjøp selvsagt ikke en annen kalender til han, det ser jeg ikke noe poeng i. For jeg regner med at han egentlig elsker bøker, siden du valgte den kalenderen til han. Lag heller en koselig lesestund ut av bøkene. Gjerne med en liten kopp kakao ved siden av😊 Anonymkode: dfd56...ccf Ja, han elsker bøker. ❤️ Hadde utviklingssamtale med barnehagen forrige måned og de sa det samme. Det er en stor interesse. Jeg har til og med sett han sitte i sin lille stol alene på rommet der han leser bøker fra hylla si. Anonymkode: 1b43d...453 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #84 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere får gjøre som dere vil med deres barn, men nå er det slik at Disney kalender ble kalenderen i år. Dette har jeg virkelig ikke dårlig samvittighet for. Nå har jeg kontaktet en bekjent som er barnepsykolog og jeg skal IKKE kjøpe en annen kalender enn det han har fått. Så da kan vi legge denne diskusjonen død. Da har jeg fått bekreftet det fra flere fagpersoner, fordi jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre siden det er første gang han har vist slik atferd. Og det blir for dumt om flere av dere vet bedre enn fagpersoner. Jeg stoler på de som kjenner barnet mitt best og som har jobbet med barn i 20 år. Jeg vet at dette vil gå over ganske rask, da han som regel alltid er blid og fornøyd. Nå lærer han å takle motgang og skuffelser, og at man ikke alltid kan få det som man vil. Jo tidligere man lærer det, jo bedre. Neste år tenker jeg at han kan få være med å velge julekalender selv rett før 1. desember, så da unngår jeg en slik situasjon i fremtiden. Han får masse gaver til jul, julestrømpe, adventsgave, m.m., så det er ikke synd på han. TS Anonymkode: 1b43d...453 Du har kontaktet barnepsykolog??? Der avslørte du deg, gitt 😆 Har aldri før hørt om bokkalender engang, og så er det liksom flere i barnehagen som har akkurat denne. Sure...... Kos deg trollet Anonymkode: abe8d...698 11 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #85 Skrevet 1. desember 2023 Du kontaktet en barnepsykolog? Anonymkode: a5dbe...687 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #86 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere får gjøre som dere vil med deres barn, men nå er det slik at Disney kalender ble kalenderen i år. Dette har jeg virkelig ikke dårlig samvittighet for. Nå har jeg kontaktet en bekjent som er barnepsykolog og jeg skal IKKE kjøpe en annen kalender enn det han har fått. Så da kan vi legge denne diskusjonen død. Da har jeg fått bekreftet det fra flere fagpersoner, fordi jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre siden det er første gang han har vist slik atferd. Og det blir for dumt om flere av dere vet bedre enn fagpersoner. Jeg stoler på de som kjenner barnet mitt best og som har jobbet med barn i 20 år. Jeg vet at dette vil gå over ganske rask, da han som regel alltid er blid og fornøyd. Nå lærer han å takle motgang og skuffelser, og at man ikke alltid kan få det som man vil. Jo tidligere man lærer det, jo bedre. Neste år tenker jeg at han kan få være med å velge julekalender selv rett før 1. desember, så da unngår jeg en slik situasjon i fremtiden. Han får masse gaver til jul, julestrømpe, adventsgave, m.m., så det er ikke synd på han. TS Anonymkode: 1b43d...453 Wow, du måtte dra inn en barnehageansatt og en barnepsykolog? Enten er du helt på bærtur, eller så troller du fint med oss. Tipper på det siste. Anonymkode: 389a3...9a2 12
Bacteria Skrevet 1. desember 2023 #87 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dere får gjøre som dere vil med deres barn, men nå er det slik at Disney kalender ble kalenderen i år. Dette har jeg virkelig ikke dårlig samvittighet for. Nå har jeg kontaktet en bekjent som er barnepsykolog og jeg skal IKKE kjøpe en annen kalender enn det han har fått. Så da kan vi legge denne diskusjonen død. Da har jeg fått bekreftet det fra flere fagpersoner, fordi jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre siden det er første gang han har vist slik atferd. Og det blir for dumt om flere av dere vet bedre enn fagpersoner. Jeg stoler på de som kjenner barnet mitt best og som har jobbet med barn i 20 år. Jeg vet at dette vil gå over ganske rask, da han som regel alltid er blid og fornøyd. Nå lærer han å takle motgang og skuffelser, og at man ikke alltid kan få det som man vil. Jo tidligere man lærer det, jo bedre. Neste år tenker jeg at han kan få være med å velge julekalender selv rett før 1. desember, så da unngår jeg en slik situasjon i fremtiden. Han får masse gaver til jul, julestrømpe, adventsgave, m.m., så det er ikke synd på han. TS Anonymkode: 1b43d...453 Ja det er klart. Mødre her inne vet jo ingenting Hva var vitsen med å opprette tråden i utgangspnkt? Her må barnepsykologer og stakkars barnehageansatte konsulteres for at du skal rettferdiggjøre dette. Alt pga en skarve sjokoladekalender til 30 kr og med bittesmå, vonde sjokoladebiter. Verden er blitt helt sprø. 12 1
Gjest Sprite Skrevet 1. desember 2023 #88 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har kontaktet barnepsykolog??? Der avslørte du deg, gitt 😆 Har aldri før hørt om bokkalender engang, og så er det liksom flere i barnehagen som har akkurat denne. Sure...... Kos deg trollet Anonymkode: abe8d...698 De selger denne Disney kalenderen på Rusta så den fins selv om du ikke har hørt om den
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #89 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dere får gjøre som dere vil med deres barn, men nå er det slik at Disney kalender ble kalenderen i år. Dette har jeg virkelig ikke dårlig samvittighet for. Nå har jeg kontaktet en bekjent som er barnepsykolog og jeg skal IKKE kjøpe en annen kalender enn det han har fått. Så da kan vi legge denne diskusjonen død. Da har jeg fått bekreftet det fra flere fagpersoner, fordi jeg var usikker på hva jeg skulle gjøre siden det er første gang han har vist slik atferd. Og det blir for dumt om flere av dere vet bedre enn fagpersoner. Jeg stoler på de som kjenner barnet mitt best og som har jobbet med barn i 20 år. Jeg vet at dette vil gå over ganske rask, da han som regel alltid er blid og fornøyd. Nå lærer han å takle motgang og skuffelser, og at man ikke alltid kan få det som man vil. Jo tidligere man lærer det, jo bedre. Neste år tenker jeg at han kan få være med å velge julekalender selv rett før 1. desember, så da unngår jeg en slik situasjon i fremtiden. Han får masse gaver til jul, julestrømpe, adventsgave, m.m., så det er ikke synd på han. TS Anonymkode: 1b43d...453 Håper du oppdaterer tråden om 20 år, så får vi se om dette setter seg på minnet eller om han kommer over det. Jeg har selv et kjerneminne rundt et år med adventkalender fra når jeg var ganske liten, er 32 den dag i dag og det minnet sitter godt. Anonymkode: fc483...726 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #90 Skrevet 1. desember 2023 Sprite skrev (1 minutt siden): De selger denne Disney kalenderen på Rusta så den fins selv om du ikke har hørt om den Bestemorkjøpte den i fjor til mitt barn så den er ikke helt ny heller. Regner med at den har vært i noen år, så at barnehager bruker den er heller ikke så rart. Anonymkode: 8459c...65a 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #91 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du har kontaktet barnepsykolog??? Der avslørte du deg, gitt 😆 Har aldri før hørt om bokkalender engang, og så er det liksom flere i barnehagen som har akkurat denne. Sure...... Kos deg trollet Anonymkode: abe8d...698 Bokkalender (Disney) har eksistert i flere år😂😂 Jeg kan godt forstå at mange av dagens foreldre blir veldig usikker på hva som er «riktig» og «feil» å gjøre, man blir jo pepret med dette i ulike forum, sosiale medier og aviser/ukeblad. Og der kan det fort tolke det dit hen at den minste «feil» kan skape dype traumer eller skader på personligheten. Så at foreldre bruker bekjente som veiledere når de selv er usikker, er ikke noe merkelig. Anonymkode: dfd56...ccf 7 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #92 Skrevet 1. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du har kontaktet barnepsykolog??? Der avslørte du deg, gitt 😆 Har aldri før hørt om bokkalender engang, og så er det liksom flere i barnehagen som har akkurat denne. Sure...... Kos deg trollet Anonymkode: abe8d...698 Ja, en god bekjent er barnepsykolog. Er der forbudt å prate med folk om barns atferd? Du har ikke hørt om Disney julekalender? Mange barn som har det. Jeg har selv sett andre barn ha det. https://www.ringo.no/produkt/disney-bok-adventskalender/ Anonymkode: 1b43d...453 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #93 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, en god bekjent er barnepsykolog. Er der forbudt å prate med folk om barns atferd? Du har ikke hørt om Disney julekalender? Mange barn som har det. Jeg har selv sett andre barn ha det. https://www.ringo.no/produkt/disney-bok-adventskalender/ Anonymkode: 1b43d...453 Ringer du en bekjent som er sykepleier for å råd angående om du bør sy et sår? Ringer du en bekjent som er jobber med data hvis du ikke klarer å få printeren til å fungere? Ringer du en bekjent som er frisør for å få gratis hårklipp? Folk flest ringer ikke bekjente for å få gratis råd rundt egen samvittighet når det gjelder julekalendere eller opptar tiden til de ansatte i barnehagen for å spørre hva de andre foreldrene har gitt barna til kalender. Denne historien henger ikke på greip, og hvis den gjør det så er TS prinsippfast kun for å være slem mot barnet sitt. Anonymkode: 389a3...9a2 4
AprilLudgate Skrevet 1. desember 2023 #94 Skrevet 1. desember 2023 (endret) For en fireåring: ja, normal respons om noe forventet ikke skjer. Vi pleide forberede litt mer denslags. Så barnet visste hva konseptet var. Hadde kjøpt billig sjokoladekalender, og lest bøkene på senga på kvelden sammen. Jeg er nokså konsekvent på å være utakknemlig osv, men ikke akkurat i jula på sånne ting. Endret 1. desember 2023 av AprilLudgate 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #95 Skrevet 1. desember 2023 Jeg forstår barnet skuffelse, de Disney-kalenderne med bøker er skikkelig dårlige. 😂🫣 Det er jo ikke ordentlige bøker, bare små hefter med noen ord på hver side. Det blir ikke mye lesekos på sengekanten av de lefsene der. 🤷♀️ Anonymkode: 6845b...7d1 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #96 Skrevet 1. desember 2023 Helt normalt av en fireåring vil jeg si! kan være det roer seg ned og at han «ombestemmer» seg i løpet av dagen. Uansett greit å benytte anledningen til å validere følelsene hans(han har lov å føle det han gjør), og snakke om forventningene, hvordan det blir videre og prøv å bygg opp en positiv tankegang i forhold til kalenderen. Blir nok koselig kvalitetstid når han bare får snudd tankegangen litt😊 Anonymkode: 45ad2...9fe 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #97 Skrevet 1. desember 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår barnet skuffelse, de Disney-kalenderne med bøker er skikkelig dårlige. 😂🫣 Det er jo ikke ordentlige bøker, bare små hefter med noen ord på hver side. Det blir ikke mye lesekos på sengekanten av de lefsene der. 🤷♀️ Anonymkode: 6845b...7d1 Ja, de er elendige. De fleste har noen få ord på hver side, og null handling. Så er det plutselig noen få av dem som er tettskrevne (med dårlig oversatt norsk) og overdetaljerte. Anonymkode: 96fa9...4cd 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #98 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, de er elendige. De fleste har noen få ord på hver side, og null handling. Så er det plutselig noen få av dem som er tettskrevne (med dårlig oversatt norsk) og overdetaljerte. Anonymkode: 96fa9...4cd Ja men TS liker de, og det er vel det viktigste....sønnen er jo tross alt 4 og må lære seg å spille takknemlig for å glede mor og hennes adventskos.... Anonymkode: 157e3...9f9 5 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #99 Skrevet 1. desember 2023 Synes det er koselig med bokkalender. Det hadde vi når vi var små. Hadde en sjokoladekalender i tillegg da. Hva med at det flytter inn en liten rampenisse i tillegg? Da blir det litt spenning i hverdagen frem mot jul. Pakk inn kjøkkenbordet i julepapir, sett fram bakevarer til feks pepperkake en lørdag, heng tannkostene opp i juletreet, ha konditorfarge i melka, lag små sneengler i melet på kjøkkenbordet osv Anonymkode: d541f...72e 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #100 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De billige kalenderene har biter på 3g. Hvis barnet får en yogurt, en banan og litt eple så vil jeg anta at barnet har fått i seg mer sukkerarter en dag enn i den lille biten. Neida, det er ingen nødvendige næringsstoffer i sjokoladebitene, men jeg tviler på at barnet hopper over et helt måltid pga den lille biten. Ergo er det ikke slik at sjokoladen erstatter noe viktig. Her får barna sjokoladekalender etter barnehage og så leker vi litt mer aktivt med barna, mer løping, hopping og fysisk aktivitet. De får også melk til sjokoladebiten. Og litt mer grønnsaker til middag. Alt i alt tror jeg ikke at dette fører til livsstilssykdommer. Drar vi det med oss resten av året blir det naturligvis noe annet, men vi gjør jo ikke det. Anonymkode: a5dbe...687 Problemet er å innlære vanen med godteri daglig, ikke at «sjokoladen erstatter noe viktig». AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du hadde ikke sett for deg at det ville bli skuff? Hvorfor lot du han ikke bli med på prosessen med å velge ut en kalender? Om du absolutt ikke ville ha sjokolade så kunne du vist han alternativene som finnes uten sjokolade. Jeg skjønner han er skuffa. Kjører du i det minste rampenisse i tillegg? Anonymkode: 389a3...9a2 Hvorfor skulle han måtte velge? Mine har aldri fått velge. De får ikke velge bursdagsgaver eller julegaver heller… AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, de blir ikke sure uansett. TS dummet seg ut fordi hun ikke lot barnet bli med på prosessen med å velge ut kalender. Hun burde sjekket hva forventningene hans var og sammen blitt enige om hva man gjør i år. Det handler om å finne ut av forventingene når det gjelder en sånn viktig ting som kalender er for barn. Det eneste jeg tenker er innenfor å overraske barnet med er rampenisse, fordi dette synes de fleste er gøy uansett. De fleste har kalender i tillegg til dette. Å bare få en bok som ikke barnet har bedt om selv engang er som å be om å få et misfornøyd barn. Man legger jo opp til skuffelsen, og ikke minst dobbelskuffelse ved å forvente at barnet skal vise glede. Dette gjorde TS kun for seg selv. Anonymkode: 389a3...9a2 Tull. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Med den logikken her inne om at en sjokoladebit i 24 dager på ca 3-5 gram ødelegger hele livsstilen, tenner og helse så burde alle vi barn er 80-90-00 slitt noe voldsomt. Skjønner at man vil leve sunt og skape gode forutsetninger for barna, men når dere ellers lever sunt og variert så klarer jeg ikke forstå at denne lille biten skal velte hele lasset med overvekt og hull i tenner. Hvorfor alltid være så prinsippfast at man vil nekte en spent 4-åring litt juleglede? Anonymkode: 308f5...4e7 Men de gjør vi jo, 8 av 10 voksne nordmenn er overvektige… Sykehusene kneler nesten under alle ilsstilssykdompasientene, selv om de færreste av dem et under 45 år da, problemene kommer jo senere. Anonymkode: f1801...2b8 8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå