AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #41 Skrevet 1. desember 2023 Herlighet for et hysteri. Jeg er 40, og jeg har spist helt enormt mye godteri både som barn og voksen. Frisk som en fisk, aldri hatt et eneste hull i ei tann. Ingen sykdommer og helt topp blodprøver. Spiser helt vanlig mat og beveger på meg. Normalvektig. Anonymkode: abe8d...698 4 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #42 Skrevet 1. desember 2023 Jeg hadde ikke kjøpt sjokoladekalender. Små barn trenger ikke sjokolade hver dag. Samtidig så er det helt normalt å oppleve skuffelser og finne måter å håntere dem på. Møt han på at det er lov å føle sånn, samtidig så sier man "takk" når man får noe. Denne praten bør dere ta i kveld og ikke mens følelsene er sterke. Anonymkode: 2919f...c5a 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #43 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde ikke kjøpt sjokoladekalender. Små barn trenger ikke sjokolade hver dag. Samtidig så er det helt normalt å oppleve skuffelser og finne måter å håntere dem på. Møt han på at det er lov å føle sånn, samtidig så sier man "takk" når man får noe. Denne praten bør dere ta i kveld og ikke mens følelsene er sterke. Anonymkode: 2919f...c5a Hvis man bare skal ha ting man trenger ville livet vært jævlig trist. Å håndtere skuffelser er noe han tidsnok vil lære, å nekte de adventskalender er ikke rett tid og sted for det. Anonymkode: 157e3...9f9 9 3 2
Chestnut Skrevet 1. desember 2023 #44 Skrevet 1. desember 2023 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Å få en bok, som attpåtil skal leses på kvelden.. Sorry, jeg skjønner skuffelsen. Og jeg er veldig opptatt av bøker og lesing. Men bøker vekker sjeldent begeistring som gaver i den alderen. Vet ikke hva du skal gjøre, men neimen om jeg hadde ønsket å lære barna om livets realiteter og skuffelse med julekalender..... Anonymkode: 2457f...882 Jeg er helt uenig. Helt naturlig at små barn velger umiddelbar belønning/spise noe søtt, og viser skuffelse. Men oppmerksomhet og en fin stund sammen med mamma eller pappa hver dag som nedtelling til jul er så uendelig mye mer verdifullt enn å lære barn at å kose seg er å spise snop. Endret 1. desember 2023 av Chestnut 4 2
Me0987 Skrevet 1. desember 2023 #45 Skrevet 1. desember 2023 Hvis du visste at han ønsket seg sjokoladekalender så burde du kanskje forberedt barnet bedre på skuffelsen, eller i det minste som voksen tåle den! I fredstid, snakk med barnet og si at ser han er skuffet. Livet vil by på mange skuffelser, så ser på dette som en ypperlig anledning til å lære barnet å håndtere det. Neste år ville jeg latt barnet velge selv. Om sjokoladekalender da er et alternativ er opp til deg. 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #46 Skrevet 1. desember 2023 Chestnut skrev (2 minutter siden): Jeg er helt uenig. Oppmerksomhet og en fin stund sammen med mamma eller pappa hver dag som nedtelling til jul er så uendelig mye mer verdifullt enn å lære barn at å kose seg er å spise snop. Men det blir jo absolutt ikke noe spesielt ved dette siden de allerede gjør dette hver eneste kveld. Anonymkode: 308f5...4e7 13 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #47 Skrevet 1. desember 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at hvorfor være så streng? Jeg trodde de fleste fikk sjokoladekalender, det er jo trossalt jul. Man lever en gang. Han er 4 år. Skjønner godt at en bok ikke er like stas om alle andre får sjokoladekalender Anonymkode: 0d58d...7a7 Jeg tror nesten ingen har sjokoladekalender lenger. Jeg vet iallfall ikke om så mange Anonymkode: 6af8a...f65 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #48 Skrevet 1. desember 2023 Chestnut skrev (3 minutter siden): Jeg er helt uenig. Oppmerksomhet og en fin stund sammen med mamma eller pappa hver dag som nedtelling til jul er så uendelig mye mer verdifullt enn å lære barn at å kose seg er å spise snop. Men dette gjør de jo allerede hver kveld hele året, så stunden er der. Nedtelling med kalender er meningen at skal være noe som ikke er der resten av året. Anonymkode: 157e3...9f9 8 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #49 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror nesten ingen har sjokoladekalender lenger. Jeg vet iallfall ikke om så mange Anonymkode: 6af8a...f65 Nei, men de fleste andre har noe de enten har velget ut selv eller som er mer spennende enn en bok. Uansett er problemet forventningene til barnet, og at mor ikke sjekket hva barnet ønsket seg og kunne jusert kalender eller forventninger ut fra dette. Anonymkode: 389a3...9a2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #50 Skrevet 1. desember 2023 Jeg synes at tanken om sjokolade daglig er såpass magisk selv, jeg, at jeg aldri hadde funnet på å velge noe annet enn en sjokoladekalender. Har prøvd å lage aktivitetskalender og pakkekalender, men har alltid hatt en sjokoladekalender i bakhånd. Selv da 11-åringen vant 100 kroner i Flaxkalender, ville han heller ha en sjokoladekalender til 20 kroner året etterpå. Selv har jeg kjære minner fra vår hjemmelagde filtkalender, der søsteren min og jeg fikk en Twist annenhver dag. Sjokolade, altså ♥️ og hjelpes med det sukkeret - det er jammen meg ikke mye ekstra sukker i den lille biten. Anonymkode: cee5e...a2e 9
Chestnut Skrevet 1. desember 2023 #51 Skrevet 1. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Men dette gjør de jo allerede hver kveld hele året, så stunden er der. Nedtelling med kalender er meningen at skal være noe som ikke er der resten av året. Anonymkode: 157e3...9f9 Men å spise snop er spesielt for nedtelling til jul mener du? Gjør man ikke det hver lørdag allerede, i ferier, x antall bursdager, avslutninger, på tur, eller bare for å kose oss sånn generelt? 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #52 Skrevet 1. desember 2023 Her ville jeg umiddelbart lagt meg flat, sagt unnskyld for at jeg hadde kjøpt feil kalender, og lovet å kjøpe sjokoladekalender rett etter jobb. Her har du nemlig totalt ignorert din sønns ønsker. Han er 4 år!!!! Selvfølgelig vil han ha sjokoladekalender, ikke en kjedelig bokkalender. Cluet er å innføre den minste og billigste sjokoladekalenderen tidlig, og presenterere den som eneste alternativ. Ikke bare er sjokoladen liten, den smaker også høgg. Med litt flaks vil han spytte den ut og nekte å spise flere biter litt utover i måneden. Men da er det HANS valg å ikke spise den, og han sitter fremdeles igjen med opplevelsen av å ha fått sjokoladekalender. Så kan dere kose dere med hyggelig lesestund sammen.😊 Selv er jeg enda hakket kjipere og ga sønnen min en gratis dt.otker kalender jeg fikk på jobben. Den sjokoladen smaker enda verre enn den til 18.90 på kiwi 👍 Anonymkode: f8605...16d 12 1 1
exictence Skrevet 1. desember 2023 #53 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, drit i det for nå, og når kvelden kommer så kryp inn sammen med ham og si "seeee hva vi har her, skal vi se hva som skjer i denne boken" eller noe sånt og finn frem dine dypeste disney stemmer. Hvor fant du den forresten? Jeg vil ha den, jeg hadde blitt så glad om jeg hadde fått dem som barn. Kanskje ikke da, men som voksen er mine beste minner ting moren min gjorde med meg. Anonymkode: 588db...9e2 Dette Helt normalt for en fire åring å vise skuffelse 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #54 Skrevet 1. desember 2023 Chestnut skrev (3 minutter siden): Men å spise snop er spesielt for nedtelling til jul mener du? Gjør man ikke det hver lørdag allerede, i ferier, x antall bursdager, avslutninger, på tur, eller bare for å kose oss sånn generelt? Ja jeg mener det er noe spesielt å åpne luka, se på figuren på sjokoladen og telle hvor mange dager det er igjen. Mine unger spiser sunt og varier at de blir verken mer eller mindre sunne å ha en sjokoladekalender i jula Anonymkode: 308f5...4e7 5 1
solsolsol Skrevet 1. desember 2023 #55 Skrevet 1. desember 2023 Det er også noe med det å lære seg at man ikke kan diktere hva man skal få av andre, og at man i det minste kan late som om man er takknemlig. Tror alle mine på et eller annet punkt har klagd på noe med adventskalendere eller andre gaver, men etter hvert som de har blitt eldre har de skjønt at det ikke er greit. Men nå spør jeg også hva de vil ha, gavekalender, sjokolade, lego el. Om de velger gavekalender kan de selvfølgelig ikke klage etterpå. (Niåringen min fikk en sånn disneybokkalender i fjor og var kjempefornøyd ) 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #56 Skrevet 1. desember 2023 Chestnut skrev (4 minutter siden): Men å spise snop er spesielt for nedtelling til jul mener du? Gjør man ikke det hver lørdag allerede, i ferier, x antall bursdager, avslutninger, på tur, eller bare for å kose oss sånn generelt? Det er da ikke det samme. Kosen med å åpne en og en luke, tippe hva slags figur det er og nyte en bitteliten bit som kun er tilgjengelig noen dager hvert år, det er noe helt spesielt for mange barn. Anonymkode: 157e3...9f9 8 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #57 Skrevet 1. desember 2023 Problemet her er deg. Du valgte en kalender basert på hva du selv hadde likt å få. Du tok ikke å snakket med barnet hva han tenker om kalender. I barnehagen har ungene lenge snakket om sjokoladekalendere, det er det han forventet å få. Hadde du snakket med han om dette på forhånd kunne du fått han til å glede seg. Han må også få lov å føle seg skuffet uten at du skal fortelle han hva han skal føle. Anonymkode: 3a134...2eb 10 1
Llise Skrevet 1. desember 2023 #58 Skrevet 1. desember 2023 Jeg tenker at du har elleve andre måneder å være prinsippfast og streng. I jula er man raus og gir den ekstra kosen, man skaper de gode minnene og lar barna få opplevelsen med en (tross alt) veldig liten sjokoladebit hver dag. Å lære han at livet inneholder skuffelser vil komme tidsnok 11 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #59 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pakkekalender vil jeg ikke ha før han evt. spør om det selv, fordi det er dyrt og det blir så utrolig mye gaver i hele julen. Overbruk rett og slett. Så sitter det folk i fattige land, som ikke en gang har mat på bordet på julaften. Derfor jeg synes takknemlighet er så viktig å lære seg. Å finne glede i de små tingene. "Så hyggelig det blir å lese med deg etter barnehagen i dag. Jeg gleder meg til det." Jeg fremsnakket julekalender veldig nå på morgenen, men vi får se hvordan humøret er etter barnehagen. 😛 TS Anonymkode: 1b43d...453 Vi hadde kalender med små bøker i fjor da vesla var 3 1/2 år og hun elsket den. I år kjøpte jeg et Peppa Gris hus på finn.no med en del figurer og gjenstander for 250 kr og jeg gjemte i tillegg bort de figurene og gjenstandene hun har fra tidligere for et par måneder siden. I dag fikk hun huset og en figur og en gjenstand og så fyller vi på med en figur og/eller gjenstand hver dag fram mot jul slik at det blir et lekehus med masse ting å leke med i. Hun ble kjempeglad. Og dette blir også noe hun kan fortsette å leke med etter adventstiden. En adventskalender trenger altså ikke å være kjempedyr og komplisert eller spiselig for å være populært. Anonymkode: 196d6...63b 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #60 Skrevet 1. desember 2023 Du må bare stå i det. Klart det er ubehagelig, men barnet er sin egen person og uttrykker bare skuffelse. Ikke farlig å være skuffa, så det er dine følelser du må håndtere. Hadde oppmuntret til koselig lesestund på kvelden, og plutselig så kan det snu og barnet husker tilbake på det som en fin kalender. Hadde ikke kjøpt ny. Anonymkode: 5c61f...b7f 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå