Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en voksen datter, som har fast jobb. Hun kjøpte seg leilighet og bil rett etter studiene. 
Nå sliter hun økonomisk. Viser seg at hun betaler på tre lån. Billån (må ha bil da hun pendler og det ikke går buss). Hun har boliglån, pluss at hun tok opp litt ekstra for å kunne kjøpe seg møbler. Hun betaler da kun på det minste lånet, og renter på det største.

Hun vil da være lojal mot banken som gav henne lån, mens jeg har bedt henne om å forhøre seg med andre banker. Renten hennes ligger på nærmere 7% på det ene lånet. Hun har under 2 mill i lån, så burde vel være mulig å slått sammen to av lånene? Noen som vet?

Anonymkode: 52a37...cf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være lojal med banken sin er noe av det dummeste du kan gjøre. Du tjener ikke på det, banken tjener på det og du er kun en kunde hos dem. En kunde som har rom for å forhandle betingelser. Du hun bør gjøre er å kontakte flere banker for tilbud (minst to), for deretter å presentere tilbudet til sin bank. Og stå på sitt, dersom di ikke matcher tilbudet så bytter hun bank. Dette har vi gjort hver 6mnd. Til slutt gav vi opp og byttet bank, for banken vår skrudde opp renten 4mnd etter forhandlingene allikevel. 

Anonymkode: 7c3c0...43f

Skrevet

Spørs jo hva leiligheten er verd, om hun får bakt inn billånet i boliglånet. 
Uansett er det ikke så lurt å betale ned en bil over 20-30 år, så man bør betale inn ekstra pga bilen. 

Anonymkode: beaa3...cbe

• Liker 1
Skrevet

Bytte bank og kjøpe billigere bil. Studielånet kan også utsettes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har en voksen datter, som har fast jobb. Hun kjøpte seg leilighet og bil rett etter studiene. 
Nå sliter hun økonomisk. Viser seg at hun betaler på tre lån. Billån (må ha bil da hun pendler og det ikke går buss). Hun har boliglån, pluss at hun tok opp litt ekstra for å kunne kjøpe seg møbler. Hun betaler da kun på det minste lånet, og renter på det største.

Hun vil da være lojal mot banken som gav henne lån, mens jeg har bedt henne om å forhøre seg med andre banker. Renten hennes ligger på nærmere 7% på det ene lånet. Hun har under 2 mill i lån, så burde vel være mulig å slått sammen to av lånene? Noen som vet?

Burde bytte bil så hun er kvitt billånet. En bil lønner seg alltid å betale ned så fort som mulig, den taper seg fort i verdi. Ikke akkurat lurt å bruke 10-15-20 år på å betale ned bilen.

Har hun elbil? Siden hun pendler regner jeg med hun kjører mye bil. Med elbil får man gunstigere billån og mindre utgifter ift drivstoff og vedlikehold også. 

Anonymkode: 208ce...07c

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Burde bytte bil så hun er kvitt billånet. En bil lønner seg alltid å betale ned så fort som mulig, den taper seg fort i verdi. Ikke akkurat lurt å bruke 10-15-20 år på å betale ned bilen.

Har hun elbil? Siden hun pendler regner jeg med hun kjører mye bil. Med elbil får man gunstigere billån og mindre utgifter ift drivstoff og vedlikehold også. 

Nei, hun har ikke el bil, men det bør hun nok vurdere. Slik som det er nå har hun knapt penger å leve for når alt er betalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, hun har ikke el bil, men det bør hun nok vurdere. Slik som det er nå har hun knapt penger å leve for når alt er betalt. 

Høres ut som hun lever litt over evne… 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det kommer an på sikkerhet og inntekt,er boligen hennes verdt to mill så bør det ikke være noe problem. Betaler hun 7% rente bør hun absolutt bytte bank, 7% rente er jo ran......eneste jeg kan tenke meg av vanlige banker med så høy rente er DNB. De elsker jo å rane kundene sine, de kan jo ha 30% høyere rente enn noen andre banker og fortsatt er det noen lojale kunder som er med på det.

Anonymkode: a985d...0ad

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høres ut som hun lever litt over evne… 

Nei, det gjør hun absolutt ikke. Men hun burde absolutt bytte bil.

Skrevet

Må nesten se noen tall for å vurdere om hun sliter økonomisk eller ei 

Anonymkode: 7e2db...577

Skrevet

Bytte bil for å "spare" penger når du sliter økonomisk?

Anonymkode: f7a2a...9a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bytte bil for å "spare" penger når du sliter økonomisk?

Anonymkode: f7a2a...9a0

Om bilen er dyr er det vel lurt å bytte til en billigere?

Anonymkode: 1ef64...874

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...