AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #1 Skrevet 1. desember 2023 Jeg skjønner det ikke og det plager meg! Ikke lærer jeg heller tydeligvis. Jeg gleder meg til jul i mange måneder. Inviterer venner og familie på julaften osv. Igår kom knekken igjen og igjen så angret jeg på at jeg har invitert folk (blir jo koselig, det er det jo hvert år), klarer ikke pynte slik jeg ønsker, blir stressa av alle folk i butikken og vil bare bort. Jeg har sagt hjemme (kun til mannen, ikke barna) at hadde det ikke vært for ungene hadde jeg ikke feiret jul og hadde reist bort. Hadde mannen og jeg gått fra hverandre hadde jeg tilbringt julekvelden i pysj med en pizza. Jeg sørger for at det er en koselig førjulstid og juletid, og lar ikke mine følelser påvirke noen. Men det er tungt! Anonymkode: 84ba3...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #2 Skrevet 1. desember 2023 Jeg kjenner meg veldig igjen! Men (heldigvis) klarer jeg å nyte tiden frem til juleaften. fra den 25-31 er jeg dypt ensom og deprimert. Vet ikke hvorfor, for det er jo ikke så mye som endrer seg egentlig med tanke på tid/familie osv. Likevel skjer dette hvert eneste år…. Desember klarer jeg å nyte fordi jeg alltid sørger for å bli ferdig med alt av gave innkjøp osv før 1/12. Hadde jeg ikke hatt barn tror jeg også jeg ville reist bort og feiret med Grandis og tv helt alene. Og faktisk hatt det bedre… Ikke mye hjelp i dette, men du har min medfølelse og forståelse.. ❤️ Anonymkode: 26166...fe7
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 1. desember 2023 #3 Skrevet 1. desember 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner det ikke og det plager meg! Ikke lærer jeg heller tydeligvis. Jeg gleder meg til jul i mange måneder. Inviterer venner og familie på julaften osv. Igår kom knekken igjen og igjen så angret jeg på at jeg har invitert folk (blir jo koselig, det er det jo hvert år), klarer ikke pynte slik jeg ønsker, blir stressa av alle folk i butikken og vil bare bort. Jeg har sagt hjemme (kun til mannen, ikke barna) at hadde det ikke vært for ungene hadde jeg ikke feiret jul og hadde reist bort. Hadde mannen og jeg gått fra hverandre hadde jeg tilbringt julekvelden i pysj med en pizza. Jeg sørger for at det er en koselig førjulstid og juletid, og lar ikke mine følelser påvirke noen. Men det er tungt! Anonymkode: 84ba3...9ce Det hjelper å ha rutiner og gjore det samme hvert år. Og ikke sette opp for store forventninger. Vi syns det er kos bare å ha litt pynt og sette på lofi christmas morning på stue tven mens peisen er på og vi drikker kopp kakao. Mer enn det skal ikke til. Samlingene er blitt også nedgradert til veldig casual stil. Trikset er å ikke stresse med noe. Alt er ok uansett. Jula er for kos. Ikke stress. Så nedgrader alt og godta at dere gjor ting på deres måte.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #4 Skrevet 1. desember 2023 tidsfordriv2023 skrev (2 minutter siden): Det hjelper å ha rutiner og gjore det samme hvert år. Og ikke sette opp for store forventninger. Vi syns det er kos bare å ha litt pynt og sette på lofi christmas morning på stue tven mens peisen er på og vi drikker kopp kakao. Mer enn det skal ikke til. Samlingene er blitt også nedgradert til veldig casual stil. Trikset er å ikke stresse med noe. Alt er ok uansett. Jula er for kos. Ikke stress. Så nedgrader alt og godta at dere gjor ting på deres måte. Det har absolutt ingenting med stress eller forventninger å gjøre. Jeg stresser ikke til jul og vet hva som kan forventes. Men depresjonen i juletider kommer uansett og jeg vil bare bort Anonymkode: 84ba3...9ce
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 1. desember 2023 #5 Skrevet 1. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det har absolutt ingenting med stress eller forventninger å gjøre. Jeg stresser ikke til jul og vet hva som kan forventes. Men depresjonen i juletider kommer uansett og jeg vil bare bort Anonymkode: 84ba3...9ce Depresjon har en underliggende årsak. Beklager hvis jeg ikke traff blink på hva du er deprimert av og hva som utløser din depresjon. Men svaret mitt er fortsatt gyldig. Kanskje ikke for deg men noen andre kan den kanskje hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #6 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det har absolutt ingenting med stress eller forventninger å gjøre. Jeg stresser ikke til jul og vet hva som kan forventes. Men depresjonen i juletider kommer uansett og jeg vil bare bort Anonymkode: 84ba3...9ce Vet du hva som gjør at du blir deprimert før jul? Kommer det om du blir bet bort? Jeg ville ta tak i det som gjør at du blir depressiv, går det over så fort jula er over? Noe er det som trigger dette, det at du egentlig gleder deg til jul og så bam kommer det nå hvert år, da er det noen som gjør at dette trigger. Mange som vet jula er vanskelig har som oftes ikke glede for så og snu brått. Enten har du fortrengt noe, ellers er det noen grep du selv må gjøre som gjør at jula ikke blir noe du plutselig ser lite lyst på. Anonymkode: c6bbe...6b7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #7 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det har absolutt ingenting med stress eller forventninger å gjøre. Jeg stresser ikke til jul og vet hva som kan forventes. Men depresjonen i juletider kommer uansett og jeg vil bare bort Anonymkode: 84ba3...9ce Du beskriver at du stresser, og det blir mye folk og store forventninger. Så helt uten stress er det ikke for deg selv om du påstår i dette svaret at det plutselig ikke er det. Anonymkode: c6bbe...6b7 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #8 Skrevet 1. desember 2023 Det kommer rett og slett av for lite dagslys. Dagslys stimulerer serotonin i hjernen som mange bruker antidepressiva til å bøte på. Kjøp en lysterapilampe, en kraftig en, så skal jeg love deg at vinterdepresjonen forsvinner. Du må også ta ekstra D-vitamin i alle mnd som slutter på r, for vi får ikke nok D-vitamin på vinteren i Norge. Anonymkode: 803a6...a92 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #9 Skrevet 1. desember 2023 Jeg kan kjenne igjen fenomenet hos barn egentlig. De jobber opp så mye forventninger at selve dagen blir skuffende. Som voksen kan du vel nedjustert forventninger fordi du vet det også blir stressende og slitsomt med jul. Og kanskje finne ut hvorfor det er så viktig for deg at det er perfekt. Streben etter perfeksjon ender alltid i skuffelse. Anonymkode: 6b30f...edc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå