Gå til innhold

Elbiler er langt mindre pålitelige enn bensinbiler


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette kan vel ikke stemme? NAF sitt blad Motor skriver "Elbiler er langt mindre pålitelige enn bensinbiler". Elbiler har 79 prosent flere feil enn bensinbiler, hevdes det.

Jeg hadde tenkt å bytte bil snart, men jeg har ikke lyst på en bil med større sannsynlighet for feil. Har dere?

https://www.motor.no/aktuelt/elbiler-er-langt-mindre-palitelige-enn-bensinbiler/260746?fbclid=IwAR066zZPScy0YaYEkkisVs-O2BVthgOhcIImxf6DUvyXDXRodsPLW2MVWBg

  • Liker 1
Skrevet
Silvia515 skrev (6 timer siden):

Dette kan vel ikke stemme? NAF sitt blad Motor skriver "Elbiler er langt mindre pålitelige enn bensinbiler". Elbiler har 79 prosent flere feil enn bensinbiler, hevdes det.

Jeg hadde tenkt å bytte bil snart, men jeg har ikke lyst på en bil med større sannsynlighet for feil. Har dere?

https://www.motor.no/aktuelt/elbiler-er-langt-mindre-palitelige-enn-bensinbiler/260746?fbclid=IwAR066zZPScy0YaYEkkisVs-O2BVthgOhcIImxf6DUvyXDXRodsPLW2MVWBg

Når elbilmafiaen forteller om hvor fint det er med elbil, er det fordi de har kjøpt en bil med litt mindre utgifter for å drifte bilen. Litt mindre service eller fraværende service. De har så mye penger å bruke på bil, så de kan kvitte seg med en ubrukelig bil når den nærmer seg garantiutløp, og da sitter nestemann med med alt trøbbel med en dårlig vedlikeholdt bil. For de med mye penger skal ha mye, fint og flott osv, men det skal ikke koste noe, derfor får en aldri et godt bilde av en diskusjon på et forum. 

Anonymkode: d4791...c47

  • Liker 1
Skrevet

Tja. Jeg har hatt både elbiler og fossilbiler, alle kjøpt når var nyere enn 5 år. Dieselbilen måtte ha ny registerreim. Noen dager etter stoppet bilen på E6, da hadde dieseleksos røket. Så røk ene håndbrekksmotoren, så røk den andre. 
Hadde en bensinbil. Der måtte eksosanlegget byttes, så gikk tennpluggene til helvete, så måtte den på verksted pga motorlampe. Det har vært gjengangeren på fossilbilene jeg har hatt.

Elbil har jeg hatt langt mindre problemer med! Skjermen døde i den ene jeg hadde, så da måtte den fikses. Annet enn det har jeg ikke opplevd noen feil med elbil. Har elbil nå, fikk ny i sommer, ingen feil på den.

Så min erfaring er at elbiler er mer driftssikre enn fossilbiler, og det er basert på erfaring, ikke fordi jeg er elbilmafia

Anonymkode: 4f0bd...5ba

  • Liker 6
Skrevet

Er dette en sånn artikkel som kommer til å bli dratt frem i mange år.

https://www.consumerreports.org/cars/car-reliability-owner-satisfaction/who-makes-the-most-reliable-cars-a7824554938/#hybrids-soar-and-e-vs-still-struggle

"We study 20 trouble areas, from nuisances—such as squeaky brakes and broken interior trim—to major bummers, such as potentially expensive out-of-warranty engine, transmission, EV battery, and EV charging problems. We use that information to give reliability ratings for every major mainstream model."

Dette virker som en artikkel som er subjektiv og vekter de forskjellige punktene på en måte for å få elbiler til å se dårlig ut, dette skaper klikk og blest, elbilhatet som vi har hatt i norge i mange år har tatt virkelig av i resten av vesten nå og klikkartikler som setter elbiler i et dårlig lys kommer ut hver dag.

 

Her er en artikkel fra tyske ADAC som viser litt tall på årsaker til at biler må berges og viser at elbiler må berges mindre enn fossilbiler.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/

 

Anonymkode: af314...855

  • Liker 2
Skrevet

Elbiler stopper mindre langs veien, men alt annet er det mer utgifter på: forsikring, dekk, oppheng (pga vekta) og feil på elektronikk. Og selvfølgelig må 99% gjøres på merkeveksteder....

Anonymkode: 9433e...cac

Skrevet

Fascinerende hvor dårlig Nissan, Volvo og Mercedes gjør det her. JD Powers kan man generelt se bort fra, siden det er selvrapportering og tilnærmet umulig å skille tull fra alvor. Consumer Reports, som har skrevet denne rapporten, er litt mer seriøse.

Men det er likevel svært overraskende tall.

Hvem kjenner elbileiere med real trøbbel? Det er jo så få, at man gjerne har de samme enkeltpersonene i nettverket. Bare Jaguar og Volkswagen har hatt skikkelig trøbbel, begge to merker som ikke får til fossilbil heller, og ellers har det vært introduksjonsutfordringer over hele fjøla, men de er ofte løst fort. Til og med hos Maxus og MG og slike merker.

Anonymkode: dc9b3...486

  • Liker 1
Skrevet

Vi har aldri hatt så store utgifter på bil som dieselbilen vi engang hadde. Kan selvfølgelig være uflaks, men reparasjonene på den var sykt dyrt! Bensinbilene har stort sett vært greie, noe småting bare. Elbilene har også vært greie så langt. 

Anonymkode: e4c39...d45

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Man kan ikke stole på JD Power. Her er listen over de mest pålitelige bilene i 2022 og 2023. Topplisten. 

Mye amerikansk der, pluss en meget overraskende Alfa på 4.plass. Ikke merket som er kjent for å være i toppen av pålitelighet. Og Audi, Volkswagen og Volvo på de nederste plassene

image.png.2fb177553aee2643135e6e20b2a7992c.png

Endret av newman01
Skrevet

"pålitelige bilene i 2022 og 2023". Her er problemet. Vent 10 år så ser du hvilke merker som holder best, det er Toyota og honda. Har en 2006 Cr-v som nylig gikk gjennom eu-kontroll uten feil.

En 10 år gammel elbil er som en 5 år gammel pc/iphone. Hvem vil ha den?

 

 

Anonymkode: 9433e...cac

  • Nyttig 1
Skrevet

Har også dårlig erfaring med Kia/Huyndai. De holder 200.000 km, men ofte ikke mer uten masse tull med motor/gir.

Anonymkode: 9433e...cac

Skrevet

Bedre å stole på statistikker enn el-bileiere på KG som er såååå fornøyde og nyfrelste over sin el-bil. 

Anonymkode: 08bf2...637

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dette en sånn artikkel som kommer til å bli dratt frem i mange år.

https://www.consumerreports.org/cars/car-reliability-owner-satisfaction/who-makes-the-most-reliable-cars-a7824554938/#hybrids-soar-and-e-vs-still-struggle

"We study 20 trouble areas, from nuisances—such as squeaky brakes and broken interior trim—to major bummers, such as potentially expensive out-of-warranty engine, transmission, EV battery, and EV charging problems. We use that information to give reliability ratings for every major mainstream model."

Dette virker som en artikkel som er subjektiv og vekter de forskjellige punktene på en måte for å få elbiler til å se dårlig ut, dette skaper klikk og blest, elbilhatet som vi har hatt i norge i mange år har tatt virkelig av i resten av vesten nå og klikkartikler som setter elbiler i et dårlig lys kommer ut hver dag.

 

Her er en artikkel fra tyske ADAC som viser litt tall på årsaker til at biler må berges og viser at elbiler må berges mindre enn fossilbiler.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/

 

Anonymkode: af314...855

Veldig enig. Hele testen bærer tydelig preg av å være satt sammen i en hast og baserer seg på veldig selektivt datagrunnlag. Samtidig er den skrevet av Andy Bergmann, mannen som har jobbet for BMW Group (De som eier BMW og Mini)...

Blir liksom ikke mindre suspekt enn det.

 

Anonymkode: 63fd1...e36

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bedre å stole på statistikker enn el-bileiere på KG som er såååå fornøyde og nyfrelste over sin el-bil. 

Anonymkode: 08bf2...637

Ikke når det er et så ufattelig dårlig datagrunnlag. Alle ICE-lovers hiver seg over alt de kan som er positivt for dem og negativt for elbilene. Se feks saken fra TUV, hvor de tok med brukerfeil på bremsebruk som en "feil" på elbilene. Fjernet enn dette kom Tesla Model 3 på 3 plass på rankingen 😂

Anonymkode: 63fd1...e36

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

"pålitelige bilene i 2022 og 2023". Her er problemet. Vent 10 år så ser du hvilke merker som holder best, det er Toyota og honda. Har en 2006 Cr-v som nylig gikk gjennom eu-kontroll uten feil.

En 10 år gammel elbil er som en 5 år gammel pc/iphone. Hvem vil ha den?

 

 

Anonymkode: 9433e...cac

Toyota..?

🤔

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tja. Jeg har hatt både elbiler og fossilbiler, alle kjøpt når var nyere enn 5 år. Dieselbilen måtte ha ny registerreim. Noen dager etter stoppet bilen på E6, da hadde dieseleksos røket. Så røk ene håndbrekksmotoren, så røk den andre. 
Hadde en bensinbil. Der måtte eksosanlegget byttes, så gikk tennpluggene til helvete, så måtte den på verksted pga motorlampe. Det har vært gjengangeren på fossilbilene jeg har hatt.

Elbil har jeg hatt langt mindre problemer med! Skjermen døde i den ene jeg hadde, så da måtte den fikses. Annet enn det har jeg ikke opplevd noen feil med elbil. Har elbil nå, fikk ny i sommer, ingen feil på den.

Så min erfaring er at elbiler er mer driftssikre enn fossilbiler, og det er basert på erfaring, ikke fordi jeg er elbilmafia

Anonymkode: 4f0bd...5ba

Høres ut som om at du ikke burde ha bil med clutch

Anonymkode: 51f14...c90

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Bedre å stole på statistikker enn el-bileiere på KG som er såååå fornøyde og nyfrelste over sin el-bil. 

Anonymkode: 08bf2...637

Nyfrelst? 😅 Kjøpte min første elbil i 2015, så ikke akkurat nyfrelst 😅

Anonymkode: 4f0bd...5ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres ut som om at du ikke burde ha bil med clutch

Anonymkode: 51f14...c90

Du vet at registerreim, eksosanlegg, håndbrekksmotor og motorlampe ikke har noen verdens ting med clutch å gjøre?

Anonymkode: 4f0bd...5ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem kjenner elbileiere med real trøbbel? Det er jo så få, at man gjerne har de samme enkeltpersonene i nettverket. Bare Jaguar og Volkswagen har hatt skikkelig trøbbel, begge to merker som ikke får til fossilbil heller, og ellers har det vært introduksjonsutfordringer over hele fjøla, men de er ofte løst fort. Til og med hos Maxus og MG og slike merker.

Anonymkode: dc9b3...486

Vi hadde Tesla S som familiebil, det er den bilen min eks nå solgte til Ukraina med defekt batteri. Ellers har jeg hatt Renault Zoe som firmabil et år. Den ble levert tilbake i koronatiden da alle hadde hjemmekontor. Min søster har en Audi E-tron. Eneste problemet med den er at de ikke får selge den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Elbiler stopper mindre langs veien, men alt annet er det mer utgifter på: forsikring, dekk, oppheng (pga vekta) og feil på elektronikk. Og selvfølgelig må 99% gjøres på merkeveksteder....

Anonymkode: 9433e...cac

Jeg har ansvar for en relativt grei differensiert bilbark , en nyish og  en gammel el-bil, en pluginhybrid, en dieselpurke og en bensin ... (don't ask: det er sånn det er når man må forvalte både voksne barn og gamliser) 

Alle går på Meca. Service er enorm forskjell mellom el og alt med olje, selv om pluginn hybriden definitivt er dyrest (nesten dobbelt av dieselpurka). Feil på elektronikk er alltid dyrt. Og El har mer av det, og færrre med nok mengder hjerneceller til faktisk å jobbe med det. 

Forsikring er stort sett en faktor av alder og hvor morsom den er.  Bensin bilen til fattern er "morsomst" .. DEN er dyr.  Disse elvognene er relativt billige. Men det er enorme mengder av dem og stort sett alle som bruker dem er fantasiløse treiginger som bare skal fra a til b.  

  • Liker 1
Skrevet

Jeg tviler egentlig ikke siden det er en ny teknologi.

På sikt tenker jeg elbiler vil  bli mer pålitelige siden de er mye enklere mekanisk.

Det er et mirakel at man har fått fossilbiler med all den leamikken til å bli så pålitelige som de er. Det tok 100 år. 

  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...