AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 Hei. Jeg vil starte innlegget med at jeg ikke bare «kaster» ut ordet narsissisme pga «trend». Jeg sliter veldig psykisk etter forholdet og hadde det ikke godt. Dette er noe jeg har brukt flere mnd på å lese meg opp om, og kastet bort ekstremt mye tid på. Problemet er at jeg har lest og blitt så besatt av det, at jeg er forvirret. Jeg vet ikke lenger om jeg er et normalt menneske selv😭 så. Jeg har flere barn med min ex, som jeg mistenker kan være en narsisist eller ha en annen form for psykisk plage som går utover andre? Han setter seg selv først, juger, kontrollerer til en viss grad, bestemmer det meste, er ignorerende, frekk, penger er viktigste i verden, føler han er best i alt osv osv osv. vi har som sagt barn, der hvor samarbeid med samvær ikke går helt bra. I tillegg klarer heg aldri å få vekk MINE problemer, som også har vært en viss grad for kontrollering og sjalusi. Noe jeg tror kan ha kommet fra juging og at jeg ikke stoler på han. Har aldri følt meg bra nok osv. han kommer og går som det passer seg selv og sitt humør. Han har lite tålmodighet ovenfor barna, og kan fort oppføre seg som en unge selv mot de. Som å kaste mat oppgitt ned på tallerken hvis barna blir trassige, ignorere de hvis de gråter, han har vært frekk mot de også. I tillegg blander han seg ekstremt i hvordan jeg er mot de i mitt eget hjem. F.eks lar jeg de ta med seg kosebamsen fra senga og ut i stua på morningen. Iløpet av dagen blir dette rotet bort, så blir en liten leteaksjon hver kveld. Dette kommenterer han hver kveld typ «hadde bare du klart å være streng, så hadde ikke dette skjedd», «dette er bare din feil, så du får Leite», «ditt problem» osv. dette er noe jeg tar meg smålig nær av, for hvorfor skal han blande seg i sånt i mitt hjem? Og da han først er her på samvær er det vel normalt å bare hjelpe til å lete så man kan gå å legge seg ??? hvis han og jeg er syke samtidig under hans samvær, så reiser han bare, for han trenger å bli frisk. Samma om jeg er syk. og i dag hadde vi en situasjon. For han var ikke her forrige helg, kommer ikke denne helga og hadde lagt planer med noen andre neste helg. (Han har vært her i ukedager». Men da reagerte jeg og sa at det kan han bare glemme, jeg trenger å komme meg ut og få avlastning. Og jeg syntes det er kjedelig å vare sitte alene med barna hver helg og at det alltid er jeg som må ta de med på aktiviteter. Da begynner han å kverulere med ting som «ikke si jeg skal komme til helga for barna sin del, det er jo for at du skal få avlastning, og jeg er opptatt. Jeg stiller opp for barna, men ikke for deg» og jeg blir mer og mer irritert og oppgitt. For jeg føler han vrir og vrenger på alt jeg sier. Det hele ender i at han sier seg enig i at han kommer neste helg, og jeg sitter med en vond følelse inni meg for jeg føler at jeg nekter han. Jeg er redd jeg gjør det for å kontrollere han til å ikke gjøre det han egentlig skal, som jeg følte litt på. Men samtidig tror jeg ikke at jeg kontrollerer? Jeg trenger jo fri jeg også… samtidig oppi det hele. Føler jeg smerter av tanken på at det er slutt, da han er her. For vi har det bedre sammen nå, han er snillere og mer hjelpsom. Han sier fine ting og han virker som et ordentlig og oppegående menneske. Så jeg er redd for at jeg så feil mens vi var sammen? Men jeg kan jo ikke sett feil, for han var ho slem. Så det forvirrer meg veldig veldig mye… jeg merker også at hver gang han nevner det er slutt, så har jeg vare lyst til å trygle han om å prøve igjen. Men jeg vet at jeg ikke burde. Både fordi det var et dårlig forhold, men igså fordi han alltid får en maktfølelse ser det ut som da jeg trygler om ting. Jeg føler det tilfredsstiller han og gjør han glad, å se meg trygle… men, da han ikke er hjemme hos oss. Og jeg ikke snakker med han. Da føler jeg at det går ok. Vondt, men ok. Da chatter jeg med andre menn(ikke seksuelt), men kan flørte litt og koser meg på en måte. Men etteroå har jeg så sykt dårlig samvittighet. For jeg vet heg hadde hatet det hvis jeg visste han gjorde det samme, og jeg hadde sikkert prøvd å snakke han til å ikke gjøre det. jeg er så forvirret oppi alt dette. Er det noen som har noen råd eller ord å si meg? ps. Vi skal få hjelp fremover fra andre instanser mtp barna. Så heller ingen vits p skrove det. Anonymkode: 31f0b...ffb
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 Du er traumebundet til han pga han har emosjonelt mishandlet deg i forholdet. Om han er narsissist eller ikke spiller ingen rolle. Det som spiller noen rolle er at du identifiserer at det ikke er greit å bli behandlet sånn og gjør alt du kan for å fjerne deg fra han Anonymkode: abd74...946 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #3 Skrevet 1. desember 2023 Jeg vil på det sterkeste råde deg til at han har samværet et annet sted. Dette er ikke bra for verken deg eller barna, og ikke for muligheten for et godt samarbeid med ham heller. Dere har en ny rolle å definere for ham, det skjer ikke hvis han stadig kommer inn til deg og blander seg i ditt liv. Jeg gjorde det også, trodde jeg var snill og tilrettela, men til syvende og sist ødela det bare samarbeidet. Anonymkode: d53c4...cce 1 1
Carrot Skrevet 1. desember 2023 #4 Skrevet 1. desember 2023 Først, du må få noen å snakke med for din egen del for å bearbeide det du går og tenker på og få en bedre hverdag for deg selv, og etter det også barna. Så må du vurdere om barna er gamle nok til å ha samvær med far på en regulert måte, altså til faste tider og i hans hjem. Til slutt må du stoppe tenke på "hva om" - joda det kan hende dere fungerer bedre sammen nå, men slik du beskriver det er det jo langt fra en god relasjon mellom dere?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #5 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vil på det sterkeste råde deg til at han har samværet et annet sted. Dette er ikke bra for verken deg eller barna, og ikke for muligheten for et godt samarbeid med ham heller. Dere har en ny rolle å definere for ham, det skjer ikke hvis han stadig kommer inn til deg og blander seg i ditt liv. Jeg gjorde det også, trodde jeg var snill og tilrettela, men til syvende og sist ødela det bare samarbeidet. Anonymkode: d53c4...cce Han har ikke egnet hjem til barn, og jeg har mast i flere måneder på at han skal fikse, men det skjer aldri noe.. Anonymkode: 31f0b...ffb
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #6 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du er traumebundet til han pga han har emosjonelt mishandlet deg i forholdet. Om han er narsissist eller ikke spiller ingen rolle. Det som spiller noen rolle er at du identifiserer at det ikke er greit å bli behandlet sånn og gjør alt du kan for å fjerne deg fra han Anonymkode: abd74...946 Men hvordan kan jeg vite sikkert om det er jeg som er syk i hodet og eiesyk, eller at det er et traumebånd?… Anonymkode: 31f0b...ffb
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #7 Skrevet 1. desember 2023 Glemte også å si, at da jeg gikk «mit» han, med at han måtte komme en av disse helgene. Så begynte han å fortelle meg hvor mye han gjør for meg og hjelper meg. Noe som er sant, MEN er ikke det litt manipulerende for å få viljen sin? i tillegg sa han at jeg er «fucked» uten han i livet, siden han hjelper meg så mye… og det føler jeg også på en måte. Etterpå fortalte han meg at han ikke vil omgås meg, og at vi ikke skal ha noe med hverandre utenom barna. Og da ble jeg veldig lei meg…vi tilbringer jo kveldene sammen da han har samvær, og da skjønner jeg ikke hvorfor han ikke fikser hjemmet sitt hvis han egentlig ikke vil være med meg det var vondt å høre uansett… Anonymkode: 31f0b...ffb
Raven.Writingdesk Skrevet 1. desember 2023 #8 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Glemte også å si, at da jeg gikk «mit» han, med at han måtte komme en av disse helgene. Så begynte han å fortelle meg hvor mye han gjør for meg og hjelper meg. Noe som er sant, MEN er ikke det litt manipulerende for å få viljen sin? i tillegg sa han at jeg er «fucked» uten han i livet, siden han hjelper meg så mye… og det føler jeg også på en måte. Etterpå fortalte han meg at han ikke vil omgås meg, og at vi ikke skal ha noe med hverandre utenom barna. Og da ble jeg veldig lei meg…vi tilbringer jo kveldene sammen da han har samvær, og da skjønner jeg ikke hvorfor han ikke fikser hjemmet sitt hvis han egentlig ikke vil være med meg det var vondt å høre uansett… Anonymkode: 31f0b...ffb Er det rus med inn i bildet her. TS?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #9 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Glemte også å si, at da jeg gikk «mit» han, med at han måtte komme en av disse helgene. Så begynte han å fortelle meg hvor mye han gjør for meg og hjelper meg. Noe som er sant, MEN er ikke det litt manipulerende for å få viljen sin? i tillegg sa han at jeg er «fucked» uten han i livet, siden han hjelper meg så mye… og det føler jeg også på en måte. Etterpå fortalte han meg at han ikke vil omgås meg, og at vi ikke skal ha noe med hverandre utenom barna. Og da ble jeg veldig lei meg…vi tilbringer jo kveldene sammen da han har samvær, og da skjønner jeg ikke hvorfor han ikke fikser hjemmet sitt hvis han egentlig ikke vil være med meg det var vondt å høre uansett… Anonymkode: 31f0b...ffb Dette er ikke normal oppførsel, nei. Anonymkode: e5aec...8b9
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #10 Skrevet 1. desember 2023 Litt narc ja. Jeg hadde en sånn eks. Sa til meg at jeg må vite at han kjenner meg og jeg fikser ikke lappen, leilighet, greie meg alene. Jeg fikset lappen, leilighet, oppussing, mens jeg hjalp han med å ha barnet ekstra hos meg. Ikke la folk begrense deg med sine idiotiske ideer. Anonymkode: 227f9...046
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå