Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i et nytt forhold nå. Vi har datet hele høsten, men har nylig definert forholdet. Føles veldig fint😊 Så er spørsmålet; jeg vil selvsagt veldig gjerne finne en fin julegave til han. Vi har ikke snakket om å gi gave til hverandre, men det sier seg vel selv at vi gir til hverandre? Han har foreløpig vært dårlig på gaver og spandering.. aldri tatt med blomster, konfekt e.l når jeg har laget mat til oss, og ute deler vi alltid regningen. Han har enda ikke invitert meg på middag. Jeg ga han en ganske bra adventskalender for en ukes tid siden, men han han enda ikke kommet til meg med en adventskalender. Ikke at jeg krever det altså, hadde vel bare syns det hadde vært veldig hyggelig om han gjorde det. Virker altså ikke som han er særlig god på dette med gaver og oppmerksomheter.. 

Skal jeg på en eller annen måte prøve å nevne dette med julegaver? Spørre hva han ønsker seg, f.eks? Sånn at han begynner å tenke i de baner at vi gir julegaver til hverandre? Kan menn virkelig være så fjerne at de ikke skjønner det av seg selv?

Anonymkode: 278ae...ec7

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan du date eller være kjæreste med en som ikke engang har bedt deg på middag? Hva slags dater er det dere egentlig har hatt? Pass på så han ikke bare bruker deg for sex. En som hadde sterke følelser for deg ville gjengjeldt dine gaver og følelser og ikke bare kommet til dekket bord der du varter opp og aldri han

Anonymkode: f7996...cdc

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg er litt tilhenger av at man gir hva man vil, uavhengig av hva man får. Endten gir du gave fordi du vil, eller så lar du være. Det burde ikke henge sammen med hva du får i retur.

Jeg skjønner at du ønsker gave i retur, men nå har du helt tydelig valgt deg en kjæreste som ikke spanderer på deg, så jeg ville ikke forventet noe om jeg var deg.

Å presse ham til det er bare tull. Endten vil han gi deg gave, eller så vil han ikke.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

For en kjiping!!? 

Gjør som du foreslår i siste avsnitt. Fisk litt, snakk med ham. Han der tar neppe noe hint! 

Anonymkode: c4591...961

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvordan kan du date eller være kjæreste med en som ikke engang har bedt deg på middag? Hva slags dater er det dere egentlig har hatt? Pass på så han ikke bare bruker deg for sex. En som hadde sterke følelser for deg ville gjengjeldt dine gaver og følelser og ikke bare kommet til dekket bord der du varter opp og aldri han

Anonymkode: f7996...cdc

I utgangspunktet ser jeg hva du mener. Men dette er en mann jeg har kjent i mange, mange år, vi har vært venner lenge, før noe romantisk utviklet seg. Jeg kjenner han såpass godt at jeg vet han ikke er typen til å bruke noen som helst for sex, og iallefall ikke en som i utgangspunktet var en god venn av han (meg). Han er en respektabel og ordentlig mann. Derfor forstår jeg liksom ikke helt hvorfor han ikke har invitert meg på middag hjem til seg enda, eller hvorfor han ikke gidder å ta med en liten oppmerksomhet av og til, eller hvorfor han ikke kom på døra med en julekalender dagen før 1.des, når han vet hvor julete jeg er og hvor stas jeg syns det er med julekalender. Jeg vet det er små ting jeg snakker om her, men for meg betyr sånne små oppmerksomheter mye, det er derfor jeg selv gir kalender til han, bl.a. Rart å bare ta imot, også ikke gi en kalender tilbake. Trenger ikke være dyre greierne. Så ja, litt skuffa.

Skrevet

Min er også sånn. Kjærlighetsspråket hans er definitivt ikke gaver og slikt. Han er veldig kjærlig, nær, tilstede og kjører meg hit og dit med glede (selv om jeg lett kjører selv eller tar buss/taxi etter middag/konsert/show). 

Men gaver, det er han ikke god på. Har faktisk hatt en tråd på det for noen mnd siden 😅

Anonymkode: f3b12...70b

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Derfor forstår jeg liksom ikke helt hvorfor han ikke har invitert meg på middag hjem til seg enda, 

Du kan spre ben for ham, men ikke si til ham det er hans tur til å invitere deg på middag?

Julegaven til deg selv i år burde være å lære deg basale kommunikasjonsevner. 

Anonymkode: ead90...642

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan spre ben for ham, men ikke si til ham det er hans tur til å invitere deg på middag?

Julegaven til deg selv i år burde være å lære deg basale kommunikasjonsevner. 

Det må da gå an å la han få komme på den idéen selv, og også la han få komme på å gi oppmerksomheter og små gaver selv. Det gjør noe med det hele hvis man må be om sånt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det må da gå an å la han få komme på den idéen selv, og også la han få komme på å gi oppmerksomheter og små gaver selv. Det gjør noe med det hele hvis man må be om sånt. 

Enig med deg i det, til en viss grad.

Men han kan ikke vite at du setter sånn pris på små oppmerksomheter hvis du ikke sier det. Du kan si på en hyggelig måte at du hadde blitt så glad hvis han overrasket deg med f.eks å invitere deg på middag. 

Gir du ham små gaver, middager?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I utgangspunktet ser jeg hva du mener. Men dette er en mann jeg har kjent i mange, mange år, vi har vært venner lenge, før noe romantisk utviklet seg. Jeg kjenner han såpass godt at jeg vet han ikke er typen til å bruke noen som helst for sex, og iallefall ikke en som i utgangspunktet var en god venn av han (meg). Han er en respektabel og ordentlig mann. Derfor forstår jeg liksom ikke helt hvorfor han ikke har invitert meg på middag hjem til seg enda, eller hvorfor han ikke gidder å ta med en liten oppmerksomhet av og til, eller hvorfor han ikke kom på døra med en julekalender dagen før 1.des, når han vet hvor julete jeg er og hvor stas jeg syns det er med julekalender. Jeg vet det er små ting jeg snakker om her, men for meg betyr sånne små oppmerksomheter mye, det er derfor jeg selv gir kalender til han, bl.a. Rart å bare ta imot, også ikke gi en kalender tilbake. Trenger ikke være dyre greierne. Så ja, litt skuffa.

Fordi han er en egoist som kun gjør ting som gagner ham. Ute spleiser dere på regningen, slik at han ikke får ekstra utgifter. Hjemme hos deg snylter han på deg ved at du kjøper maten hver gang. Han gidder ikke å gi deg noen oppmerksomhet "bare fordi". Dette er en egoistisk mann. Jeg hadde faktisk ikke giddet.

Anonymkode: 048c3...711

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
exictence skrev (5 minutter siden):

Enig med deg i det, til en viss grad.

Men han kan ikke vite at du setter sånn pris på små oppmerksomheter hvis du ikke sier det. Du kan si på en hyggelig måte at du hadde blitt så glad hvis han overrasket deg med f.eks å invitere deg på middag. 

Gir du ham små gaver, middager?

Hun skriver jo at de spiser utelukkende hjemme hos henne, så hun gir ham jo middager. Han spiser gratis hos henne, men inviterer aldri tilbake.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hun skriver jo at de spiser utelukkende hjemme hos henne, så hun gir ham jo middager. Han spiser gratis hos henne, men inviterer aldri tilbake.

Nettopp. Og han fikk en fin julekalender for en ukes tid siden. Jeg håpte at han skulle komme med en julekalender til meg også, han vet at jeg syns julekalender er stas. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Han gidder ikke. Slutt å tro han forvandler seg til en raus person bare du spanderer nok på ham. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han gidder ikke. Slutt å tro han forvandler seg til en raus person bare du spanderer nok på ham. 

Hvis det stemmer, så må jeg begynne å revurdere hele forholdet😔 Hvis man ikke gidder å gjøre små ting som gleder kjæresten sin, fortjener han ikke min kjærlighet..

Skrevet (endret)

Jeg ville sagt det. Rett ut. Fordi mange mennesker er helt uten antenner på det området.

Du forventer gjensidighet, han har muligens ikke en gang tenkt tanken hvis det ikke faller naturlig for ham. 

Fortell ham at du blir glad for vertinnegave når du lager middag. Si du blir glad for å bli spandert på. Si at du hadde satt pris på adventkalender.

Fortell ham at du legger følelser i den typen oppmerksomhet, og at det gir deg mye at noen har tenkt på deg og planlagt å glede deg.

At det er en veldig enkel og effektiv måte for ham å vise deg omsorg/kjærlighet/positiv tilstedeværelse på.

Når du har sagt det, rett ut og tydelig, så kan du se om han forstår det og klarer å ta det til seg. Før det synes jeg det er litt ufair å vurdere ham på området.

At han skal skjønne det av seg selv fordi det gjør det hele bedre, tror jeg du bare skal slutte å håpe på. Hadde han skjønt det ville det ikke vært er problem. 

Han må skjønne at det er forskjell på hva som er enkelt og naturlig for ham, og det å likevel ta hensyn til at du ønsker noe annet. Alle kan, med litt oppmerksomhet på det, klare å gjøre noe som er viktig for andre, selv om det ikke er deres naturlige kjærlighetsspråk.

Klarer han å skjønne at det er viktig, og er han villig til å gjøre en innsats? 

Endret av Elle Melle
  • Liker 4
Skrevet
Elle Melle skrev (1 minutt siden):

Jeg ville sagt det. Rett ut. Fordi mange mennesker er helt uten antenner på det området.

Du forventer gjensidighet, han har muligens ikke en gang tenkt tanken hvis det ikke faller naturlig for ham. 

Fortell ham at du blir glad for vertinnegave når du lager middag. Si du blir glad for å bli spandert på. Si at du hadde satt pris på adventkalender.

Fortell ham at du legger følelser i den typen oppmerksomhet, og at det gir deg mye at noen har tenkt på deg og planlagt å glede deg.

At det er en veldig enkel og effektiv måte for ham å vise deg omsorg/kjærlighet/positiv tilstedeværelse på.

Når du har sagt det, rett ut og tydelig, så kan du se om han forstår det og klarer å ta det til seg. Før det synes jeg det er litt ufair å vurdere ham på området.

Han må skjønne at det er forskjell på hva som er enkelt og naturlig for ham, og det å likevel ta hensyn til at du ønsker noe annet. Alle kan, med litt oppmerksomhet på det, klare å gjøre noe som er viktig for andre, selv om det ikke er deres naturlige kjærlighetsspråk.

Klarer han å skjønne at det er viktig, og er han villig til å gjøre en innsats? 

Det er to problemer med å si det rett ut på denne måten. For første virker jeg smålig eller kravstor på en måte, som «vil ha» gaver og lignede, og for det andre gjør det noe med det hele, hvis han kommer med en bukett eller kalender fordi jeg sa jeg ønsket det. Da er det ikke hans ønske å gi, men at han gjør det fordi jeg sa jeg ønsket det. Det ødelegger handlingen😕 En ting er å ikke komme på dette med vertinnegaver, men å ikke komme på å kjøpe en kalender til meg etter at han har fått en flott en, og etter at jeg har sagt at jeg syns julekalender er så stas, det er litt spesielt. Nå kan det jo hende han kommer med en idag da, men jeg tviler. Etter planen skal vi ikke treffes før i neste uke, og det kan være han tar med en kalender da, så jeg skal ikke «arrestere» han helt enda, men da er vi evt godt ut i desember allerede. Nei, jeg syns det er rart og skuffende.

Skrevet

Damer: Er det så vanskelig å forstå at voksne menn vanligvis ikke er så opptatt av gaver, julekalendere, blomster og dikt? Fordi om du synes det søtt/gøy/romantisk, kan du ikke forlange at parter er like opptatt av det og skal stresse med å gjengjelde dine stunt han aldeles ikke har bedt om. 
Minner meg litt om henne som hadde laget pakkekalender til sin voksne mann i sju år og ble dødelig fornærmet da det sprakk for ham og han endelig turde å si fra (selv om det kom litt voldsomt ut)

Jeg vet ikke hvem som egentlig mangler antenner. 

Anonymkode: 39f99...bbf

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Damer: Er det så vanskelig å forstå at voksne menn vanligvis ikke er så opptatt av gaver, julekalendere, blomster og dikt? Fordi om du synes det søtt/gøy/romantisk, kan du ikke forlange at parter er like opptatt av det og skal stresse med å gjengjelde dine stunt han aldeles ikke har bedt om. 
Minner meg litt om henne som hadde laget pakkekalender til sin voksne mann i sju år og ble dødelig fornærmet da det sprakk for ham og han endelig turde å si fra (selv om det kom litt voldsomt ut)

Jeg vet ikke hvem som egentlig mangler antenner. 

Anonymkode: 39f99...bbf

Jeg forlanger ingenting, men det er lov å bli skuffet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Husker denne tråden. Må si jeg syns det var veldig merkelig oppførsel av denne mannen. Alle vet hvor mye tid, penger pg energi som går med til å lage en pakkekalender, så det er veldig spesielt å ikke sette pris på en sånn gest gjort av kjærlighet. Skjønte skuffelsen hennes godt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, da kan hun jo rett etter en middag hos henne si at hun hadde blitt veldig glad om han også kunne invitere henne på middag

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...