AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 Kort fortalt. Kvinne i midten av 20-årene. Ufør, men over snittet interessert i sminke og hudpleie. Selv om jeg renser huden daglig og påfører fukt er jeg ikke spesielt flink til å vite hva som egt er for min hud. Jeg har vel bare prøvd meg frem også har jeg funnet noen ting som har funket for meg. Litt om min hud. Jeg får lett små kviser her og der og jeg har litt porer. Oljete hud hadde jeg for noen år tilbake, må nå føles den mer tørr spesielt nå på vinteren. Lurer på hva slags rens jeg burde bruke for min hud. Aner jo ikke hva slags hudtype jeg har engang. Tørr hudtype? Fet hudtype? Utifra hva jeg har lest har jeg antatt at jeg har fet hud pga porene mine og lett får kviser. Men allikevel så er huden min for tiden så tørr. Så hudkrem, lenge den er lett å smøre og gir masse fukt er jeg glad. Når det gjelder skrubb er det viktig at den ikke irriterer huden. Enkelte skrubber får jeg mer kviser av. Så en serum til en rimelig pris. Budsjettet på hudpleie er lavt da jeg ikke har så god råd. Viktigste er ingrediensene og at det funker for huden. Anonymkode: e85d2...8d5
flusa Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 Her kan sikkert vår hudpleieentusiast @Rocihjelpe deg på god vei
Roci Skrevet 1. desember 2023 #3 Skrevet 1. desember 2023 flusa skrev (13 timer siden): Her kan sikkert vår hudpleieentusiast @Rocihjelpe deg på god vei Tusen takk for anbefalingen, @flusa💖 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kort fortalt. Kvinne i midten av 20-årene. Ufør, men over snittet interessert i sminke og hudpleie. Selv om jeg renser huden daglig og påfører fukt er jeg ikke spesielt flink til å vite hva som egt er for min hud. Jeg har vel bare prøvd meg frem også har jeg funnet noen ting som har funket for meg. Litt om min hud. Jeg får lett små kviser her og der og jeg har litt porer. Oljete hud hadde jeg for noen år tilbake, må nå føles den mer tørr spesielt nå på vinteren. Lurer på hva slags rens jeg burde bruke for min hud. Aner jo ikke hva slags hudtype jeg har engang. Tørr hudtype? Fet hudtype? Utifra hva jeg har lest har jeg antatt at jeg har fet hud pga porene mine og lett får kviser. Men allikevel så er huden min for tiden så tørr. Så hudkrem, lenge den er lett å smøre og gir masse fukt er jeg glad. Når det gjelder skrubb er det viktig at den ikke irriterer huden. Enkelte skrubber får jeg mer kviser av. Så en serum til en rimelig pris. Budsjettet på hudpleie er lavt da jeg ikke har så god råd. Viktigste er ingrediensene og at det funker for huden. Anonymkode: e85d2...8d5 Du kan ha fet hud som samtidig er fuktfattig, og det er relativt vanlig at også fet hud kan føles tørrere vinterstid. En god, rimelig og drøy rens som jeg tror kan funke for deg, er CeraVe Foaming Cleanser, som du får på de fleste apotek. Den renser effektivt, uten å tørke ut huden. Du må nesten prøve deg litt fram om du synes den fjerner sminke godt nok. Hvis ikke, kan du dobbeltrense med f.eks. The Inkey List Oat Cleansing Balm først, etterfulgt av Foaming Cleanser. Mange apotek fører også Inkey List. Ofte er det ikke nødvendig å rense huden med annet enn vann om morgenen, men her må du også prøve deg fram og se hva som fungerer for deg. Jeg vil også foreslå at du går til anskaffelse av et serum eller toner med niacinamide (vitamin B3). Dette er et antioksidant som bidrar til å balansere talgproduksjonen uten å tørke ut huden, i tillegg til at den har mange andre gode egenskaper. Både The Ordinary og The Inkey List har serum med niacinamide til en rimelig pris. Jeg har forøvrig lest at noen opplever at serumet fra TO ikke trekker ordentlig inn i huden, og har lett for å klumpe seg når man legger fuktighetskrem over, så det kan du ha i bakholdet. Et annet bra og rimelig niacinamideserum, er Revolution Skindare Blemish and Pore Refining Serum. De fleste tåler niacinamide bra, men man bør uansett alltid ta en såkalt patch test når man innfører aktive ingredienser i hudpleierutinen. Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet og vent i minst 24 timer. Dersom du ikke får noen reaksjon, kan du begynne å bruke produktet. Det holder med annen hver dag de første ukene, så kan du øke til hver dag etter 3-4 uker. Noen fuktighetskremer som jeg tror kan fungere for deg, er: CeraVe Facial Moisturizing Lotion (den uten SPF). (Fås hos de fleste apotek) Bioderma Sensibio Light Cream (fås hos noen apotek). COSRX Oil Free Ultra Moisturizing Lotion (litt dyrere i innkjøp, men inneholder til gjengjeld hele 100 ml))- Beplain Chamomile pH-Balanced Lotion (også litt høyere innkjøpspris, men inneholder 150 ml) Samtlige kan brukes både morgen og kveld. Dersom du føler at du trenger mer fukt, kan du kombinere med The Ordinay Amino Acids + B5, som er et veldig bra fuktserum. Da legger du fuktserumet etter rens og evt. BHA, og før krem. Jeg vet ikke hvilke skrubber du har forsøkt tidligere, men vil foreslå at du prøver en syreeksfoliering med BHA (salicylsyre). BHA løser opp talg i porene, balanserer talgproduksjonen uten å tørke ut huden, er antibakteriell og betennelsesdempende, og forebygger kviser og sorte prikker. Både The Ordinary og The Inkey List har rimelige BHA-produkter: The Ordinary Direct Acids Salicylic Acid 2% Solution The Inkey List Beta Hydroxo Acid Serum Bruk to kvelder i uka, etter rens og før fukt. Husk patch test før bruk. Fordelen med å bruke syreeksfoliering er at det også gjør at huden tar opp fukt bedre. En til to kvelder i uka, avhengig av behov, kan du bruke en fuktmaske, f.eks. Bioderma Sensibio Mask. Jeg håper at produktforslagene passer til ditt budsjett Prøv denne rutinen i noen uker, og se om huden bedrer seg. Spør gjerne underveis dersom du lurer på noe, enten i tråden eller DM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå