Gå til innhold

Min lille hund på 3 kg ble nesten angrepet av en stor hund.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, ble den lille hunden min nesten angrepet av en annen stor hund på tur. Jeg fikk hjertet i halsen og løftet opp hunden min straks jeg så den andre hunden løpe mot oss. Den bjeffet og klorte på meg, og prøvde å få tak i hunden min. Hunden var stor og jeg ble livredd. Eieren kom løpende og klarte så vidt å trekke tilbake hunden sin og jeg ble helt satt ut. Vi var heldige, men alle tankene som går gjennom hodet mitt nå er hvor galt det egentlig kunne ha gått dersom eieren ikke kom. Nå tør jeg nesten ikke å gå tur med hunden min mer:( 

Anonymkode: bb07d...84e

• Hjerte 8
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjent problemstilling dessverre. Folk går rundt med de støgge udyrene sine som både «tar» andre hunder og katter hvis de får sjansen.. og det gjør de. For min del ble det nesten avliving av min hund, som gikk i bånd og ble angrepet av en løs hund. Jeg trodde hun skulle dø. Vi er begge traumatisert.

Skam dere hundefolk som har slike hunder og lar slike ting skje!! 

Anonymkode: 63280...ea7

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjent problemstilling dessverre. Folk går rundt med de støgge udyrene sine som både «tar» andre hunder og katter hvis de får sjansen.. og det gjør de. For min del ble det nesten avliving av min hund, som gikk i bånd og ble angrepet av en løs hund. Jeg trodde hun skulle dø. Vi er begge traumatisert.

Skam dere hundefolk som har slike hunder og lar slike ting skje!! 

Anonymkode: 63280...ea7

Uff, jeg blir helt uvel av tanken. Håper alt er bra med deg og hunden din nå. Sitter her en time senere med frysninger. Noen vil kanskje kalle det overdrevent, men hunden min betyr ekstremt mye for meg. Disse hundene kommer helt ut av det blå og tar tak, man får nesten ikke tid til å reagere før det er forsent. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

den lille hunden min nesten angrepet av en annen stor hund

Hvilken rase har du? Og hvilken rase var hunden som angrep?

Anonymkode: 99ad4...9a1

Skrevet

Jeg opplevde at min medium store hund ble angrepet av en større hund på tur. Det var skikkelig fælt, men du kan ikke la det ta ifra deg turgleden. Det blir kanskje litt vanskelig å gå ut med hunden i en periode fremover, men mitt beste råd er at du møter frykten så raskt som mulig. Jeg trodde tur var ødelagt for meg for alltid men det gikk seg til, litt etter litt.

Anonymkode: 8110e...ca8

• Hjerte 3
Skrevet

Dessverre er det ofte sånn det er å ha hund. I mitt tilfelle var det motsatt. Min store hund ble angrepet av en liten. En tøff liten dachs kom springene mot oss og gikk rett på. Min store forsvarte seg, tok tak i dachsens hals og holdt den nede. Eieren kom løpende og kjeftet på meg, enda det var hans som gikk på min. 

Anonymkode: 23ba4...652

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 22.57):

Som overskriften sier, ble den lille hunden min nesten angrepet av en annen stor hund på tur. Jeg fikk hjertet i halsen og løftet opp hunden min straks jeg så den andre hunden løpe mot oss. Den bjeffet og klorte på meg, og prøvde å få tak i hunden min. Hunden var stor og jeg ble livredd. Eieren kom løpende og klarte så vidt å trekke tilbake hunden sin og jeg ble helt satt ut. Vi var heldige, men alle tankene som går gjennom hodet mitt nå er hvor galt det egentlig kunne ha gått dersom eieren ikke kom. Nå tør jeg nesten ikke å gå tur med hunden min mer:( 

Nei, ille nok dette. Godt det gikk bra.♥️🐶Men tenk deg da folk som ikke liker hunder eller redd og eiere som har null kontroll på et stort byksende beist. Ikke noe ok.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvilken rase angrep?

Anonymkode: 6654a...925

Skrevet

Det hørtes fryktelig ubehagelig ut, og skremmende. Godt det gikk bra. 

Vi møter på løse hunder hele tiden. Jeg har to små hunder, men de er ikke små nok til at jeg får løftet opp begge samtidig og med et godt grep (10kg). De fleste som kommer bort er såkalte "overvennlige" hunder fulle av energi, som mine absolutt hater og synes er skikkelig ekkelt, for slike hunder er alt for gira til å klare eller bry seg om å ta hensyn til mine hunders signaler. Én gang falt vi alle overende i gjørma fordi en gigantisk hund kom i stor fart bak oss og kræsja rett inn i oss. Det kunne ha gått riktig så ille på så mange måter.

En gang har vi møtt to aggressive hunder som gjorde seg klar til å angripe. De jogga mot oss, kroppen lavt mot bakken og knurra dypt. Den ikke-eksisterende eieren må dog ha gitt de en god del kjeft, for de reagerte umiddelbart da jeg brølte for full hals. Der var vi heldige. 4 hunder i full slosskamp er det vanskelig å få kontroll på. 

Det er greit å ha en plan for hva man skal gjøre om man blir angrepet på tur. Å løfte opp en hund kan fungere fint med noen, men kan også gå veldig dårlig om den angripende hunden reagerer med å bite personen som holder hunden de ønsker å komme seg til. Har man en liten hund og er nær noen søppelkasser, kan man slenge hunden sin i søpla til man får jaget vekk den andre hunden. 

Rekker den angripende hunden å bite seg fast i hunden din, aldri prøv å dra de fra hverandre, da det kan føre til verre skader. Bruk halsbåndet til den angripende hunden (eller båndet til din hund) til å kvele den angripende hunden. Dra halsbåndet/båndet høyt opp på halsen/godt opp under haka, klem til så hardt du kan og begynn å løfte rett opp. Kutter man av oksygentilførselen, vil hunden bli svimmel/besvime og slippe taket. 

Anonymkode: 74913...9e2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg må bare få tilføye…

De aller, aller fleste hunder som er løse er ikke farlige. De kan virke busete og bråkete, men det er sånn hunder kommuniserer. Som oftest sloss de ikke, men hvis de gjør det, er det over i løpet av kort tid, og det er sjelden noen blir skadet. Det er mye labber, lyd og bikkje overalt, men de ordner som regel fint opp uten oss mennesker.

Tips til engstelige hundeeiere; ikke lag et stort nummer. Ikke rop eller løft hunden. Det er bedre å slippe båndet og la hundene snuse fritt. Hunder i bånd er ofte ‘forknytt’ og kan lettere glefse. Og pust med magen. Hunder plukker lett opp eiers energi, og er eier redd, blir hunden redd.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette har skjedd to ganger her også. Jeg har en pitteliten papillon. En gang føk en løs dachs på oss. Greit at den er liten, men den var blodtørstig! Den angrep for å drepe. Andre gangen var det en løs svær labrador. Den la meg i bakken og skulle til å ta hunden min, da eieren kom.

HA KONTROLL PÅ DE JÆVLA KJØTERENE DERES! Uansvarlige dritteiere.

Anonymkode: c99c2...ae5

• Liker 4
Skrevet

Huff jeg blir så provosert på sånne eiere! Har selv en hund som ikke klarer å dy seg for å gå bort til alle hunder han møter, så selvfølgelig har jeg han i bånd. Så enkelt er det faktisk. 

Anonymkode: 67afb...0e4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Frykten er reell. Mange småhunder blir dessverre drept eller alvorlig skadet av store hunder som eiere ikke klarer å kontrollere.

Noen lurer på hvorfor mange miniatyrhundeiere løfter opp hunden sin i enkelte situasjoner, og dette er hvorfor.

Anonymkode: 9fe1b...f4e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg må bare få tilføye…

De aller, aller fleste hunder som er løse er ikke farlige. De kan virke busete og bråkete, men det er sånn hunder kommuniserer. Som oftest sloss de ikke, men hvis de gjør det, er det over i løpet av kort tid, og det er sjelden noen blir skadet. Det er mye labber, lyd og bikkje overalt, men de ordner som regel fint opp uten oss mennesker.

Tips til engstelige hundeeiere; ikke lag et stort nummer. Ikke rop eller løft hunden. Det er bedre å slippe båndet og la hundene snuse fritt. Hunder i bånd er ofte ‘forknytt’ og kan lettere glefse. Og pust med magen. Hunder plukker lett opp eiers energi, og er eier redd, blir hunden redd.

Nei, de fleste hunder er nok ikke farlige. Problemet er at man ikke alltid kan vite hvem som er det og ikke. Om det kommer til fysisk knuffing/slossing, er det ofte fort over og ingen alvorlige skader - om hundene er noenlunde jevne. Stor kraftig hund og liten, spinkel hund - da går det ofte ikke like bra. Mine små hunder (JRT) har ved flere anledninger blitt skadet av større hunder. Hadde hundene vært like store hadde det antagelig ikke blitt skader av det. Noen av disse hundene har ment å skade, noen har ikke det, men bare det faktum at de er 30 kg tyngre og med kraftig hode og kjeveparti gjør at de blir en trussel for mine hunder ved en konfrontasjon som ikke ville vært særlig alvorlig med en like stor hund. 

Jeg kan lese hund, og ser hvilken energi hundene som kommer mot oss har. Jeg er ikke redd andre løse hunder. Likevel har jeg noen ganger løftet opp mine for å unngå konfrontasjon. For det siste jeg vil er at mine hunder blir skadet. Jeg tar heller et bitt i arm eller ben selv, enn å risikere hundene mine.  

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Skjønner godt redselen din for at noe kunne skjedd. Her er jo eksempler på stygge situasjoner, men også noe råd om situasjoner som ikke har vært farlige. Jeg tenker at det kan være at den klorte på deg for å hilse på hunden din, men samtidig er det ikke veldig sannsynlig siden du syns situasjonen var ubehagelig og løftet opp hunden din. 

Det er nå vel sånn at det er båndtvang også, og man har et ansvar. Med større hunder er ansvaret mye større også da en situasjon fort kan eskalere. 

Det er også faktisk et reelt råd å slippe båndet for de aller fleste som har hunden sin løs (på trass av båndtvang) har hunder som ikke er aggressive. Det er absolutt ikke noe unnskyldning på noen måte, men ofte blir stygge situasjoner slik på grunn av frykt hos den andre eieren.  At man blir redd er fullt forståelig, så det er absolutt ikke kritikk til det. 

Tenk litt på i tiden fremover hvor lenge du har hatt hunden din og hvor mange turer du har gått før det faktisk holdt på å gå galt nå. Om det ikke er første hunden du har kan du gjerne blande inn alle gangene det gikk bra med den også i et ledd for å komme over situasjonen. Start i det små med å bearbeide og prøv å tenk positivt også rundt denne situasjonen når du har fått den litt på avstand. Det gikk bra og det er, for å bli ferdig med en traumatisk opplevelse viktig å tenke positivt for å komme seg videre ❤️

• Liker 2
Skrevet
Myrmica skrev (11 minutter siden):

Nei, de fleste hunder er nok ikke farlige. Problemet er at man ikke alltid kan vite hvem som er det og ikke.

Jo, det er enkelt å se.

Screenshot2023-12-04at14-33-36AmstaffStaffyandPitbullUnravelingtheMythsandUnderstandingtheBreeds.thumb.png.0dd4fb09e4f45cee114b889a45783410.png

Screenshot2023-12-04at14-43-13LerretsbildeStaffordshireBullTerrierhund-PIXERS_NO.png.55a5873ba37bab690da8f8d141d073cb.png

Presa-Canario-Dogo-Brindle-Dog-1024x768.thumb.jpg.f54c0ebbd957bc965091c04e7fb6d795.jpg

dogo_argentino_1_min.jpg.c0e89b809a5fef8c0ea0db2840ce2e7f.jpg

cane-corso-italiano-2.webp.97f268123f9b582139081802b88921b5.webp

Anonymkode: 99ad4...9a1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 13.27):

Dessverre er det ofte sånn det er å ha hund. I mitt tilfelle var det motsatt. Min store hund ble angrepet av en liten. En tøff liten dachs kom springene mot oss og gikk rett på. Min store forsvarte seg, tok tak i dachsens hals og holdt den nede. Eieren kom løpende og kjeftet på meg, enda det var hans som gikk på min. 

Opplever neste  daglig når jeg går tur med flokken min - i bånd, at små hunder, enten i flexi bånd eller løse, springer gneldrene mot oss. 

Mye hund i de små kroppene, og ofte tror lille 'Fido' at den er større enn den egentlige er.

Mine hunder E R snille, men blir de angrepet, så må de forsvare seg - og da kan det få fatale følger for lille "Fido". 

Anonymkode: 2138d...7e9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 13.55):

Det hørtes fryktelig ubehagelig ut, og skremmende. Godt det gikk bra. 

Vi møter på løse hunder hele tiden. Jeg har to små hunder, men de er ikke små nok til at jeg får løftet opp begge samtidig og med et godt grep (10kg). De fleste som kommer bort er såkalte "overvennlige" hunder fulle av energi, som mine absolutt hater og synes er skikkelig ekkelt, for slike hunder er alt for gira til å klare eller bry seg om å ta hensyn til mine hunders signaler. Én gang falt vi alle overende i gjørma fordi en gigantisk hund kom i stor fart bak oss og kræsja rett inn i oss. Det kunne ha gått riktig så ille på så mange måter.

En gang har vi møtt to aggressive hunder som gjorde seg klar til å angripe. De jogga mot oss, kroppen lavt mot bakken og knurra dypt. Den ikke-eksisterende eieren må dog ha gitt de en god del kjeft, for de reagerte umiddelbart da jeg brølte for full hals. Der var vi heldige. 4 hunder i full slosskamp er det vanskelig å få kontroll på. 

Det er greit å ha en plan for hva man skal gjøre om man blir angrepet på tur. Å løfte opp en hund kan fungere fint med noen, men kan også gå veldig dårlig om den angripende hunden reagerer med å bite personen som holder hunden de ønsker å komme seg til. Har man en liten hund og er nær noen søppelkasser, kan man slenge hunden sin i søpla til man får jaget vekk den andre hunden. 

Rekker den angripende hunden å bite seg fast i hunden din, aldri prøv å dra de fra hverandre, da det kan føre til verre skader. Bruk halsbåndet til den angripende hunden (eller båndet til din hund) til å kvele den angripende hunden. Dra halsbåndet/båndet høyt opp på halsen/godt opp under haka, klem til så hardt du kan og begynn å løfte rett opp. Kutter man av oksygentilførselen, vil hunden bli svimmel/besvime og slippe taket. 

Anonymkode: 74913...9e2

I verste fall en nål. Ett stikk rett på neseknappen..  Dirty/slemt triks, vet. Trekk for all del hånden fort bort igjen..

Skrevet

Løse hunder er skummelt. Jeg har en stor hund, en gigantrase. Ofte så møter vi hysteriske små hunder som bjeffer, knurrer og nesten klorer opp asfalten for å komme bort til oss, mens eier drar de bort. Og eierne sier ofte noe sånt som" nei, ikke gå bort til den store hunden - du kommer til å bli spist opp" også ler dem. Altså jeg hadde aldri latt min store hund gå bort til sånne små monstre.

Å oppdra hunden, lære den å passere andre hunder og mennesker er kjempeviktig. Uansett størrelse.

Anonymkode: cbd9b...02f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Løse hunder er skummelt. Jeg har en stor hund, en gigantrase. Ofte så møter vi hysteriske små hunder som bjeffer, knurrer og nesten klorer opp asfalten for å komme bort til oss, mens eier drar de bort. Og eierne sier ofte noe sånt som" nei, ikke gå bort til den store hunden - du kommer til å bli spist opp" også ler dem. Altså jeg hadde aldri latt min store hund gå bort til sånne små monstre.

Å oppdra hunden, lære den å passere andre hunder og mennesker er kjempeviktig. Uansett størrelse.

Anonymkode: cbd9b...02f

Uff, samme erfaringer her🙈Min snille, gode ridgeback  går så rolig og fint forbi uten å reagere når den blir intenst bjeffet og knurret  på av småhunder som forsøker klore seg bort til ham. Har ved en anledning opplevd at hunden min (uprovosert) har blitt bitt på denne måten av en liten hund, til tross for at den la seg ned og viste tydelige tegn på at han ikke var en trussel .Ironisk nok er det når min hund nærmere seg at mange av eiere til miniatyrer går en annen vei eller plukker hunden sin opp - helt unødvendig😅 

Når det er sagt, høres ut som en fæl opplevelse TS. Det er ikke greit å gå med hunder løse i nabolag, særlig IKKE en aggressiv hund man tydeligvis ikke har kontroll på. Men, jeg er litt lei av at store hunder så ofte blir diskriminert kun for å eksistere🥲

Anonymkode: 903a6...f25

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...