AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 Jeg fikk tips om reaktiv hypoglykemi her på kg faktisk. Og etter både legebesøk og måling av blodsukker hjemme stemmer nok det. Dere som har det og har målt blodsukkeret noen timer etter mat, hvor lavt pleier dere å kunne ha? Nå prøver jeg å unngå lavt blodsukker, men i stad var det 4 timer etter karbohydratholdig middag med to glass vin målte 4.1. Hadde høy puls og uvel, og jeg tror det kunne bare gått ned. Drakk melk for å øke blodsukkeret. Har hatt en episode med sikkert veldig lavt nivå som var veldig skremmende. Ble svimmel, surrete og hodet ble helt grøt. Jeg skulle gjerne visst hvor lavt det var, men tør ikke å redskape en sånn situasjon Anonymkode: f2391...3d6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk tips om reaktiv hypoglykemi her på kg faktisk. Og etter både legebesøk og måling av blodsukker hjemme stemmer nok det. Dere som har det og har målt blodsukkeret noen timer etter mat, hvor lavt pleier dere å kunne ha? Nå prøver jeg å unngå lavt blodsukker, men i stad var det 4 timer etter karbohydratholdig middag med to glass vin målte 4.1. Hadde høy puls og uvel, og jeg tror det kunne bare gått ned. Drakk melk for å øke blodsukkeret. Har hatt en episode med sikkert veldig lavt nivå som var veldig skremmende. Ble svimmel, surrete og hodet ble helt grøt. Jeg skulle gjerne visst hvor lavt det var, men tør ikke å redskape en sånn situasjon Anonymkode: f2391...3d6 Gjenskape, ikke redskape.. Anonymkode: f2391...3d6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 Jeg vet min bror har det, det er ganske synlig når det slår ut. Han skjelver og svetter. Han spiser veldig lite mat, helst ikke kjøtt. Anonymkode: 3a3e7...2a1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #4 Skrevet 30. november 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg vet min bror har det, det er ganske synlig når det slår ut. Han skjelver og svetter. Han spiser veldig lite mat, helst ikke kjøtt. Anonymkode: 3a3e7...2a1 Spiser han for lite altså? Jeg gjør nok ikke det, normalvektig og frisk ellers Vet du om han har målt nivået noengang ved føling? Anonymkode: f2391...3d6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Skrevet 30. november 2023 Jeg har tendenser og føler meg mye bedre på lavkarbo og periodisk faste siden det ikke utløser så mye insulin og da ikke så stupende blodsukker. Anonymkode: b2169...bb4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har tendenser og føler meg mye bedre på lavkarbo og periodisk faste siden det ikke utløser så mye insulin og da ikke så stupende blodsukker. Anonymkode: b2169...bb4 Samme her! Det laveste som er målt på meg fikk jeg ikke vite nøyaktig, bare at det lå på under 2. Jeg hadde det da helt fint og forstod ikke hvorfor de løp og ville ha meg til å legge meg ned. Fungerer best på lavkarbo, og selv om jeg ikke har et veldig bevisst forhold til faste, så blir det nok 12-14 timer i døgnet jeg ikke spiser. Spiser ellers variert, mye grønnsaker, rene proteiner, gode fettkilder. Anonymkode: 55789...385 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Samme her! Det laveste som er målt på meg fikk jeg ikke vite nøyaktig, bare at det lå på under 2. Jeg hadde det da helt fint og forstod ikke hvorfor de løp og ville ha meg til å legge meg ned. Fungerer best på lavkarbo, og selv om jeg ikke har et veldig bevisst forhold til faste, så blir det nok 12-14 timer i døgnet jeg ikke spiser. Spiser ellers variert, mye grønnsaker, rene proteiner, gode fettkilder. Anonymkode: 55789...385 Oj, 2 er jo kjempelavt. Farlig for hjernen er det ikke? Anonymkode: f2391...3d6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 Hva er reaktiv hypoglykemi? Hvis du googler «blodsukker normalverdi» så ser du at mellom 4og7-8mml/l er normalverdi for de som ikke har diabetes. Det står videre: Blodsukkeret stiger under måltid, men går raskt ned igjen når insulinet har gjort jobben sin. 4.1 fire timer etter måltid er mao ikke noe problematisk, og er for en normalt fungerende bukspyttkjertel ikke noe uvanlig. Ville bedt om en skikkelig sjekk hos fastlege om du er bekymret. God bedring! Anonymkode: 7aa71...abf 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #9 Skrevet 30. november 2023 Hvorfor driver du å måler blodsukkeret selv? Er det ikke bedre å gå til legen og få det utredet? Anonymkode: f7888...147
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er reaktiv hypoglykemi? Hvis du googler «blodsukker normalverdi» så ser du at mellom 4og7-8mml/l er normalverdi for de som ikke har diabetes. Det står videre: Blodsukkeret stiger under måltid, men går raskt ned igjen når insulinet har gjort jobben sin. 4.1 fire timer etter måltid er mao ikke noe problematisk, og er for en normalt fungerende bukspyttkjertel ikke noe uvanlig. Ville bedt om en skikkelig sjekk hos fastlege om du er bekymret. God bedring! Anonymkode: 7aa71...abf Hos noen personer, så stiger insulinmengden i blodet etter et måltid, mer enn hos andre, og «virkningen» av insulinet er sterkere enn hos andre på celleoverflatenivå. Virkningen av insulin er altså å senke blodsukkeret. Hvis man har en større insulinproduksjon av et måltid enn gjennomsnittlig, og dette insulinet samtidig virker «sterkere» enn hos gjennomsnittspersonen, da vil blodsukkeret synker raskere og mer enn hos folk flest. https://www.diabetes.no/felles/leksikon/r/reaktiv-hypoglykemi/ Anonymkode: b2169...bb4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oj, 2 er jo kjempelavt. Farlig for hjernen er det ikke? Anonymkode: f2391...3d6 Nei, lavt blodsukker gir ikke skader. Høyt blodsukker over tid kan skade blodårene og gi nerveskader. Blodsukkersvingninger gir ikke hjerneskade, men hjerte-og karsykdom og nerveskader. Bare å Google, diabetesforbundet har god info 😊 Anonymkode: 7aa71...abf
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #12 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hos noen personer, så stiger insulinmengden i blodet etter et måltid, mer enn hos andre, og «virkningen» av insulinet er sterkere enn hos andre på celleoverflatenivå. Virkningen av insulin er altså å senke blodsukkeret. Hvis man har en større insulinproduksjon av et måltid enn gjennomsnittlig, og dette insulinet samtidig virker «sterkere» enn hos gjennomsnittspersonen, da vil blodsukkeret synker raskere og mer enn hos folk flest. https://www.diabetes.no/felles/leksikon/r/reaktiv-hypoglykemi/ Anonymkode: b2169...bb4 Lært noe nytt. Takk! Er det lavkarbo som er medisin her? Mtp å redusere insulinproduksjon? Anonymkode: 7aa71...abf 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #13 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Lært noe nytt. Takk! Er det lavkarbo som er medisin her? Mtp å redusere insulinproduksjon? Anonymkode: 7aa71...abf Jeg kan bare svare for meg selv, men ja, det funker på meg. Spiser heller ikke frokost lengere, siden jeg " holdt på å sulte ihjel" kort tid etterpå. Ikke fastende blodprøver ga utslag på lavt blodsukker på morgenen, så prøvene viste det samme som jeg følte. Anonymkode: b2169...bb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå