Gå til innhold

Hvor ærlige er dere om tidligere forhold/traumer når dere dater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som for eksempel har blitt bedratt av utro partner, slått og mishandlet, kjærlighetssvindlet eller andre ting fra en tidligere partner som har formet dere i ettertid. Hvor ærlige om det er dere når dere dater? 

Jeg har aldri sagt det til noen ny mann, men nå er jeg så dønn lei av å bli såret og knust, jeg har opplevd nok dritt og fortjener ikke mere lurendreieri, nedbryting og kjærlighetssorg! Noen ganger får jeg så lyst til å si nettopp det.. At "hør her, dette er hva jeg har vært gjennom, nå vil jeg bare ha et godt forhold og snill partner så please ikke kødd med meg og hvis du ikke kan være den personen for meg så ikke hold meg for narr. Jeg klarer ikke og fortjener ikke å bli såret igjen."

Jeg orker ikke mere nå 😞 

Anonymkode: 9c493...a51

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen ganger får jeg så lyst til å si nettopp det.. At "hør her, dette er hva jeg har vært gjennom, nå vil jeg bare ha et godt forhold og snill partner så please ikke kødd med meg og hvis du ikke kan være den personen for meg så ikke hold meg for narr. Jeg klarer ikke og fortjener ikke å bli såret igjen."

Jeg orker ikke mere nå 😞 

Det du må innse er at det hverken er den neste mannens feil, ansvar, eller jobb å gjøre opp for alt du har opplevd.. det må du gjøre selv. Jeg har erfaringer med menn som høres ut som de er tatt ut fra de villeste sykeste fantasi, men jeg har bearbeidet det, er ferdig med det, og tar den neste mannen for det han er. Det viktigste er at jeg har lært meg å sette grenser og tidlig avslutte det som jeg ser ikke samsvarer med meg på sikt. Du trenger å bearbeide og komme gjennom opplevelsene og sorgene dine. 

Anonymkode: 63e77...955

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har vært ærlig fra start. En mann som ikke takler sannheten, er ikke en mann å satse på, etter mitt skjønn. 

Det betyr ikke at man ikke har bearbeidet traumer eller har kommet seg videre, men jeg mener det er viktig å være ærlig. Det er en del av mine erfaringer, og gjort meg til det sterke mennesket jeg tross alt er. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke date når du har det vondt. Du må først være klar for å date, og legge fra deg de sårene, ikke legge de på en ny person. Det er egentlig aller best å si at menn har behandlet deg bra før. Få de til å tenke at du er vandt med god behandling. ☺️ Har jeg hørt. Det jager vekk troll som har tenkt å være ufine. 

Anonymkode: c13c4...fe7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Prøvd å være så ærlig som mulig. Han jeg er sammen med nå har jeg delt med og han med meg. Men tok mange år før jeg klarte det med noen. Mye jobbing i terapi først ❤️

Anonymkode: a4cb3...51f

Skrevet

Jeg går I behandling for ptsd etter 10 års ekteskap med en voldelig mann. Min nye kjæreste vet ikke noe om dette. Jeg har kommet meg såpass, at det ikke er angstanfall/panikkanfall i hverdagen lengre. Og de tingene som eventuelt dukker opp av ekstrem usikkerhet i eget reaksjonsmønster, tar jeg med psykologen. Kjæresten min vet ikke noe, har aldri stusset over noe heller. Jeg har behov for at min fortid ikke dras inn i min nåtid og eventuelle fremtid, mer enn hva som skjer på terapirommet. Jeg startet heller ikke å date før jeg var kommet såpass langt i løpet at jeg viste jeg var mentalt klar både for å starte på nytt, og legge fortiden bak meg der den hører hjemme. 

Anonymkode: 9252a...beb

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
SPOCA skrev (7 minutter siden):

Jeg har vært ærlig fra start. En mann som ikke takler sannheten, er ikke en mann å satse på, etter mitt skjønn. 

Det betyr ikke at man ikke har bearbeidet traumer eller har kommet seg videre, men jeg mener det er viktig å være ærlig. Det er en del av mine erfaringer, og gjort meg til det sterke mennesket jeg tross alt er. 

Ja men det er forskjell på å opplyse og presentere et blødende sår andre skal fikse

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det du må innse er at det hverken er den neste mannens feil, ansvar, eller jobb å gjøre opp for alt du har opplevd.. det må du gjøre selv. Jeg har erfaringer med menn som høres ut som de er tatt ut fra de villeste sykeste fantasi, men jeg har bearbeidet det, er ferdig med det, og tar den neste mannen for det han er. Det viktigste er at jeg har lært meg å sette grenser og tidlig avslutte det som jeg ser ikke samsvarer med meg på sikt. Du trenger å bearbeide og komme gjennom opplevelsene og sorgene dine. 

Altså da har du tolket tråden min helt feil! Jeg forventer ikke eller vil ikke at en fremtidig mann skal komme å ordne opp. Det har jeg jobbet med selv i mangeårig terapi, jeg har det veldig bra i livet og det jeg har vært utsatt for i tidligere forhold vil ikke prege et fremtidig forhold. 

Det jeg sier er at jeg er lei av å bli såret, at jeg har hatt det nok vondt med menn og jeg fortjener å bare ha det godt nå, og ikke at menn lurer meg eller sårer meg med vilje. Det er så mange menn som later som de er klar for noe seriøst som slett ikke ønsker det men bare sier det for å komme i buksene på damer, og det er så mange menn som for eksempel dater flere damer av gangen, lyver, gir blandede signaler, spiller osv. 

Det er dette jeg vil be menn ta ansvar for, sin egen oppførsel og skaden de gjør på damer. Ikke andre menns oppførsel og skaden andre gjør. Jeg vil bare be om ærlighet. Er det for mye forlangt?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja men det er forskjell på å opplyse og presentere et blødende sår andre skal fikse

Ikke noe sted i tråden har jeg snakket om noe sår andre skal fikse. Snakk om å hoppe til ville konklusjoner.. Se kommentaren min i forrige post. 

Skrevet

Ærlighet har ført meg inn i ett av de beste forholdene som voksen. Vær ærlig ts, vær deg selv 👍

Er vanskelig men de som ikke takler fortiden din takler jo heller ikke hele deg og det er jo det man ønsker, bli elsket for hele seg med alt det innebærer ☺️❤️❤️

Anonymkode: a4cb3...51f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kunne du vært sammen med en som ikke forstod hva du hadde gått igjennom? 

Anonymkode: f5296...e9f

Nei, det kunne jeg ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså da har du tolket tråden min helt feil! Jeg forventer ikke eller vil ikke at en fremtidig mann skal komme å ordne opp. Det har jeg jobbet med selv i mangeårig terapi, jeg har det veldig bra i livet og det jeg har vært utsatt for i tidligere forhold vil ikke prege et fremtidig forhold. 

Det jeg sier er at jeg er lei av å bli såret, at jeg har hatt det nok vondt med menn og jeg fortjener å bare ha det godt nå, og ikke at menn lurer meg eller sårer meg med vilje. Det er så mange menn som later som de er klar for noe seriøst som slett ikke ønsker det men bare sier det for å komme i buksene på damer, og det er så mange menn som for eksempel dater flere damer av gangen, lyver, gir blandede signaler, spiller osv. 

Det er dette jeg vil be menn ta ansvar for, sin egen oppførsel og skaden de gjør på damer. Ikke andre menns oppførsel og skaden andre gjør. Jeg vil bare be om ærlighet. Er det for mye forlangt?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke noe sted i tråden har jeg snakket om noe sår andre skal fikse. Snakk om å hoppe til ville konklusjoner.. Se kommentaren min i forrige post. 

Du bekrefter jo alt jeg sier, du sier du endelig fortjener å bare ha det godt nå. Hvem gjør ikke det? Du legger det på en annen person, at de ikke skal lyve, bedra, såre, eller på måter svikte deg. Men det vil skje, du vil bli såret i forhold, og du må utvikle verdiene dine og vite når du skal sette grenser og si nok er nok.

Du fortjener å ha det bare godt ja, som vi alle gjør, og det må vi få til før vi møter noen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Når det er så viktig for deg, så ville jeg nok lagt dette frem tidlig, men det er nok ikke en garanti for å lykkes. Om du skulle nådd fram hos meg, så ville jeg gjerne vist om at du hadde problemer med å stole på menn tidlig, også få detalje detaljene undervegs i dating. Hadde det kommet for fort, blir jeg skremt.

Mann midten av 40 årene

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg vil bare be om ærlighet. Er det for mye forlangt?

Det er noe av det vanskeligste. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du ikke si sannheten er det ingen mann å samle på!

Jeg har mange store traumer..sa alt i løpet av noen uker og ble møtt med støtte og forståelse💖

Anonymkode: e58f7...6de

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskjell på fikse en skade og hjelpe/støtte/hjelpende hånd på veien. Det er et must i et forhold. Hvis ikke mannen takler det hadet bra.

Anonymkode: e58f7...6de

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg sier lite i innledningsfasen.

Men vi lå på sofaen å så film, og det kom en scene hvor skuespiller sa noe om omfanget av vold i forhold, og han jeg datet spurte litt random "har du opplevd det?" og jeg svarte veldig avslappet "ja, men ikke grovt da". Jeg husker det så godt, for hans reaksjon var mest på at jeg svarte som om det var en selvfølge at jeg hadde opplevd det....

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kunne du vært sammen med en som ikke forstod hva du hadde gått igjennom? 

Anonymkode: f5296...e9f

Jeg har vært ærlig med kompiser, og ingen forstår. De aksepterer, de tilpasser seg, de gjør absolutt alt de kan for å få meg til å føle trygghet. Men de vil aldri forstå hvordan det er når det første eller tiende slaget rammer, eller hvordan det er å ikke tørre si nei til sex. Og de har ingen problemer selv med å innrømme at de forhåpentligvis aldri vil forstå det.

Jeg forventer ikke at han jeg dater skal forstå, men jeg håper han vil respektere.

Han har spurt noen ganger rundt for eksempel enkelte sexstillinger, hvor jeg har sagt at de stilligene skjer ikke, på grunn av dårlig erfaring. Jeg trenger ikke si mer, jeg trenger ikke forklare, han respekterer at de stilingene ikke skjer, og at jeg ikke er klar for å fortelle noe mer.

Anonymkode: a7872...e0f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tolker det som at du ønsker å si fra til menn tidlig at hvis de ikke behandler deg godt og ønsker et seriøst forhold, så bør de skygge banen, fordi du har opplevd mye vondt, og ønsker bare godt nå. Forstår jeg deg rett?

Om det var det du mente, så forstår jeg godt behovet for å sile ut kjipe fyrer tidlig, så du slipper forholde deg til menn som bare er players eller bare tenker på seg selv og egne behov, men, de verste mannfolka vil neppe slutte å lure deg eller behandle deg drit selv om de får vite at du har vært traumatisert tidligere. 

Om du ønsker å luke ut ellers normale menn som ikke takler at du har en røff og vond fortid, ved å dele heftige aspekter av historien din veldig tidlig, så kan du risikere å skremme bort en som kunne vært en god partner for deg, om han fikk mer tid på seg. Rett og slett fordi en person som ikke har opplevd særlig med traumatiske ting selv kan få kanonsjokk om de er uforberedt og plutselig får detaljer i fanget som trigger sterke vonde følelser i de, særlig i møte med en fremmed som de er tiltrukket av. Om vedkommende får informasjonen når dere er blitt mer kjent, og han ser at du har jobbet mye med å helbrede sårene på sjela og ikke er bare er " potensielt mye jobb og konstant fare for trigging" (for det er krevende å ha en partner med f.eks ptsd, det er en ærlig sak) , vil han antagelig se annerledes på det. 

En løsning er å bruke litt tid på å kjenne etter om han er en mann som du føler deg trygg på og har tillit til, før du åpner deg. Møt han noen ganger og se om han viser interesse for deg som person (eller bare snakker om seg selv), om han tar hensyn til deg (spør deg hva du ønsker, er oppmerksom og legger merke til/husker ting som er viktig for deg), og legg merke til hvordan han snakker om ekser og moren sin, og hvordan han behandler f.eks servitører om dere er ute og spiser. Om han er en mann som snakker godt om kvinnene i sitt liv, om han behandler dyr, barn og serviceytere med respekt og omtanke, er det gode odds for at han er en bra fyr. For å sjekke om han tåler fortiden din (så du kan snakke fritt om alt, noe som jeg mener er viktig), kan du nevne etter en date eller to at du har en ganske vond og vanskelig historie (uten å gå i detaljer), og se hvordan han reagerer på det. Min erfaring er at fine menn viser omtanke og respekt, sier noe sånt som "hvis du ønsker å snakke om det så er jeg her for deg, men ta det i ditt tempo, jeg ønsker å bli kjent med hele deg, og det er ikke noe som kan skremme meg" (dette har en mann sagt til meg, og han var en utrolig fin fyr, en annen mann sa noe lignende, også en veldig god  mann). 

Det finnes råtne epler av menn som er gode på lovebombing, som viser masse positiv oppmerksomhet og later som de er veldig interessert og ønsker et seriøst forhold, det er menn som kan ha fullt fokus på deg i starten og virke som om de er omtenksomme og opptatt av dine behov, som bare later som og har en agenda med oppførselen, men om du er oppmerksom vil du raskt avsløre om de har empati eller ikke. Empati handler om å sette seg inn i andre folks perspektiv, og må ikke forveksles med medfølelse. Sistnevnte er lett å fake, der empati krever at man faktisk har det, for å kunne vise det. Derfor; lytt til hvordan han snakker til og om andre, ikke fall for flotte ord om handlingene hans ikke er i samsvar. Bruk tid på å bli kjent. 

Med din historikk ønsker du en empatisk mann, som ønsker å forstå deg og bli kjent med hele deg, samtidig som har han fokus på den du er i dag og møter deg som en likeverdig partner. Ikke et offer som må tas vare på, men en litt ekstra sårbar kvinne, som også har vist seg supersterk (!), som han ønsker skal føle seg trygg og fri sammen med han. Men ingen stabil og fornuftig mann vil være der på første date, neppe andre date heller, sånt tar litt tid, en bra mann vil også se at du er en bra dame; en han kan stole på og som ikke vil gjøre livet hans til et helvete, fordi han er snill. Derfor må du forsøke å roe ned egne følelser i møte med en ny mann, og bruke tid på å finne ut om han er verdt å åpne seg for. Som jeg sa; du vil ikke nødvendigvis fjerne egoistene ved å dele dine mest sårbare sider med en gang, men du kan skyve bort gode menn. 

Det krever en viss modenhet for å kunne være en god partner for noen som har opplevd traumer og har blitt behandlet veldig dårlig tidligere, så du har færre å velge mellom. Det er selvfølgelig like viktig at du kan se mannens perspektiv, og vise han empati, forstå at han ikke har samme erfaringen som deg, og derfor kan trenge tid til å ta innover seg og fordøye informasjonen, før han kan møte deg der du trenger det. 

Bruk tid, bli kjent, og husk at vi som har mange traumer i bagasjen er vanligvis litt dårligere til å gjenkjenne røde flagg på et tidlig tidspunkt. Snakk med venner og få litt feedback etter å ha vært på date, få de til å hjelpe deg å sortere og se om dette er noe som kan være bra for deg.  Det er en rekke skikkelig fine menn der ute, heldigvis, så ikke gi opp. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du har aldri sagt noe om dette til noen mann...likevel forlanger du ærlighet fra motparten....

Jojo.

Anonymkode: fd458...d46

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg svarer hvis de spør. Spør de hvorfor det ble slutt, så svarer jeg bare at forholdet ikke var bra eller at han ikke var snill. Detaljer trenger ikke alle og enhver å få vite om. Det kommer litt etter litt etter hvert som jeg blir kjent med noen. 

Anonymkode: deb66...9ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...