Gå til innhold

Dere med 2,5 - 3 åringer som sover dupp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge sover de i duppen? Når står de opp på morgenen? Når legger de seg om kvelden, og hvor lang tid tar det før de sovner?

Har en som bruker lang tid på å sovne for tida. Legger han og 5 åringen mellom 18.30 og 18.45. 5åringen sovner sporenstreks. Men minstemann sovner ikke før 19.30-20 nå, våkner ca 5 og sovner ikke igjen. Sånn har det vært i noen uker. Noen ganger våkner han tidligere, men sovner igjen og våkner 6. Men stort sett er kl 5 gjengangeren.

Sa for en god stund siden at bhg skal vekke han etter 1,5 times dupp. Men bør den skrenkes inn mer? Han våkner noen ganger av seg selv etter 1 time, andre ganger våkner han selv rett før de har tenkt å vekke han. Hjemme sover han ikke alltid dupp lenger.

Eldste slutta av seg selv med dupp da han var 2. Gikk seg til ved å legge han 18, noen ganger litt før. Han sover i rundt 12 timer hvis han ikke vekkes.

Anonymkode: 2b0e1...622

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville prøvd å kutte helt i 1-2 ukers tid og se om det går seg til. Muligens vil han bruke noen dager før han justerer seg på å ta igjen den tapte dagsøvnen i nattesøvnen og dermed være mer grinete. Derfor teste litt over tid og se hvordan det går.

Anonymkode: 966f2...079

• Liker 1
Skrevet

Blir 3 år neste uke. Sover 45 minutt på dagtid. Står opp mellom 6 og 8, alt etter når vi foreldre begynner på jobb, sovner rundt kl 20. leggerutinene begynner rundt kl 19. 

noen dager sover hun ikke i barnehagen, og da er ettermiddagene krise. Sovner i bilen på vei fra bhg, eller sovner mens hun leker. Og da sovner hun ikkke før rundt midnatt😫

Anonymkode: cd2b5...d46

Skrevet

Han er 2,5. sover 1,5-2 timer. Legges 20, sover til 06.00-06.30

Anonymkode: d9bba...080

Skrevet

Har en på 2,5 år som sover i barnehagen, og stort sett også hjemme, men ikke alltid. Hun sover vanligvis 1,5-2 timer. 
Hun står opp i 7-8 tiden om morgenen, og legger seg 1930-20 på kvelden. 
18-1830 hadde vært alt for tidlig å legge henne, selv når hun ikke sover på dagtid. Gjør jeg det tar leggingen evigheter, og hun er gjerne lys våken klokken 5. 

Det hender jo hun våkner klokken 5 nå også, men jeg er superstreng på at vi ikke står opp før tidligst klokken 7. Hun trenger ikke sove, men vi slår heller ikke på lys/tv/annen type stimuli, og da sovner hun som regel igjen. Ikke gøy å være våken om man ikke får stå opp og leke. 

Skrevet

Min får en halvtime til time, men da sovner han 1930- 2000. Han må opp halv syv. Hadde han ikke måtte opp så tidlig, hadde jeg ikke stresset med det. Men vil at han skal få nok søvn..❤️

Men jeg har sagt til dem at han må opp før ett, så bare å legge tidligere om han er trøtt osv .. så lenge det er før ett.

Kommer ikke til å kutte duppen før våren kommer, nå er det kaldt og mørkt og jævlig, så han får bare sove stakkar..

Anonymkode: 13bb1...ef2

Skrevet

2,5 år. Sover fra 18.30 til 06.30-07.00. Får en halvtimes dupp på dagen. Noen ganger utgår duppen helt.

Anonymkode: 7a2be...150

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvor lenge sover de i duppen? Når står de opp på morgenen? Når legger de seg om kvelden, og hvor lang tid tar det før de sovner?

Har en som bruker lang tid på å sovne for tida. Legger han og 5 åringen mellom 18.30 og 18.45. 5åringen sovner sporenstreks. Men minstemann sovner ikke før 19.30-20 nå, våkner ca 5 og sovner ikke igjen. Sånn har det vært i noen uker. Noen ganger våkner han tidligere, men sovner igjen og våkner 6. Men stort sett er kl 5 gjengangeren.

Sa for en god stund siden at bhg skal vekke han etter 1,5 times dupp. Men bør den skrenkes inn mer? Han våkner noen ganger av seg selv etter 1 time, andre ganger våkner han selv rett før de har tenkt å vekke han. Hjemme sover han ikke alltid dupp lenger.

Eldste slutta av seg selv med dupp da han var 2. Gikk seg til ved å legge han 18, noen ganger litt før. Han sover i rundt 12 timer hvis han ikke vekkes.

3 og et halvt år 

sover alt i fra 1 time til 3 timer 

står opp rundt 06

legger seg rundt 19 og sovner rundt 19:30 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hadde prøvd å kutte helt ut hjemme og ned til en time i bhg først, og etter en liten stund kutte helt ut i barnehagen også. Ha vogna der i tilfelle, så de kan legge hvis ikke barnet har det bra fordi det er for trøtt. Kan du hente tidligere en periode er det topp.

Anonymkode: 03a41...f56

Skrevet

Det hørtes ganske nøyaktig likt ut som med våre barn. Femåring som sluttet å sovne til dagdupp av seg selv da hun var to. Og straks fireåring som har sluttet å sove på dagen nå, men som sov fra 20-05 om natten før sommerferien, mens hun fortsatt sov i barnehagen. 

Vi konkluderte med at vår yngste hadde det best med å sove til hun våknet, eller senest 14, i barnehagen. Det ble som oftest ca. 1,5 time. De aller siste månedene med soving var avtalen at de skulle vekke henne 13.30, eller etter en time hvis hun sovnet senere enn 12.30, med mindre hun virket uvanlig sliten. Sov hun til 14 da, sovnet hun gjerne ikke før 21 eller senere, og våknet fortsatt kl. 05. For oss var natten innafor siden hun sov nok sammenlagt i døgnet, og var opplagt, blid og fornøyd med det. Hun likte å sove i barnehagen, sovnet raskt og sov godt der. 

20 opplever jeg selv ikke som sent, det var heller fint å få den tiden på kvelden etter en lang dag med barnehage og jobb. Men jeg måtte stått opp ikke så lenge etter at barnet våknet om morgenen uansett, så det var greit nok at hun våknet 05, og jeg skjønner godt at det kan blir rimelig slitsomt. Vår sover ca. 19 til 06 nå som hun ikke sover på dagtid, og kan til og med glimte til og sove til 07 enkelte dager. 

Anonymkode: 0772d...c2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...